V zime sa môže stať, že si kvôli vybitej autobatérii vaše vozidlo po otočení kľúčika ani neškrtne. V tom prípade prídu na rad štartovacie káble, ktoré vybitú batériu prepoja so zdravým akumulátorom iného auta alebo štartovacím zdrojom. Podľa čoho sa však pri ich výbere orientovať a na čo si dať pozor? Poradíme vám, ako správne vybrať štartovacie káble a zdroje.
Prepoja vybitú autobatériu so zdravým akumulátorom iného auta alebo so štartovacím zdrojom. Mali by mať čo najväčší prierez vodiča v kábli, ktorý je v ideálnom prípade medený. Dobré štartovacie káble naštartujú aj veľkú dodávku s turbodieselom, nekvalitné nenaštartujú ani malý mestský automobil alebo motorku.
Najspoľahlivejšie vodítko ku kvalitným štartovacím káblom. Čím väčší prierez, tým auto ľahšie naštartujete. S vodičom s malým prierezom naštartujete len malý benzínový automobil, na dieselové stredné a väčšie vozidlá je potrebný hrubší vodič.
TIP: Častým neduhom niektorých výrobcov káblov je mystifikácia ohľadom hrúbky kábla. Hrubá izolácia totiž môže ukrývať tenké káble s prierezom 1,5 – 5 mm2, s ktorými nenaštartujete ani malé osobné auto, či dokonca motocykel. Riaďte sa údajom uvedeným na obale, nie hrúbkou kábla.
Medené vodiče sú kvalitnejšie a teda drahšie ako hliníkové, ktoré sa oveľa častejšie lámu. Bohužiaľ častým neduhom je, že výrobcovia ich niekedy len poťahujú tenkou vrstvou medi. Pri pohľade na vodiče cez roztvorené kliešte vyzerajú ako medené.
Dĺžka štartovacích káblov sa štandardne pohybuje v rozmedzí 2,5 – 6 metrov.
Najmä v zimnom období a počas krátkych jázd. Nie je výnimkou, že pri veľkých mrazoch sa vybije aj pomerne nový akumulátor. Pri jazde iba niekoľko kilometrov sa batéria nestíha dobíjať a iba stráca energiu. A čím nižšia vonkajšia teplota, tým rýchlejšia strata kapacity.
Pri prepojovaní batérií dvoch áut štartovacími káblami sa riaďte výkonom motora, ktorý by mal byť v prípade oboch áut minimálne približne rovnaký. Ak má pomáhajúce auto výrazne slabší motor než štartované, bude prepájanie dlhšie trvať a nakoniec sa celá akcia rovnako nemusí ani podariť.
Roztláčať alebo rozťahovať odporúčame len staršie autá, u tých moderných s katalyzátormi a vstrekovaním paliva tento spôsob naštartovania nie je vhodný. Do katalyzátora by sa dostalo nespálené palivo, ktoré by mohlo po naskočení motora katalyzátor zničiť. Škodí to aj motorom s rozvodovým remeňom, pretože hrozí poškodenie remeňa alebo zmena polohy ventilov a piestov.
Na prepojenie potrebujete vozidlo s rovnakým napätím elektroinštalácie a zdravým a nabitým akumulátorom.
Pomôžu naštartovať auto s vybitou batériou, ale poslúžia aj ako samostatný zdroj energie v karavanoch, lodiach alebo ako powerbanka do auta na dobitie telefónu, GPS navigácie a pod. Existujú varianty len na pripojenie do siete aj prenosné so zabudovanou batériou.
Niektoré modely majú integrovanú batériu, tie potom nie sú závislé na pripojení do 220 V siete. Môžete ich voziť v kufri auta a nie ste závislí na pomoci druhých vozidiel.
Štartovacie zdroje majú širokú škálu využitia. Predovšetkým dodajú energiu na naštartovanie auta, mobilné stanice však poslúžia aj ako samostatné zdroje energie napríklad v karavanoch. Nepotrebujete pripojenie do 220 V siete ani ďalšie auto, s ktorého batériou by ste spojili tú vašu. Pomôžu vám s naštartovaním nielen vo vašej garáži, ale aj kdekoľvek na ceste. Vybrané modely možno nosiť v priehradke a používať ako powerbanku na dobíjanie mobilných telefónov, tabletov, GPS navigácií a ďalšej elektroniky.