Grafické karty GeForce GTX 1060 patria k tomu nejvýkonnejšiemu, čo môže spoločnosť NVIDIA v segmente grafických kariet strednej triedy ponúknuť. Pod názvom GeForce GTX 1060 sa však neukrýva iba jediný typ grafickej karty. Pod týmto označením sú v súčasnosti ponúkané hneď typy tri. Pôvodný variant GeForce GTX 1060 so 6 GB grafickej pamäte bol časom doplnený o typ s pamäťou s kapacitou 3 GB a čiastočne deaktivovaným grafickým čipom. Ako posledný bol nedávno predstavený nový rad, síce opäť vo variante so 6 GB grafickej pamäte, tentoraz však išlo o pamäte výkonnejšie, ponúkajúce prenosovú rýchlosť 9 Gbps. Grafická karta MSI GTX 1060 3GT OC je klasickým predstaviteľom práve toho prostredného (3 GB) variantu GeForce GTX 1060. A my si ju dnes pekne otestujeme.
Grafická karta MSI GTX 1060 3GT OC je postavená okolo grafického čipu Pascal GP106 (GP106-300-A1) spoločnosti NVIDIA, na ktorý sú pomocou 192-bitovej zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR5 s kapacitou 3 GB. Svojím výkonom grafická karta MSI GTX 1060 3GT OC patrí do segmentu stredného výkonu (mainstream).
V predvolenom stave je základná frekvencia grafického čipu nastavená na 1544 MHz a boost frekvencia na 1759 MHz. Grafické pamäte sú nastavené na 2002 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR5 predstavuje efektívnu frekvenciu 8008 MHz. Oproti referenčným hodnotám je teda grafická karta MSI GTX 1060 3GT OC pretaktovaná o 38 MHz v základe a o 50 MHz v boost režime. Frekvencie grafických pamätí zostali na referenčných hodnotách.
Grafická karta MSI GTX 1060 3GT OC meria na dĺžku 247 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie celkom 2 rozširujúce sloty. O chladenie grafickej karty sa stará jednoliaty homogénny hliníkový chladič, ktorý je na lepší odvod tepla z grafického čipu vybavený dvoma medenými tepelnými trubicami (heatpipe). Grafické pamäte ani moduly napäťových regulátorov, bohužiaľ, chladené nijako nie sú.
Aktívny čas systému chladenia tvoria dva 85 mm ventilátory s ohnutými lopatkami. Systém chladenia grafickej karty MSI GTX 1060 3GT OC, bohužiaľ, nepodporuje technológiu Zero Frozr, ktorá dokáže tieto ventilátory zastaviť pri nízkych teplotách grafického čipu. Oba ventilátory sa teda otáčajú rýchlosťou 1500 ot./min. aj pri nízkom vyťažení grafickej karty.
O napájanie grafickej karty MSI GTX 1060 3GT OC sa stará kaskáda 4 modulov napäťových regulátorov (VRM), ktorým je dodávaná energia aj pomocou jedného 6-pinové konektora prídavného napájania. Musíte tak počítať s tým, že aj zdroj vášho počítača by mal takýmto jedným voľným konektorom disponovať. Spotreba grafickej karty bola nastavená na 120 W. Výrobca na jej prevádzku odporúča zdroj s výkonom 400 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty MSI GTX 1060 3GT OC riešené pomocou jedného DVI-D (Dual-link) konektora, jedného konektora DP 1.3/1.4 (Display Port) a jedného konektora HDMI 2.0.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty MSI GTX 1060 3GT OC zaradili nasledujúce grafické karty zo segmentu stredného výkonu (mainstream):
ŠPECIFIKÁCIA GRAFICKÝCH KARIET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Čip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
XFX RX 580 GTR-S Black Edition 8 GB | Polaris Polaris 20 XTX GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8,192 GB 256b/8000 | 1430 MHz 1430 MHz 1430 MHz | PCIe 3.0 x16 185 W |
Asus GTX 1060 O6G 9GBPS | GP106 GP106-410-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6,144 GB 192b/9100 | 1633 MHz 1848 MHz 1966 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
MSI GTX 1060 Aero ITX 6G OC | GP106 GP106-400-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6,144 GB 192b/8008 | 1544 MHz 1759 MHz 1873 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus Strix RX 570 O4G Gaming | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 8,192 GB 256b/7000 | 1300 MHz 1300 MHz 1300 MHz | PCIe 3.0 x16 150 W |
MSI GTX 1060 3GT OC | GP106-3 GP106-300-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET | 1152 72 48 | GDDR5 3,072 GB 192b/8008 | 1544 MHz 1759 MHz 1904 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Gainward GTX 1050 Ti 4 GB | GP107 GP107-400-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14 nm FinFET | 768 48 32 | GDDR5 4,096 GB 128b/7008 | 1291 MHz 1392 MHz 1710 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Asus Strix RX 560 O4G Gaming | Polaris Baffin XT GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14 nm FinFET | 1024 64 16 | GDDR5 4,096 GB 128b/7000 | 1326 MHz 1326 MHz 1326 MHz | PCIe 3.0 x8 75 W |
Asus Phoenix GTX 1050 2G | GP107 GP107-300-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14 nm FinFET | 640 40 32 | GDDR5 2,048 GB 128b/7008 | 1354 MHz 1455 MHz 1620 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
V dnešných testoch sa v prípade grafických kariet zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie grafická karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme považovať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov FRAPS a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je následne vypočítavaná práve rýchlosť snímok.
Dosiahnuté hodnoty snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú v grafoch uvádzané zostupne tak, že grafická karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe uvedená hore a, naopak, grafická karta s najnižšou snímkovou frekvenciou zase úplne dole. Ak vieme teda ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Battlefield 1 je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva za I. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia počas 57 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa v prípade grafických kariet NVIDIA veľmi v láske nemajú. Preto by som majiteľom týchto kariet odporučil túto hru hrať radšej s nastavením na vykresľovanie pomocou DirectX 11. Radeony spoločnosti AMD sú na tom lepšie a DirectX 12 predsa nejaký ten výkon navyše prinesú.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi zo štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 98 sekúnd nástrojom FRAPS.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
Total War: Warhammer je počítačová hra kombinujúca prvky ťahovej a real-time stratégie zo sveta Warhammer Fantasy. Hra bola postavená na hernom Total War Engine vývojármi zo štúdia Creative Assembly a vydaná v máji 2016. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 35 sekúnd nástrojom OCAT.
Testy Total War: Warhammer |
Počítačová hra Total War: Warhammer nové rozhranie DirectX 12 podporuje tiež. Ak ste však vlastníkmi grafických kariet GeForce spoločnosti NVIDIA, rýchlo si v nastavení hry prepnite späť na DirectX 11, inak počítajte s celkom výrazným znížením snímkovej frekvencie. Avšak vlastníci Radeonov by mali rozhraniu DirectX 12 dať prednosť, pretože im v tejto hre prináša nezanedbateľné navýšenie výkonu.
DOOM je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odohrávajúca sa uprostred démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC počas 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: „Ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan.“
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite hádanky aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 86 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12, avšak mainstreamové grafické karty z neho príliš neťažia.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine počas 105 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčná RPG (Role-Playing Game) sandbox, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojári zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard počas 84 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP počas 115 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty MSI GTX 1060 3GT OC máme za sebou, takže sa spoločne poďme pozrieť na to, ako vlastne táto grafická karta obstála v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
V priemere sa výkon grafickej karty MSI GTX 1060 3GT OC pohybuje niekde v strede výkonnostného spektra grafických kariet strednej triedy, mierne pod úrovňou svojho najväčšieho konkurenta v podaní grafickej karty Radeon RX 570. Avšak rozdiel medzi týmito dvoma kartami nie je nijako dramatický a pohybuje sa okolo 3 %. Určitú „zásluhu“ na tom celkom určite má aj nižšia kapacita grafických pamätí, ktorá je v prípade MSI GTX 1060 3GT OC „iba“ 3 GB.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 počas 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Prevádzkové vlastnosti grafickej karty MSI GTX 1060 3GT OC sú pomerne slušné. Teploty grafického čipu nám síce v hrách o pár stupňov prerástli hranicu 70 °C, ale to nie je žiadna tragédia. Hlučnosť okolo 38 dBA pri tejto grafickej karty tiež nie je zlá a jediné, čo zamrzí, je absencia funkcie Zero Frozr, ktorá dokáže oba ventilátory úplne vypnúť v čase, keď grafická karta nepracuje. Spotreba MSI GTX 3GT OC je už tradične výborná. Ostatne, ako v prípade všetkých grafických kariet založených na grafických čipoch GP106 spoločnosti NVIDIA.
Súhrnom vzaté, grafická karta MSI GTX 1060 3GT OC ponúka v segmente grafických kariet strednej triedy pomerne solídny výkon, ktorý je podporený tiež slušnými prevádzkovými vlastnosťami. Na jednej strane to síce nie je žiadny „trhač asfaltu“, na druhej strane však zasa poskytuje oveľa vyšší výkon než grafické karty typu GeForce GTX 1050 (Ti) a Radeon RX 560.
Okrem absencie funkcie Zero Frozr, sú bezpochyby asi najväčšou slabinou grafickej karty MSI GTX 1060 3GT OC jej grafické pamäte, presnejšie povedané ich kapacita. Grafické pamäte s kapacitou 3 GB, to je na dnešné pomery jednoducho málo, a ak by sme pri kúpe novej grafickej karty mali počítať aj s nejakým výhľadom do budúcnosti, potom je to ceLkom málo.
Ak sa vám grafická karta MSI GTX 1060 3GT OC zapáčila, odporúčal by som vám preto trochu si priplatiť, a skôr si zaobstarať túto kartu vo verzii so 6 GB VRAM (MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV1). Získate tak nielen o trochu výkonu navyše, ale ušetríte si tiež nejaký ten problém s možnou nedostatočnou kapacitou VRAM v prípade nových vydávaných hier.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
My name is Pavel Šantrůček, and I have been working professionally with graphics cards for more than 5 years. I've been mostly focused on structure reviews and graphics cards testing for the last two years, which has become an integral part of my working life at GPUreport.cz. As a programmer, I am also the author of several graphics cards frame-rate analysis tools. One of the most widely known is the Frame Latency Analytics Tool (FLAT), and it is widely used around the world.
Líbí se vám článek? Ohodnoťte ho!
Děkujeme za váš názor.