Máte naozaj, ale naozaj malý budget na procesor a napriek tomu by ste radi ten najvyšší možný výkon? V dnešnom článku sme otestovali dvojicu procesorov s cenovkou len ľahko cez 120 €. Najnovšie štvorjadro od Intelu – i3-14100F proti staršiemu šesťjadru AMD Ryzen 5 5500GT. Ktorý z týchto dvoch procesorov vám poslúži lepšie na prácu a ktorý na hry? Viac už v dnešnom teste, tak poďme na to!
Parametre | Intel Core i3-14100F | AMD Ryzen 5 5500GT |
---|---|---|
Počet jadier | 4 | 6 |
Počet vlákien | 8 | 12 |
Výrobný proces | TSMC 7 nm FinFET | Intel 7 |
Kapacita L3 Cache | 12 | 16 |
Kapacita L2 Cache | 5 | 3 |
Max. Turbo Boost frekvencia | 4,7 GHz | 4,4 GHz |
Podpora pre pretaktovanie | DRAM | DRAM aj CPU |
Typ integrovanej GPU | AMD Ryzen™ 5 5000 G-Series | x |
Podpora RAM | Až 128 GB DDR4 | Až 192 GB DDR4/DDR5 |
TDP | 65 W | 110 W |
Cena | 130,90 € | 118,90 € |
Intel Core i3-14100F je štvorjadro s ôsmimi pracovnými vláknami. Jadrá boostujú až na 4,7 GHz. Prívlastok F značí absenciu grafického čipu. AMD Ryzen 5 5500GT je šesťjadro s dvanástimi pracovnými vláknami. Jadrá procesora boostujú až na 4,4 GHz.
V tejto kapitole si zopakujeme v rýchlosti spôsoby, akými meriame, a prečo testovanie prebieha tak, ako prebieha.
i
Informácie k aktuálnosti výsledkov alebo čo sa väčšinou nedozviete
Obidva procesory boli čerstvo pretestované v priebehu marca na aktuálnych verziách aplikácií aj hrách, ktoré v tej chvíli boli k dispozícii. Súčasne boli použité aj najnovšie ovládače, BIOSy, operačný systém Windows 11 23H2 so všetkými dostupnými aktualizáciami. Nepoužívame staré výsledky na porovnanie s novo nameranými, pretože by takéto porovnanie nebolo relevantné.
V nasledujúcich testoch sa pozrieme na aplikačný výkon v renderingu, pri práci s videom, fotkami, pri kancelárskej práci, pri práci so súbormi, na webové testy, ale najnovšie aj na výkon v tzv. LLaMách – ľudovo povedané v umelej inteligencii.
Pri testoch oboch procesorov, ktoré som testoval, bol použitý prémiový AiO chladič ASUS ROG RYUJI III 360 ARGB s teplovodivou pastou Noctua NT-H2. Pumpa chladiča bola nastavená na maximum a ventilátory na 1 200 RPM.
Intel Core i5-14400KF mnoho nastavení čo do výkonu neumožňuje, ale je možné ladiť operačné pamäte. Tie boli nastavené na 6 400 MT/s pri časovaní CL 32-39-39-102.
AMD Ryzen 5 7600 bol nastavený na +100PBO s neg. hodnotou Curve Optimizeru na -10. Operačné pamäte potom boli nastavené na 6 000 MT/s pri časovaní CL 32-39-39-102.
Na testovanie bol použitý posledný dostupný build Windows 11 23H2 so všetkými dostupnými aktualizáciami. VBS (Virtual Based Security) alebo funkcia Integrita Pamäte bola vypnutá, pretože znižuje zásadne herný výkon a overhead na strane operačného systému vo výkonnostných testoch nechceme.
Hneď na začiatok si dáme najnovšiu verziu Cinebenchu – 2024. Renderovací benchmark je pre procesory pekný zaberák a nie je vôbec jednoduché takto vyťažený procesor pri maximálnom výkone nielen zastabilizovať, ale aj ochladiť.
Cinebench 2024 |
Pri zapojení jedného jediného pracovného vlákna bol Intel i3-14100F rýchlejší o 14 % – ide o novšiu architektúru s vyšším IPC výkonom a oproti konkurenčnému Ryzenu 5 5500GT pri nízkom vyťažení tikajú jadrá na vyšších taktoch. Aj napriek tomu sú dve jadrá naviac poznať a pri využití všetkých dostupných prostriedkov procesora bol starší Ryzen rýchlejší o 28 %.
Blender Benchmark 4.0 |
Podobná situácia sa odohrala v Blanderi. Ryzen 5 5500GT bol v scéne Monster rýchlejší o 30 %, v scéne Junkshop o 31 % a v scéne Classroom rovnako.
Webové testy sú jednou z najbežnejších úloh, ktoré svojmu PC zadávame. Tentokrát sme vymenili už dlho neaktualizovaný JetStream 2 za WebXPRT 4, ktorý meria výkon v HTML5, JavaScripte a WebAssembly úlohách, akou je práca s fotografiami, triedenie fotiek pomocou AI, používanie burzovo finančných modelov, šifrovanie poznámok, scanovanie dokumentov, tvorby grafov a mnoho ďalšieho.
webXPRT 4 |
V multidisciplinárnom webovom teste produktivity webXPRT 4 bol Intel i3-14100F rýchlejší len o 4 % ako Ryzen 5 5500GT, a nešlo teda o nijak zásadný rozdiel, ktorý by mal ovplyvňovať finálny výber medzi procesormi.
Speedometer 3.0 |
Podstatnejší rozdiel sme už namerali pri nedávno vydanej tretej verzii Speedometeru. Intel i3-14100F tu podal o 22 % vyšší výkon ako konkurenčný Ryzen 5 5500GT. V otázke webovej responzivity a práce s webovými aplikáciami novšie štvorjadro od Intelu teda jasne vedie.
Práca so súbormi je, či chcete, alebo nie, ďalšou z najčastejších úloh, ktoré svojmu procesoru zadávate. Napríklad vždy, keď inštalujete nejaký softvér alebo hru, dochádza k dekompresii inštalačných súborov.
7zip – (de)komprimovanie súborov |
Pri práci so súbormi, a konkrétne pri komprimovaní, bol Ryzen 5 5500GT rýchlejší o solídnych 31 %, a pri dekomprimovaní potom dokonca o 79 %. Fyzické prostriedky navyše sa jednoducho uprieť nedajú, a to aj napriek staršej architektúre a nižším taktom.
Po novom sme pridali do testovacej metodiky Adobe Photoshop a Premiere Pro. Testujeme pomocou benchmarkovacej aplikácie PugetBench, ktorá je dielom špecialistov z USA, zameriavajúca sa primárne na výkonné workstationy. Testy Photoshopu a Premiere Pro sa po dlhých rokoch dostali z beta verzie. V blízkej budúcnosti by mali ešte pribudnúť Adobe After Effects, Lightroom a DaVinci Studio od BlackMagic.
Photoshop a Premiere Pro |
V testoch Adobe Photoshopu tak oba procesory podali totožný výkon. V Adobe Premiere Pro bol potom Ryzen 5 5500GT rýchlejší o 15 %.
Ďalšími testami, ktoré sme novo pridali, sú benchmarky MS Office pomocou aplikácie Procyon od UL. Preverujeme výkon vo Worde, Exceli a PowerPointe.
MS Office |
V MS Word bol pre zmenu Intel i3-14100F rýchlejší o 10 %, v MS Excel o necelých 11 % a v MS PowerPoint o necelých 7 % ako Ryzen 5 5500GT od AMD.
Ďalšou novinkou je testovanie veľkých jazykových modelov, tzv. LLMs, ktoré sa tešia čoraz väčšej obľube a využiteľnosti. Testujeme dve open-sourcové implementácie. Prvý je C++ port LLaMa modelu od Mety a tým druhým model od Mozilly.
LLaMa C++ |
V modeli so 7B parametrami bol Intel i3-14100F rýchlejší o 7 % a v modeli s 13B parametrami potom o 8 %. Tu očividne úlohám sedí novšia architektúra s vyššími taktami než len väčší počet jadier.
LLaMaFile |
V LLaVa 7B modeli bol Intel i3-13100F rýchlejší o 29 %, v Mistral 7B modeli o 22 % a vo WizardCoder Python 34B o 29 % – LLM testy bezpochyby vyhral Intel nad AMD Ryzenom 5 5500GT.
K Handbraku sme navyše pridali testy enkódingu v AOM AV1, čo je popredný open-sourcový projekt pracujúci na prechode na kodek AV1, ktorý je násobne efektívnejší ako H.265, ako do objemu dát, tak aj do kvality obrazu. AV1 je budúcnosť, tak sa poďme pozrieť, ako sa procesorom v tejto aktivite darí.
Handbrake |
Pri enkódingu 4K videa z H.264 do H.265 sa opäť pripomenuli dve jadrá navyše, ktorými je Ryzen 5 5500GT vybavený. Ten bol v tomto teste rýchlejší o pekných 32 %.
AOM AV1 |
V konverzii 4K videa z H.264 do AV1 bol opäť rýchlejší Ryzen 5 5500GT o 18 % ako Intel i3-14100F. Dve jadrá a štyri pracovné vlákna navyše sú poznať pri tomto type úloh. Týmto máme 2D testy za sebou a ideme na herné testy.
Správne testovanie procesorov v hrách je na prvý pohľad hračka, ale opak je pravdou. Už o chvíľu si povieme, ako meriame CPU a prečo meriame tak, ako meriame.
Pre úplnosť vysvetlím, ako vyberám testovacie scény náročné na procesor. Buď ide o zle optimalizované hry, ktoré sú tzv. zaboundované na jednom pracovnom vlákne a vyťažujú jedno jadro na 90 – 100 %, čo je prípad Starcraftu II. Aj ostatné hry ale spĺňajú požiadavky veľmi vysokého vyťaženia jedného vlákna 80 % a viac. Alebo ide o scény, kde pri rýchlom pohybe dochádza na streamovanie textúr, čo má na starosti procesor. To je prípad Cyberpunku 2077 alebo Spider-Man Remastered.
Moderné testovanie kladie ale predovšetkým dôraz na RayTracing, pretože CPU musí pritiahnuť viacero objektov na scénu (draw calls) a zároveň má na starosti BVH (Bounding Volume Hierarchy) manažment. Všetky dnes testované hry s výnimkou Starfieldu a Starcrafu II sú RayTracingom vybavené, a ten je vždy nastavený na úplné maximum. Starfield je stále horúcou novinkou, ale čo je najzaujímavejšie, aj bez RayTracingu dal testovaným procesorom zabrať zo všetkých hier najviac.
Herné testy sú merané pomocou nástroja CapFrameX, kde je každá testovacia scéna meraná 3× za sebou tak, aby bola zaistená konzistencia nameraných výsledkov nielen čo do priemerných FPS, ale aj čo do 0,1 %. Súčasne je logovaný rad senzorov, vďaka ktorým vieme, ako sa konkrétny procesor v dotyčnom teste správal, a môžeme teda zaznamenať aj prevádzkové vlastnosti, napr. spotrebu.
Ak vás viac zaujíma, ako testovať a merať výkon PC, nenechajte si ujsť náš detailný článok Test výkonu PC – Ako na to? (NÁVOD), kde vysvetľujeme celú problematiku dopodrobna vr. detailného návodu na meranie hier.
Starcraft II je opäť jedna z najhranejších RTS eSportoviek. Meraná je veľmi náročná custom scéna na najnižšie grafické rozlíšenie, ktorá predstavuje počiatok súboja 4v4. V prvých sekundách tu klesá FPS na veľmi nízke hodnoty a celá scéna má 20 sekúnd. Táto legendárna hra pochádza z dielne Blizzard Entertainment a je hojne hraná ako medzi občasnými hráčmi, tak medzi najtvrdšími profesionálmi.
Starcraft II |
Starcraft II ťaží z výkonu jedného jadra, a teda sa ani nemožno diviť, že tu bol Intel i3-14100F o 42 % rýchlejší ako konkurenčný AMD Ryzen 5 5500GT.
World of Warcraft snáď ani nie je nutné predstavovať. Hoci ide o 20 rokov staré, stále aktívne MMORPG. Dragonflight je už 9. datadiskom v poradí a čo do technológií ide hra stále s dobou – je vybavená RayTracingom. Vývojárom aj vydavateľom hry je Blizzard Entertaiment. Meriame 20 dlhú scénu v oblasti The Waking Shores – Ruby Lifeshrine, ktorá je najnáročnejšia a dobre merateľná v otvorenom svete.
World of Warcraft: Dragonflight |
Vo World of Warcraft potom podal opäť Intel i3-14100F zásadne vyšší výkon oproti Ryzenu 5 5500GT, a to s 41 % rozdielom. Ak sú blizzardovky vašou šálkou kávy a vyberáte v tomto cenovom rozsahu, bude štvorjadrový Intel dosť možno lepšou voľbou ako starší Ryzen so šiestimi jadrami.
Starfield bol dlho očakávanou novinkou sci-fi nadšencov, a hlavne tých, ktorí si chceli skrátiť dlhé čakanie na ostrú verziu Star Citizenu. Hra sa odohráva v roku 2330 kdesi mimo našej slnečnej sústavy. Hra beží na Creation Engine 2, pochádza z dielne Bethesda Game Studios a vydavateľom je Bethesda Softworks. Meriame 20 sekúnd dlhú scénu – priebeh osídlenou lokáciou menom Akila v Cheyenne System.
Starfield |
Aj v Starfielde podal Intel i3-14100F o 7 % vyšší výkon oproti konkurenčnému Ryzenu 5 5500GT, avšak na úkor o 13 % vyššej spotreby.
Cyberpunk 2077 je akčná RPG adventúra z pohľadu prvej osoby, ktorá sa odohráva v otvorenom svete dystopickej metropoly Night City v Kalifornii, v ktorom musíte plniť svoje žoldnierske úlohy. Hra bola postavená na hernom engine RED Engine 4 vývojármi zo štúdia CD Project Red a vydaná v decembri 2020 spoločnosťou CD Project. Meriame rýchly prejazd na motocykli po dobu 20 sekúnd.
Cyberpunk 2077 |
V Cyberpunku 2077 bol rovnako rýchlejší Intel i3-14100F, a to o necelých 8 % oproti Ryzenu 5 5500GT od AMD.
Hogwarts Legacy je akčná RPG odohrávajúca sa v neskorých rokoch 19. storočia, zhruba 100 rokov pred udalosťami odohrávajúcimi sa v knižnej sérii Harry Potter. Hra je z dielne vývojárskeho štúdia Avalanche Software, beží na Unreal Engine 4 a vydavateľom je Warner Bros. Games. Meriame 20-sekundovú, na procesor veľmi náročnú scénu v zimnom období v lokácii známej ako Hogsmeade.
Hogwarts Legacy |
V Hogwarts Legacy bol pre zmenu o 29 % rýchlejší Ryzen 5 5500GT – najmä preto, že Intel i3-1400F nemá dostatok prostriedkov, aby túto na CPU náročnú hru utiahol. Tak ako tak je šesť jadier na dnešné hry jednoducho málo. A tým skôr ak nejde o procesor s nejako vysokými taktami.
Marvels Spider-Man Remastered je, ako názov napovedá, remaster pôvodnej hry s tonou RayTracingu. Hra beží na Insomniac Engine, developerov sú Insomniac Games a Nixxes Software a vydavateľom je Playstation PC. Meriame 20 sekúnd dlhú scénu v oblasti centra mesta.
Spider-Man: Remastered |
V Spider-Manovi bol pre zmenu o 14 % rýchlejší štvorjadrový Intel i3-14100F ako šesťjadrový Ryzen 5 5500GT. Vyššie takty a novšia architektúra tiež dokáže urobiť svoje, ale ide samozrejme o scenár a špecifickú hru či aplikáciu.
A Plague Tale: Requiem je pokračovanie úspešnej adventúry odohrávajúcej sa v stredovekom južnom Francúzsku z čias čierneho moru. Hra je z dielne Asobo Studio, vydavateľom je Focus Entertainment a beží na in-house Zouna engine vývojárov. Meriame 20 sekúnd dlhú scénu odohrávajúcu sa v 10. akte Bloodlines pri príležitosti vidieckej oslavy.
A Plague Tale: Requiem |
Zásadný rozdiel v prospech Intelu i3-14100F sa udial v poslednom diele A Plague Tale. Intel procesor tu získal 52 % náskok nad cenovo porovnateľným Ryzenom 5 5500GT, čo už naozaj nie je málo.
STAR WARS Jedi: Survivor asi nemá zmysel tematicky predstavovať. Ide o pokračovanie predchádzajúceho dielu Fallen Order. Hra beží na Unreal Engine 4, developerom je Respawn Entertainment a vydavateľom Electronic Arts. Meriame 20 sekúnd dlhú scénu v oblasti Koboh, Southern Reach.
STAR WARS Jedi: Survivor |
16 % náskok udržal Intel i3-14100F oproti Ryzenu 5 5500GT v najnovšom pokračovaní STAR WARS Jedi ságy. Hra je mizerne optimalizovaná, a ani s tými najlepšími procesormi na trhu zo svojej grafickej karty nijako zásadný výkon nevytlačíte.
The Witcher 3: Wild Hunt je tretím pokračovaním hernej fantasy série založenej na knižnej predlohe Andrzeja Sapkowskiho. Vývojárom je herné štúdio CD Projekt Red, vydavateľom je CD Projekt a hra beží na Red Engine 3. Testujeme verziu 4 vydanú ako remaster v decembri 2022 a obohatenú o DLSS/FSR2, RayTracing a rad grafiku vylepšujúcich módov. Testovacia scéna je dlhá 40 sekúnd uprostred centra Novigradu.
Witcher 3: Wild Hunt |
V zremasterovanom Zaklínači bol opäť rýchlejší Intel, a to o necelých 12 % než cenovo porovnateľný Ryzen 5 5500GT. Tým máme herné testy za sebou a než sa pustíme do záveru, poďme sa ešte pozrieť na spotrebu.
Pri prevádzkových vlastnostiach dvoch rozdielnych architektúr má zmysel porovnávať predovšetkým spotrebu. Zmeral som teda priemernú spotrebu procesorov v najnáročnejšej testovacej scéne v Starfielde, v hre, ktorá vykazovala najvyššiu spotrebu procesora. V druhom teste potom nájdete namerané hodnoty spotreby pri renderingu v Cinebench 2024.
Prevádzkové vlastnosti – spotreba |
Intel i3-14100F si v Starfielde vypýtal o 13 % viac energie, ale tiež podal o pár percent vyšší výkon. Rozdiely v spotrebe v hrách náročných na procesor neboli celkovo nijako zvlášť zásadné. Pri renderingu bol rozdiel v spotrebe na hranici chybovosti merania, avšak Ryzen 5 5500GT tu podal vďaka dvom jadrám navyše o 28 % vyšší výkon.
Z jedného uhla pohľadu sa dá povedať, že Intel i3-14100F nemá konkurenciu. AMD totiž nemá v ponuke žiadny aktuálny Ryzen 3 procesor, čo je s najväčšou pravdepodobnosťou dané výbornou výťažnosťou výrobného procesu v TSMC. Tým pádom AMD v rovnakej cenovej relácii môže ponúknuť slušné šesťjadro so stredne vysokými taktami.
Tam, kde je potrebný single-thread výkon, alebo tam, kde hry a aplikácie využívajú maximálne štyri jadrá, teda napr. Starcraft II a Wordl of Warcraft, tam sa Intelu i3-14100F darí a podáva znateľne vyšší výkon ako Ryzen 5500GT. V opačných prípadoch, a teda tam, kde je možné alokovať viac prostriedkov, je rýchlejší Ryzen.
Vybrať si medzi týmito dvoma procesormi teda nie je úplne ľahká úloha a zásadné je vedieť, na čo svoj PC budete využívať. Univerzálna odpoveď a voľba v tomto prípade neexistuje. Rolu pri výbere hrá aj okolitý hardvér, konkrétne základná doska, ktorá sa dá lacnejšie zaobstarať v rovnakej kategórii výbavy pre Ryzen 5500GT.
Hoci padol výber do dnešného duelu zo strany AMD na Ryzen 5500GT, je potrebné spomenúť, že Ryzen 5 5600 s dvojnásobnou L3 cache a čipletovou architektúrou môže po nedávnom zlacnení ponúknuť za porovnateľnú cenu s Intelom i3-14100F nielen vyšší výkon, ale aj lepšie prevádzkové vlastnosti. Otázkou je, či nájdete pre iGPU Ryzenu 5500GT využitie, pretože to konkurenčné štvorjadro od Intelu aj tak nemá.
Oba dnes testované procesory predviedli v segmente veľmi nízkeho rozpočtu solídny výkon a dobrú konkurencieschopnosť. Ani s jedným procesorom neurobíte chybu, a výber je teda len na vás.
Michal Mikle
I'm an overclocker and enthusiast Bitcoiner. With computer hardware, any unused performance won't keep me calm. If there is the possibility of squeezing another drop of power from the hardware, I won't miss it. I love the adrenaline and pushing the limits, of the components and myself. This activity is rich with choices, but I mainly use liquid nitrogen and phase-change methods. I also set up a service to optimise Intel processors, delid.cz, building custom PC setups on demand and I enjoy security and privacy topics. Outside the digital world I'm interested in permaculture and other low time preference systems.