Emise pro AP+ v app - všechny segmenty Motorola

Civilization VI: Rise and Fall (RECENZIA) – Podarený balíček

Zobraziť katalóg

Recenzia

Aktualizované

Móda veľkých datadiskov, pri ktorých ste mohli stráviť niekoľko desiatok hodín, je už dávno zabudnutá. Aktuálne frčia primárne menšie DLC balíčky rozširujúce základný titul o nepatrné množstvo obsahu za neúmerne vysokú sumu. Samozrejme, nájdu sa výnimky. Väčšina vývojárov však kráča cestou čo najväčšieho rozdelenia finálneho produktu, ktorý vďaka tejto praxi hocikedy pôsobí po vydaní poloprázdne. Následná várka platených rozšírení vždy všetkých doslova zdvihne zo stoličky, pretože podľa mienky komunity mala už dávno byť v základe. Veľká časť projektov od Firaxis bohužiaľ týmto nedostatkom tiež trpí, hoci na ich novinke Civilization VI nie je tak viditeľný. Tá teraz dostala rozsiahlu infúziu Rise and Fall, ktorú vám v tejto recenzii detailne predstavíme.

Obsah recenzie Civilization VI: Rise and Fall

  1. V Civilization VI: Rise and Fall je osud vašej civilizácie neustále neistý
  2. Civilization VI: Rise and Fall vám umožní na chvíľu vystúpiť do výšin
  3. Lojalita hrá zásadnú úlohu
  4. Diplomacia bola opäť mierne vylepšená
  5. Civilization VI: Rise and Fall posúva celok vpred
  6. Recenzia Civilization VI: Rise and Fall: záverečné hodnotenie
  7. HW nároky na hru Civilization VI: Rise and Fall PC

V Civilization VI: Rise and Fall je osud vašej civilizácie neustále neistý

(18.02.18) Prakticky každá hra má v Civilization VI: Rise and Fall odlišný priebeh, takže vám tu bez okolkov porozprávam krátky príbeh môjho škótskeho impéria, ktorému sa spočiatku nedarilo práve najlepšie. Nakoniec sa však dokázalo aj napriek nie príliš priaznivým počiatočným podmienkam dostať až na úroveň, z ktorej bolo schopné konkurovať okolitým veľmociam. Tie totiž vďaka absencii citeľných problémov naštartovali svoj rast o niečo rýchlejšie ako krajiny Roberta Bruce. Hoci môjmu vodcovi neboli dávané veľmi veľké šance na úspech, nakoniec svojich protivníkov a pôvodných spojencov dokázal zraziť pomocou sily na kolená a korunovať sa pánom celého sveta, ktorého obyvatelia ním na štarte toľko pohŕdali.

Nie každá civilizácia to má v Civilization VI: Rise and Fall na začiatku tak jednoduché ako kmeň Zulu, či iné národy zacielené na rýchlu expanziu v počiatočných fázach hry. Frakcia Roberta Bruce neoplýva prakticky žiadnymi štartovými benefitmi, takže som to za ňu mal v prvých kolách skutočne náročné. A aby toho nebolo málo, v mojom okolí sa nachádzalo niekoľko táborov stabilne produkujúcich barbarských bojovníkov, ktorých jediným cieľom bolo plieniť moje územie a zabíjať mojich bojovníkov. Než som sa s nimi stihol plne vysporiadať, už tu bola prvá historická éra, ktorá môj ľud uvrhla do doby temna, pretože jednoducho nemal na to, aby sa výraznejšie posunul dopredu.

Civilization VI: Rise and Fall; Wallpaper: mesto, prosperita, les

V obchodných štvrtiach budú obchodníci Rise and Fall zarábať vašej ríši nekresťanské peniaze.

Fakticky v nej zotrval po celú úvodnú etapu zápasu, pretože mi chvíľu trvalo, kým som si osvojil všetky nové mechanizmy natoľko, aby som bol svoj ľud schopný posunúť vpred. V druhej fáze hry mi to našťastie išlo o niečo lepšie. Zameral som sa totiž na expanzívnu politiku poskytujúcu úspešným dobyvateľom body za silou získané mesta. Prvým cieľom mojich na rast zameraných akcií sa stalo francúzske mesto Avignon, ktoré podľahlo tlaku mojich armád prekvapivo rýchlo. Oveľa dlhšie sa nepodarilo odolávať ani väčšine ostatných metropol Kataríny Medicejskej. Najdlhšie vydržalo hlavné mesto Paríž so silnou posádkou, ktorá odolávala až do poslednej chvíle. Po jeho obsadení som konečne vstúpil do zlatej éry symbolizujúcej v Civilization VI: Rise and Fall prosperitu a šťastie.

Po nejakú dobu som žil spolu so svojimi susedmi v pokoji a mieri. V momente, kedy sa niektoré ich mestá vzbúrili proti svojim pánom a začali ohrozovať moje hranice, bol pokoj a mier preč. Vzbúrenci totiž túžili po rovnakom blahobyte, ktorý si užívali obyvatelia mojich metropol, ktorí ťažili maximum z benefitov zlatého veku. Nakoniec sa situácia vyhrotila natoľko, že sa pokúsili získať pomocou vojenských síl niektoré moje veľkomestá, ale prekvapivo boli zahnaní na útek. O niekoľko ťahov však rovnaká nákaza postihla aj myseľ niektorých mojich verných, takže som mal po chvíli rovnaký problém ako ostatní členovia našej vojenskej aliancie. Našťastie sa mi podarilo všetko prestáť a vo finále som svoju frakciu v Civilization VI: Rise and Fall dotiahol až k víťazstvu.

Civilization VI: Rise and Fall; Gameplay: akcia jedného vodcuCivilization VI: Rise and Fall; Gameplay: inváziaCivilization VI: Rise and Fall; Gameplay: expanzia

Obrázok 1: AI sa v Rise and Fall občas nespráva veľmi múdro. Naopak, v aliancii často radšej koná na vlastnú päsť. Obrázok 2: Expanzia niekedy vyžaduje použitie sily. Obrázok 3: Vojny v Rise and Fall slúžia väčšinou na to, aby ste prostredníctvom nich expandovali svoje územia.

Civilization VI: Rise and Fall vám umožní na chvíľu vystúpiť do výšin

Z predchádzajúcich riadkov je všetkým hráčom Civilization VI iste zrejmé, že sa celková hrateľnosť s príchodom plateného datadisku Civilization VI: Rise and Fall veľmi mení. Najvýraznejšou novinkou je rozhodne striedanie temnej a zlatej éry. V minulosti vás zmena epochy poznamenala vždy len minimálne, prakticky ste si ju hocikedy ani nevšimli. Teraz si prechod z jedného obdobia do druhého budete musieť starostlivo strážiť, pretože bude zásadne ovplyvňovať fungovanie vášho národa. V priebehu každej historickej etapy sa vám za vaše veľkolepé činy generujú body. Čím viac ich budete na jej konci mať, tým lepšie, pretože ich počet definuje, či sa váš ľud bude mať skutočne dobre, normálne alebo zle. Ideálne je podľa môjho názoru zostať na neutrálnej hodnote, ktorej udržanie následne nie je vôbec náročné.

Hoci zlatá éra vyzerá na prvý pohľad ako niečo, čo vás dlhodobo neskutočne nakopne, treba si na ňu dávať pozor. Má totiž obmedzené trvanie a podmienky na jej pokračovanie sa stabilne navyšujú. Keď sa vám prestane dariť, je možné skončiť v období temna, v ktorom sa vášmu ľudu nebude veľmi páčiť, takže sa začne znižovať jeho lojalita, spokojnosť a poslušnosť. V ďalšej historickej etape sa však dostanete hore o niečo ľahšie, než keby ste začínali na vrchole a museli sa dostať ešte o niečo vyššie, než ste teraz. Stredom medzi oboma epochami je klasický úsek dejín, ktorý váš národ nijako zvlášť nepenalizuje ani neposilňuje. Tvorcovia Rise and Fall ho zrejme vytvorili pre istotu hľadajúci hráčov.

Civilization VI: Rise and Fall; Gameplay: vzburaCivilization VI: Rise and Fall; Wallpaper: prístav, prosperita

Obrázok 1: Ak sa o vaše mestá nebudete starať, môžu sa proti vám obrátiť. Obrázok 2: Prístavné mestá sú veľmi bohaté, preto ich nie je zlé je čas od času vyplieniť.

Lojalita hrá zásadnú úlohu

V základnej verzii Civilization VI ste sa mohli za určitých okolností úplne spoľahnúť na stabilitu svojich miest. Tu sa o nich môžete oprieť len do určitej miery. Veriť je možné fakticky len metropolám ležiacim vo vnútrozemí, okolité osady vlastnené ostatnými národmi na nich totiž nemajú vplyv a nemôžu im ukazovať, ako veľmi sa ich obyvatelia majú dobre. Horšie je to u sídiel postavených pri hraniciach. Tie sú permanentne vystavené rôznym zvodom, pretože u suseda vyzerá tráva vždy zelenšie, než na dvore ich domovskej frakcie. Najciteľnejšie fungovanie tohto nového mechanizmu pocítite v momente, kedy sa váš národ ocitne v dobe temna. Úroveň vernosti sa v pohraničí začne extrémne znižovať, takže budete mať čo robiť, aby ste o vami vlastnené veľkomestá neprišli kvôli vzbure.

Rebélii sa môžu majitelia pohraničných miest v Civilization VI: Rise and Fall vyhnúť tak, že do nich nasadia jedného zo siedmich guvernérov. Každý úradník je obdarený zručnosťou zvyšujúcu lojalitu a špecifickou škálou schopností, ktoré po povolaní do služby užívajú v prospech vašej metropoly. Niektorí z nich sa špecializujú na produkciu zdrojov a rýchlejší výskum nových technológií, iní naopak na zefektívnenie obrany, či šírenie vami uznávaného náboženstva. Osobne som si medzi nimi našiel dvoch šampiónov, ktorých som si následne bral snáď pri každej hre. Očarený som bol v diplomacii zdatnou Amani a v boji skúseným Victorom, ktorý dokázal za určitých okolností ubrániť prakticky akúkoľvek pevnosť.

Civilization VI: Rise and Fall; Gameplay: ponuka guvernérovCivilization VI: Rise and Fall; Gameplay: obrana hranicCivilization VI: Rise and Fall; Gameplay: vývoj guvernéra

Obrázok 1: Rise and Fall vám ponúkne celkom sedem úradníkov, ktorí môžu spravovať vaše mestá. Obrázok 2: Novodobá technika vám obranu územia veľmi sťaží. Obrázok 3: Guvernéri v Rise and Fall disponujú špecifickým vývojovým stromom.

Diplomacia bola opäť mierne vylepšená

Elementárny návrh diplomacie bol už v Civilization VI celkom vydarený, občas však dochádzalo k podivnému správaniu AI, ktorá nebola schopná plne odhadnúť svoje sily a útočila bez rozmyslu. V Civilization VI: Rise and Fall sa toho bohužiaľ v tomto smere veľa nezmenilo, stále tu máme hocikedy zvláštne konajúce zoskupenie atakujúce vašu pozíciu bez šance na úspech. Rovnako tak nie sú počítačom ovládané frakcie schopné využívať novo pridaný mechanizmus, v rámci ktorého by malo viac veľkých hráčov spojiť svoje sily a zamerať ich na najsilnejšieho oponenta, ktorý je im pre danú chvíľu tŕňom v oku. Väčšina tu však rada koná na vlastnú päsť, často tak ide len o bezvýznamné akcie jednotlivcov, nad ktorými len mávnete rukou.

Zaujímavou novinkou je možnosť vytvárania rôzne ladených spojenectiev, v rámci ktorých si môžu spoločníci pomáhať na poli vedy, kultúry, viery či vojenstva. Samotné aliancie sa po čase vyvíjajú. Čím dlhšie spolupracujete s iným národom, tým viac z toho budete obaja mať. Zásadne obohatené neboli len diplomatické možnosti. Rozšírená bola tiež paleta frakcií a vodcov, v ktorej teraz nájdete deväť významných postáv svetovej histórie a osem zoskupení líšiacich sa od ostatných špecifickou jednotkou, budovou a frakčnom benefitom, z ktorého je možné ťažiť po celú dobu hrania. Z nových spoločenstiev mi najviac prirástli k srdcu Škóti s ich kráľom Robertom Bruceom, vernými horalmi a golfovými ihriskami.

Civilization VI: Rise and Fall; Gameplay: ofenzívaCivilization VI: Rise and Fall; Gameplay: vyhlásenie vojnyCivilization VI: Rise and Fall; Gameplay: obrana mesta

Obrázok 1: Ak sa rozhodnete napadnúť nepriateľa na inom kontinente, je potrebné sa na útok poriadne pripraviť, s hŕstkou mužov totiž neuspejete. Obrázok 2: Vojnu je možné v Rise and Fall vyhlásiť mnohými spôsobmi. Obrázok 3: Mestá s hradbami sa môžu proti nepriateľským silám brániť.

Civilization VI: Rise and Fall posúva celok vpred

Len malé percento datadiskov skutočne posúva základnú hru citeľne vpred. Civilization VI: Rise and Fall patrí spolu s DLC Total War: Warhammer 2 – Rise of the Tomb Kings medzi kúsky, ktoré po pridaní zásadne narušujú pôvodnú balanciu a celok do istej miery redefinuje, pretože pôvodná frakcia sa musí vysporiadať s novými mechanizmami, jednotkami a národmi. Prvá veľká expanzia do Civilization VI hre prakticky pumpuje čerstvú krv do žíl. Ponúka prepracovaný systém ér, guvernérov, lojalitu miest a rad ďalších zaujímavých prvkov, s ktorými sme sa naučili pracovať až po niekoľkých desiatkach ťahov. Vývojárom z Firaxis sa bohužiaľ ešte nepodarilo úplne upraviť správanie AI, takže nie je s práve zakomponovanými prvkami schopná poriadne pracovať.

Aby som bol úprimný, nákup jednotlivých DLC, v ktorých sú len samostatné frakcie, by som vám asi neodporučil, keďže ich cena nezodpovedá obsahu, ktorý vám dávajú k dispozícii. Civilization VI: Rise and Fall si však na rozdiel od nich svoju cenovku obhájiť dokáže, pochváliť sa totiž môže slušnou náložou nových prvkov, ktoré celok posúvajú vpred. Investovať by do neho mali primárne vlastníci Civilization VI, ktorým sa nepáči fakt, že väčšina zápasov má jasne definovaný priebeh. Civilization VI: Rise and Fall vyšlo na PC 8. februára 2018.

Civilization VI: Rise and Fall; Wallpaper: deštrukcia

Na území patriacom protivníkovi môžu vaše sily plieniť, ako sa im zapáči.

Recenzia Civilization VI: Rise and Fall: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 85 % Alza.sk
Hlavné parametre: Hrateľnosť
90 %
Audiovizuálne spracovanie
75 %
Opätovná hrateľnosť
80 %
Civilization VI: Rise and Fall; recenzia

Klady

  • Čerstvé frakcie
  • Nové mechanizmy
  • Vylepšené fungovanie miest
  • Upravená diplomacia

Zápory

  • Hocikedy podivne konajúca AI
Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

Moje meno je Ondřej Zeman. Hernej žurnalistike sa venujem už viac ako sedem rokov, počas ktorých som mal možnosť vypracovať sa z herného blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveri Zing.cz, z ktorého som po čase odišiel na Alza Magazín. Aj keď som hrdým vlastníkom konzoly Nintendo Switch, mojou najväčšou vášňou je hranie na PC, kde som mal možnosť zrecenzovať už viac ako dve stovky rôzne kvalitných titulov. Slabosť mám primárne na ťahové RPG, indie projekty, prepracované FPS a komplexné stratégie.

Národy a vodcovia Civilization VI: Rise and Fall

  1. Kóreu kontroluje pôvabná Seondeok
  2. Holandsku vládne osudom skúšaná Wilhelmína
  3. Mongoli potiahnu pod zástavami mocného Džingischána
  4. Indovia túžiaci po boji si do svojho čela postavia Čandragupta
  5. Krí sa ujme náčelník Pîhtokahanapiwiyin
  6. Gruzínsko privedie ku Zlatému veku kráľovná Tamara
  7. Škótov vedie bojovník za nezávislosť Robert Bruce
  8. Mapučovia sa nechajú viesť mladučkým Lautarom
  9. Rozkazy bude v kmeni Zulu rozdávať legendárny Šaka

Kóreu kontroluje pôvabná Seondeok

(Update 05.02.18) Mladučká kráľovná Seondeok sa do histórie zapísala svojím panovaním medzi rokmi 632 až 647, kedy bola Kórea rozdelená na tri menšie krajiny, ktoré spolu stabilne súperili o moc. Samotná Seondeok vládla v kráľovstve Silla, v ktorom sa postarala o rozvoj vedy, kultúry, vzdelania a náboženstva. Počas jej panovania bola vybudovaná jedna z najstarších hvezdární na svete. Špeciálnou pasívnou schopnosťou tejto panovníčky je v Rise and Fall to, že dokáže výrazne zvyšovať vedecký a kultúrny rast v mestách, v ktorých sídli guvernér.

Kórea sa v Rise and Fall veľmi zameriava na výskum. Jej frakčnou budovou sú preto hvezdárne, ktoré je dobré stavať na vyvýšených miestach mimo dosahu ostatných budov, ktoré znižujú ich produktivitu. Špeciálnym bonusom tohto zoskupenia je talent Three Kingdoms, ktorý vás odmeňuje za správne rozmiestnenie fariem a baní. Do boja nasadzuje Kórea proti svojim nepriateľom nie príliš mobilnú balistu zaplavujúceho protivníkov dažďom šípov.



Holandsku vládne osudom skúšaná Wilhelmína

Kráľovnú Vilhelmínu možno považovať za jednu z najvýraznejších osobností dvadsiateho storočia. V Holandsku vládla celých päťdesiatosem rokov, počas ktorých mala možnosť prizerať vývoju prvej aj druhej svetovej vojny, počas ktorej bola jej krajina zhabaná nacistickým Nemeckom. Primárnym benefitom tejto postavy je Radio Oranje, ktoré v Rise and Fall posilňuje produkciu kultúry na obchodných trasách vlastnených jej frakciou.

Pri hraní za Holandsko je nutné okolo hraníc vybudovať sieť polderov. Tieto špeciálne frakčné štruktúry prakticky vytvárajú z morských plôch farmárske parcely, ktoré možno v prípade núdze opäť zaplaviť a sťažiť tak nepriateľským vojskám postup. Holandské budovy a štvrte vystavané blízko vody sú obdarené slušnými produkčnými bonusmi. Vojsko tohto zoskupenia je v Rise and Fall prekvapivo najefektívnejšie na mori, kde jeho ťažko vyzbrojené koráby De Zeven Provinciën drvia konkurenciu pomocou svojich osemdesiatich diel.



Mongoli potiahnu pod zástavami mocného Džingischána

Už ako malý chlapec mal Džingischán sen, že jedného dňa pod svojím velením zjednotí väčšinu svojho ľudu. Svoju víziu začal realizovať relatívne skoro, pretože už vo svojich dvadsiatich rokoch mal k dispozícii vojsko obsahujúce asi dvestotisíc mužov, s ktorého pomocou zrazil na kolená divokých Tatarov a spojil všetky mongolské frakcie do jedného celku. Ten následne viedol tak efektívne, že sa mu podarilo vytvoriť jednu z najväčších ríš na svete. Bonusovou schopnosťou tohto vodcu je v Rise and Fall šanca na to, že jeho jazdné jednotky pri útoku konvertujú na svoju stranu oponentove sily.

Mongoli vsádzajú v Rise and Fall, na rozdiel od obyvateľov Holandska, skôr na útok, než na obranu. Unikátnou budovou tejto frakcie je operačný stan, ktorý posilňuje schopnosti vašej jazdy a pechoty. Klasické obchodné chodníky sú u Mongolov nahradené zásobovacími trasami zvyšujúcimi dohľad a bojovú silu vašich bojovníkov. Špeciálnou jednotkou tohto zoskupenia sú jazdci na koňoch s lukmi.



Indovia túžiaci po boji si do svojho čela postavia Čandragupta

India už svojho vodcu v Civilization VI nejaký ten piatok má. Nie každému však pacifisticky orientovaný Gandhi sadol, a tak sa tvorcovia z Firaxis rozhodli prostredníctvom DLC Rise and Fall pridať do hry ďalšiu silnú osobnosť, ktorá definovala dejiny tejto veľkej krajiny. Čandragupta je zakladateľom Maurjovskej ríše, ktorú vďaka svojej agresívnej politike vytvoril prakticky z ničoho. Jeho špecialitkou je možnosť odštartovať expanzívnu vojnu, v rámci ktorej dostane indická armáda na začiatku pohybové a útočné bonusy.

Čandragupta je vodca, ktorý sa veľmi spolieha na expanziu, jeho unikátnou štruktúrou sú preto púštne studne, ktoré slúžia ako na nasýtenie obyvateľstva, tak aj na verbovanie určitých typov bojovníkov. Najsilnejšou jednotkou Indie sú pod jeho vedením vojnové slony s veľkým dosahom a slušnou útočnou silou.



Krí sa ujme náčelník Pîhtokahanapiwiyin

Pîhtokahanapiwiyin je vodcom kanadského indiánskeho kmeňa Krí. Do histórie sa zapísal predovšetkým svojím vyjednávaním s kanadskou vládou, ktorá chcela jeho kmeň vysťahovať z miest, kde sídlil. Prekvapivo sa mu nad ňou nakoniec podarilo pomocou diplomacie zvíťaziť a na určitú dobu dohodnúť podmienky, ktoré vyhovovali ako jeho ľudu, tak aj chtivým úradníkom. Jeho tromfom v Rise and Fall je talent „Priaznivé podmienky“ zvyšujúci príjmy z obchodných dohôd a umožňujúci vám vidieť, čo váš partner majstruje.

Hlavným ťahúňom Krí je obchod. Obchodníci tejto frakcie sú schopní zabrať svojimi prvými ťahmi neutrálne pole, okrem toho máte jedného z nich po vynájdení hrnčiarstva úplne zadarmo. Efektivitu výrobných budov s luxusným tovarom môžete u tohto národa vylepšovať prostredníctvom originálne navrhnutých prístreškov, mekewapov, rozširujúcich populáciu a produkciu. Na bezpečie ich karavanov dohliadajú v Rise and Fall jednoduchší bojovníci s palicami, ktorých je možné hneď zo štartu raz vylepšiť.



Gruzínsko privedie ku Zlatému veku kráľovná Tamara

Kráľovná Tamara Gruzínska je známa hlavne tým, že počas svojej vlády zjednotila rozhádanú krajinu a vytvorila z nej ríšu, ktorá si podrobila všetky moslimské štáty vo svojom okolí. Obdobie jej vlády je často považované za Zlatý vek Gruzínskeho kráľovstva. Ako silne veriaca získava v Rise and Fall bodíky do viery pri protektorátnych vojnách.

Primárnym talentom Gruzínska je v Rise and Fall bonus „V jednote je sila“, ktorý tejto krajine umožňuje ľahšie sa dostať do Zlatej éry, dlhšie sa v nej udržať, a hlavne vyťažiť z nej viac ako ostatné herné národy. Špeciálnou stavbou Gruzínska sú mohutné hradby, ktoré môžete kúpiť o niečo lacnejšie ako opevnenie u ostatných zoskupení. V bitkách za ňu umierajú na kontaktný boj zameraní horali ťažiaci zo stretov v horách maximum.



Škótov vedie bojovník za nezávislosť Robert Bruce

Len málokto by sa do role vodcu škótskeho kráľovstva hodil viac ako muž, ktorý sa postaral o jeho samostatnosť. Robert Bruce je šľachtic z 13. storočia, ktorý sa v priebehu veľkého povstania odštartovaného Williamom Wallaceom ujal koruny a porazil anglické vojská v bitke pri Bannockburne, čím prakticky vybojoval slobodu svojmu ľudu. Špeciálnou schopnosťou tohto odvážneho panovníka je v Rise and Fall „Bannockburn“, s ktorého pomocou môže za určitých okolností vyhlásiť vojnu za nezávislosť, v ktorej rámci sa škótskej frakcii zvýši produkcia a zručnosti jej mužov.

Do poľa vedie legendárny Robert Bruce nemenej známych horalov s puškami a kiltmi, ktorí v lesoch a na horách bojujú omnoho lepšie ako pešiaci iných frakcií. Škótskou unikátnou budovou sú golfové ihriská, ktoré mestám, pri ktorých stojí, stabilne dodávajú peniaze a navyšujú úroveň kultúry a celkovej príťažlivosti. Primárnym škótskym rysom je v Rise and Fall „Škótske osvietenie“, ktoré navyšuje spokojným metropolám výrobu surovín a produkciu vedeckých bodíkov.



Mapučovia sa nechajú viesť mladučkým Lautarom

Španielski conquistadori zrazili na kolená mnoho národov obývajúcich Južnú Ameriku. Jeden kmeň im však nikdy nepodľahol, pretože bol vedený mladučkým náčelníkom Lautarom, ktorý prevzal od nemilosrdných dobyvateľov ich znalosti a použil ich proti nim samotným. Od doby, kedy sa tak stalo, uplynulo už pár storočí, napriek tomu ho pôvodní obyvatelia južných častí Argentíny a Chile, Mapučovia, stále považujú za jedného z najlepších stratégov svojej doby, vďaka čomu sa spolu dostali do registra frakcií Civilization VI: Rise and Fall. Unikátnou schopnosťou tohto génia bude talent „Swift Hawk“. Ak porazíte protivníkov na ich území, značne im tým znížite lojalitu provincie.

Laurato zjednotil svoj národ a rozhodol sa s ním bojovať proti silnejšiemu nepriateľovi. Za tento čin je v Civilization VI: Rise and Fall odmenený zvýšenou bojovou efektivitou svojej frakcie v boji prebiehajúcom počas Zlatej éry. Okrem toho dostávajú jej bojovníci pri obrane svojich domovských miest väčší počet skúseností ako iní obrancovia. Špeciálnou budovou Mapučov sú drevené náhrobky (chemamully), ktoré im poskytujú kultúru a určitý bonus k turizmu v neskorších etapách hry. Elitnou jednotkou tohto zoskupenia sú jazdci na koňoch, ktorí sú posilnení predovšetkým v momentoch, kedy bojujú v svojich osadách.



Rozkazy bude v kmeni Zulu rozdávať legendárny Šaka

Vodca kmeňa Zulu, Šaka, je jednou z najznámejších postáv afrických dejín. Často je označovaný za najschopnejšieho generála čierneho kontinentu, pretože v priebehu svojej vlády vytvoril vojenský štát, ktorého sa všetky okolité frakcie báli. Prakticky by sa dal označiť za jedného z prvých diktátorov nebojac sa zabiť behom chvíle tisíce ľudí bez zásadnejšieho dôvodu. Nikoho zrejme kvôli tomuto faktu neprekvapí, že jeho život sa skončil predčasne vďaka úkladom jeho príbuzných. V Civilization VI: Rise and Fall je primárnou schopnosťou tohto vodcu „Amabutho“, ktoré mu dáva prístup k frakčným jednotkám a žoldnierom o niečo skôr ako iným lídrom.

Unikátnymi bojovníkmi tohto národa sú v Civilization VI: Rise and Fall kopijníci Impi zameraní primárne na ofenzívu, v ktorej ich prekoná málokto. Špeciálnym talentom Zulu je „Isibongo“ podporujúce Šakovu agresívnu politiku. Keď táto frakcia získa mesto a obsadia ich s jednotkou automaticky dostane nový zbor, či čatu bojovníkov. Ak následne minimálne jeden oddiel necháte v múroch získanej metropoly, automaticky tým zvýšite jej lojalitu. Frakčnou budovou Zulu je ikanda, ktorá nahrádza klasický vojenský tábor a zrýchľuje verbovanie čerstvých mužov.

Obsah preview Civilization VI: Rise and Fall

  1. Vzostup a pád
  2. Spokojní obyvatelia hrajú v Civilization VI: Rise and Fall prím
  3. Civilization VI: Rise and Fall ponúkne nové formy spojenectvo
  4. Civilization VI: Rise and Fall vám umožní písať dejiny

Vzostup a pád

Na konci minulého roka som mal možnosť Civilization VI hrať a veľmi mi v nej chýbal prvok, ktorý by výraznejšie odlíšil jednotlivé scenáre. Prakticky každá hra prebiehala s menšími odchýlkami viac-menej rovnako. Na začiatku som si vždy vybudoval ríšu, ktorej základy som následne posilnil natoľko, že nebol v podstate žiadny problém pohltiť svojich agresívnejších susedov, ktorí proti mne bez prestávky podnikali vojenské výpady. V určitej fáze bolo o mojom víťazstve fakticky rozhodnuté. Rise and Fall posúva Civilization VI v tomto smere dosť dopredu, čo bude v praxi znamenať, že najsilnejšie a najrýchlejšie frakcie nedorazia do cieľa mocenských pretekov automaticky ako prvé.

Civilization VI: Rise and Fall; Vytváranie civilizácie

V Civilization VI: Rise and Fall si budete musieť dávať veľký pozor na to, aká je spokojnosť obyvateľov miest, ktoré vlastníte. Pokiaľ tento prvok budete prehliadať, o väčšie osady ľahko prídete.

Zásadným spôsobom bude v Rise and Fall príbeh vašej civilizácie ovplyvňovať novo pridaná mechanika temných a zlatých vekov. Každá historická éra by pred vás mala postaviť rad výziev. Keď väčšinu z nich splníte, aktivuje sa vám na jej konci séria bonusov nesúca názov Zlatý vek, ktorý značne zvýši produkciu budov, spokojnosť obyvateľov či rýchlosť výskumu nových technológií. Ak budete chcieť získať rovnaký benefit aj v nasledujúcich epochách, nezostane vám nič iné, než stabilne plniť obodované výzvy, ktorých zoznam sa po niekoľkých úspešnejších obdobiach rozrastie natoľko, že ho už nebudete schopní dostatočne efektívne dokončiť.

V momente, kedy nebudete mať dostatok bodov na to, aby ste odštartovali Zlatú éru, sa vaše kráľovstvo podobne ako Rím či iné veľké ríše ocitne vo fáze stagnácie a bude len na vás, či sa z nej dokáže dostať skôr, ako padne na úplné dno. Prežiť obdobie temna nebude určite jednoduché, pretože vývoj vašej frakcie sa značne spomalí a obyvateľstvo miest tiež nebude z novo vzniknutej situácie práve jasať blahom. Keď sa vám to ale podarí, nastane vek hrdinov, ktorý vaše impérium nakopne vo všetkých smeroch zrejme viac než štandardná zlatistá epocha.

Civilization VI: Rise adn Fall; Wallpaper: GladiátorCivilization VI: Rise and Fall; Wallpaper: GladiátoriCivilization VI:Rise and Fall; Wallpaper: Aréna

Spokojní obyvatelia hrajú v Civilization VI: Rise and Fall prím

V základnej verzii Civilization VI bolo možné považovať mesta za stabilné body, s ktorými ste mohli rátať za všetkých okolností. Rise and Fall tento aspekt redefinuje pomocou nového systému lojality, ktorý mení doterajšie poriadky. Obyvatelia metropoly budú v čerstvom DLC disponovať jednotným názorom, ktorý budú vyjadrovať. Ak nebudete jeho predstaviteľom dostatočne načúvať, časom sa vám môže stať, že vyvolajú vzburu vedúcu k osamostatneniu. Vyhnúť sa takejto situácii môžete tým, že do lokálneho vodcovského kresla posadíte svojho človeka.

Civilization VI: Rise and Fall; Vytváranie civilizácie, socha slobody

Ak sa vám v Civilization VI: Rise and Fall podarí postaviť jeden z mnohých divov sveta, budete za neho odmenení ako bonusmi, tak aj zápisom do histórie.

Guvernér zastáva v Rise and Fall rovnakú úlohu ako v sérii Total War. Po tom, čo ho nasadíte do provincie, ste schopní s jeho pomocou držať osady na uzde. V priebehu svojho panovania získava dosadená postava skúsenosti, ktoré následne mení na body zručnosti. Tie je možné podobne ako v spomínanej strategickej sérii zainvestovať do jedného z mnohých vývojových stromov, cez ktoré si sprístupníte niektoré pasívne zručnosti zlepšujúce defenzívu či produktivitu miest, ktoré práve obýva.

Včasným nasadením guvernéra môžete v Rise and Fall predísť radu problémov. V období temna bude však jeho vplyv pomaličky klesať a nepokoje stúpať. V pohraničných mestách ležiacich vedľa územia, na ktorých sú ľudia spokojní, bude tento proces podľa všetkých informácií o niečo rýchlejší než v prípade osád vo vnútrozemí. V najhoršom prípade sa od vás môžu odtrhnúť a pripojiť sa k tým, pri ktorých je tráva o niečo zelenšia, čo opäť ukazuje, ako veľký vplyv bude mať pozitívna alebo negatívna éra na fungovanie celej vašej spoločnosti.

Civilization VI: Rise and Fall; Wallpaper: BojiskoCivilization VI: Rise and Fall; Wallpaper: Bombardovanie bojiska

Civilization VI: Rise and Fall ponúkne nové formy spojenectva

S elementárnym návrhom diplomacie som bol v Civilization VI nadmieru spokojný. Celok poskytoval dostatok manévrovacích možností, takže som sa nemal na čo sťažovať. Priestor na expanziu bol v tomto smere veľa malý, vývojári z Firaxis Games sa ale napriek tomu rozhodli, že tento mechanizmus rozšíria o nové typy aliancií. Okrem klasickej vojenskej zmluvy nám Rise and Fall ponúkne aj náboženský, ekonomický, či výskumný pakt. Každá dohoda môže byť uzavretá len raz. Zúčastnené strany sú za jej podpísanie odmenené rôznymi benefitmi, ktorých počet sa časom navyšuje. Čím dlhšie bude dohovor fungovať, tým viac z nej vyťažíte.

Vedľa stabilných spojeneckých zmlúv môžete čas od času vytvoriť s okolitými štátmi tiež dočasné aliancie s jasne definovaným cieľom. Vznik takýchto zoskupení umožňuje nový núdzový mechanizmus, ktorý dáva dokopy vodcu s podobnou myšlienkou a štve ich proti frakcii, ktorá má výraznú aktuálnu prevahu. Ak sa účastníkom preventívneho úderu podarí väčšieho problémového protivníka  zdolať, sú odmenení bonusmi. Keď neuspejú, je naopak zvýhodnená napadnutá strana, ktorá bola nútená prejsť do obranného postavenia. Elementárny návrh tohto prvku je skutočne zaujímavý. Otázkou je, či sa ho vývojárom z Firaxis Games podarí vyladiť natoľko, aby sa proti vám nespikla počas chvíle polovica mapy a nevymazali vás z histórie len preto, že ste boli chvíľu lepší ako oni.

Civilization VI: Rise and Fall; Vytváranie civilizácie

Vo vnútrozemí sa vašim mestám často darí lepšie, než metropolám ležiacim mimo neho.

Civilization VI: Rise and Fall vám umožní písať dejiny

Ako som už načal v predchádzajúcich odsekoch, na dosiahnutie zlatej éry je vždy nutné získať určitý počet bodov. Odmenení nimi budete za vedenie vojen, výstavbu zásadných stavieb či skúmanie nových náboženstiev ovplyvňujúcich myslenie zástupcov vašej frakcie. Vedľa bodového ohodnotenia budete za realizáciu týchto akcií obdarení tiež bonusmi a historickými záznamami hovoriacimi detailne o ceste vášho ľudu. Civilization VI: Rise and Fall by mal byť v tomto ohľade veľa prepracovaný, ponúkne zrejme až sto rôznych míľnikov, ktorými sa môžete zapísať do dejín.

Civilization VI: Rise and Fall; Wallpaper: trailer

Hlavnou hrdinkou traileru k Civilization VI: Rise and Fall je opäť dospievajúce dievča so svojím otcom, s ktorého pomocou prechádza dejinami ľudstva.

i Pozrite sa na všetky články z hernej sekcie!

HW nároky na hru Civilization VI: Rise and Fall PC

Minimálne HW požiadavkyOdporúčané HW požiadavky
Operačný systémWindows 7 64-bitWindows 10 64-bit
ProcesorIntel Core i3 2.5 Ghz/AMD Phenom IIIntel Core i5 2.5 Ghz/AMD FX 8350
Grafická kartaNVIDIA 450/AMD 5570NVIDIA 770/AMD 7970
DirectX11.011.0
Operačná pamäť4 GB8 GB
Pevný disk13 GB13 GB
i Mohlo by vás zaujímať

Civilization VI: Rise and Fall vyšlo 8. 2. 2018 na PC.

Sid Meier's Civilization VI – Persia and Macedon Civilization & Scenario Pack (PC) DIGITAL
Herný doplnok /DLC–elektronická licencia, kľúč pre Steam, žáner: stratégia, na uplatnenie je vyžadovaná základná hra
9,34 €
Ihneď na stiahnutie
Objednávací kód: MVE002010
Sid Meier's Civilization VI – Australia Civilization & Scenario Pack (PC) PL DIGITAL
Herný doplnok /DLC–elektronická licencia, kľúč pre Steam, žáner: stratégia, na uplatnenie je vyžadovaná základná hra – DLC, elektronická licencia, kľúč pre Steam, žáner: stratégia, na uplatnenie je vyžadovaná základná hra
4,99 €
Ihneď na stiahnutie
Objednávací kód: MVE001997
Sid Meier's Civilization VI – Nubia Civilization & Scenario Pack (PC) DIGITAL
Herný doplnok /DLC–elektronická licencia, kľúč pre Steam, žáner: stratégia, na uplatnenie je vyžadovaná základná hra – DLC, elektronická licencia, kľúč pre Steam, žáner: stratégia, na uplatnenie je vyžadovaná základná hra
5,09 €
Ihneď na stiahnutie
Objednávací kód: MVE002056
Sid Meier's Civilization VI – Poland Civilization & Scenario Pack (PC) DIGITAL
Herný doplnok /DLC–elektronická licencia, kľúč pre Steam, žáner: stratégia, na uplatnenie je vyžadovaná základná hra – DLC, elektronická licencia, kľúč pre Steam, žáner: stratégia, na uplatnenie je vyžadovaná základná hra
4,96 €
Ihneď na stiahnutie
Objednávací kód: MVE001740
4,7
Sid Meier’s Civilization VI Digital Deluxe + BONUS DIGITAL
Hra na PC – elektronická licencia, kľúč pre Steam, žáner: stratégia, - Steam
79,99 €
Ihneď na stiahnutie
Objednávací kód: MVE001274
2,0
Sid Meier’s Civilization VI + BONUS DIGITAL
Hra na PC – elektronická licencia, kľúč pre Steam, žáner: stratégia, - Steam
6 €
Ihneď na stiahnutie
Objednávací kód: MVE001273
Vytlačiť
P-DC1-WEB09
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi
Na vašom súkromí nám záleží My, spoločnosť Alza.cz a.s., IČO 27082440, používame súbory cookies na zaistenie funkčnosti webu a s vaším súhlasom o. i. aj na personalizáciu obsahu našich webových stránok. Kliknutím na tlačidlo „Rozumiem“ súhlasíte s využívaním cookies a predaním údajov o správaní na webe na zobrazenie cielenej reklamy na sociálnych sieťach a reklamných sieťach na ďalších weboch.
Viac informácií Menej informácií