Ani spoločnosť GIGABYTE nezostala pri vydaní najnovších grafických kariet GeForce GTX 1660 pozadu a svoju ponuku grafických kariet spoločnosti NVIDIA rozšírila hneď o niekoľko vydarených kúskov. V ponuke tejto spoločnosti tak po novom nájdete trojicu nových GeForce GTX 1660, z ktorých tou zatiaľ najprepracovanejšou je grafická karta Gigabyte GTX 1660 Gaming OC 6G. Táto grafická karta sa môže pochváliť nielen výkonným systémom chladenia s trojicou ventilátorov, ale tiež už od výrobcu vysoko nastavenými taktami grafického čipu. Nepredbiehajme ale a poďme si grafickú kartu Gigabyte GTX 1660 Gaming OC 6G predstaviť. My sme ju totiž pre vás na Alza.sk dôkladne otestovali.
Grafická karta Gigabyte GTX 1660 Gaming OC 6G je postavená na najnovšom hernom grafickom čipe NVIDIA TU116 (TU116-300-A1) spoločnosti NVIDIA s jedným deaktivovaným blokom TPC (Texture/Processor Cluster), na ktorý sú pomocou 192-bitovej zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR5 s kapacitou 6 GB. Ide o grafickú kartu, ktorá podobne ako GeForce GTX 1660 Ti prichádza bez podpory real-time ray tracingu aj DLSS a svojim výkonom je potom Gigabyte GTX 1660 Gaming OC 6G zacielená do segmentu grafických kariet strednej triedy (mainstream), kde zaberá stredné poschodia výkonnostného rebríčka.
Frekvencia grafického čipu je 1 530/1 860 MHz (Base/Boost) a frekvencia grafických pamätí potom 2 000 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR5 predstavuje efektívnu frekvenciu 8 000 MHz. Oproti referenčným hodnotám je teda karta na jadre pretaktovaná o 75 MHz v Booste. Grafické pamäte sú taktované v referenčných hodnotách NVIDIA GeForce GTX 1660.
Grafická karta Gigabyte GTX 1660 Gaming OC 6G meria na dĺžku 280 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie len 2 rozširujúce sloty. O chladenie sa stará pasív zložený z hliníkových rebier, ktorý je pre lepší odvod tepla vybavený trojicou medených kompozitných tepelných trubíc (heatpipes) s priamym kontaktom na grafický čip. Moduly grafických pamätí sú chladené pomocou priľahlého chladiaceho plátu. Odpadové teplo z napájacej kaskády grafickej karty je potom odvádzané priamo do rebrovania hlavného pasívu.
Aktívnu časť systému chladenia tvoria tri 80 mm ventilátory WINDFORCE 3X s 3D aerodynamicky tvarovanými lopatkami, ktoré sú pre dlhšiu životnosť a nižšiu hlučnosť uložené v dvojitých guľôčkových ložiskách. Grafická karta Gigabyte GTX 1660 Gaming OC 6G disponuje funkciou 3D Active Fan, ktorá v prípade nízkych teplôt grafického čipu všetky ventilátory úplne zastaví a zamedzí tak jej zbytočnej hlučnosti (semi-pasívne chladenie). Veľmi pekné je potom podsvietené logo GIGABYTE na zadnej strane grafickej karty, ktorého farby a efekty si môžete nastaviť v nástroji Aorus Graphics Engine. Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
Pri testovaní účinnosti chladenia v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosiahla grafická karta Gigabyte GTX 1660 Gaming OC 6G na skóre 99,3 % a v týchto testoch stability snímkovej frekvencie tak prešla (minimálna hranica je 97 %).
O napájanie grafickej karty Gigabyte GTX 1660 Gaming OC 6G sa stará 6 + 2-fázová napájacia kaskáda, ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou jedného 8-pinového konektora. Príkon karty bol výrobcom nastavený na 140 W (max. 160 W) a na jej prevádzku je tak odporúčaný zdroj s výkonom minimálne 450 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC 6G riešené pomocou troch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port) a jedného konektora HDMI 2.0.
Súčasťou balenia grafickej karty Gigabyte GTX 1660 Gaming OC 6G je tiež firemný nástroj spoločnosti Gigabyte s názvom Aorus Graphics Engine.
Nástroj Aorus Graphics Engine slúži na jednoduché pretaktovanie, s ktorého pomocou môžete zo svojej grafickej karty dostať maximum možného výkonu. V nástroji Aorus Graphics Engine tentoraz absentujú panely jednoduchého nastavenia (One-click OC), a máte tak k dispozícii len panel s pokročilým nastavením.
Pomocou tohto panela máte prístup ku všetkým nastaveniam grafickej karty, ako sú frekvencie čipu, grafických pamätí, limity spotreby, teploty atď. Môžete si tak nastaviť správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Grafickú kartu môžete napríklad nastaviť na jej maximálny výkon alebo naopak, môžete jej výkon obmedziť a dať prednosť skôr lepším prevádzkovým vlastnostiam (teplota, hlučnosť či spotreba).
Spoločnosť Gigabyte nástroj Aorus Graphics Engine tiež doplnila o automatické pretaktovanie, ktoré je teraz k dispozícii pod tlačidlom AUTO SCAN.
Pomocou Aorus Graphics Engine môžete tiež nastavovať RGB Fusion, teda správanie RGB LED svetiel na grafickej karte. Tým môžete priradiť rôzne farby (z palety až 16,7 miliónov farieb) alebo tiež rôzne svetelné efekty ako blikanie, pulzovanie, prechody atď.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC 6G zaradili nasledujúce modely zo segmentu stredného výkonu (mainstream):
ŠPECIFIKÁCIE GRAFICKÝCH KARIET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Veľkosť
Transistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Veľkosť Bus/Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
Gigabyte GTX 1660 Gaming OC 6G | TU116
TU116-300-A1 Turing |
284 mm2
6,600 million 12 nm FinFET |
1408
88 48 |
GDDR5
6.144 GB 192b/8000 |
1 530 MHz
1 860 MHz 1 980 MHz |
PCIe 3.0 x16
140 W |
Asus Strix GTX 2060 O6G Gaming | TU106
TU106-300A-A1 Turing |
445 mm2
10,800 million 12 nm FinFET |
1920
120 48 |
GDDR6
6.144 GB 192b/14000 |
1 365 MHz
1 680 MHz 1 950 MHz |
PCIe 3.0 x16
190 W |
Gainward GTX 1660 Ti Pegasus | TU116
TU116-400-A1 Turing |
284 mm2
6,600 million 12 nm FinFET |
1536
96 48 |
GDDR6
6.144 GB 192b/12000 |
1 500 MHz
1 770 MHz 1 815 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Inno3D GTX 1660 TWIN X2 | TU116
TU116-300-A1 Turing |
284 mm2
6,600 million 12 nm FinFET |
1408
88 48 |
GDDR5
6.144 GB 192b/8000 |
1 530 MHz
1 785 MHz 1 845 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 6G | GP106
GP106-400-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16 nm FinFET |
1280
80 48 |
GDDR5
6.144 GB 192b/8008 |
1 557 MHz
1 772 MHz 1 898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 3G | GP106-3
GP106-300-A1 Pascal |
200 mm2
4,400 million 16 nm FinFET |
1152
72 48 |
GDDR5
3.072 GB 192b/8008 |
1 557 MHz
1 772 MHz 1 898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Asus Cerberus GTX 1050 Ti O4G | GP107
GP107-400-A1 Pascal |
132 mm2
3,300 million 14 nm FinFET |
768
48 32 |
GDDR5
4.096 GB 128b/7008 |
1 342 MHz
1 455 MHz 1 725 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
MSI GTX 1050 2GT OCV1 | GP107
GP107-300-A1 Pascal |
132 mm2
3,300 million 14 nm FinFET |
640
40 32 |
GDDR5
2.048 GB 128b/7008 |
1 405 MHz
1 519 MHz 1 759 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
XFX RX 590 Fatboy 8 GB |
Polaris
Polaris 30 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 12 nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5
2.048 GB 256b/8000 |
1 580 MHz
1 580 MHz 1 580 MHz |
PCIe 3.0 x16
196 W |
Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Polaris
Polaris 20 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 14 nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8000 |
1 360 MHz
1 360 MHz 1 360 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Sapphire Pulse RX 570 4GD5 | Polaris
Polaris 20 XL GCN 4nd GEN |
232 mm2
5,700 million 14 nm FinFET |
2048
128 32 |
GDDR5
8.192 GB 256b/7000 |
1 284 MHz
1 284 MHz 1 284 MHz |
PCIe 3.0 x16
138 W |
Gigabyte RX 560 Gaming OC 4G | Polaris
Polaris 21 XT GCN 4nd GEN |
123 mm2
3,000 million 14 nm FinFET |
1024
64 16 |
GDDR5
4.096 GB 128b/7000 |
1 224 MHz
1 224 MHz 1 175 MHz |
PCIe 3.0 x8
48 W |
Asus Strix RX 560 4G EVO Gaming | Polaris
Polaris 21 XL GCN 4nd GEN |
123 mm2
3,000 million 14 nm FinFET |
896
56 16 |
GDDR5
4.096 GB 128b/6000 |
1 176 MHz
1 176 MHz 1 176 MHz |
PCIe 3.0 x8
48 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná nielen priemerná rýchlosť snímok, ale aj ukazovatele plynulosti pohybu 1 % Low a 0,1 % Low (pozri nižšie).
Dosiahnuté hodnoty priemernej snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov umiestňované zostupne tak, že karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe umiestnená hore a naopak, model s najnižšou snímkovou frekvenciou úplne dole.
Hodnota ukazovateľa „1 % Low“ je vypočítaná ako 99. percentil z nameraných hodnôt časov snímok (frame times) prevedených na snímkovú frekvenciu. Ak túto hodnotu poznáme, môžeme potom povedať, že 99 % snímok bolo vytváraných rovnakou a vyššou snímkovou frekvenciou, než je hodnota tohto ukazovateľa. Analogicky potom možno tiež povedať, že zvyšné jedno percento snímok bolo vytváraných snímkovou frekvenciou nižšou. Tento ukazovateľ môžeme využiť na analýze plynulosti pohybu v hrách, keď napríklad jeho hodnota pohybujúce sa nízko pri hranici 30 FPS znamená, že pohyb v hre už nie je pre oko hráča plynulý, ale skôr trhavý.
Hodnota ukazovateľa „0,1 % Low“ sa vypočítava obdobne ako predchádzajúci ukazovateľ, na zreteľ je však braný percentil 99,9. Tento ukazovateľ potom odhaľuje menej časté, zato výraznejšie poruchy v plynulosti hry, kedy sa pri inak plynulom pohybe obraz na okamih akoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazovateľ, tým výraznejšie „záseky“ sa v hre objavujú, a pohyb tak nie je plynulý aj napriek tomu, že priemerná rýchlosť snímok ukazuje vysoké hodnoty.
Vieme Ak teda ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Na meranie prevádzkových vlastností grafických kariet využívam nástroj 3DMark a jeho záťažový test s názvom Time Spy Stress Test. Tento test sa skladá z celkom 20 prechodov minútovej scény Time Spy a trvá tak pomerne dlhých 20 minút, počas ktorých grafická karta pracuje na plný výkon a zahreje sa tak na svoju bežnú prevádzkovú teplotu. Až po dosiahnutí pracovnej teploty grafickej karty, najčastejšie v poslednom prechode scény, potom meriam jej prevádzkové vlastnosti. Spotrebu (príkon) celého testovacieho systému s danou grafickou kartou na palube potom testujem v počítačovej hre Crysis 3 a rozlíšenie 1 920 × 1 080 px. Ako teda grafická karta Gigabyte GTX 1660 Gaming OC 6G v tomto záťažovom teste dopadla?
Test 3DMark Stress Test |
SUMARIZÁCIA PREVÁDZKOVÝCH VLASTNOSTÍ | ||
---|---|---|
Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC 6G | Hodnota | Poznámka k meraniu |
Pracovná teplota
|
64 °C
|
Merané ako priemer v poslednom prechode
|
Reálna pracovná frekvencia
|
1 980 MHz
|
Merané ako priemer v poslednom prechode
|
Spotreba systému
|
232 W
|
Merané v Crysis 3
|
Otáčky ventilátorov
|
1 760 ot/min
|
Merané na konci testu
|
Hlučnosť
|
37,2 dBA | Interpolované z otáčok ventilátorov
|
Teploty grafickej karty Gigabyte GTX 1660 Gaming OC 6G sa na konci záťažového testu držali na 64 C pri otáčkach ventilátorov 1 760 ot/min, ktoré pri tejto rýchlosti generovali pomerne nízku hlučnosť 37,2 dBA. Frekvencia grafického čipu sa potom pohybovala na vysokých 1 980 MHz.
Nasledujúce grafy ukazujú, ako si prevádzkové vlastnosti Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC 6G viedli v porovnaní s ostatnými grafickými kartami v dnešných testoch.
Porovnanie prevádzkových vlastností |
Ak by vás zaujímalo aj porovnanie prevádzkových vlastností grafickej karty Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC 6G so všetkými ostatnými GeForce GTX 1660, ktoré sme na Alza.sk a GPUreport.cz testovali, môžete sa pozrieť do nasledujúcich grafov.
Battlefield V je už 16. dielom akčnej strieľačky z pohľadu prvej osoby, ktorý nás tentoraz zavedie späť do obdobia druhej svetovej vojny. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a vydaná v novembri 2018 spoločnosťou Electronic Arts. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape severnej Afriky v misii Butcher & Bolt po dobu 82 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Battlefield V |
Hitman 2 je počítačová hra typu stealth z pohľadu tretej osoby, v ktorej plníte úlohy zabijackého agenta 47. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Glacier vývojármi zo štúdia IO Interactive a vydaná v novembri 2018 spoločnosťou Warner Bros. Interactive Entertainment. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Santa Fortuna v Kolumbii po dobu 78 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Hitman 2 |
Shadow of the Tomb Raider je akčná dobrodružná počítačová hra z pohľadu tretej osoby, ktorej dej sa odohráva vnútri peruánskych džunglí. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Foundation engine vývojármi zo štúdia Eidos Montreal a vydaná v septembri 2018 spoločnosťou Square Enix. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape The Hidden City po dobu 110 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Shadow of the Tomb Raider |
Strange Brigade je dobrodružná kooperatívna strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá sa odohráva v Egypte minulého storočia. Táto hra bola postavená na hernom engine Asura vývojármi zo štúdia Rebellion a vydaná rovnakou spoločnosťou v auguste 2018. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 59 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Strange Brigade |
Far Cry 5 je akčné počítačové RPG, odohrávajúce sa v otvorenom svete okolo fiktívneho mestečka Hope County v Montane. Hra bola postavená na hernom engine Duni Engine vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v marci 2018 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 59 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Far Cry 5 |
Wolfenstein II: The New Colossus je akčná a dobrodružná herná strieľačka z pohľadu prvej osoby. Hra bola postavená na hernom engine IdTech6 vývojármi zo štúdia MachineGames a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Bethesda. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne Manhattan Ruins po dobu 84 sekúnd nástrojom OCAT. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Assassin's Creed: Origins je akčná adventúra v poradí už desiatej série, ktorá sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. Hra bola postavená na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 121 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins nie je ku grafickým kartám AMD práve veľmi prívetivá a poslednou dobou ani ku grafickým kartám NVIDIA. Radeony v nej podávajú nezvyčajne nízke výsledky a všadeprítomný stuttering je zrejmý aj v prípade grafických kariet GeForce. Z tohto dôvodu nie je táto hra započítavaná do celkových výsledkov.
Middle-earth: Shadow of War je akčná počítačová RPG hra založená na svete postáv J. R. R. Tolkiena a odohráva sa v čase medziobdobí Hobita a Pána prsteňov. Hra bola postavená na hernom engine Firebird vývojármi zo štúdia Monolith Productions a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Warner Bros. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 56 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC 6G máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto grafickej karte darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Výkon grafickej karty Gigabyte GTX 1660 Gaming OC 6G je daný najmä výkonom samotného grafického čipu TU116 (TU116-300-A1), ktorý sa od iných grafických kariet GeForce GTX 1660 môže líšiť iba prednastavenou frekvenciou grafického čipu, nastavenou frekvenciou grafických pamätí či nastaveným vyšším limitom spotreby, ktorý potom toľko neobmedzuje frekvenciu grafickej karty. Na udržanie vyššej frekvencie grafickej karty, a tým aj jej výkonu, potom môže pomôcť tiež kvalitný systém chladenia, ktorý udrží grafický čip na nízkych teplotách.
V prípade grafickej karty Gigabyte GTX 1660 Gaming OC 6G sa reálna frekvencia grafického čipu v záťažovom teste 3DMark Time Spy Stress Test pohybovala na vysokých 1 980 MHz pri efektívnej frekvencii grafických pamätí 8 000 MHz.
Reálna frekvencia Gigabyte GTX 1660 Gaming OC 6G tak bola o 135 MHz vyššia ako tá, ktorú som nameral v rovnakom teste v prípade grafickej karty Inno3D GTX 1660 TWIN X2. Vyššia frekvencia grafického čipu znamená tiež vyšší herný výkon, a tak je jasné, že dnes testovaný Gainward Gaming OC bol vo výsledku o nejaké 4 % výkonnejší ako TWIN od Inno3D. S výkonom grafickej karty Gigabyte GTX 1660 Gaming OC 6G som tak bol nadmieru spokojný.
V prípade nových grafických kariet GeForce RTX máte možnosť na pretaktovanie využiť buď nové funkcie OC Scanner, ktorá grafickú kartu pretaktuje „automaticky“, alebo si môžete všetky parametre pretaktovania nastaviť sami manuálne. Pretaktovanie grafickej karty Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC 6G som vykonával za pomoci automatického pretaktovania OC Scanner nástroja MSI Afterburner. Skôr ale, ako som OC Scanner mohol spustiť, musel som ručne na maximum nastaviť položky Core Voltage (100 %), Power Limit (114 %) a Temp. Limit (90 °C). Tiež som musel najskôr zistiť maximálnu frekvenciu grafických pamätí, nástroj OC Scanner totiž dokáže pretaktovať iba grafický čip, frekvenciu grafických pamätí úplne ignoruje.
Postupne som teda zvyšoval hodnoty frekvencie grafickej pamäte o 50 MHz a testoval ich stabilitu v počítačových hrách. Ako stabilná sa nakoniec pre grafické pamäte ukázala maximálna hodnota +950 MHz, čo predstavuje efektívnu frekvenciu VRAM 9 900 MHz. Teraz som teda konečne mohol spustiť automatické pretaktovanie pomocou OC Scanner.
S posunutou frekvenciou pamäťou o 950 MHz a s položkami Core Voltage, Power Limit, Temp. Limit na maximum mi potom OC Scanner nastavil frekvenciu grafického čipu oproti východiskovému stavu v priemere o 61 MHz vyššie. S takto nastavenými parametrami grafickej karty som potom otestoval niektoré hry s nasledujúcimi výsledkami:
Pomocou nástroja automatického pretaktovania OC Scanner sa mi z grafickej karty Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC 6G podarilo získať v priemere ešte necelých 12 % ďalšieho výkonu, čo je samozrejme výsledok parádny. Na spotrebe celej zostavy sa potom toto pretaktovanie prejavilo v počítačovej hre Crysis 3 nejakými 12 W navyše.
Nasledujúce video potom ukazuje nárast výkonu a prevádzkové vlastnosti v prípade takto pretaktovanej grafickej karty Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC 6G v počítačovej hre Crysis 3.
Grafické karty GeForce GTX 1660 ponúkajú pomerne atraktívny výkon všetkým stredne náročným hráčom počítačových hier. Podobne ako o niečo výkonnejšie GeForce GTX 1660 Ti, ani grafické karty GeForce GTX 1660 neponúkajú podporu technológie ray tracing či vyhladzovanie obrazu pomocou DLSS, to by však na účely mainstreamového hrania počítačových hier nemalo byť väčšou prekážkou. Dôležité je hlavne to, že s grafickými kartami GeForce GTX 1660 sa za relatívne dobrý peniaz dostanete ku slušnému hernému výkonu. Komu by absencia podpory real-time ray tracingu či DLSS predsa len vadila, bude musieť ísť do niektorej z drahších GeForce RTX 2060.
Grafická karta Gigabyte GTX 1660 Gaming OC 6G ponúka výkonný systém chladenia s trojicou ventilátorov WINDFORCE 3X, vďaka ktorému si môže dovoliť nielen vysoké takty grafického čipu zabezpečujúce vyšší výkon, ale je tiež garantom veľmi dobrých prevádzkových vlastností, vrátane nízkej hlučnosti. Ďalším kladom grafickej karty Gigabyte GTX 1660 Gaming OC 6G je potom podpora semi-pasívneho chladenia a všetkým priaznivcom rôznych svetelných efektov potom dozaista príde vhod osvetlené logo pomocou konfigurovateľných RGB LED. Zabudnúť potom tiež nesmieme na skvelé možnosti pretaktovania grafickej karty Gigabyte GTX 1660 Gaming OC 6G, vďaka ktorému sa môžete v hrách dostať k vyššej snímkovej frekvencii úplne zadarmo.
Ak by som mal hovoriť o nejakých záporoch, tak mi popravde v prípade grafickej karty Gigabyte GTX 1660 Gaming OC 6G nič nenapadá. Snáď len obstarávacia cena. Tá sa pohybuje o desiatok eur nad tými najlacnejšími edíciami GeForce GTX 1660, ale tie zase neponúkajú tak výkonný systém chladenia. Nič ďalšie mi už naozaj nenapadá, a tak si grafická karta Gigabyte GTX 1660 Gaming OC 6G z dnešnej recenzie odnáša „zlatého Alzáka“.
Gigabyte GeForce GTX 1660 Gaming OC 6G
Grafické kartyGrafická karta Gigabyte GTX 1660 Gaming OC 6G ponúka solídny herný výkon všetkým stredne náročným hráčom počítačových hier. Táto grafická karta disponuje výkonným systémom chladenia, ktorý jej prepožičiava vynikajúce prevádzkové vlastnosti.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.