AD homeoffice PET

Age of Empires IV (RECENZIA) – Návrat kráľa

• Autor: Ondřej Zeman

Na túto chvíľu čakali fanúšikovia Age of Empires II skutočne dlho. Nakoniec sa ale predsa len dočkali pokračovania, ktoré na prvý pohľad vo všetkom nadväzuje na odkaz druhého dielu tejto série. Na čo sa zameriavajú ťaženia Age of Empires IV, akým spôsobom sa s nimi vývojári vysporiadali, čo nové hra prináša a oveľa viac nájdete v našej recenzii.

Age of Empires IV; wallpaper: cover

zdroj: Relic Entertainment

Age of Empires IV (RECENZIA PC) – Obsah článku

1. Písanie histórie má v Age of Empires IV grády
  2. Vojna sa tu vedie na súši aj na mori
  3. Každý národ je v Age of Empires IV unikátom
  4. Je to pascaaa!
  5. Age of Empires IV splnilo všetky očakávania
  6. Recenzia Age of Empires IV: záverečné hodnotenie
  7. HW nároky pre Age of Empires IV PC

Písanie histórie má v Age of Empires IV grády

Dejiny ľudstva boli formované rôzne, veľký vplyv na chod sveta však vždy mala vojna. V Age of Empires IV sa pozrieme do éry, kedy sa po bojových poliach preháňali rytieri v žiarivej zbroji, ktorých dobrodružstvá tu máme možnosť absolvovať rovno v štyroch ťaženiach, ktoré istým spôsobom určovali históriu. Hneď prvá kampaň je zameraná na Normanov, presnejšie povedané na príbeh Viliama Dobyvateľa a jeho pokrvnej línie. Priestor je jeho rodu daný medzi rokmi 1066 – 1217, takže je vám umožnené vzhliadnuť nielen prvú zásadnú bitku tohto legendami opradeného vodcu, ale aj následné boje jeho detí o udržanie anglickej koruny a expanziu ich vplyvu mimo ostrovnej ríše.

Age of Empires IV; gameplay: volba

Čas od času vám hra umožní vybrať si, aký postup zvolíte. V tomto prípade však bolo moje rozhodnutie jasné. Zlato totiž nemožno len tak zahodiť, nie?

Druhé ťaženie, ktoré tu máme, je zamerané na opačnú stranu barikády. Hlavná úloha totiž nie je daná nikomu inému ako Francúzsku, ktorému sa v storočnej vojne pri boji s Anglickom veľmi nedarilo. Sledovať môžeme tentoraz udalosti medzi rokmi 1351 – 1450, čo je v podstate druhá a tretia etapa tohto dlhotrvajúceho konfliktu. Veľká časť tejto kampane cieli na Janu z Arku, ktorá v podstate pomohla zvrátiť priebeh tohto stretu v prospech Francúzov, čo je počas misií znázornené veľmi pekne. Osudmi Panny Orleánskej exkurzia do histórie v Age of Empires IV nekončí. Ďalším príbehom, ktorý máte možnosť absolvovať, je kampaň, v rámci ktorej sa medzi rokmi 1213 – 1273 pustíte do budovania Mongolského impéria, ktorého dejiny boli formované krvou porazených nepriateľov.

Doteraz prezentovaní už mali šancu sa ukázať v Age of Empires II. Posledná kampaň Age of Empires IV však cieli na zásadného hráča, ktorý v minulosti príliš priestoru nedostal. Rusi tu majú svoje vlastné veľkolepé ťaženie, počas ktorého staviate základy a bojujete bitky, vďaka ktorým ich ríša stojí dodnes. Každá z kampaní tu má podľa môjho názoru svoje čaro, neraz pred vás navyše v rámci jednotlivých misií stavia rôznorodé úlohy umožňujúce vám vybrať si svoju cestu, čo je niečo, za čo treba autorov pochváliť. Dúfam, že časom dôjde k pridaniu viacerých scenárov, pretože už tieto sú bezpochyby silnou stránkou tejto výbornej RTS. Osobne som si každé z rozprávaní skutočne užil, a aby toho nebolo málo, po každom z nich som navyše dostal slušnú porciu informácií obsiahnutých v dokumentárnych videách.

Age of Empires IV - Rebuilding Moscow

Východné štáty u nás nie sú práve preberanou dejepisnou témou. Pre hráčov, ktorých zaujímajú, je tu možnosť sa pozrieť na problémy Rusov.

Vojna sa tu vedie na súši aj na mori

Age of Empires nebolo nikdy hrou zameranou na diplomaciu. Hlavným dôvodom, prečo jej debatovanie nikdy nešlo, bola skutočnosť, že nešlo o najkomplexnejší prvok, kvôli čomu s ním nebolo možné vyriešiť mnoho problémov, hoci bolo možné s ďalšími panovníkmi uzatvárať dohody. Age of Empires IV sa po tejto stránke príliš nelíši od ostatných zástupcov tejto kultovej značky. Na reči tu nikoho príliš neužije, takže všetky rozpory budete riešiť za pomoci riadne nabrúseného meča. Vojna je v podstate jedným z hlavných prvkov tohto diela, v ktorom absolvujete desiatky rôzne rozsiahlych bitiek. Ak sa však spoliehate na to, že pôjde o šarvátky menšieho rozsahu, možno vás sklamem. Stretnutia armád sú teraz oveľa väčšie ako kedykoľvek predtým. Samotný formát sa však príliš nezmenil.

Počiatočné spektrum armádnych jednotiek je zložené z kontaktnej pechoty, lukostrelcov a jazdy. Ako to už v posledných rokoch v prípade stratégií býva, každý z bojovníkov je od začiatku cvičený za účelom likvidácie iných špecialistov. Ťažkú jazdu budete preto využívať primárne proti strelcom a vojnovej technike, pretože pri zrážke s kopijníkmi vám veľmi platná nebude. Ide totiž o profesionálov zameraných práve na účinné eliminovanie jazdy snažiacich sa cez nich dostať k podporným postavám krčiacim sa za nimi. Za podporu je možné považovať strelcov, v neskorších etapách ich však nahradíte dobývacími strojmi všetkého druhu, ktoré disponujú ako istou mierou odolnosti, tak aj slušným plošným poškodením. Ich hlavným problémom ale je fakt, že nie sú príliš rýchle, takže dostať ich k cieľu nie je práve jednoduché.

Age of Empires IV; gameplay: armáda

Vojská tu môžu nabrať impozantné rozmery.

To, že majú všetky jednotky štatistiky, nie je v stratégiách žiadnou novinkou. Age of Empires IV však popri unikátnych atribútoch pre každého bojovníka prichádza aj s jedinečnými schopnosťami. Tie je možné v priebehu boja aktivovať, čo je možné považovať za razantnú inováciu, ku ktorej sa tvorcovia tradičných RTS hier príliš neodhodlávajú. Ako veľký milovník lukov vám tu budem prezentovať ako jeden príklad za všetky anglických lukostrelcov. Títo špecialisti si pod seba majú možnosť dať ohnisko uzdravujúce ich rany, to však nie je to najlepšie, čo môžu v boji ponúknuť. Okrem tejto zručnosti môžu do poľa postaviť aj koly proti jazde, alebo sa dočasne vyhecovať k rýchlejšej streľbe, vďaka čomu dokážu behom chvíle nepriateľom spôsobiť nemalé straty.

Ako už načrtol nadpis, v Age of Empires IV sa nebojuje iba na súši, hoci by to možno nebolo úplne zlé. Popri bitkách, v ktorých sa stretávajú pešiaci, jazdy a vojnová technika, sú tu aj strety na mori. Tie boli odnepamäti jednou z najväčších slabín tejto RTS série. Aj keď to hovorím nerád, v tomto ohľade sa žiadna veľká revolúcia nekoná. Námorné šarvátky sú kvôli nedoladenému ovládaniu lodí opäť katastrofou a tým pádom niečím, čo ako hráč budete chcieť absolvovať čo najmenej. Toporná kontrola korábov však vo výsledku nie je jediným problémom tohto prvku. Ďalším nedostatkom je fakt, že škála plavidiel nie je oproti konceptu, s ktorým pracoval napríklad Age of Empires II alebo Age of Empires III nijako rozsiahla, čo opäť vyvoláva otázku, prečo tu vlastne tento aspekt je.

Age of Empires IV - The Siege of Rochester

Obliehanie pevností vám dá zabrať predovšetkým v momente, keď nemáte k dispozícii prakticky žiadnu armádu.

Každý národ je v Age of Empires IV unikátom

Škála národov, ktoré mali možnosť ukázať svoju silu, nie je v sérii Age of Empires vôbec malá. Age of Empires IV štartuje s trošku menším spektrom, než sme zvyknutí. Tvorcovia totiž chceli každého z veľkých hráčov skutočne detailne spracovať, a tak tu namiesto rozsiahlej palety máme iba osem výrazných frakcií, ktoré sa krvou zapísali do histórie. Prítomné je Anglicko, Čína, Francúzsko, Rusko, Svätá ríša rímska, Mongolsko, Abbásovci a Dillínsky sultanát. Čo národ, to v podstate unikát, pretože každá frakcia má špecificky nahovorených služobníkov, jedinečný vzhľad štruktúr, technológie, benefity a množstvo ďalších prvkov, ktorými sa od svojich konkurentov líšia. Nehovorím, že mi tu nechýbajú niektorí zo zavedených hráčov, musím však uznať, že tento formát sa mi možno páči viac ako množstvo takmer totožných národov.

Už samotná odlišnosť národov určitým spôsobom v Age of Empires IV formuje podobu toho, ako za danú frakciu budete hrať. Svätú ríšu rímsku by som označil za veľmi defenzívne orientovanú frakciu, alebo minimálne ja som pri hraní pociťoval, že namiesto ofenzívy vsádza na silu svojho obranného systému a na vieru. Možno vás to prekvapí, ale v tejto hre totiž nájdete aj partie, pre ktoré je boh veľmi dôležitý. Práve Nemci z kostolov a vecí okolo nich veľmi ťažia, takže ste schopní časť ekonomiky postaviť iba na tom, že do chrámov božích nosíte relikvie a tie generujú suroviny, o čom si môžu Angličania či Rusi nechať iba snívať.

Age of Empires IV; gameplay: mongolové

Mongoli neťažia cez dedinčanov kameň. Namiesto toho na ňom postavia budovu, v okolí ktorej majú budovy prístupné unikátne vylepšenia a navyše zvýšené verbovanie jednotiek.

Nie všetci tu ale vsádzajú na vieru. Pre Mongolov je naopak úplne zásadná ofenzíva a stabilný tlak na nepriateľa. Je to totiž národ, ktorý je výrazne postavený na agresii, ktorá tu síce bola odjakživa, ale v prípade tejto partie je ešte o niečo intenzívnejšia vďaka ich agilnej jazde a získavaniu surovín zo zničených budov. Za seba musím povedať, že sa mi skutočne veľmi páčil formát Číny. Tá je už od začiatku silným ekonomickým hráčom vďaka stabilnému príjmu zlata z daní produkovaných všetkými jej výrobnými budovami, o výber ktorých sa starajú svedomití výbercovia schopní nakopnúť tempo výroby a predovšetkým znížiť náklady. Zaujímavý je tiež koncept dynastií, formujúcich do istej miery výslednú podobu smeru, ktorým sa bude vaša civilizácia uberať.

Unikátne sú jednotlivé národy aj v smere jednotiek. Každý z nich má zopár špecialistov, ktorí v podstate nahrádzajú obyčajných vojakov bez unikátnych schopností. Pri všetkých zoskupeniach však ide o bojovníkov, ktorí im pomohli zapísať sa do histórie. Dillísky sultanát napríklad do boja vrhá monumentálne vojnové slony, ktoré má ako vo vyložene kontaktnom variante, tak v strelcom osadenej forme schopné bojovať aj proti mužom páliacim z hradieb, na ktorých obyčajný slon svojimi klami jednoducho nedočiahne. Čína síce nedisponuje obrami s chobotmi, avšak namiesto nich má vo svojej zbrojnici palácové stráže a nenápadne vyzerajúci vozíček, ktorý je v skutočnosti smrtiacou zbraňou nabitou šípmi kosiacimi všetko, na čo ju pri rozostavovaní zameriate.

Age of Empires IV - Kulikovo

Age of Empires IV vám dá možnosť prežiť skutočne impozantné bitky, ktoré zaujmú všetky skupiny hráčov.

Je to pascaaa!

Terén minimálne podľa môjho názoru v Age of Empires nikdy nehral extrémne dôležitú úlohu. Áno, pár prvkov orientovaných na využitie okolia v tejto sérii bolo, avšak nikdy nešlo o žiadne zásadné faktory. V Age of Empires IV sa vývojári rozhodli, že z kopcov, lesov a iných taktických bodov urobia skutočne hlavné miesta, ktoré bude musieť hráč využívať. Vo hvozdoch tak možno teraz organizovať prepadnutia, pahorky slúžia ako výborné pozície pre strelcov a brody sa stanú smrtiacimi hrdlami fľaše, v ktorých sa dá zadržať nejedna armáda. Som fascinovaný tým, ako veľmi sa tvorcom podarilo odladiť tento aspekt, ide o reálny posun dopredu.

Ďalšou veľkou inováciou, s ktorou Age of Empires IV prichádza, sú hradby. Séria Age of Empires už síce formát obrany mala, jej spracovanie však nikdy nebolo príliš dôkladné. Teraz môžu kamenné múry zložiť k zemi iba dobývacie stroje a aby toho nebolo málo, obrancovia na nich majú bonusy znižujúce im poškodenie, takže pri útoku proti hradom budete veľa krvácať. Znížiť straty je možné pomocou obliehacích strojov, na budovanie ktorých už nepotrebujete dielňu, ale stačia iba pešiaci, pre ktorých je konštrukcia baranidiel, obliehacích veží a radu iných strojov po naučení pár technológií relatívne jednoduchá prácička. Samotné útoky proti mestám majú vďaka týmto novinkám oveľa väčšiu hodnotu ako predtým.

Age of Empires IV; gameplay: Anglie

Ťažká jazda to má oproti anglickým lukostrelcom náročné, pretože môžu vztýčiť koly, o ktoré sa jazdec prakticky zabije.

Age of Empires IV splnilo všetky očakávania

Vytvoriť úspešné pokračovanie všetkými milovanej značky je mimoriadne náročné, čo ukázalo Age of Empires III, na ktorý s láskou spomína iba určité percento fanúšikov tejto série. Nie je preto príliš udivujúce, že sa Microsoft rozhodol s Age of Empires IV vrátiť ku konceptu Age of Empires II s niekoľkými zásadnými inováciami. Ponúknuté sú vám tu prepracované a predovšetkým rozsiahle ťaženia, pestrá škála jednotiek, osem unikátnych frakcií a impozantné bitky, počas ktorých treba pracovať s terénom. Opomenúť nemožno ani výrazné vylepšenia systému hradieb, ktoré sú spracované konečne tak, aby ich bolo možné reálne využívať pri obrane miest a nielen na okrasu.

Jedným z hlavných problémov celku sa bohužiaľ opäť stali námorné bitky pôsobiace ako niečo, čo je tu navyše. Niektorým hráčom sa bude možno zdať, že hra neobsahuje dostatočné množstvo noviniek, otázkou však je, akým smerom mohli vývojári komplet reálne posunúť. Osobne si myslím, že možností v tomto ohľade príliš veľa nebolo, takže je prípadná kritika teoreticky úplne zbytočná. Age of Empires IV je tak podľa môjho názoru hrou, ktorá vďaka svojim kvalitám uspokojí túžby každého milovníka súčasných RTS nebažiaceho po stretoch na vode, a to je v podstate niečo, na čo fanúšikovia čakali.

Age of Empires IV - Great Wall of China

Veľký čínsky múr je orieškom, ktorý budete musieť v Age of Empires IV rozlúsknuť.

Age of Empires IV (RECENZIA)

Real-time stratégiu Age of Empires IV vyvíja štúdio Relic Entertainment a vydáva spoločnosť Xbox Game Studios. Titul vychádza 28. 10. 2021 na PC.

Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu hry. Kľúč k recenzii poskytla česká pobočka Xbox.

Hodnotenie9/10 SKVELÁ

Age of Empires IV je plnohodnotným nástupcom Age of Empires II. Hra prináša množstvo zaujímavých noviniek, avšak v mnohom zostáva verná svojmu kultovému predchodcovi, takže si k nej nájdu cestu ako nováčikovia, tak aj herní veteráni túžiaci po návrate starého Age. Za seba rozhodne odporúčam Age of Empires IV všetkým, ktorí majú radi majstrovsky odladené stratégie.

Age of Empires IV; recenze

• Historické kampane s prepracovanými náučnými videami
  • Plynulé misie, ktoré bavia a nenudia