Assassin’s Creed Odyssey: Legacy of the First Blade (RECENZIA, epizóda 2.) – Shadow Heritage

Pomerne obsiahly Season Pass pre akčné RPG Assassin´s Creed Odyssey začal rozdávať svoje dary už v decembri 2018, kedy sa predstavila prvá epizóda z trojdielneho DLC Legacy of the First Blade. Na tú nadväzuje druhá časť s názvom Shadow Heritage, ktorá pokračuje v príbehu, ktorý by mal skončiť treťou epizódou vychádzajúcou v marci. Kým pôvodná hra si v recenzii vyslúžila veľmi pekné hodnotenie, prvá epizóda už na tom bola výrazne horšie, aj keď sa jej nedal uprieť zaujímavý prísľub. Ako si s ním poradila Shadow Heritage, sa dozviete v recenzii.

Recenzia – Shadow Heritage (ep. 2) Recenzia – Hunted (ep. 1)

• Žáner: Akčná adventúra, RPG • Multiplayer: Nie Vývojár: Ubisoft Montreal • Vydavateľ: Ubisoft • Platformy a Dátum vydania: PC, PS4, Xbox One (4. decembra 2018) • Homepage: https://assassinscreed.Ubisoft.com/game/en-us/odyssey/dlc/legacy-of-the-first-blade • Čeština: Áno (oficiálne)

Obsah recenzie Assassin´s Creed Odyssey: Shadow Heritage (Xbox One X)

1. Shadow Heritage pokračuje v príbehu Legacy of the First Blade
  2. Rýchla jednohubka s lacným príbehom
  3. Nové schopnosti a lodné bitky ozvláštnia hrateľnosť
  4. Recenzia Assassin´s Creed Odyssey: Legacy of the First Blade: priebežné hodnotenie
  5. HW nároky pre Assassin´s Creed Odyssey PC

Shadow Heritage pokračuje v príbehu Legacy of the First Blade

• Recenzia: 25. 1. 2019 • Autor: Filip Němec

Bez väčšieho rozruchu vyšla 15. januára druhá epizóda DLC Legacy of the First Blade, ktorá plynulo nadväzuje na prvú časť. Tá najnovšia, s názvom Shadow Heritage, sa podobne ako predchádzajúci diel, odohráva na mape pôvodnej hry, nepozrieme sa tak do žiadnej novej oblasti. Aj tak ale Shadow Heritage môže ponúknuť nové miesta na objavovanie, rozsiahlosť Odyssey je totiž tak obdivuhodná, že ste možno oblasť Achaia pri hraní hlavnej dejovej linky úplne nepreskúmali. Osobne sa mi však viac páčilo Macedónsko, kde sa odohrávala prvá epizóda. Najmä rybolovom a lodnou prepravou živená Achaia nepôsobí nijak výnimočným dojmom.

Assassin’s Creed Odyssey Shadow Heritage; screenshot: cover

Shadow Heritage láka na ohňom zaliate námorné bitky, nemajte však v tomto smere prehnané očakávania. Druhá epizóda je rovnako ako jednotka krátka jednohubka, kde síce aj na spomínané lodné bitky príde rad, ale vo veľmi obmedzenom čase aj množstve.

Väčšinu času sa budete pohybovať práve okolo pobrežia, kde ste už v rámci pôvodného príbehu museli navštíviť aspoň rozsiahle lodenice. Shadow Heritage podľa očakávaní ponúka nového záporáka, ktorý je podobne ako tí predchádzajúci len bábkou obávaného rádu. Na výpravu za oslobodením Achaie sa samozrejme vydáte teraz už so starým známym Dariom, vôbec prvým majiteľom slávnej asasínskej čepele. Približne trojhodinová príbehová linka potom stihne obsiahnuť aj jemnejšie, viac či menej podstatné dejové odbočky, ako je iskrenie medzi Dáriovou dcérou a Alexiom (či jeho synom a Cassandrou, majitelia Assassin´s Creed Odyssey určite už túto dualitu dávno pochopili).

Rýchla jednohubka s lacným príbehom

Bohužiaľ zásadným nedostatkom Shadow Heritage je pomerne prekvapivá rýchlosť, s akou celé dobrodružstvo uteká smerom k záverečnej bitke. Hlavný záporák The Tempest sa sotva stihne predstaviť v jednej z misií a o malú chvíľu neskôr už bojujete na život a na smrť v záverečnej bitke. V porovnaní s pomalým, ale o to záživnejším oťukávaním sa s Cassandrou či Alexiom v pôvodnom príbehu je toto len narýchlo spíchnutý zákusok, po ktorom vám bude škvŕkať v bruchu.

Assassin’s Creed Odyssey Shadow Heritage; screenshot: boos fight

Lacné predstavenie hlavného nepriateľa prekonáva snáď len veľmi obyčajný záverečný súboj, pôvodná hra pritom mala rad originálnych Boss Fightov. Tak prečo to tentoraz nešlo?

Ak som navyše v recenzii Odyssey vychvaľoval príbehové voľby a vetvené dialógy, ktoré naozaj mali reálny dopad, v tomto prípade s nami autori len šikovne laškujú. Snaha opiť nás gréckym gyrosom je ale natoľko evidentná, že nebude dlho trvať a zistíte, že vaše rozhodovanie bude mať na výsledok aktuálneho mini-príbehu zanedbateľný vplyv. A to je nielen veľká škoda, ale aj pľuvnutie do tváre všetkým, ktorí očakávali pôvodnú kvalitu hry.

Ani samotná dĺžka nie je nijako obdivuhodná, Shadow Heritage však pokračuje v tom, čo nastavila prvá epizóda, takže dĺžkou či obsahom misií nepredstavuje aktuálna epizóda žiadne zhoršenie. Opäť je tu spolu s hlavnou linkou rad vedľajších úloh, ktoré svojou kvalitou alebo obsahom občas aj príjemne prekvapia, navyše hon na ďalšiu päticu okultistov je práve začlenený do vedľajších aktivít, takže ak budete chcieť druhú epizódu bezozbytku vyžmýkať (a pretože tento rok žiadne nové Assassin's Creed nevychádza, u mnohých hráčov to tak určite bude), herná doba sa razom zdvojnásobí.

Assassin’s Creed Odyssey Shadow Heritage; gameplay: Darius Assassin’s Creed Odyssey Shadow Heritage; gameplay: Achaia Assassin’s Creed Odyssey Shadow Heritage; gameplay: Neema

Obrázok 1: Veľkým sklamaním je tiež odklon od asasínskeho odkazu, teda Daria a jeho vysúvacej čepele. Namiesto toho dostávame pre univerzum absolútne nedôležitý príbeh. Obrázok 2: Achaia síce nie je tak zaujímavé miesto ako Macedónsko, aj tu sa však dá pozorovať nádherný východ slnka. Obrázok 3: Alebo so džbánom vína premýšľať nad budúcnosťou.

Nové schopnosti a lodné bitky ozvláštnia hrateľnosť

Shadow Heritage prináša samozrejme aj niekoľko sľubovaných noviniek, ktoré fanúšikom Odyssey rozšíria herné možnosti a prinesú aspoň na chvíľu čerstvý vietor do zatuchnutého Grécka. Strom zručností sa opäť rozrástol o jeden skill. Ak preferujete bezkontaktný boj, môžete teraz vďaka konzumácii menšieho množstva adrenalínu podstatne navýšiť rýchlosť streľby akéhokoľvek luku.

Assassin’s Creed Odyssey Shadow Heritage; gameplay: rychlá střelba skill Assassin’s Creed Odyssey Shadow Heritage; gameplay: súboj na mori

Obrázok 1: Jeden nový skill nie je veľa, milovníkom boja na diaľku ale určite pomôže. Obrázok 2: Naopak súboje na mori sa dočkajú podstatne väčšieho vylepšenia.

Časť druhej epizódy sa tiež odohráva na mori, hoci o dosť menej, než som očakával a ako by som si prial. Vaša loď tak dostane úplne novú schopnosť, ktorá sa v námorných bitkách naozaj hodí. Na prove sa vám objaví starodávny plameňomet, ktorý je logicky ničivejší ako ohnivé šípy, na druhej strane je to už štvrtá zbraň, ktorú možno na lodi používať a niekedy skrátka neviete, kedy aké tlačidlo stláčať skôr.

Hoci je Shadow Heritage veľmi podobný prvej epizóde, cítim veľké sklamanie. Kým predchádzajúca epizóda Hunted silno zabrúsila do asasínskej témy a vyzeralo to tak, že v odhaľovaní asasínskej minulosti bude pokračovať aj epizóda druhá, dočkali sme sa priemernej story s nezaujímavým záporákom. Nič na tom bohužiaľ nezmení ani nakoniec dosť prekvapivý záver a zaujímavý cliffhanger. DLC Legacy of the First Blade zakončí doposiaľ bezmenná tretia epizóda, ktorá vyjde v priebehu marca a je isté, že práve jej kvality rozhodnú o tom, ako si prvé epizodické rozšírenie budeme pamätať.

Assassin’s Creed Odyssey Shadow Heritage; screenshot: loďka z dreva

Najlepší je na Shadow Heritage záverečný epilóg, ktorý až nečakane posunie príbeh vpred a áno, tiež zahreje pri srdci.

Táto recenzia bola napísaná pre Xbox One X verziu.

Obsah recenzie Assassin´s Creed Odyssey: Hunted (Xbox One X)

1. Prvá epizóda Legacy of the First Blade nenadväzuje na pôvodný príbeh
  2. Hunted sa odohráva na pôvodnej mape Assassin´s Creed Odyssey
  3. Rovnaká hrateľnosť a minimum noviniek
  4. DLC Legacy of the First Blade začína sľubne
  5. Recenzia Assassin´s Creed Odyssey: Legacy of the First Blade: priebežné hodnotenie
  6. HW nároky pre Assassin´s Creed Odyssey PC

Prvá epizóda Legacy of the First Blade nenadväzuje na pôvodný príbeh

• Recenzia: 11. 12. 2018 • Autor: Filip Němec

Príbehová linka točiaca sa okolo zjednotenia rodiny a odstránenia kultu Cosmos povedala v rámci hlavnej príbehovej línie Assassin´s Creed Odyssey posledné slovo a nie je tak dôvod ju znovu otvárať. Ústrednou postavou rozšírenia je samozrejme aj naďalej váš šľachovitý Alexios, prípadne pôvabná, ale napriek tomu silná a agresívna Kassandra. Príbeh sa však sústredí na Daria, ktorý je prvým nositeľom skrytej čepele a pod ktorou zahynul (okrem iného) perzský kráľ Xerxes. Jediným spoločným menovateľom je v tomto prípade všadeprítomný a nikdy úplne neporazený Rád, ktorý aj tentoraz ťahá za nitky.

Assassin´s Creed Odyssey: Hunted; screenshot: Darius

Prvé z dvoch pripravovaných DLC láka predovšetkým na prítomnosť vôbec prvého majiteľa legendárnej skrytej čepele.

Príbeh sa točí práve okolo Daria a jeho dcéry Neemy, zatiaľ čo vaša postava je skôr vykonávačom naplánovaných akcií, nijako sa však nevyvíja a nikam neposúva. To ale nie je na škodu, nové postavy sú pomerne zaujímavé a predovšetkým Darius, ktorého možno považovať za vôbec prvého zabijaka, má nejedno tajomstvo. Bez toho aby som však vyriekol nejaký strašný spojler, musím vás, čitateľov, varovať. Hoci DLC nesie názov Legacy of the First Blade, ak plánujete kúpu DLC alebo rovno season passu s túžbou dozvedieť sa viac o samotnom ráde asasínov a jeho zrode, toto DLC vám o ňom nepovie absolútne nič. Dariov príbeh však s prvou epizódou Hunted nekončí, a tak nás môžu autori ešte milo prekvapiť.

Zo skúsenosti s DLC z Assassin´s Creed Origins tiež krátko zmienim, ako vôbec novú príbehovú linku započať. Aby ste mohli epizódu Hunted absolvovať, musíte byť minimálne na úrovni 28 a mať za sebou siedmu kapitolu hlavného príbehu. To sú oficiálne požiadavky Ubisoftu, avšak celý príbeh sa odohráva v Macedónsku, ktoré je v zásade Endgame lokáciou, pretože odporúčaná úroveň postavy je 49 až 50. Čo to pre vás znamená? Skrátka a dobre do DLC sa nepustíte do chvíle, kým nedohráte pôvodnú hru, jedine že by ste túžili byť cvičnými panákmi pre aj tých najmenej nebezpečných protivníkov. Akonáhle DLC stiahnete, sprístupní sa vám nový quest na pobreží Macedónska, kde celé dobrodružstvo odštartuje.

Assassin´s Creed Odyssey: Hunted; gameplay: neem Assassin´s Creed Odyssey: Hunted; gameplay: Xerxes

Obrázok 1: Darius je sám o sebe veľmi zaujímavou postavou a jeho dcéra Neem tu tiež nie je do počtu. Obrázok 2: V rámci flashbacku sa predstaví tiež perzský kráľ Xerxes.

Hunted sa odohráva na pôvodnej mape Assassin´s Creed Odyssey

Ako som už spomenul, prvá epizóda sa odohráva v Macedónsku, bohužiaľ sme sa tak nedočkali žiadnej novej oblasti, ako to bolo zvykom v DLC do Origins. Dá sa očakávať, že na Atlantídu zamerané druhé rozšírenie už svoj vlastný nový priestor ponúkne, tentokrát sa však autori zamerali skôr na príbeh než nové oblasti. Nezvyklé je tiež to, na akej malej rozlohe sa celé rozšírenie odohráva. Pohybovať sa budete len po severnom Macedónsku a za celý čas vlastne neodhalíte žiadnu novú oblasť či len nepriateľskú pevnosť.

Assassin´s Creed Odyssey: Hunted; screenshot: Macedónsko

Pôžitok z hrania bude do značnej miery záležať aj na tom, ako veľmi ste Macedónsko preskúmali v rámci pôvodného príbehu. Neodohráva sa v ňom žiadna z hlavných misií, takže je dosť možné, že pre niektorých hráčov pôjde predsa len o „nové“ územia.

To pôsobí ako značný odklon od pôvodnej hrateľnosti, na druhej strane sa mi zdalo veľmi príjemné venovať sa prakticky bez výhrad len príbehu a nemusieť zdĺhavo cestovať po celom svete, ktorého rozsiahlosť môže byť miestami až na škodu. Vďaka tomu je celé dobrodružstvo intenzívnejšie, k čomu dopomáha aj fakt, že nepriatelia sú po celú dobu na rovnakej úrovni, takže odpadá v pôvodnej hre tak často diskutovaný farming skúseností, aby ste poskočili na ďalšiu úroveň a mohli sa vyrovnať silnejším súperom.

Bohužiaľ všetko skončí rýchlejšie, než začne. Nechcem však tvrdiť, že prvá epizóda je krátka. Príbehové misie spolu s pár vedľajšími odbočkami som zvládol za necelé štyri hodiny, čo rozhodne nie je málo, ak vezmeme do úvahy, že ide iba o tretinu celého DLC, ktoré kúpime samostatne za 25 € alebo v rámci season passu, ktorý stojí 40 €. Ak si podobnú stopáž udržia aj ďalšie dve epizódy, rozhodne sa nebudem hnevať. Epizóda Hunted so sebou navyše priniesla aj rad súvisiacich a pomerne kvalitných vedľajších úloh, ak teda budete chcieť vyzobať všetko do poslednej omrvinky, počítajte s približne piatimi hodinami herného času.

Assassin´s Creed Odyssey: Legacy of the First Blade – epizóda 1. Hunted (gameplay)

Hrateľnosť sa prakticky nijako nezmenila. Stále tak budete zabíjať potichu aj v hrdinských bitkách a áno, sem-tam dobijete aj nejakú tú nepriateľskú základňu.

Rovnaká hrateľnosť a minimum noviniek

Rozšírenie do Assassin´s Creed Origins rozhodne patrilo k tým lepším DLC, ktoré priniesli veľa noviniek, a tak som v tomto smere mierne sklamaný, ako je Hunted na novinky naopak skúpe. Hlavným sklamaním je, ako som už prezradil, absencia novej oblasti, samozrejme ale nejde o nutnosť, ktorou sa musí chváliť každé rozšírenie. Medzi obsahové novinky tak okrem príbehu patria najmä nové zbrane a brnenia so zaujímavými perkami, pokiaľ ale nepatríte medzi vášnivých zberateľov, v podstate nejde o nič zaujímavé.

Assassin´s Creed Odyssey: Hunted; gameplay: Alexios Assassin´s Creed Odyssey: Hunted; gameplay: rozhovor

Obrázok 1: Príbeh je o poznanie temnejší a miestami dosť brutálny až depresívny. Obrázok 2: Alexios bude tiež okrem iného spytovať svedomie za svoje predchádzajúce činy, a ani tentoraz nebudú chýbať vetvené rozhovory.

Autori sľubovali tiež nové skilly, pričom sme sa dočkali len jedného. Ten je však veľmi šikovný, najmä pre hráčov so stealth zameraním. Po aktivácii schopnosti totiž každý ticho zavraždený nepriateľ zmizne, a prípadná hliadka ho tak nebude môcť odhaliť. Dá sa očakávať, že každé ďalšie rozšírenie prinesie taktiež po jednom novom skille.

Spomenúť treba aj nový zoznam nepriateľov, ktorých musíte eliminovať. Košatý strom kultu Cosmos teraz striedajú nové ciele, ktorých je len sedem a vďaka relatívne krátkej hernej dobe bude ich poprava oveľa rýchlejšia, a tým pádom aj menej uspokojivá ako v pôvodnej hre. K jednotlivým stopám vás navyše privedú hlavné misie nového príbehu, takže nebude potrebné také dôkladné preskúmavanie a investigatívne vyšetrovanie po celom Macedónsku.

Assassin´s Creed Odyssey: Hunted; gameplay: strom zručností Assassin´s Creed Odyssey: Hunted; gameplay: strom kultu

Obrázok 1: Jedinou novinkou v rámci skillov je „závoj smrti“, ktorý je však vynikajúcim pomocníkom. Obrázok 2: Ako už je v sérii zvykom, ani tentoraz nechýba pomyselný zoznam mien, ktoré treba vymazať z povrchu zemského.

DLC Legacy of the First Blade začína sľubne

Rozmaznaný predchádzajúcimi DLC od Assassin´s Creed Origins som čakal od Legacy of the First Blade niečo viac. Autori v zásade neurobili nič zle, avšak množstvo nového obsahu skrátka nie je také, ako by som si prial. Na druhej strane, tri až päť hodín herného času nie je rozhodne málo a nová príbehová linka je pomerne zaujímavá, hoci z asasínskeho prostredia (zatiaľ) neprezradila vôbec nič.

Zatiaľ na mňa teda prvé DLC nepôsobí nijako revolučne a s jeho obstaraním sa nemusíte nijako ponáhľať, hodnotenie však berte naozaj ako priebežné. Zatiaľ si ani ja nemienim trúfnuť hodnotiť epizodické členenie, s vďakou však musím konštatovať, že prvá epizóda Hunted nekončí cliffhangerom, takže po jej dokončení nebudete autorov preklínať, že si na pokračovanie budete musieť počkať. Kedy vyjde druhá epizóda, však zatiaľ bohužiaľ nevieme.

Assassin´s Creed Odyssey: Hunted; screenshot: hlavné postavy

Podobne ako Alexios očakáva so svojimi novými spojencami ďalšie dobrodružstvo, aj my zatiaľ len hádame, čo si autori pripravili pre nasledujúce epizódy.

Recenzia Assassin´s Creed Odyssey: Legacy of the First Blade: priebežné hodnotenie