Keď sa povie Darksiders, väčšine hráčov sa v hlave ihneď vybaví vydarená akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej za jedného z jazdcov Apokalypsy kosíte nekonečné rady démonických nepriateľov. Jej nový zástupca sa však od tohto konceptu mierne líši. Hoci sa budeme stále potýkať s monštrami z pekiel, Darksiders Genesis je skôr diablovkou než tradičným zástupcom série, ktorej menom sa chváli. Či jej robí česť, vám povie naša recenzia.
• Recenzia (PC) • Oznámenie •
• Žáner: Akčné izometrické RPG • Multiplayer: Áno • Vývojár: Airship Syndicate • Vydavateľ: THQ Nordic • Platformy a Dátum vydania: PC, Stadia (5. decembra 2019) PS4, Xbox One, Switch (14. februára 2020) • Homepage • Čeština:?
• Recenzia: 4. 12. 2019 • Autor: Ondřej Zeman
Vojna Neba s Peklom zúrila v univerze Darksiders celé stáročia pod dohľadom spoločenstva The Charred Council, ktorého prioritou bolo vždy to, aby žiadna zo strán nezískala výraznú prevahu a nenarušila tak starostlivo udržiavanú rovnováhu. Hoci sa im to väčšinu času darí, občas sa objaví na scéne problémista s na prvý pohľad geniálnym plánom, ktorý dočasne zaskočí aj toto neustále bdelé zoskupenie. Našťastie pre celý svet mali predstavitelia tohto poriadku vždy po ruke štyroch jazdcov Apokalypsy schopných s trochou umu a šťastia vyriešiť všetky problémy, ktoré im ich nemilosrdní páni postavili do cesty. Vo finále sa s dvoma z nich dokonca podarilo od zla vyčistiť samotný Eden. Keď už si však mysleli, že budú mať konečne pokoj, objavila sa na scéne ďalšia práca, tentokrát v podobe samotného Lucifera.
Ten sa odhodlal k vcelku odvážnemu kroku: namiesto toho, aby s ostatnými démonmi o svoj trón bojoval, rozhodol sa, že im ponúkne to, po čom najviac túžia, vďaka čomu si získa nielen ich pozornosť, ale aj dočasnú vernosť, pretože v Pekle sa nedá na nič spoliehať večne. Vodcom The Charred Council sa Luciferovo počínanie samozrejme nepozdáva, a tak k jeho najnovšiemu potenciálnemu spojencovi, démonickému pánovi Samaelovi, vysielajú dvoch zo svojich špecialistov na riešenie problémov, jazdcu Apokalypsy. Keď Vojna a Svár dorazia do jeho panstva v najnižších poschodiach ríše pekelníkov, celá situácia sa počas chvíle skomplikuje a namiesto vysvetlenia dostanú len lístok do nižších inštancií, kde na nich už čakajú démonické hordy.
Zástupcovia série Darksiders nikdy nepatrili medzi dielka, ktoré by ste hrali kvôli ich komplexnému príbehu, ktorý by bol plný kvalitne stvárnených postáv, nečakaných zvratov a zaujímavých dejových zápletiek. Darksiders Genesis je v tomto ohľade tradičným zástupcom tejto roky existujúcej značky, takže od neho nemožno čakať žiadne veľké zázraky. Ponúknuté je vám jednoduché rozprávanie, ktorého tempo neohromí, ale ani neurazí. Jeho primárnym ťahúňom sú relatívne zábavné dialógy medzi vtipmi sršiacim Svárom a suchárom Vojnou, ktorý mierni svojho temperamentného spoločníka pomocou extrémne chladných poznámok, ktoré nakoniec pobavia viac než plytký humor pištoľami vyzbrojeného vtipkára. Osobne by mi nevadilo, keby som dostal podobne navrhnutú linku ako v Children of Morta, nemožno však mať všetko.
Každý správny fanúšik tejto série si určite pamätá, že sa jej posledný zástupca odohrával ako v pekelných hlbinách, tak aj v uliciach bojom zdemolovaných veľkomiest. V Darksiders Genesis sa do sveta ľudí tentoraz nepozriete. Namiesto neho je nám ponúknuté primárne Peklo s niekoľkými odbočkami, ktoré nám umožnia spoznať lepšie ríšu mŕtvych, alebo destináciu, ktorej obyvatelia Luciferovi ani jeho posluhovačom odjakživa príliš nefandia. Celkovo sa dá pozrieť do viac ako pätnástich originálne navrhnutých lokácií, ktorých priechod stojí vďaka prepracovanému dizajnu vždy za to, takže sa do nich budete radi vracať. Osobne musím povedať, že som si z ponúkaného spektra najviac obľúbil pevnosť démonického lorda Molocha, ktorého sluhovia sa rozhodne smrti z mojich rúk nebáli.
V prípade, že náhodou nemierite do úrovne, ktorú má na starosti jeden z primárnych antagonistov príbehu Darksiders Genesis, môžete sa tešiť na relatívne rozľahlú destináciu, ktorá vám ponúkne okrem nekonečných zástupov monštier tiež rôzne náročné výzvy. Ak sa rozhodnete, že splníte všetko, čo je pred vás postavené, máte sa načo tešiť, pretože výzvy samotné sú zamerané nielen na elimináciu pestrej škály príšer. Čeliť v nich budete musieť tiež logickým hádankám, ktoré potrápia vašu myseľ aj reflexy, pretože v nich musíte často čo najrýchlejšie aktivovať určité body. Ak sa oneskoríte napríklad len o sekundu, ste väčšinou nútení celú výzvu opakovať až do momentu, než sa vám podarí uspieť. Odmenou za vaše snaženie sú väčšinou kľúče otvárajúce bonusové lokácie, ktoré pretekajú pokladmi.
Aj keď je lov pokladov fajn kratochvíľou, prím v Darksiders Genesis rovnako ako v jeho predchodcoch hrajú súboje s rôznorodými monštrami, ktoré sa potulujú týmto temným svetom. Aby som povedal pravdu, rozsah škály príšer, s ktorými som sa na svojich potulkách mohol stretnúť, ma veľmi príjemne prekvapil. Nebola totiž zložená len z démonických kreatúr, s ktorými sa viacmenej dalo počítať, ale aj z nemŕtvych a nákazou pozmenených bytostí túžiacich po nepoškvrnenej krvi. Akonáhle sa vám podarí presekať sa cez zástupy obyčajných beštií vedených vernými generálmi s tuhým korienkom, bude vám umožnené stretnúť sa tvárou v tvár so samotnými vládcami pekiel, medzi ktorými nechýba Belial, Mamon alebo už raz spomínaný Moloch.
Bitky s bossmi predstavujú v Darksiders Genesis na vyšších obťažnostiach relatívne slušnou výzvou. Každý z primárnych antagonistov tu má svoje sídlo, ktoré na prvý pohľad pripomína arénu. Mamon si lebedí v kope zlata, Moloch disponuje kruhovou arénou a Belial, no, ten má obetisko stabilne ukájajúce jeho apetít. Každé bojisko má odlišné bojové podmienky, ktorým je nutné sa prispôsobiť. Nenásytný Belial sa napríklad nachádza na kruhovej plošine uprostred kyselinou zaliateho jazera. V momente, kedy začne ísť do tuhého, premení stred kruhu na kyselinové jazierko, do ktorého spadnúť rozhodne nechcete. Za elimináciu pánov pekiel nie ste v Darksiders Genesis odmenení len dobrým pocitom, ale aj množstvou duší.
Duše sú odjakživa hlavným platidlom tohto univerza, v Darksiders Genesis za ne tým pádom môžete nakúpiť väčšinu artefaktov zvyšujúcich zdravie a bojovú efektivitu vašich hrdinov. Samotná škála výstroje bohužiaľ nie je nijako rozsiahla. Celok totiž necieli na získavanie nových predmetov, ale na zdokonalenie smrtiacich nástrojov, ktoré máte od samého začiatku, takže namiesto toho, aby ste menili stabilne výstroj, budete nútení k prepínaniu munície Sváru a prehadzovaniu aury v prípade meča za Vojnu. Všetky dočasné vylepšenia majú odlišný efekt, kvôli čomu ich využijete len v určitých situáciách. Svárom používané elektrické projektily a ohnivý meč Vojny sú napríklad dobré proti väčším hordám, keď ich však použijete na jeden cieľ, veľkú škodu nenarobia.
Investovať získané dušičky nemusíte len do zakúpenia dočasných vylepšení. Získať za ne možno tiež srdcia jednotlivých monštier, ktorými je možné osádzať vývojový strom zdieľaný oboma hrdinami. Všetci démoni tu totiž v sebe majú jeden z troch typov kryštálov, ktorých základný účel je navýšiť zdravie, silu alebo hnev. Každé jadro vytiahnuté z démonických útrob vašim šampiónom okrem základného posilnenia dodá po vložení do určitého slotu tiež unikátnu, automaticky sa aktivujúcu schopnosť či pasívne posilnenie, ktoré následne zdokonaľujete za pomoci čriepkov zo špecifických druhov príšer. Na celom systéme sa mi páči skutočnosť, že ak určité gemy vložíte v správnom poradí do vopred definovaných slotov, Darksiders Genesis vás za to odmení (či naopak penalizuje v prípade, že ich vložíte po svojom).
Ak hra najskôr mieri na PC, človek očakáva, že pôjde o verziu, ktorá bude plne podporovať všetky funkcie, ktoré sú pre počítače typické. Na Darksiders Genesis je bohužiaľ očividné, že ide primárne o konzolový titul, pri ktorom sa jeho tvorcovia príliš nezaoberali tým, či vám pri nastavení určitého jazyka budú fungovať všetky klávesy, alebo nie. V prípade, že chcete mať istotu, že sa po stlačení určitého tlačidla dočkáte reakcie, je dobré si nastaviť anglickú klávesnicu, tá vám totiž zaistí bezproblémovú aktiváciu všetkých ponúkaných zručností. Aby som povedal pravdu, myslel som si, že dostanem po tejto stránke maximálne odladené dielo, nakoniec s ním však v tomto ohľade veľmi spokojný nie som. Dúfam, že prostredníctvom následných aktualizácií bude všetko ešte vylepšené.
Riadnu starostlivosť by si popravde zaslúžila tiež kamera, ktorá sa kvôli svojmu zlému spracovaniu stane často jedným z dôvodov, prečo vaša postava padne v boji alebo aj mimo neho. Strety s nepriateľmi a na pohybe založené hádanky, ktoré musíte pri hraní absolvovať, vás totiž neraz nútia k tomu, aby ste sa s nimi vysporiadali v extrémne nebezpečných lokáciách, kde každý zlý krok či skok automaticky znamená smrť. Darksiders Genesis okrem tohto nedostatku trpí ešte slušným výskytom rôznorodých technických nedostatkov, ktorým doslova dominuje zasekávanie sa v textúrach, ktoré mám spojené prevažne so zakončovacími údermi. Tie sa minimálne v súčasnosti neoplatí používať v úzkych uličkách, pretože je tu vysoká šanca, že namiesto eliminácie nepriateľa skončíte zaseknutí v kuse skaly.
Vojna so Svárom to v Darksiders Genesis roztáčajú podobne ako ich sestra Zúrivosť z Darksiders 3. Celkový zážitok je však o niečo viac vyladený a hlavne menej frustrujúci ako to, čo mi prezentoval posledný zástupca tejto série. Na komplete sa mi páči predovšetkým dynamická hrateľnosť, možnosť kooperácie, jedinečné hádanky, dizajn jednotlivých úrovní, koncept vývoja postáv a pestrá škála nepriateľov, s ktorými sa dá pri priechode týmto univerzom stretnúť. Nebyť problematickej kamery, nedomysleného ovládania a otravných bugov, zrejme by išlo o hru, ktorá by si zaslúžila vyššie hodnotenie, škoda, že sa vývojárom s týmito prvkami nepodarilo vysporiadať. Rovnako tak by mi nevadilo, keby mi bol poskytnutý komplexnejší príbeh s prepracovanejšou zápletkou.
Darksiders Genesis je príjemným spestrením, ktoré do istej miery naznačuje smer, ktorým by ďalší zástupcovia tejto série mohli kráčať v nasledujúcich rokoch v prípade, že sa s ním vývojárom podarí urobiť dieru do sveta. Svojou hrateľnosťou a spracovaním toto dielo určite poteší milovníkov rýchlejších diabloviek, ktorým ponúkne veľmi návykovú hrateľnosť, obstojné úrovne a hlavne kooperáciu, vďaka ktorej si ho budú môcť vychutnať aj s kamarátmi. Hráči, ktorí naivne dúfajú v to, že sa tento kus bude v mnohom podobať ostatným zástupcom tejto série, by ho mali ignorovať, a radšej si počkať na pokračovanie Darksiders 3. Za seba musím uznať, že ma Darksiders Genesis aj napriek svojim nedostatkom dokázalo zaujať, takže nákup fanúšikom takto ladených hier odporúčam.
Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu.
• Zdroje: Vlastné
Klady
Zápory
Ondřej Zeman
Moje meno je Ondřej Zeman. Hernej žurnalistike sa venujem už viac ako sedem rokov, počas ktorých som mal možnosť vypracovať sa z herného blogera na plnohodnotného žurnalistu na serveri Zing.cz, z ktorého som po čase odišiel na Alza Magazín. Aj keď som hrdým vlastníkom konzoly Nintendo Switch, mojou najväčšou vášňou je hranie na PC, kde som mal možnosť zrecenzovať už viac ako dve stovky rôzne kvalitných titulov. Slabosť mám primárne na ťahové RPG, indie projekty, prepracované FPS a komplexné stratégie.
• Oznámenie: 8. 6. 2019 • Autor: Jakub Němec
Tretí diel Darksiders mnoho fanúšikov neoslovil, pri vydaní sa potýkal s niekoľkými nepríjemnými chybami, príbehová zložka rad priaznivcov vyložene sklamala, ale ja si stále myslím, že išlo o celkom slušnú akčnú adventúru (aj keď samozrejme mala (a mohla) dopadnúť lepšie, to si priznajme). Ak ste s Fury vydržali až do konca jej cesty, tak ste boli zrejme zvedaví na pokračovanie, v ktorom sa ako hlavná postava musí jednoznačne objaviť štvrtý jazdec Apokalypsy Strife. Keď preto THQ Nordic ohlásilo, že v blízkej dobe predstaví nový prírastok do komiksom inšpirovanej ságy, dúfal som v zakončenie celej kvadralógie. Márne.
Severom ošľahaný vydavateľ nám nakoniec postavu Strify ukázal, ale v úplne inej úlohe, než sme ho čakali. Namiesto zavŕšenia bojov medzi nebom a peklom sa totiž vydáme v Darksiders Genesis na ich úplný začiatok. V predchádzajúcich dieloch ste možno len tak mimochodom zaznamenali zmienky, že „Strife zachránil ľudstvo, ktoré chcel vlastnou rukou rozdrviť sám Lucifer.“ A práve tieto chvíle budeme s povestným ostrostrelcom (po ruke má vždy dve ničivé pištole) absolvovať. Zabudnite však na ďalšiu akčnú adventúru z pohľadu tretej osoby, spin-off Genesis totiž vyzerá ako ďalší klon legendárneho Diabla.
Zatiaľ sa k nám príliš veľa informácií nedostalo, a gameplay môžeme posúdiť len z niekoľkých krátkych záberov z teasera, lenže pozornému divákov pár podstatných detailov neujde. Určite môžeme čakať široký vývojový strom rozličných skillov, ako sa na správnu izometrickú bojovku patrí. K dobrým zvykom posledných rokov tiež patrí, že pri podobných titulov hráme v kooperácii. Darksiders Genesis o ničom takom nehovorí, ale keď sa pozriete na niekoľko prvých záberov priamo z hry, objavíte tam postavu Vojny, hrdinu prvého dielu. Otázkou ostáva, či ho bude ovládať umelá inteligencia ako váš sprievod, alebo sa ho bude môcť chopiť kamarát na sieti.
Tieto špekulácie veľmi skoro objasní výstava E3 konajúca sa v Los Angeles už budúci týždeň. Darksiders Genesis by tu mala byť dostupná prítomným novinárom, ktorí sa určite podelia o svoje dojmy a zábery z hrania, čo nám určite napovie viac ako pár sekúnd vývojárskej ukážky. Osobne dúfam v obstojne vydarený titul, pretože sa za neho postavilo štúdio Airship Syndicate, ktoré nám naposledy prinieslo ťahovú adventúru Battle Chasers: Nightwar, ktorá ma relatívne dlho udržala pred obrazovkou. Darksiders Genesis by mohlo vyjsť už tento rok, pretože sa stalo jednou zo štartových hier služby Google Stadia.
• Zdroje: Tisková zpráva, YouTube, Polygon
|
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 64-bit | Windows 7 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-4690K 3.5GHz/AMD FX-8320 | Intel Core i7-3930K 6-Core 3.20GHz/AMD Ryzen R5 1600 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 960 2GB/Radeon R9 380 | NVIDIA GeForce GTX 1060/Radeon RX 580 4GB |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 4 GB | 8 GB |
Pevný disk | 15 GB | 15 GB |
Chcete si uľahčiť výber? Nižšie pre vás máme tipy na vhodné herné počítače podľa náročnosti.
Darksiders Genesis vychádza na PC, PS4, Xbox One, Switch a Google Stadia pravdepodobne tento rok. O novinkách vás budeme informovať.