Dying Light 2 (PREVIEW) – Parkourová akcia vyniká zmenami prostredia

Poľské štúdio Techland v súčasnosti pripravuje hneď dva tituly zo svojej série Dying Light. Obe hry sme mohli na tohtoročnom Gamescome vidieť, respektíve Dying Light: Bad Blood si dokonca priamo zahrať. Parkourová akcia Dying Light 2 má však do vydania ešte ďaleko, a preto sme sa mohli zúčastniť iba prezentácie, hoci so živou ukážkou z hrania. Nižšie nájdete všetko podstatné, čo sa nám podarilo o hre zistiť – a nie je toho práve málo. Dying Light 2 totiž vyniká hneď v niekoľkých aspektoch a rozhodne ide o jednu z najzaujímavejších hier budúceho roka. Viac v našom preview.

Dying Light 2; screenshot: naratívny sandbox

• Žáner: Akčná adventúra, Survival horror • Vývojár: Techland • Vydavateľ: Warner Bros Entertainment • Platformy a Dátum vydania: PC, PS4, Xbox One (jar 2019) • Homepage: dyinglightgame.com

Dying Light 2 – preview (Gamescom)

1. Dying Light 2 pod taktovkou Chrisa Avellona
  2. Naratívny sandbox ako nový žáner?
  3. Svet Dying Light 2 nie je čiernobiely
  4. Logiku a reflexy preverí parkour puzzle
  5. Dying Light 2 bude mať taktickejšie súboje
  6. Počkať si na Dying Light 2 musíme do budúceho roka
  7. HW nároky na hru Dying Light 2 PC

Dying Light 2 pod taktovkou Chrisa Avellona

• Preview: 18. 9. 2018 • Autor: Filip Němec

Štúdio Techland z poľsk=ho Wroclawu vzniklo už v roku 1991, ale ešte pred pár rokmi o ňom väčšina hráčov príliš nevedela, hoci za sebou malo už viac ako dve desiatky titulov. O niekoľko rokov neskôr a po vydaní prvého Dying Light však Techland zamieril nahor a tento rok? Na Gamescome 2018 patrilo Dying Light 2 k tomu zďaleka najzaujímavejšiemu a najlepšiemu, pokiaľ ide o hry, ktoré som si nemohol zahrať, ale iba som sa mohol závistlivo pozerať, ako ju hrá niekto iný.

Na rozdiel od mojej prvej zastávky v Techlande, v ktorom som si zahral onlinovky Dying Light: Bad Blood, sa ukážka z Dying Light 2 niesla v úplne inom štýle. Prezentujúci vývojár nemusel vymýšľať veľkohubé vyhlásenia, hra totiž hovorila sama za seba. Dying Light 2 nám predvádzal podľa slov vývojárov jeden z dvoch najlepších hráčov tejto hry, takže ukážka bola efektná aj efektívna zároveň. A aby toho nebolo málo, o slovo sa prihlásil aj Chris Avellone, legendárny dizajnér, ktorý síce na Gamescome nemohol byť, ale v krátkom videu vyjadril, akú vášeň do tvorby tejto hry vložil.

Dying Light 2; screenshot: nepriatelia

Vo dne síce veľa zombie na uliciach nestretnete, naopak najrôznejším gangom sa ale len ťažko vyhnete.

Za seba musím rozhodne zložiť klobúk pred výkonom jeho aj ustajňovacích kolegov z Techlandu. Dying Light 2 na živej prezentácii vyzeral úplne famózne, najmä čo sa rozľahlého mesta a jeho fungovania týka. Časť z pôvodnej hry údajne zostala zachovaná, ale v rámci nového prostredia, ktoré autori vytvorili, ide o kvapku v mori, ktorú s nostalgickou slzou v oku privítate. Dying Light 2 však nestavia na otvorenom svete alebo snáď parkoure, hoci tieto dva prvky sú extrémne dôležité a očividne aj veľmi podarené. Dying Light 2 je naratívny sandbox.

Naratívny sandbox ako nový žáner?

Čo si pod týmto pojmom predstaviť? Nuž, hry v otvorenom svete už zo svojej podstaty nedokážu rozprávať príbehy tak intenzívne ako napríklad koridorové akčné adventúry. Napriek týmto pravdám však v Techlande vytvárajú silne príbehový sandbox, ktorého smerovanie budete meniť vy svojimi činmi. Niekomu tu možno vyvstanú na mysli hry od štúdia Quantic Dream, ktoré sa zameriavajú na často až šialene vetvené príbehy (pozri nedávny Detroit: Become Human), Dying Light 2 však exceluje trošku niekde inde. Vaše počínanie síce bude významne upravovať celý príbeh, ale možno ešte zásadnejším následkom budú zmeny okolitého sveta. A to nielen vizuálne, ale aj funkčné.

Dying Light 2; screenshot: mesto Dying Light 2; screenshot: premena mesta Dying Light 2; screenshot: anarchia

Obrázok 1: Mesto sa bude meniť podľa toho, ako ovplyvníte budúce smerovanie príbehu. Obrázok 2: Rozdiely však nebudú iba vizuálne. Vaše voľby nadrobno zmenia aj celkovú hrateľnosť. Obrázok 3: Je len na vašich rozhodnutiach, ako mesto a celý príbeh nakoniec dopadne.

Skvele to autori predstavili na jednom queste, ktorý postupne riešili rozličnými spôsobmi. V Dying Light 2 budú tri frakcie, každá s rozličnými cieľmi, postupmi a so správaním, ktoré rozhodne nie je čiernobiele. To, že niekto nemá záľubu vo verejné popravy ešte neznamená, že na jeho rukách neupnú krv mnohých nevinných. Zoberme si napríklad skupinu tzv. mierotvorcov. Tí sa tvária ako jasná voľba pre každého, kto má čistú myseľ, túži po bezpečí a zachovaní poriadku. Avšak práve mierotvorca naráža na odveký problém, kde sa vzájomne vylučuje bezpečnosť a sloboda. Z počiatku môžete ich postupy dokonca vítať ako správne, časom ale zistíte, že za udržaním poriadku stoja napríklad aj nechutné vraždy nepohodlných občanov.

Svet Dying Light 2 nie je čiernobiely

Zaujímavou ukážkou bola úloha zlikvidovať dvojicu banditov. Jack a Joe si privlastnili vodnú nádrž a na jej vrchole si vybudovali svoje sídlo. Keď sa nakoniec s pomocou pôsobivého parkouru dostanete až na vrchol, máte hneď niekoľko možností. Môžete poslúchnuť prosbu frakcie, ktorá vám úlohu zadala a dvojicu neumývaných zlodejíčkov jednoducho zabiť. V takom prípade kontrolu nad nádržou preberú mierotvorcovia, čo bude mať za následok v prvom rade vizuálnu zmenu miesta. Ich charakteristická modrá sa rozprestrie po celom okolí, všade bude o poznanie čistejšie a ulice budú brázdiť ťažkoodenci strážiaci poriadok.

Dying Light 2; screenshot: výstraha

Mierotvorcovia a ich poňatie spravodlivosti. Na druhú stranu vo svete, kde ulice patria nemŕtvym, sú možno verejné popravy a zásadné obmedzenie osobnej slobody nutnou daňou...alebo nie?

Druhou rovinou potom bude napríklad to, že voda je náhle prístupná všetkým obyvateľom mesta a vy sa tak budete môcť napríklad napiť z fontány na ulici a doplniť si zdravie. Zároveň bude v tejto štvrti na prvý pohľad bezpečnejšie a nebudete si musieť dávať taký pozor, aby vás niekto nezabil... Vráťme ale späť v čase: diskutujete na vrchole vodnej nádrže s Jackom a Joeom a rozhodnete sa ich nielen ušetriť, ale rovno sa s nimi spolčiť. Ich zmysel pre obchod vyústi mimo iného v to, že voda bude dostupná všetkým v oblasti, ale za nie práve malý poplatok.

Dying Light 2 – ukážka s komentárom Chrisa Avellona

Pozrite sa sami na dve verzie príbehu Jacka a Joa a ako jedno malé rozhodnutie zmení následné udalosti aj podobu mesta.

Na tom samozrejme zarobíte aj vy, takže si takýmto rozhodnutím vytvoríte nový prísun financií, ale tiež vďaka konexiám našej dvojice získate aj prístup k zbraniam, ktoré by pre vás inak boli nedosiahnuteľné. Na druhú stranu, ulice budú lemovať odpadky, uschnuté rastliny a na nejaké bezpečnostné patroly môžete zabudnúť. Zdá sa, že splniť zadanie mierotvorcov je jasnou voľbou pre všetkých hráčov, ktorí sa chcú profilovať ako kladní, avšak po čase môžete zistiť, že mierotvorcovia nepúšťajú k vode ostatné frakcie a na mieste ich zabíjajú. Čo je teda lepšie? Nie je nakoniec voda pre všetkých, hoci za poplatok, menším zlom?

Logiku a reflexy preverí parkour puzzle

Praktická ukážka dopadov vašich rozhodnutí bola tak pôsobivá, že by pre mňa osobne stačila ako hlavný ťahák hry. Značného vylepšenia sa však dočkal aj parkour, ktorý tiež patrí k poznávacím znakom série. Ten narástol o nové pohyby, ktorých je teraz dvakrát toľko čo v prvom diele a na vlastné oči som mohol vidieť napríklad veľmi šikovné skĺznutie po obrovskom plagáte, do ktorého sa hlavný hrdina zapichol nožom a prepáral sa až k zemi.

Tu sa prejavuje dizajnérsky um najviac, mesto je totiž vytvorené z tzv. parkourových puzzle, ktoré na prvý pohľad zapadajú do mestskej zástavby a tak vás pri hraní nerušia akékoľvek vopred pripravené cestičky, na druhú stranu ale vždy viete, kam skočiť, čoho sa chytiť a kde sa zosunúť. Ak by vám nebolo jasné, prečo autori označujú pohyb po meste práve za puzzle: zásadnú úlohu tu hrá vaša výdrž, ktorá s každým skokom a inými akrobatickými kúskami výrazne klesá, takže dostať sa na strechu budovy nie je len o tom, že tejto činnosti venujete určitý čas.

Dying Light 2; screenshot: kop

Parkour slúži nielen na rýchly pohyb po meste, ale je aj na účinné nástroje v boji.

Vždy musíte využiť najkratšiu možnú cestu, inak sa zrúti na chodník, dosť možno plný nepriateľov. Výdrž sa vám totiž dopĺňa len v momente, keď stojíte pevne nohami na zemi. Dying Light 2 nám prezentoval jeden z dvoch najlepších hráčov ich pripravovaného diela na svete a musím povedať, že zážitok to bol celkom parádny. Skoro mi ho bolo až ľúto, pretože možností vo svete Dying Light 2 je neuveriteľné množstvo (či už ide o boj či pohyb) a tým pádom aj možností, ako chybovať, je pomerne veľa.

Dying Light 2 bude mať taktickejšie súboje

Práve o súbojoch sa musím aspoň krátko rozpísať. Na prvý pohľad sú veľmi podobné prvému dielu, ale pri bližšom sledovaní zistíte, že sa dočkali zmien najmä čo sa týka taktického rozmeru. Pokiaľ ide o boj pomocou zbraní na blízko, pripomína Dying Light 2 rytmické šermiarske súboje, kde vyčkávate, až vám súper odkryje niektorú zo svojich končatín, či sa pripravujete na odrazenie jeho útoku a okamžitý protiútok. Celkovo som z hrateľnej ukážky nabral dojem, že obťažnosť rozhodne neklesla, skôr naopak. Napokon, ak začínate mať pocit, že to s vami vyzerá zle, je ideálnym riešením útek, kde opäť využijete rýchly a efektívny parkour.

Dying Light 2; screenshot: zbraň

Autori sľubujú veľké množstvo autentických, podomácky vyrobených zbraní, tak ako sa na správnu postapo akciu sluší a patrí.

Zaujalo ma aj preskúmavanie sveta, čo je so súbojmi úzko spojené. Za denného svetla sa nakazení nepriatelia v uliciach veľmi nepohybujú a ak áno, ide o bezduché, pomaly sa plaziace zvyšky niečoho, čo kedysi dávno býval človek. Namiesto nich si ale ulice podmanili rôzne gangy či jedna z troch frakcií, a preto je niekedy múdre sa početnejším skupinkám vyhnúť. Veľká časť domov by mala byť otvorená a poslúžia tak ako účelné schovávačky, alebo priamo skratky medzi ulicami. V temných domoch sa však pred slnečným svitom ukrývajú zombie, takže sa musíte pohybovať veľmi ticho a predovšetkým im nesvietiť baterkou do očí. Alebo do toho, čo im z oči zostalo, či už je to čokoľvek.

Počkať si na Dying Light 2 musíme do budúceho roka

Vetvenie príbehu, premenlivé prostredie, parkour, zombie a tak ďalej. Dying Light 2 má snáď všetky prvky, ktoré v posledných rokoch najrôznejšie hry používajú ako dôvody, prečo si zahrať práve ich. Techland však má v rukáve ešte jedno eso, opäť hojne využívané a obľúbené. Celú hru možno prejsť v kooperácii s ďalším hráčom, čo je rozhodne pekné lákadlo. Vzhľadom na silné zameranie na individuálne členenie príbehu alebo podoby mesta ale všetky tieto zmeny zostanú iba hostiteľovi. Ak sa k niekomu do hry pripojíte a spoločne zmeníte časť príbehu, späť do svojej hry si odnesiete iba nazbieraný loot či skúsenosti. Váš svet vo vašej vlastnej hre sa nijako nezmení.

Dying Light 2; screenshot: zombie

Ak všetko vyjde, bude Dying Light 2 patriť k najlepším hrám roka 2019.

Osobne som veľmi zvedavý na to, ako na tom nakoniec Dying Light 2 bude s variabilitou. Z toho, čo autori na Gamescome prezentovali, to ale vyzerá, že čo hráč, to viac či menej odlišný svet a jeho príbeh. Autori majú s druhým dielom rozhodne našliapnuté k niečomu veľkému. Ako to celé nakoniec dopadne, zistíme až niekedy v roku 2019, kedy Dying Light 2 vychádza na PC, PlayStation 4 a Xbox One.

Obsah preview Dying Light 2

1. K dispozícii nám bude dané životom kypiace mesto
  2. Vaše voľby budú pozvoľna meniť svet Dying Light 2
  3. Prechádzky pri mesiačiku si v Dying Light 2 podľa prezentácie veľmi neužijete
  4. HW nároky pre Dying Light 2 PC

K dispozícii nám bude dané životom kypiace mesto

(12. 6. 2018) V prvej fáze videa z E3 2018 nám Chris Avellone z Techland predstavil rozsiahlu umierajúcu metropolu, ktorej obyvatelia bojujú každý deň o život so zástupcami svojho druhu aj s neustále útočiacimi nemŕtvymi. Prezentovaný priestor bol gigantický a ponúkal rad možností, ako sa v ňom pohybovať pomocou parkúru. Hlavný hrdina sa rovnako ako protagonista predchádzajúceho dielu pohyboval prevažne po lešeniach, strechách a stenách poloprázdnych domov, ktoré mu slúžili ako odrazové mostíky v momentoch, kedy chcel prekonať ulicu bez toho, aby sa nohami dotkol zeme.

Po krátkej exkurzii v meste sme mali možnosť vidieť, ako v Dying Light 2 funguje súbojový systém, ktorého návrh bol v jednotke trošku strnulý. Minimálne teda súboje so živými protivníkmi neboli v predchodcovi tejto akčnej adventúry zvládnuté práve najlepšie. Tu vyzerajú šarvátky o niečo lepšie. Teoreticky by som povedal, že sú trošku svižnejšie ako v minulosti. Bohužiaľ sme nemali možnosť vidieť v akcii palné zbrane, či strety s odolnejšími nepriateľmi, takže to nie je možné tvrdiť s absolútnou istotou.

Dying Light 2; wallpaper: mesto

Dying Light 2 by sa malo opäť odohrávať v rozsiahlej metropole, ktorá pomaly vymiera.

Vaše voľby budú pozvoľna meniť svet Dying Light 2

Herný svet Dying Light 2 bude podľa informácií z E3 obývať rad navzájom nespolupracujúcich frakcií s odlišnými motívmi a cieľmi, pre ktoré budete plniť jednu úlohu za druhou. Každú zákazku tu bude možné zakončiť viacerými spôsobmi. Ovplyvňovať budete cez vedľajšie misie svet okolo vás. Musíte si tým pádom dávať pozor na to, čo robíte, pretože za každý skutok vás Dying Light 2 po zásluhe odmení.

Fungovanie mechanizmu volieb je krásne vidieť v druhej polovici videa z E3 2018. Jedna z herných frakcií vás požiada, aby ste pre jej časť mesta zaistili stabilné dodávky vody, ktorej je v celej lokácii nedostatok. Po chvíli pátrania objavíte vo veži ukrytých priekupníkov, ktorí všetky dostupné zásoby dodávajú na čierny trh, kde ich predávajú. Vysporiadať sa s nimi môžete dvoma spôsobmi. Buď ich zabijete a obnovíte zásobovanie bloku, čím posilníte vplyv zoskupenia, ktoré vám zadalo túto zákazku, alebo sa s nimi máte možnosť spojiť a deliť sa o zisk z predaja životodarnej tekutiny len s tými najbohatšími.

Dying Light 2; wallpaper: turbína

Celé mesto má byť znovu navrhnuté tak, aby sa dalo prejsť bez nutnosti dotknúť sa zeme.

Hoci vyzerá druhá alternatívna cesta na prvý pohľad lákavo, jej vplyv na fungovanie univerza Dying Light 2 je úplne negatívne, pretože týmto spôsobom ukážete ostatným nekalým živlom, že ich nezákonné správanie je vo štvrti tolerované. Po zakončení úlohy sa ich do ulíc bez konzistentných zásob vody nahrnú desiatky, stabilita celého bloku bude ohrozená a stráže na vzniknutú situáciu budú reagovať zvýšenou aktivitou, na čo vo výsledku doplatíte aj vy.

Prechádzky pri mesiačiku si v Dying Light 2 podľa prezentácie veľmi neužijete

Cez deň sa v Dying Light 2 budete potýkať predovšetkým s ľudskými protivníkmi, ktorých budete po čase prevyšovať silou aj výstrojom. V noci sa proti vám však postavia monštrá z tých najhorších nočných môr, proti ktorým nebudete mať žiadnu šancu, pretože ich genetická výbava je trošku na inej úrovni ako tá, ktorou disponuje náš druh.

Ako sami vidíte, informácií o Dying Light 2 zatiaľ nie je k dispozícii toľko, aby z nich bolo možné vytvoriť celistvý obrázok. Z toho, čo nám bolo Techlandom ukázané na E3 2018, odhadujeme, že Dying Light 2 bude kráčať v stopách svojho predchodcu, na ktorého s láskou spomíname dodnes. Dátum vydania nie je v súčasnosti známy. Isté je len to, že Dying Light 2 dorazí na PC, Xbox One a PS4.

HW nároky na hru Dying Light 2 PC

Minimálne HW požiadavkyPredpokladané HW požiadavky
Operačný systémWindows 10 64-bitWindows 10 64-bit