Fear The Wolves (Mini RECENZIA) – s priemerom už dnes neprerazíš

Nedávno vypustený Apex Legends celému hernému svetu jasne ukázal, že na BR scéne je stále miesto na nové inovatívne projekty, ktoré celý žáner určitým spôsobom posunú dopredu. Pred niekoľkými dňami vydaná FPS Fear The Wolves sa rovnako ako vychádzajúca hviezda od Respawnu snaží preraziť skrz prvky, ktoré ostatné diela neponúkajú. Ako sa jej to darí, vám povie naša recenzia zacielená práve na nový titul vývojárskeho štúdia Vostok Games.

Mini Recenzia (PC)NovinkyDojmy z hrania (PC)

• Žáner: FPS, Battle Royale • Multiplayer: Áno (online, co-op) • Vývojár: Vostok Games • Vydavateľ: Focus Home Interactive • Platformy a Dátum vydania: PC (28. augusta – early acces, 6. februára 2019 – full release), PS4, Xbox One (6. februára 2019) • Homepage: www.fear-the-wolves.com/ • Čeština: Áno (oficiálne)

Obsah mini recenzie Fear The Wolves (PC)

1. Vo Fear The Wolves budete prežívať v pomaly umierajúcej oblasti
  2. Polomŕtve servery krátko po vydaní nie sú najlepšou vizitkou
  3. Fear The Wolves prichádza s krížikom po funuse
  4. Mini Recenzia Fear The Wolves: záverečné hodnotenie
  5. HW nároky pre Fear The Wolves PC

Vo Fear The Wolves budete prežívať v pomaly umierajúcej oblasti

• Mini Recenzia: 13. 2. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Vývojári z Vostok Games sú po celom svete známi tým, že mali možnosť pracovať na kultovej FPS S.T.A.L.K.E.R.. Ich novinka Fear The Wolves sa odohráva v nehostinnom prostredí nie príliš vzdialenom od legendárnej jadrovej elektrárne Černobyľ. Skupinka ostrieľaných prieskumníkov tu má za úlohu zabiť všetkých svojich protivníkov, alebo sa jednoducho len dostať do vrtuľníka mieriaceho preč z pomaly sa uzatváracej zóny.

Fear The Wolves; screenshot: cover, key art

Fear The Wolves máte možnosť hrať buď osamotený, alebo s jedným priateľom schopným dokončiť celú akciu, pokiaľ padnete.

V úvodnej fáze zápasu si vo Fear The Wolves vyberiete pozíciu, z ktorej odštartujete svoj boj o prežitie. Najlepšie štartovacie body sú vždy v hľadáčiku väčšiny, takže je dobré ujasniť si, ako veľmi veríte svojim nohám či schopnostiam pri kontaktnom strete, ktorému sa minimálne do nájdenia prvej zbrane nevyhnete. Po získaní prvých smrtiacich hračiek prebieha zvyšok zápasu ako v iných battle royale hrách, len s tým rozdielom, že sa tu nezmenšuje bublina, ale sa odsekávajú kusy mapy, ktoré zamorujú radiácie zabíjajúce preživších rovnako ako klasické silové pole známe z Apex Legends, PUBG, či Fortnite.

Polomŕtve servery krátko po vydaní nie sú najlepšou vizitkou

Komunita je pri multiplayerových hrách jedným z najdôležitejších prvkov. Pokiaľ si projekt nedokáže vytvoriť obstojný krúžok hráčov, ktorí ho hrajú, jeho životnosť nie je nikdy dlhá. Fear The Wolves má už teraz problémy s tým zaujať, pretože jednoducho neponúka nič zaujímavé, čím by dokázalo nadchnúť. Preživších sa teda na bojisku pohybuje vždy len hŕstka, čo sa vám pri konkurenčných dielach len tak nestane. Vývojári z Vostok Games zrejme videli do budúcnosti, pretože sa v ich projekte vedľa ľudí pohybujú tiež vlci kontrolovaní AI, schopní vás zabiť rovnako dobre ako ľudskí oponenti. Neviem však, či je dobrou vizitkou mať krátko po vypustení poloprázdne servery, na ktorých sa raz za čas schádzajú len tí najvernejší.

Fear The Wolves – únik helikoptéry (gameplay)

Keby Fear The Wolves patrilo medzi prvých zástupcov battle royale žánru, zrejme by mu bolo možné rovnako ako PUBG všeličo odpustiť. Vývojári však prišli s krížikom po funuse, takže si ich dielo len ťažko obháji svoju cenovku.

Len skutočne zriedkakedy sa stáva, že by som sa rozhodol venovať dva odseky Mini Recenzie nedostatkom recenzovaného diela. Pri Fear The Wolves som bohužiaľ nemal inú možnosť, pretože tento kus nemá o nešváry núdzu. Popri už spomínanej absencii komunity trpí novinka od Vostok Games veľmi nepekným vizuálom a prítomnosťou technických problémov. Tie sa podobne ako pri PUBG časom stanú súčasťou celku neschopného sa úplne zbaviť bugov, ktorých počet bude vzrastať v závislosti od toho, ako často budú vydávané opravné aktualizácie.

Fear The Wolves prichádza s krížikom po funuse

Éra platených battle royale hier sa pomaličky blíži ku svojmu koncu. Ako už nám v minulosti ukázal Fortnite, budúcnosť je v kozmetických doplnkoch a bezplatnom prístupe, ktorý umožní riadne vytvorenie komunity. Fear The Wolves sa bohužiaľ radí medzi projekty zo starej školy, Vostok Games tým pádom nechcú peniaze len za hru, ale tiež za vizuálne úpravy vašej postavy. Hrateľnosť samotná nie je ničím, čím by toto dielo dokázalo nadchnúť, či sa skutočne výrazne odlišovalo od ostatných FPS battle royale. Najzaujímavejším aspektom je tu zrejme prítomnosť vlkov zastupujúcich absentujúceho hráča a výskyt anomálií. Celkovo ide o kúsok, ktorý bude s vysokou pravdepodobnosťou čoskoro zabudnutý.

Fear The Wolves je priemerný battle royale, ktorý si podľa môjho zaslúži len minimálnu pozornosť hráčov. Minúť by ho nemali snáď len obdivovatelia série S.T.A.L.K.E.R., na ktorých základoch je toto priemerné, žáner nijako neposunujúce dielo postavené. Keby bol tento kus permanentne zadarmo, zrejme by som vám odporučil jeho testovanie, platiť za neho mi príde zbytočné, takže pokiaľ máte možnosť, radšej sa pustite do hrania Fortnite alebo Apex Legends, ktoré tento projekt zatieňujú tak v rámci hrateľnosti, tak i po grafickej stránke. Navyše si ich môžete zahrať bez vytiahnutia kreditky, čo sa tiež počíta. Nákup Fear The Wolves neodporúčam.

Fear The Wolves; gameplay: vlk, zoom Fear The Wolves; gameplay: sekera, príroda, zbraň Fear The Wolves; gameplay: bug, grafika

Bugy ťahajú spolu s rôznymi technickými nedostatkami Fear The Wolves ku dnu, nemožno sa teda ani čudovať tomu, že je komunita tohto diela veľmi malá.

Táto mini recenzia bola napísaná pre PC verziu.

Mini Recenzia Fear The Wolves: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 56 % Alza.sk
55 %
55 %
60 %
Fear The Wolves; mini recenzia

• Prítomnosť vlkov
  • Výskyt anomálií

• Nedokončenosť celku
  • Nevýraznosť
  • Polomŕtve servery

Fear The Wolves – Novinky

1. (31. 8. 2018) Podľa hráčov má pred sebou Fear The Wolves ešte dlhú cestu
  2. HW nároky pre Fear The Wolves PC

Podľa hráčov má pred sebou Fear The Wolves ešte dlhú cestu

• Novinka: 31. 8. 2018 • Autor: Ondřej Zeman

Pri niektorých kúskoch nachádzajúcich sa v predbežnom prístupe platí pravidlo, že je lepšie počkať na vydanie vyladenejšej verzie. Na dlhší čas sa medzi túto nehotovú skupinu zrejme podľa hodnotenia hráčov zaradí tiež battle royale FPS Fear The Wolves, ktoré do Early Accessu dorazilo v priebehu augusta. Už v našich dojmoch z hrania sme vás informovali, že hra je doslova prešpikovaná rôznymi bugmi a prvkami narúšajúcimi hrateľnosť. Tvorcovia bohužiaľ ignorovali náš aj rad ďalších ohlasov a nakoniec sa rozhodli vypustiť svoje dielko už teraz, za čo boli odmenení slušným počtom negatívnych recenzií prezentujúcich ich projekt dosť nelichotivo.

Fear The Wolves &ndas; Early Access Launch Trailer

Trailer k Fear The Wolves vyzerá skutočne dobre, hra ako taká je na tom bohužiaľ o niečo horšie.

Hráči si aktuálne sťažujú predovšetkým na problematickú technickú stránku, bugy a cheatery, ktorí za pomoci rôznych programov ohýbajú herné mechanizmy vo svoj prospech. Autori Fear The Wolves samozrejme sľubujú kupujúcim skorú nápravu, ktorá vedľa opráv ich hru obohatí aj o nový obsah, ktorého podoba nie je zatiaľ úplne známa. Snáď sa tvorcovia pochlapia a v nasledujúcich mesiacoch svoje dielko vyladia natoľko, že už pred vydaním v roku 2019 tu budeme mať viac-menej hotový projekt, ktorý vám budeme môcť odporučiť.

Fear The Wolves – Dojmy z hrania

1. Vo Fear The Wolves sa pozrieme do legendárnej Zóny
  2. V priebehu hrania si skutočne často spomeniete na PUBG
  3. Fear The Wolves sa od konkurencie snaží odlíšiť detailmi
  4. Bugov sa v tomto diele ešte dlhšiu dobu nevyhnete
  5. Novinka z dielní Vostok Games má potenciál, len ho nepremárniť
  6. HW nároky pre Fear The Wolves PC

Vo Fear The Wolves sa pozrieme do legendárnej Zóny

(16. 7. 2018) 26. apríla 1986 sa čas v černobyľskej jadrovej elektrárni a jej okolí zastavil na niekoľko desiatok rokov. Pri havárii uniklo do vzduchu veľké množstvo rádioaktívnych častíc, ktoré vytvorili z radu dedín neobývateľné miesta, do ktorých sa odvážili vkročiť len tí najotrlejší jedinci neobávajúci sa radiácie ani vojakov strážiacich rozsiahle územie okolo štyroch reaktorových blokov. Neprístupná lokácia, známa tiež pod názvom Zóna, sa stala obľúbenou témou vedecko-fantastických románov, ktorými sa inšpirovali autori do nebies vynášaného diela S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl, do ktorého kulís sa rozhodli vývojári z Vostok Games svoj battle-roayle Fear The Wolves umiestniť. Osobne tento krok úprimne vítam, pretože si ako fanúšik série S.T.A.L.K.E.R. a Metra 2033 myslím, že podobných projektov nie je nikdy dosť.

Vojnová zóna, v ktorej budete bojovať s ostatnými hráčmi o miesto v poslednom vrtuľníku, sa rozkladá na území s rozlohou 25 km2. Pozrieť sa vo Fear The Wolves budete môcť do okolia neslávne preslávenej jadrovej elektrárne Černobyľ, nakuknúť možno do opustených dediniek, polorozpadnutých samôt, zničených škôl, nepreniknuteľných lesov a burinou zarastených vojenských ležaní, skrývajúcich rôzne typy nefunkčnej vojenskej techniky. V predchádzajúcich dňoch som mal možnosť prejsť celú mapu krížom krážom a musím uznať, že sa tvorcom jej návrh skutočne podaril. Fakticky vytvorili temnú lokáciu dôveryhodne prezentujúcu situáciu po katastrofe nedoziernych rozmerov, pri ktorej prieskume budete musieť byť neustále v pozore.

V prípade, že ste niekedy mali možnosť hrať Fortnite, PlayerUnknown's Battlegrounds či iný battle-royale, vás iste neprekvapí, že svoju cestu vo Fear The Wolves začnete v lietajúcom dopravnom prostriedku, ktorý sa pomaly pohybuje nad bojovým poľom. Pôjde tentoraz o vojenskú helikoptéru, ktorú si väčšina fanúšikov série S.T.A.L.K.E.R. zaručene pamätá, pretože sa s ňou mohli neraz stretnúť na svojich výpravách do vnútra Zóny. Do istého okamihu si máte možnosť vybrať bod, v ktorom zoskočíte. Keď vám však uplynie všetok vymeraný čas, budete posádkou vrtuľníka bez milosti vyhodení nad krajinou.

Fear The Wolves; gameplay: klony Fear The Wolves; gameplay: zoskok Fear The Wolves; gameplay: pristávajúca helikoptéra

Obrázok 1: Aktuálne ponúkaná verzia hry dáva hráčovi k dispozícii len jeden typ charakteru, takže na štartovej ploche bez výstroje vyzerajú ako armáda klonov. Obrázok 2: Chvíľu predtým, než vo Fear The Wolves začnete svoj boj o život, sa môžete pokochať východom slnka. Obrázok 3: Vo finálnej fáze hry budete bojovať o miesto v helikoptére mieriacej preč z bojovej zóny.

V priebehu hrania si skutočne často spomeniete na PUBG

Potom, čo vyskočíte, sa budete snažiť doplachtiť čo najrýchlejšie k zemi. Čím skôr sa dostanete k prvým chatrčiam či debnám s výbavou, tým lepšie pre vás. Ten, kto ukoristí zbraň, má vo Fear The Wolves väčšinou niekoľkonásobne väčšiu šancu na prežitie. Prieskum budov a zber predmetov je tu pre úspech, rovnako ako v iných podobne ladených projektoch, úplne zásadný. Nepozorní a pomalší jedinci si vo veľkom počte prípadov nezahrajú dlhšie ako pár minút, pretože ich zabijú schopnejší hráči, ktorí vedia, že o ich živote hocikedy rozhodujú prvé sekundy, počas ktorých sa musia aspoň čiastočne vyzbrojiť.

Fear The Wolves; gameplay: vlak Fear The Wolves; gameplay: bažina

Obrázok 1: Na svojich cestách Zónou narazíte na rôzne výjavy. Obrázok 2: V močiari budete mať stále pocit, že vás niečo sleduje.

Spektrum smrtiacich hračiek je vo Fear the Wolves relatívne rozsiahly. Aktuálne obsahuje celkom dvadsať typov zbraní upraviteľných za pomoci dvadsiatich piatich rôznych doplnkov, medzi ktorými je možné nájsť optiky, tlmiče alebo rozšírené zásobníky. Pri snorení po budovách môžete nájsť sekery, krátke brokovnice, samopaly, pušky a guľomety, ktoré dokážu urobiť z protivníka cedidlo skôr, než sa poriadne spamätá. Prítomné sú samozrejme tiež časti brnenia, ktoré vám čas od času zachránia život. Vedľa vybavitelných predmetov budete v opustených štruktúrach nachádzať aj jednorazové požívatiny dopĺňajúce zdravie či znižujúci zhubný vplyv radiácie na vaše telo.

Fear The Wolves; gameplay: výbava Fear The Wolves; gameplay: dážď Fear The Wolves; gameplay: mapa

Obrázok 1: Hocikedy nájdete telá, ktorých prehľadanie sa vám neskutočne oplatí. Obrázok 2: Dážď vo Fear The Wolves ovplyvňuje správanie vozidiel. Obrázok 3: Zóna sa bude s postupom času meniť v život nepriaznivé miesto, z ktorého budete chcieť vypadnúť.

Cestovať medzi jednotlivými opustenými dedinami budete môcť buď po svojich, alebo extrémne hlučným autom. Za seba by som vám odporučil sa minimálne nateraz dopravným prostriedkom vyhnúť, pretože v aktuálnej verzii Fear The Wolves nefungujú práve ukážkovo. Po naštartovaní sa pohybujú dosť trhane, vďaka čomu vás po chvíli behu doženie pokojne aj peší jedinec s plnou výbavou, čo považujem za veľký problém. Spolieham teda na to, že sa na tento nedostatok vývojári z Fear The Wolves prednostne zamerajú a čo najskôr ho odstránia.

Fear The Wolves sa od konkurencie snaží odlíšiť detailmi

Po prečítaní predchádzajúcich riadkov si asi hovoríte, že pred sebou máte len ďalší polovičatý klon PUBG snažiaci sa čo najviac vyťažiť zo slávnej značky. Do istej miery to tak skutočne je. Fear The Wolves sa jednému z prvých battle-royale projektov podobá predovšetkým svojimi základnými mechanizmami. V rámci celej hry sa však snaží odlíšiť jednotlivými detailmi ovplyvňujúcimi celkovú hrateľnosť.

Fear The Wolves; gameplay: obeť Fear The Wolves; gameplay: vlk Fear The Wolves; gameplay: anomália

Obrázok 1: Za elimináciu protivníka ste vo Fear The Wolves väčšinou odmenení jeho výstrojom. Obrázok 2: Na vlky sa sekerou rozhodne nevrhajte. Obrázok 3: Pokiaľ sa anomáliám nevyhnete, behom chvíle vás roztrhajú na kusy.

Asi najzásadnejším prvkom ovplyvňujúcim hrateľnosť je rozhodne počasie, skrz neho hru pozorujúci hráči definujú ovládateľnosť vozidiel, dostrel zbraní či celkovú viditeľnosť. Z hmly budú napríklad profitovať hlavne jedinci s hračkami na kratšiu vzdialenosť, slnečno naopak ocenia ostreľovači a vlastníci samopalov, ktoré dostrelia ďalej ako vo chvíľach, kedy bude zem kropiť dážď. Pokiaľ sa vám zdá divná časť o hráčoch formujúcich meteorologické podmienky, osvetlím vám ju relatívne ľahko. V momente, kedy zomriete, je vám umožnené hlasovať o tom, aké bude počasie, takže vo finále budete mať vy aj ďalší porazení možnosť mierne ovplyvniť to, kto nakoniec celý zápas vyhrá.

Klasické, pomaly sa zmenšujúce silové pole je tu nahradené zónami, ktoré náhodne zaplavuje radiácia, v ktorej sa môžete pohybovať bez následkov len po určitú dobu. Na samom konci celého zápasu sa nad posledným políčkom objaví helikoptéra, do ktorej môžete za pomoci spusteného lana vyšplhať. Zabrániť vám v tom prekvapivo budú chcieť prakticky všetci preživší, pretože vo vrtuľníku je miesto len pre jeden tím, ktorý ním následne odletí z tohto pekla. Finálna bitka má vo Fear The Wolves väčšinou slušné tempo, fakticky je to odmena za váš nadpriemerný výkon.

Fear The Wolves; gameplay: dvere Fear The Wolves; gameplay: auto Fear The Wolves; gameplay: helikoptéra

Obrázok 1: Niektoré budovy sú vo Fear The Wolves navrhnuté dosť hrozne. Obrázok 2: Cestovanie autom vám môže často znížiť dobu, za ktorú urazíte určitú trasu. Obrázok 3: Na začiatku vášho dobrodružstva vždy vyskakujete z vrtuľníka.

Usilovať vám o život nebudú len obyčajní ľudskí protivníci. Ako napovedá už samotný názov tohto diela, čeliť budete musieť tiež zmutovaným vlkom, ktorí sa vás nebudú snažiť zabiť o nič menej ako zostávajúci preživší. Našťastie pre vás je relatívne ľahké ich poslať na odpočinok. Stačí len pár nábojníc a máte po probléme. O niečo horšie sa budete vyrovnávať s rôznymi anomáliami, ktoré sa na mape objavujú náhodne v závislosti od šírenia radiácie, s ktorou si kvôli negatívnym účinkom na chod vášho tela tiež veľa zábavy neužijete.

Bugom sa v tomto diele ešte dlhšiu dobu nevyhnete

Hneď v úvode tohto odseku chcem povedať, že chápem, v akej fáze vývoja sa aktuálne Fear The Wolves nachádza. Napriek tomu však nemôžem mlčať o chybách a nedostatkoch, ktoré toto dielo v súčasnosti trápi. Veľmi často tu budete narážať na rôzne typy technických nedostatkov a bugov, ktorých prítomnosť vás neraz bude stáť život. Osobne som sa napríklad stretol s podivne zdeformovanou budovou, pri ktorej prieskume som si prišiel ako Alenka v ríši divov. Namiesto strešných dverí som našiel len textúru, ktorá mi úplne znemožnila prístup do komplexu. Keď už som sa do neho dostal, našiel som podivne navrhované miesto plné bizarných výjavov, ktorých prieskum bol takmer nemožný. Dúfam, že po aplikácii niekoľkých opravných záplat takto ladené nešváry zmiznú.

Bugy a iné technické nedorobky bohužiaľ nie sú jedinými nedostatkami celku. Fear The Wolves vedľa nich trápi tiež veľmi diskutabilná optimalizácia, vďaka ktorej si majitelia slabších mašín hrania tohto dielka zrejme veľmi neužijú. Problémy som s ním mal aj ja, a to vlastním vcelku slušný herný stroj (i7 – 4790, GTX 970, 16 GB RAM), ktorý je v súčasnosti schopný utiahnuť väčšinu AAA hier minimálne na vysoké detaily bez toho, aby som pri ich prechode trpel prepadmi fps či pádmi. Snáď s týmto nešvárom tvorcovia v čo najbližšej dobe niečo urobia a sprístupnia tak svoj projekt aj menej hnuteľným hráčom, ktorí si jednoducho nemôžu dovoliť kúpu lepšieho hardvéru.

Novinka z dielní Vostok Games má potenciál, len ho nepremárniť

Na prvý pohľad nevyzerá najnovší projekt Vostok Games nijako zvlášť vábne. Keď mu však dáte šancu, dá vám k dispozícii prepracovanú hernú mapu, fungujúci súbojový systém, slušnú škálu prispôsobiteľných zbraní, počasie ovplyvňujúce celkovú hrateľnosť a akčných nepriateľov ovládaných umelou inteligenciou. Počítať však musíte s obsiahlym spektrom technických nedorobkov, bugov a hlavne so zlou optimalizáciou, vďaka ktorej si jeho hranie na slabších strojoch užijú len tí najotrlejší jedinci. Cez spomínané nedostatky má podľa môjho názoru Fear The Wolves obrovský potenciál, stačí len odstrániť všetky chyby a stane sa z neho konkurencieschopné dielo, ktoré si iste získa nejedného aktuálneho priaznivca PUBG. Úprimne dúfam, že Focus Home Interactive na túto investíciu poriadne dozrie.

Fear The Wolves je battle-royale s kvalitným základom a veľkým potenciálom. Zaobstarať by si ho mali fanúšikovia série S.T.A.L.K.E.R., ktorí sa chcú v kultovej Zóne stretnúť s ostatnými hráčmi a nevadia im klasické nešváry predbežného prístupu, v ktorom si tento kúsok ešte nejaký ten piatok pobudne. Vyhnúť by sa mu naopak zatiaľ mali milovníci doladených hier a projektov, ktoré sa podobajú masami zbožňovanému Fortnite..

HW nároky pre Fear The Wolves PC

Procesor Intel Core i3-2130 3.4GHz/AMD FX-4100 Intel Core i7-3930K 6-Core 3.20GHz/AMD Ryzen R5 1600
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 650 Ti/Radeon R7 260 NVIDIA GeForce GTX 970/Radeon R9 390