Kenshi (Mini RECENZE) – nový král RPG sandboxů

Aktualizováno

Když se normálním hráčům na obrazovce objeví slovíčko sandbox, většina si v mysli vybaví některý z klasických survivalů, ve kterých spolu s ostatními přítomnými bojují za lepší zítřky svého kmene či budují impozantní základnu. RPG sandbox Kenshi od vývojářského studia Lo-Fi Games se od ostatních liší především absencí multiplayeru, díky čemuž se jeho tvůrci mohli plně zaměřit na tvorbu herního světa. Jak na nás tento dvanáct let vyvíjený kousek zapůsobil, se můžete dočíst v naší mini recenzi.

Mini Recenze •

• Žánr: RPG sandbox • Multiplayer: Ne • Vývojář: Lo-Fi Games • Vydavatel: Lo-Fi Games • Platformy a Datum vydání: PC (6. prosince 2018) • Homepage: lofigames.com • Čeština: Ne

Obsah mini recenze Kenshi

1. Kenshi vám nabídne bezpočet cest, po nichž lze kráčet
  2. Jakmile vybočíte z definované linky, je váš osud jen ve vašich rukou
  3. Nedodělanost jinak velmi povedenému Kenshi neprospívá
  4. Mini Recenze Kenshi: závěrečné hodnocení
  5. HW nároky pro Kenshi PC

Kenshi vám nabídne bezpočet cest, po nichž lze kráčet

• Mini Recenze: 17. 01. 2019 • Autor: Ondřej Zeman

Všechna správná staromilská RPG se snažila hráči nabídnout dostatečné množství cestiček, po kterých se mohou na počátku svého putování vydat. RPG sandbox Kenshi se od svých předchůdců v tomto ohledu výrazně neliší. Jakmile hru zapnete, objeví se před vámi slušné spektrum dějových linek seřazených dle úrovně výzvy, kterou před vás postaví. Vžít se budete moci do kůže kapitánova synka, otroka, žoldáka, kupce či občana některé z herních říší. Osobně jsem byl nejvíce uchvácen příběhem vyhnance z hmyzí kolonie zapuzeným svými bratry kvůli nedostatku pokory a lásky vůči vůdkyni celého kolosu. Sám a zcela bez prostředků je váš hrdina nucen vydat se do pustiny a začít nový život daleko od těch, s kterými po celá léta žil.

Kenshi; screenshot: sólo

Kenshi

Jakmile si vyberete jeden z životních osudů, umožní vám Kenshi vytvořit si protagonistu nebo dokonce protagonisty, za něž se do herního světa vydáte. Zvolit si budete moci jednu z pěti herních ras. Samotná definice vašeho šampiona vám může zabrat klidně několik hodin, protože je vám dán bezpočet možností, jak si svého reka upravit, čímž vývojáři jistě udělají radost kreativním hráčům. Jedinci holdující spíše statistikám než vizuálním úpravám si tu také přijdou na své. Při formování hrdiny se mi díky propracovanosti tohoto aspektu nejednou vybavil první či druhý díl série Fallout, na něž kvůli jejich komplexnosti dodnes s láskou vzpomínám.

Jakmile vybočíte z definované linky, je váš osud jen ve vašich rukou

Zpočátku nastavené dějové linky vás mají zabavit jen na několik minut. Poté, co se ve světě Kenshi trošku rozkoukáte, se vydáte na cestu do Pustiny, kde začnete psát svůj příběh, jenž je pokaždé něčím unikátní. Při jedné výpravě kupříkladu půjde vše jako na drátkách a vy velmi rychle zbohatnete a založíte svou vlastní bázi uprostřed pouště. Jiný scénář před vás naopak postaví tolik výzev, že jim nebudete schopni dostatečně efektivně čelit, což nakonec povede k smrti či permanentnímu zajetí vašeho protagonisty, jehož tělo budou poté obyvatelé vesnice kanibalů konzumovat po následující měsíce. Prvek náhody zde hraje velkou roli, takže nikdy nemáte jistotu, nač na svých toulkách narazíte.

Kenshi – nepovedený start (gameplay)

Na samém začátku vaší cesty vám nebude Kenshi nějak zvlášť pomáhat. Za chyby většinou zaplatíte smrtí.

Zajímavé na Kenshi je, že jej lze hrát nejen jako RPG, ale také jako strategii. Po určité době hraní si vytvoříte skupinku obyvatel univerza pod vaší kontrolou, kteří budou fungovat na bázi klasických dělníků, jež naleznete ve většině RTS. Zaúkolovat je lze těžbou surovin, pěstováním plodin, nebo jinou formou práce. Z některých samozřejmě uděláte válečníky bránící vaši pomalu expandující kolonii, jež se s trochou štěstí bude časem moci rovnat s herními mocnostmi, které tomuto světu už nějaký ten pátek vládnou pevnou rukou. Za sebe musím říct, že se mi přítomnost tohoto aspektu hodně líbí, dává celku nový rozměr, jenž mu většina her může závidět. Je skutečně škoda, že se technická stránka Kenshi nevyvedla stejně. Komplet mi přišel nedodělaný.

Nedodělanost jinak velmi povedenému Kenshi neprospívá

Nic nemůže trvat věčně. Po dvanácti letech vývoje bylo třeba Kenshi konečně vypustit a udělat z něj plnohodnotné dílo za každou cenu. Do rukou nám proto byl dán povedený, leč nedodělaný projekt, jehož technická stránka není něčím, čím by se vývojáři z Lo-Fi Games mohli chlubit. Hlavním trumfem tohoto díla je jeho vysoká náročnost, propracovanost herního světa a unikátnost jednotlivých příběhů, jejichž formování je jen na hráčích samotných, což považuji za největší pozitivům této osobité hry.

Kenshi; gameplay: kostra Kenshi; gameplay: hnízdo Kenshi; gameplay: ruiny

Obrázek 1: Při tvorbě hrdiny vám budou nabídnuty různé typy hlavních protagonistů. Obrázek 2: Některé rasy nežijí v klasických obydlích. Namísto nich si vytvářejí úly. Obrázek 3: Když se vám nebude dařit, časem z vašeho města v Kenshi zbydou jen ruiny.

Kenshi je dobře navržené sandboxové RPG, které sází na hráčovu touhu objevovat herní svět a vytvářet svůj vlastní příběh. Za sebe bych jeho nákup doporučil především staromilcům, jelikož nabídne zážitek, jímž disponují především projekty ze začátku tohoto milénia. Ruce pryč by naopak měli dát jedinci, kteří touží po novinkami přetékajících dílech s dynamickou hratelností a lineárním dějem, nenutícími je výrazně přemýšlet nad světem, v němž se aktuálně pohybují. Pokud vám nevadí určitá míra nedodělanosti, klidně se na novinku od Lo-Fi Games vrhněte už nyní.

Mini Recenze Kenshi: závěrečné hodnocení

Hodnocení 82 % Alza.cz
Hlavní parametry: Hratelnost