AP+ nový vizuál Stellar Blade

The Dark Pictures Anthology: House of Ashes (RECENZIA) – Keď púšť vydá svoje tajomstvá

• Autor: Alexandra Vaníková

House of Ashes je tretím titulom v hororovej antológii The Dark Pictures od štúdia Supermassive Games. Aj tentoraz hráči čelia desivej hrozbe a príbeh píšu vlastnými rozhodnutiami. Poteší House of Ashes fanúšikov žánru a predchádzajúcich dielov v antológii? Dozviete sa v našej recenzii.

The Dark Pictures Anthology: House of Ashes; screenshot: cover

zdroj: Supermassive Games

The Dark Pictures Anthology: House of Ashes (RECENZIA PS5) – Obsah článku

1. Nepriateľ môjho nepriateľa…
  2. Inak výbornú atmosféru pošramotia grafické aj technické nedostatky
  3. Písanie príbehu rozhodnutiami
  4. Kooperatívny režim zostáva silnou stránkou antológie Dark Pictures
  5. House of Ashes nie je najstrašidelnejším v sérii, má však svoje kvality
  6. Recenzia The Dark Pictures Anthology: House of Ashes: záverečné hodnotenie
  7. HW nároky pre The Dark Pictures Anthology: House of Ashes PC

Nepriateľ môjho nepriateľa…

Tvorcovia zo Supermassive Games vo svojom najnovšom počine vysielajú hráčov v úlohe amerických špeciálnych jednotiek do irackej púšte zmietanej vojnovým konfliktom. Úloha znie jednoducho – vyhľadať a zaistiť zbrane hromadného ničenia, ktoré má v rukách iracká armáda. Rýchlo však vyjde najavo, že najväčšou hrozbou nie sú irackí vojaci so samopalmi v rukách a že skutočné nebezpečenstvo číha v ruinách starovekého sumerského chrámu pochovaného pod tonami púštneho piesku. Práve do jeho útrob sa v dôsledku trhlín v zemi prepadnú nielen štyria americkí agenti – Rachel, Eric, Jason a Nick – ale aj poručík irackej armády Salim.

The Dark Pictures Anthology: House of Ashes; gameplay: Rachle, Nick, volba

Nie každé rozhodnutie v House of Ashes je otázkou života a smrti, dokáže však zmeniť postoj niektorých hrdinov.

V rukách má hráč osudy týchto piatich zapamätateľných protagonistov, ktorých charaktery sa postupom hrou kúsok po kúsku poodhaľujú. Spracovanie ich vzájomných vzťahov možno tiež označiť za doteraz najlepšie v antológii. Uznávam, že snaha troch postáv vymotať sa z milostného trojuholníka môže na pozadí boja s krvilačnými monštrami pôsobiť trošku zvláštne, ale vďaka tomu medzi dôstojníčkou Rachel a jej manželom Ericom (prípadne jej milencom Nickom) vzniká určité puto, ktoré sa hráč môže rozhodnúť úplne pretrhnúť alebo posilňovať. Navyše akonáhle sa tieto tri postavy stretnú „na jednom obraze“, dusno by sa dalo krájať.

Strety Salima s americkými agentmi sú tiež plné napätia, pretože ani jeden tomu druhému neverí a len ťažko spočiatku dokážu prijať fakt, že ich pred neľútostnými potvorami zachráni vzájomná spolupráca. Tieto častokrát komplikované vzťahy dodávajú príbehu ďalšiu vrstvu a House of Ashes tak nie je výlučne o masakrovaní okrídlených oblúd.

Inak výbornú atmosféru pošramotia grafické aj technické nedostatky

House of Ashes som recenzovala na PlayStation 5, ktorého výkon hra využíva naplno. Grafika a textúry, ktoré patrili k tým lepším už pri predošlých tituloch v sérii, tu ešte viac prekukli. Animácie mimiky postáv vyzerajú vďaka motion capture tiež výborne... väčšinou. Sem-tam sa vyskytne zvláštny pohyb hlavy či očí a v niektorých momentoch je zrejmý rozdiel v kvalitnom spracovaní mimiky a zvyšku tela, ktoré občas pôsobí skôr ako vyrobené z plastelíny.

The Dark Pictures Anthology: House of Ashes; gameplay: Salim The Dark Pictures Anthology: House of Ashes; gameplay: Chrám

Po grafickej stránke nemožno až na pár nedostatkov House of Ashes nič vytknúť. Hlavne na konzolách súčasnej generácie hra vyzerá skvele.

Nepoteší ani zbytočne dlhé postávanie hrdinu pri objavených predmetoch, než ich vezme do rúk, alebo šialene pomalá chôdza po schodoch. Tieto nedostatky nejako výrazne nenarušia celkovú atmosféru a priechod hrou (konkrétne sólo kampaňou), ale zaslúžili by si poladiť. V kooperatívnom režime už bola situácia bohužiaľ o niečo horšia a vyskytli sa tu bugy v podobe vznášajúcich sa zbraní a zdvojených modelov postáv.

Písanie príbehu rozhodnutiami

V House of Ashes budete väčšinu času tráviť prieskumom starovekého chrámu a nekonečných chodieb v jeho okolí. Tie ukrývajú rôzne predmety objasňujúce príbeh a tiež tzv. premonitions, teda predtuchy, ktoré naznačujú možný (neblahý) osud jednej z postáv. Na rozdiel od minuloročného dielu v sérii Little Hope, kde premonitions nemali takmer žiadny význam, v House of Ashes fungujú veľmi dobre a podnecujú hráčov k zbystreniu pozornosti v situáciách podobných tým v predtuche.

Tradícia náročných rozhodnutí a quick time eventov založených na stlačení tlačidla v pravý čas, ktoré spoločne ovplyvňujú príbeh, pokračuje aj v House of Ashes, a aj tentoraz prispievajú k vysokej znovuhrateľnosti. Dialógové voľby a rozhodnutia totiž nemalým spôsobom ovplyvnia osudy postáv, ktoré môžu z púštneho pekla obývaného lietajúcimi monštrami vyviaznuť takmer bez ujmy, alebo skončiť v spároch zubatej, a to na desiatky spôsobov.

TDPA: House of Ashes – Temple I Alza Magazín Gameplay, PS5, No Commentary

House of Ashes je zatiaľ najakčnejším prírastkom v antológii The Dark Pictures, ale hre to vôbec neublížilo a stále je v nej kladený dôraz na prieskum a medziľudské vzťahy.

Či už sa rozhodnete pre záchranu všetkých hrdinov alebo sa pokúsite nájsť všetkých viac ako 60 možných spôsobov ich odchodu na druhý svet, je takmer zaručené, že House of Ashes zapnete opakovane. Skúšanie rôznych volieb uľahčí aj funkcia Scene Selection umožňujúca rozohrať príbeh od špecifickej scény. Pokiaľ ste si hru predobjednali, získate prístup aj ku Curator's Cut (neskôr bude sprístupnený pre všetkých hráčov), vďaka ktorému môžete príbeh odohrať z pohľadu iných postáv ako v pôvodnej kampani.

The Dark Pictures Anthology: House of Ashes; screenshot: tlukot srdce

V House of Ashes sa vrátila aj mechanika heartbeat (stláčanie tlačidla v špecifickom rytme), ktorá sa postará o nejeden dramatický moment.

Tvorcovia dali zbohom fixnej kamere z minulých dielov antológie a hráč tak teraz vidí všetko, čo sa okolo postavy deje. Nie som si istá, či za to môže práve toto rozhodnutie vývojárov, alebo úhlavní nepriatelia, ale House of Ashes by som označila skôr za thriller s prvkami hororu než ako čistokrvný horor. V hre totiž čelíte monštrám, ktoré mali byť najkomplexnejším nepriateľom v antológii, ale výsledkom sú akýsi vampíri na steroidoch. A ak by som mala v tomto smere porovnať House of Ashes s minuloročným Little Hope, druhé spomínané podľa mňa ponúklo oveľa viac dôvodov pre potenciálne šedivenie vlasov.

Napriek tomu sa ale House of Ashes môže pýšiť napínavou atmosférou snúbiacou sa s QTE a náročnými rozhodnutiami. Vďaka tomu sa častokrát pristihnete, ako so zatajeným dychom sledujete dianie na obrazovke a po dohraní budete na stôl odkladať prepotený ovládač. Hru si jednoducho užijete aj napriek tomu, že nejde o typický horor plný ľakačiek či hektolitrov krvi.

Kooperatívny režim zostáva silnou stránkou antológie Dark Pictures

Pri recenzovaní House of Ashes som nemohla vynechať online kooperačný režim pre dvoch hráčov, ktorý patrí k jednej z najzaujímavejších zložiek antológie The Dark Pictures, a rovnako výborne funguje aj v prípade posledného titulu v sérii. Nielenže získate pocit istoty, keď sa budete podzemím prechádzať s ďalším hráčom, ale na experimentovanie so životom a smrťou postáv nebudete zrazu sami. A čo potom to vzájomné podpichovanie sa, keď vášmu spoluhráčovi nevyjde QTE alebo zvolí menej vhodnú dialógovú voľbu? Kooperatívny režim v House of Ashes je jednoducho ideálny pre tých z vás, ktorí sa nechcú báť sami. Hra má navyše eso v rukáve aj pre fanúšikov gaučového hrania, ktorí sa môžu do hrania pustiť až s ďalšími štyrmi hráčmi v rámci tzv. Movie Night módu.

TDPA: House of Ashes I Alza Magazín Gameplay, PS5, No Commentary

Veliteľ irackých jednotiek Dar odmieta uveriť, že skutočnou hrozbou je niečo iné ako americkí vojaci, preto im bude neustále v pätách.

House of Ashes nie je najstrašidelnejším v sérii, má však svoje kvality

V prípade, že sa chcete po dohraní hry budiť strachom zo spánku, nasmerujem vás skôr na minuloročné Little Hope, ktoré ponúkne oveľa desivejších nepriateľov a menej technických nedostatkov. Jedným dychom však dodávam, že House of Ashes by bola veľká škoda minúť, a to nielen kvôli jej výbornému grafickému spracovaniu, ktoré je na PlayStation 5 ešte povýšené. Napínavá atmosféra spolu s náročnými rozhodnutiami a vyhrotenými vzťahmi medzi postavami spôsobí, že budete počas prechádzania hrou ako na ihlách.

The Dark Pictures Anthology: House of Ashes; gameplay: Rachel

Napriek niekoľkým zakopnutiam je House of Ashes podareným dobrodružstvom.

Hľadaním cesty z prekliateho sumerského chrámu strávite približne 6 hodín, ale je vysoko pravdepodobné, že vás túžba poznať všetky dôsledky vašich rozhodnutí donúti rozohrať House of Ashes ešte párkrát, či už sólo, alebo v jednom z podarených kooperatívnych režimov. Za 30 eur tak získate slušnú porciu obsahu, preto či už patríte medzi fanúšikov The Dark Pictures, alebo vás bavia temne ladené tituly s vetviacim sa dejom, House of Ashes je jasná voľba.

The Dark Pictures Anthology: House of Ashes (RECENZIA)

Survival horor vyvíja štúdio Supermassive Games a vydáva spoločnosť Bandai Namco Entertainment. Hra vychádza 22. 10. 2021 na PC, PS5, PS4, Xbox Series X/S a Xbox One.

Táto recenzia bola napísaná pre PlayStation 5 verziu. Kópiu pre recenziu poskytla spoločnosť CENEGA CZECH.

Hodnotenie7/10 DOBRÁ

House of Ashes nemožno označiť za najlepší titul v antológii Dark Pictures. Hra si vás ale aj napriek tomu získa výbornou napätou atmosférou, zapamätateľnými postavami a možnosťou vetviť príbeh vlastnými rozhodnutiami v sólo alebo co-op režimoch.

The Dark Pictures Anthology: House of Ashes; recenzia

• Veľmi dobré grafické spracovanie prostredia aj mimiky hrdinov
  • Vykreslenie vzťahov medzi protagonistami
  • Kooperatívne režimy
  • Napínavá atmosféra
  • Rozhodnutia ovplyvňujúce príbeh a prispievajúce k vysokej znovuhrateľnosti

• Občasné neprirodzené pohyby postáv
  • Miestami nemotorné ovládanie a bugy v co-ope
  • Monštrá nepatria k tomu najdesivejšiemu, čo séria doteraz ponúkla
Alexandra Vaníková

Alexandra Vaníková

Volám sa Alexandra Vaníková a hrám sa venujem od svojich dvanástich rokov. Ako herný zelenáč som utopila hodiny v stratégiách Cossacks a Age of Empires. Nasledovala Mafia a niekoľko dielov Call of Duty, po ktorých som si začala rozširovať obzory naplno. Môj osobný výber top hier? Nájdete v ňom oba diely The Last of Us, Cyberpunk 2077, GTA V, japonské RPG Persona 5 Royal, Uncharted či God of War. Nepohrdnem ale ani kvalitnou indieovkou alebo titulom so zombie tematikou.

HW nároky pre The Dark Pictures Anthology: House of Ashes PC

Procesor Intel Core i5-4690K | AMD FX-8350 Intel Core i5-8400 | AMD Ryzen 5 1600
Grafická karta Nvidia GeForce GTX 960, 4 GB | AMD Radeon R9 380, 4 GB Nvidia GeForce 2060, 6 GB | AMD Radeon RX Vega 56, 8 GB