Tom Clancy´s Rainbow Six Siege (RECENZIA) – Nestarnúci hit

Životnosť väčšiny súčasných titulov zameraných na hru pre viacerých hráčov je veľmi krátka. Ak nesplnia vysoké očakávania svojich tvorcov, prestanú sa o ne aktívne starať väčšinou veľmi skoro po vydaní, čím ich prakticky odsúdia k večnému zabudnutiu. Herná komunita totiž stále žiada nový obsah, ktorý jej zanedbávané dielo jednoducho nemôže poskytnúť, a tak sa po čase premiestnia k inému projektu.

Herná scéna v skutočnosti ponúka tituly, ktoré možno rozdeliť do dvoch kategórií: dočasne úspešné diela a stálice schopné udržať si stabilné čísla po celé roky. Do druhej skupiny zaraďujeme aj taktickú FPS Tom Clancy's Rainbow Six Siege, ktorá čoskoro oslávi trojročné výročie. Vzhľadom na jej neutíchajúcu obľubu sme sa rozhodli, že sa jej v rámci našej recenzie opäť pozrieme na zúbok a zhodnotíme, ako veľmi sa celok za posledné roky zmenil.

Žáner: Online FPS | Vývojár: Ubisoft Montreal | Vydavateľ: Ubisoft | Dátum vydania a Platformy: PS4, PC, Xbox One (1. decembra 2015) | Homepage: rainbow6.ubisoft.com/siege/en-us/home/

Obsah recenzie Tom Clancy's Rainbow Six Siege (PC)

1. Neskúseným hráčom ponúka Rainbow Six Siege výukovo ladenú kampaň
  2. Rainbow Six Siege ponúka jedny z najlepšie navrhnutých lokácií
  3. Tešiť sa v Rainbow Six Siege môžete na pestrú škálu špecialistov
  4. Tvorcovia Rainbow Six Siege stabilne podporujú
  5. Zmenilo sa Rainbow Six Siege v priebehu rokov?
  6. Recenzia Tom Clancy's Rainbow Six Siege: záverečné hodnotenie
  7. HW nároky pre Tom Clancy's Rainbow Six Siege PC

Neskúseným hráčom ponúka Rainbow Six Siege výukovo ladenú kampaň

(15. 8. 2018) Akcie špeciálnych jednotiek sú rýchle a extrémne efektívne. Za chyby väčšinou ich členovia aj tí, ktorých majú zachrániť, platia životom, preto je vždy nevyhnutné do posledného detailu naplánovať priebeh celej operácie. Keď sa niečo nepodarí, je potrebné mať v zálohe minimálne jeden náhradný plán. Čas od času však narazíte na protivníkov, ktorí nehrajú podľa stanovených pravidiel. V Rainbow Six Siege je pred vás napríklad postavená neznáma teroristická organizácia, ktorá pomocou svojich ohromných zdrojov útočí na jeden civilný cieľ za druhým. Vašou úlohou nie je nič iné, než jej vyčíňanie zastaviť v rámci desiatich odlišne navrhnutých singleplayerových misií, v ktorých máte možnosť otestovať svoje schopnosti.

Tom Clancy's Rainbow Six Siege; wallpaper: hrdinové

Každá špeciálna jednotka vám v Rainbow Six Siege ponúkne odlišné spektrum primárnych aj sekundárnych zbraní.

Situácie pre jedného hráča zastupujú v Rainbow Six Siege kampaň a tutoriál. Jednotlivci si prostredníctvom nich môžu osvojiť niektoré jedinečné herné mechanizmy, ktoré tento titul ponúka. Naučiť sa v ich rámci môžete, ako budovať obranné štruktúry, čím efektívne zabezpečiť vchody či akým spôsobom správne viesť útok na opevnenie nepriateľov. Samozrejme sa na tieto tipy nemôžete úplne spoliehať, načrtávajú vám však určitý elementárny koncept. Okrem toho vám ako celok prezentujú nie príliš prepracovaný príbeh, v ktorého finále sa vydávate so skupinkou rovnako neskúsených jedincov do lokácie zamorenej plynom, kde musíte zužitkovať všetko, čo ste sa v priebehu desiatich predchádzajúcich misií naučili. Osobne odporúčam nováčikom absolvovať ponúkanú sériu akcií ako komplet na vyššiu obtiažnosť.

Nie každý sa samozrejme orientuje vo svete FPS pre viacerých hráčov. Menej skúseným hráčom našťastie tvorcovia Rainbow Six Siege ponúkajú okrem tutoriálu tiež režim, v ktorom majú možnosť po boku iných začiatočníkov bojovať proti umelej inteligencii (Hon na teroristov), ktorá pre ostrieľaných veteránov rovnako ako oni nepredstavuje žiadnu výzvu. Zelenáči by v ňom kvôli tomuto faktu mali zotrvať až do momentu, kým sa naučia obstojne ovládať jednotlivé herné mechanizmy. Opustiť by ho podľa môjho názoru mali až v okamihu, keď budú schopní misie proti počítačom ovládaným nepriateľom zvládnuť sami bez toho, aby im niekto musel pomáhať. V klasických zápasoch na nich totiž budú čakať oveľa horšie veci než vo variácii, v ktorej sa musia postaviť botom, ktorí majú hocikedy problém sa vôbec trafiť.

Tom Clancy's Rainbow Six Siege; gameplay: nálož Tom Clancy's Rainbow Six Siege; gameplay: pasca

Obrázok 1: Niektorí špecialisti sú schopní odpáliť steny a poklopy zapečatené oceľovou ochranou. Obrázok 2: Niektorí odborníci z radov obrancov disponujú pascami, ktoré dokážu protivníka znehybniť, omráčiť či dokonca zabiť.

Rainbow Six Siege ponúka jedny z najlepšie navrhnutých lokácií

Po absolvovaní niekoľkých zápasov proti AI sa môžete v Rainbow Six Siege vrhnúť do nepokojných vôd hry pre viacerých hráčov. V nich sa stabilne stretávajú dva päťčlenné tímy, ktoré si na striedačku prehadzujú rolu obrancu a útočníka v troch osobitých režimoch zameraných na rôzne taktické situácie. Likvidovať v nich budete tikajúce bomby, nebezpečný toxický odpad alebo únoscov držiacich rukojemníkov. Osobne som si najviac zamiloval poslednú spomínanú alternatívu, pretože obe strany majú možnosť väzňov odpraviť, čo hocikedy ovplyvní výsledok celého kola. Stačí len jedna stratená strela a strana, ktorá ho zabila, má o zábavu postarané. Za určitých okolností ho možno zachrániť, pre hustú paľbu nepriateľov sa k nemu však asi nedostanete.

Tom Clancy's Rainbow Six Siege; gameplay: bombový útok Tom Clancy's Rainbow Six Siege; gameplay: defenzíva Tom Clancy's Rainbow Six Siege; gameplay: eliminácia

Obrázok 1: Vaše počiatočné krôčiky vás zavedú do jedom zamorenej univerzity. Obrázok 2: Ani v kúpeľni nie ste na niektorých mapách v bezpečí. Obrázok 3: Svojich protivníkov v Rainbow Six Siege zabijete najľahšie ranou do hlavy.

Samotný dizajn úrovní, na ktorých sa zápasy odohrávajú, je tu na excelentnej úrovni. Prakticky každý z osemnástich dostupných levelov ponúka jedinečne navrhnutý komplex, ktorý vám dá do rúk iné spektrum možností, ako poraziť vašich nepriateľov. Všetky lokácie sú v tomto smere unikátne, pre každú z nich si budete musieť vypracovať inú taktiku, s ktorou budete čeliť protivníkom. Za seba musím povedať, že som bol v Rainbow Six Siege asi najviac nadšený z bojovej zóny, ktorá bola tvorcami zasadená na Blízky východ. Obrancovia v tomto scenári ako administratívni šíritelia teroru kontrolujú Americkú ambasádu. Útočníci začínajú pri vojenskom zátarase a sú nútení objekt prevziať, bez ohľadu na následky, s pomocou všetkých dostupných prostriedkov.

Vďaka výbornému dizajnu jednotlivých herných lokácií nie je v Rainbow Six Siege pri zápase vyložene zvýhodnená žiadna zo súperiacich strán. Obrancovia majú na každej z máp rovnaké šance na víťazstvo ako útočníci. Vždy záleží primárne na tom, ako je dané družstvo schopné využiť možnosti, ktoré mu vojnová zóna ponúka. Ak pri hraní za brániacu skupinu napríklad podceníte kontrolu okien či vystuženie slabších pozícií, môžu vás protivníci následne cez nich rozstrieľať na „cimpr-campr“. Za ofenzívny tím si naopak musíte dávať pozor predovšetkým na komunikáciu s ostatnými členmi a starostlivý prieskum budovy, než do nej vniknete. Nepozornosť pre vás môže byť v Rainbow Six Siege rovnako smrtiaca ako lajdáctvo pre partiu, ktorá drží cieľový objekt.

Tom Clancy's Rainbow Six Siege; gameplay: dron Tom Clancy's Rainbow Six Siege; gameplay: kamera

Obrázok 1: Pomocou dronov hľadajú útočníci v Rainbow Six Siege objekt, ktorý je potrebné získať pod kontrolu. Obrázok 2: Kamery slúžia obrancom na to, aby mohli sledovať pohyb nepriateľov.

Tešiť sa v Rainbow Six Siege môžete na pestrú škálu špecialistov

Na začiatku každého kola dostanú členovia brániaceho tímu v Rainbow Six Siege k dispozícii určitý čas, počas ktorého môžu priestor okolo cieľového objektu zabezpečiť za pomoci oceľových výstuží, drevených zátarasov, balistických štítov, žiletkových drôtov a unikátnych technológií. Všetci na defenzívu orientovaní špecialisti majú po ruke vždy jeden jedinečný predmet, ktorým možno posilniť svoju skupinu. Niektorí profesionáli vám ponúknu pár kúskov extrémne odolných barikád, iní naopak poskytnú nepriestrelné vesty, rušičky signálu, nepriestrelné okná, uzdravujúce injekcie, kamery, či rôzne typy nášľapných pascí slúžiacich na znehybnenie, aj na úplnu elimináciu protivníka. Ja sám som si najviac obľúbil kanadskú obrankyňu Frost pre pasce na medvede schopné znehybniť svoju korisť.

Tom Clancy's Rainbow Six Siege; gameplay: ostreľovač Tom Clancy's Rainbow Six Siege; gameplay: výstroj

Obrázok 1: Ostreľovači sú tu vybavení unikátnym ďalekohľadom zvýrazňujúcim telá ich nepriateľov. Obrázok 2: Výber výstroja v Rainbow Six Siege často výrazne ovplyvní vaše šance na víťazstvo.

Útočníci štartujú kolo na tablete, prostredníctvom neho ovládajú malý dron, ktorým skúmajú po určitý časový úsek priestory, v ktorých je ukrytý cieľový objekt. Po uplynutí časomiery sa vrhajú do akcie. Rovnako ako obrancovia, aj oni majú k dispozícii špeciálne predmety, ktoré im umožňujú efektívnejšie bojovať proti zástupcom brániacej sa skupiny. Zahrať si v Rainbow Six Siege môžete za nepriestrelným štítom vybaveného Montage, stopy skenujúceho Jackala, oslepujúceho Blitza, dvere ničiaceho Sledga či s náložami operujúceho Fuza, ktorý dokáže jednou dávkou výbušných pukov vyčistiť prakticky celú miestnosť. Pravidelne si s ním však musíte dávať pozor na to, aby v priestore, kam ho pustíte, neboli spoluhráči alebo už spomínaný rukojemníci.

Tom Clancy's Rainbow Six Siege; wallpaper: špecialisti

Spektrum operátorov je tvorcami Rainbow Six Siege každú sezónu rozširované o nové unikátne navrhnuté prírastky.

V aktuálnej verzii Rainbow Six Siege nájdete celkom tridsať osem špecialistov zo špeciálnych jednotiek z celého sveta. V prezentovanom spektre nájdete agentov z FBI, chlapcov zo SAS, zástupcov GROM či členov Navy SEALs, ktorí používajú v boji tú najmodernejšiu techniku. Každý odborník disponuje unikátnym výstrojom ovplyvňujúcim jeho odolnosť a pohyblivosť. Rovnako tak je vybavený osobitou škálou reálne fungujúcich zbraní. Balance ako taký, je podobne ako dizajn máp na veľmi vysokej úrovni. Tvorcovia tu stabilne vylaďujú schopnosti a smrtiace hračky jednotlivých postáv až do okamihu, kedy v rámci výstroja výrazne neprevyšujú svojich priateľov a protivníkov.

Tvorcovia Rainbow Six Siege stabilne podporujú

Životnosť každej hry ovplyvňuje komunita aj jej tvorcovia. Autori Rainbow Six Siege sa našťastie o svoje dielo vzorne starajú. Stabilne ho s pomocou hráčov ladia a obohacujú o nové prvky. V minulých mesiacoch bolo možné v hre nájsť napríklad na kooperáciu zameraný režim Outbreak, v rámci ktorého ste eliminovali obyvateľov vírusom zasiahnutých oblastí.
Tom Clancy's Rainbow Six Siege; gameplay: Outbreak Tom Clancy's Rainbow Six Siege; gameplay: Outbreak

Obrázok 1: Stacionárny guľomet je zbraňou, na ktorú sa môžete pri defenzíve vždy spoľahnúť. Obrázok 2: Operácia Outbreak ponúkala veľmi temné mapy.

Ak ste môj text dočítali až sem, možno sa vám zdá, že Rainbow Six Siege prezentujem až príliš ružovo. Teraz sa teda vrhneme na nedostatky, ktoré celok v mojich očiach mierne degradujú. Asi nejcitelnejším problémom tohto dielka sú obrancovia, ktorí sa namiesto bránenia cieľového objektu vrhajú do útoku. Áno, čítate správne. Určití jedinci prakticky už na samom začiatku kola vyčkávajú na vašej štartovej pozícii s plastickou trhavinou v ruke len preto, aby ju mohli hodiť do vášho stredu. Veľkým nedostatkom sú tiež extrémne toxickí hráči. Nedávno sa mi napríklad stalo, že som bol bezdôvodne trikrát po sebe zabitý členmi vlastnej skupiny, ktorý boli v jednom klane. Oni sami však za toto správanie neboli nijako potrestaní, pretože ma každý z nich reálne popravil len raz.

Obrázok 1: Niektoré príšery bolo možné odstreliť na diaľku, čím ste spôsobili ich výbuch. Obrázok 2: Nakazení na stretnutie s vami nikdy nereagovali príliš veselo.

Zmenilo sa Rainbow Six Siege v priebehu rokov?

Podobne ako mnoho iných projektov sa aj Rainbow Six Siege v priebehu rokov veľmi zmenilo. Hoci elementárny taktický koncept zostal viacmenej rovnaký, celok sa stabilne posúval vpred pomocou nových operátorov, máp, zbraní a kompletného balance. Tvorcom sa bohužiaľ v priebehu pár mesiacov nepodarilo vysporiadať sa so všetkými nedostatkami, z ktorých niektoré budú ich výtvor možno trápiť navždy. Aj napriek tomu však možno Rainbow Six Siege označiť za jednu z najkvalitnejších multiplayerových FPS súčasnosti. Snáď tu s nami najúspešnejšia hra pre viacerých hráčov z dielní Ubisoftu ešte nejaký ten piatok vydrží.

Tom Clancy's Rainbow Six Siege; wallpaper: búracie kladivo

Väčšinu múrov je v Rainbow Six Siege možné prestreliť, či dokonca rozbiť. Ak chcete, aby niečo vydržali, musíte ich spevniť pomocou oceľových plátov.

Novo pridané sezónne DLC Rainbow Six Siege Year 3 jasne ukazuje, že Rainbow Six Siege čaká minimálne ešte pár plodných rokov. Osobne by som investíciu do tejto kooperačne orientovanej FPS vrelo odporúčil predovšetkým fanúšikom žánru, ktorým v konkurenčných tituloch chýba taktický prvok. Milovníci série Call of Duty alebo Battlefield by do nej mali ísť len na vlastné nebezpečenstvo, pretože nemusia plne spĺňať ich nároky.

Táto recenzia bola napísaná pre PC verziu.

Recenzia Tom Clancy's Rainbow Six Siege: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 85 % Alza.sk