Tým najlepším, čím sa môže spoločnosť MSI v prípade grafických kariet NVIDIA GeForce GTX 1070 Ti pochváliť, je bezpochyby grafická karta MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G. Herné edície grafických kariet Gaming spoločnosti MSI sú väčšinou vybavené skvelým systémom chladenia Twin Frozr a inak to nie je ani v prípade už spomínanej MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G, ktorú si práve dnes pekne otestujeme.
Grafická karta MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G je postavená na čiastočne deaktivovanom grafickom čipe GP104 spoločnosti NVIDIA, na ktorom bol deaktivovaný jeden blok SM (Streaming Multiprocessor). Grafický čip tak prišiel celkovo o 128 výpočtových jednotiek SP (Streaming Processor) a 8 textúrovacích jednotiek (TMU). Na tento grafický čip je pomocou 256-bitovej zbernice pripojená grafická pamäť typu GDDR5 s kapacitou 8 GB. Svojim výkonom tak grafická karta GeForce GTX 1070 Ti spadá do segmentu grafických kariet vysokého výkonu.
Frekvencie grafického čipu sú 1 607/16 83 MHz a frekvencia grafických pamätí 2 002 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR5 predstavuje efektívnu frekvenciu 8 008 MHz. Táto grafická karta je teda nastavená presne na referenčné hodnoty GeForce GTX 1070 Ti, napokon to nebude inak ani v prípade všetkých ďalších GeForce GTX 1070 Ti od iných výrobcov.
Grafická karta MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G meria na dĺžku 279 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie „len“ 2 rozširujúce sloty. O chladenie grafickej karty sa stará masívny hliníkový chladič, ktorý je na lepší odvod tepla z grafického čipu vybavený celkom piatimi tepelnými trubicami (heat pipes). Ako moduly grafických pamätí, tak aj moduly napäťových regulátorov sú chladené pomocou špeciálnej chladiacej dosky (heat sink plate).
Aktívny čas systému chladenia tvoria dva 95 mm ventilátory Twin Frozr typu TORX 2.0, ktoré proti „bežným“ ventilátorom generujú o 22 % väčší tlak chladiaceho vzduchu. Uloženie ventilátorov v dvojitých guľôčkových ložiskách predlžuje ich životnosť a hlavne prispieva k ich veľmi tichému chodu. Technológia Zero Frozr tak oba tieto ventilátory chladiča pri nízkej záťaži grafickej karty a teplote pod 60 °C úplne vypne. Logo MSI je spoločne s časťou krytu chladiča podsvietené a správanie tohto podsvietenia je možné nastaviť pomocou aplikácie MSI Mystic Light. Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
O napájanie grafickej karty MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G sa stará 10-fázová kaskáda modulov napäťových regulátorov (VRM), ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou jedného 8-pinového a jedného ďalšieho 6-pinového konektora. Príkon grafickej karty bol výrobcom nastavený na 180 W (max. 217 W) a na jej prevádzku výrobca odporúča zdroj s výkonom minimálne 500 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G riešené pomocou jedného DVI-D (Dual-link) konektora, troch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port) a jedného konektora HDMI 2.0.
Grafická karta MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G nepodporuje firemný nástroj MSI Gaming APP, takže jediným nástrojom, pomocou ktorého môžete nastavovať rôzne vlastnosti grafickej karty, je MSI Afterburner.
Prostredníctvom tohto nástroja tak môžete nastavovať napríklad frekvenciu grafického čipu, frekvenciu grafických pamätí, otáčky ventilátorov chladiča alebo tiež nastavovať limity teploty, spotreby atď. Vďaka tomuto nástroju si tak môžete nastaviť správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Grafickú kartu môžete napríklad nastaviť na jej maximálny výkon, alebo naopak môžete jej výkon obmedziť a dať prednosť skôr lepším prevádzkovým vlastnostiam (teplota, hlučnosť či spotreba).
Pomocou nástroja MSI Mystic Light je tak možné vykonávať nastavenie správania RGB LED na grafickej karte. Môžete nastavovať nielen ich farby, ale týmto RGB LED aj priradiť rôzne efekty (blikanie, pulzovanie, prechody atď.). Ak máte doma ešte nejaké ďalšie komponenty podporujúce technológiu Mystic Light, ako sú napríklad základné dosky, počítačové skrine, klávesnice, myši a pod., môžete si pomocou aplikácie Mystic Light Sync nechať synchronizovať nastavené svetelné efekty vo všetkých týchto perifériách.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G zaradili nasledujúce grafickej karty zo segmentu vysokého výkonu (high-end):
ŠPECIFIKÁCIA grafických kariet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G | GP104 GP104-300-A1 pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2432 152 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1 607 MHz 1 683 MHz 1 828 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition | GP102 GP102-350-K1-A1 pascal | 471 mm2 12,000 million 16nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11120 | 1 607 MHz 1 721 MHz 1 865 MHz | PCIe 3.0 x16 250 W |
Palit GTX 1080 GameRock PE 8 GB | GP104 GP104-400-A1 pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1 747 MHz 1 886 MHz 1 990 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
AMD Radeon RX Vega 64 8 GB HBM2 | vega 10 Vega 10 XT GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1890 | 1 247 MHz 1 546 MHz 1 485 MHz | PCIe 3.0 x16 295 W |
Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming | GP104 GP104-300-A1 pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2432 152 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1 607 MHz 1 683 MHz 1 848 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
AMD Radeon RX Vega 56 8 GB HBM2 | vega 10 Vega 10 XL GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 3584 224 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1600 | 1 156 MHz 1 471 MHz 1 400 MHz | PCIe 3.0 x16 210 W |
Gainward GTX 1070 Phoenix GLH | GP104 GP104-200-A1 pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 1920 120 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1 671 MHz 1 873 MHz 1 988 MHz | PCIe 3.0 x16 150 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie grafická karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je tak následne kalkulovaná práve rýchlosť snímok.
Dosiahnuté hodnoty snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov umiestňované zostupne tak, že grafická karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe umiestnená hore a naopak grafická karta s najnižšou snímkovou frekvenciou zas úplne dole. Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Prey je akčná sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorá bola postavená na hernom engine CryEngine vývojármi zo štúdia Arkane Studios a vydaná v máji 2017 spoločnosťou Bethesda Softworks. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Hardware Labs po dobu 64 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS po dobu 80 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva počas I. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia po dobu 57 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa v prípade takto výkonných grafických kariet veľmi v láske nemajú, a preto by som odporúčal túto hru hrať výhradne pod nastavením na DirectX 11. Najnovší patch do tejto hry zvýšil výkon grafických kariet. Bohužiaľ nie všetky grafické karty boli s týmto patchom pretestované, a tak berte výsledky testov v hre Battlefield 1 s menšou rezervou.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 98 sekúnd nástrojom Fraps. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa uprostred démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC po dobu 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: Ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan. S týmto moderným herným rozhraním by však mohli mať problémy grafické karty predchádzajúcej generácie spoločnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 96 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite puzzle aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 86 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12 a v nižšom rozlíšení z neho profitujú všetky grafické karty. Ak využívate rozlíšenie 1 920 × 1 080 pixelov, určite sa oplatí prepnúť na renderovanie cez DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine po dobu 105 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčná RPG (role-playing game) sandbox, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard po dobu 84 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. Anti-aliasing bol nastavený v rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov (FHD) na MSAA ×4, v rozlíšení 2 560 × 1 440 pixelov (WQHD) na MSAA ×2 a v rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto grafickej karte darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Výkon grafickej karty MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G je plne porovnateľný s konkurenčnou Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming. Ako by aj nie, ak obe tieto karty využívajú rovnaký grafický čip a prakticky rovnaké frekvencie. Čo sa týka výkonu, grafickej karte MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G môžem len ťažko niečo vyčítať. „Embargo“ spoločnosti NVIDIA na modifikáciu BIOSu pre výrobcov grafických kariet stále platí, a tak len je len ťažko možné očakávať, že si zaobstaraním grafickej karty akejkoľvek inej značky výkonnostne polepšíte.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 po dobu 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Vďaka odladenému systému chladenia Twin Frozr VI sú prevádzkové vlastnosti grafickej karty MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G vynikajúce a plne porovnateľné s konkurenciou. V porovnaní s Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming síce grafická karta MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G ponúka o niečo horšie teploty, ľahko to však doháňa nižšou hlučnosťou. Zaujímavým faktom je v prípade grafickej karty MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G v porovnaní s konkurenciou merateľne vyššia spotreba, ktorá ide s najväčšou pravdepodobnosťou na ťarchu „horšiemu kúsku kremíka“ grafického čipu.
Pretaktovanie grafickej karty MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G som prevádzal pomocou nástroja MSI Afterburner tak, aby som v žiadnom prípade neohrozil grafickú kartu a neprišiel tak o jej záruku. Na maximum som zvýšil iba hranicu spotreby (Power Limit) a teploty (Temp Limit), napätie grafického čipu som nechal na východiskových hodnotách.
Postupne som zvyšoval hodnoty frekvencie grafického čipu a následne aj grafických pamätí. Ako stabilná sa nakoniec ukázala hodnota +210 MHz pre grafický čip a +350 MHz pre grafické pamäte. V počítačových hrách sa tak reálna frekvencia grafického čipu pohybovala okolo hranice 2 050 MHz, v prípade grafických pamätí 8 700 MHz (efektívne).
Nasledujúce video ukazuje nárast výkonu a prevádzkové vlastnosti v prípade takto pretaktovanej grafické karty MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G v počítačovej hre Crysis 3.
Grafická karta MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G nie je žiadnou výnimkou a podobne ako ostatné GeForce GTX 1070 Ti ponúka výkon kdesi na úrovni medzi GeForce GTX 1070 a GTX 1080. Výhodou grafickej karty MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G je predovšetkým skvelý systém chladenia Twin Frozr VI, ktorý tejto grafickej karte prepožičiava vynikajúce prevádzkové vlastnosti, obzvlášť potom veľmi nízku hlučnosť.
Ak zháňate nejakú výkonnú, avšak tiež tichú grafickú kartu na hranie počítačových hier, grafická karta MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G by pre vás mohla byť dobrou voľbou. Váš výber sa samozrejme vždy bude točiť okolo obstarávacej ceny, a preto si výhodnosť tejto grafickej karty vždy dobre prepočítajte, pretože o niečo výkonnejšia GeForce GTX 1080 nie je cenovo zas až tak vzdialená.
MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G
Grafické kartyGrafická karta MSI GTX 1070 Ti Gaming 8G ponúka solídny herný výkon a vďaka efektívnemu systému chladenia Twin Frozr VI tiež vynikajúce prevádzkové vlastnosti. Obzvlášť nízka hlučnosť je dôvodom nášho ocenenia v podobe „zlatého Alzáka“.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.