P&G MS v hokeji_CZ

Duna; wallpaper: cover

Duna (film 2021): premiéra, ČSFD hodnotenie, recenzia a ďalšie info

Knižná séria Duna amerického spisovateľa Franka Herberta bezpochyby patrí medzi najzásadnejšie diela žánru science-fiction. Na základe tohto kultového románu v minulosti vznikol celý rad adaptácií, mnoho tvorcov si však pri pokuse previesť túto obsiahlu látku na strieborné plátno vylámalo zuby. V októbri roku 2021 do kín však dorazila úplne nová filmová verzia, ktorá z prvých ukážok vyzerala viac ako sľubne. Je to tá Duna, na ktorú fanúšikovia sci-fi roky čakali? Všetko potrebné o pripravovanom filme sa dozviete v našom článku.

i

Duna 2 potvrdená!

Možno viete, že pokračovanie Duny záviselo od komerčného úspechu filmu v kinách. Našťastie diváci si o 2. časť povedali dostatočne dôrazne: Duna si počas premiéry pripísala na tržbách len v USA 40 miliónov dolárov. Celosvetovo potom utŕžila 223 miliónov USD. Radostnú správu pre všetkých fanúšikov korenia oznámil na svojom Twitteri herec Timothée Chalamet alias Paul Atreides a štúdio Legendary.

Čo o pripravovanom pokračovaní vieme? Prekvapivo veľa. Duna 2 bude mať premiéru 10. októbra 2023, vrátia sa všetky postavy, filmový štáb a samozrejme aj režisér Denis Villeneuve.

Autor: Štěpán LenkŠpeciál

Zdroj obrázku: Warner Bros.

Duna: Všetko, čo vieme – OBSAH

Duna: Trailery

Najnovšie trailery a ukážky, ktoré sú momentálne ku snímke Duna dostupné.

DUNA (2020) | OFICIÁLNÍ TRAILER | české titulky

zdroj: Vertical Entertainment

(22. 7. 2021): Dune | Official Main Trailer

Dune | Official Main Trailer

zdroj: Warner Bros.

Duna: Recenzia a hodnotenie

Duna si z recenzií odnáša prevažne pozitívne hodnotenia, ktoré chvália hlavne strhujúce audiovizuálne spracovanie, atmosféru a skvele obsadených hercov v hlavných rolách. Celkovo ide o vernú adaptáciu klasického diela a veľkolepý zážitok, ktorý poteší ako fanúšikov knižnej predlohy, tak aj priaznivcov žánru sci-fi všeobecne.

Tieto hodnotenia sú platné k 26. 10. 2021.

Duna: Premiéry v SR a platformy

Predbežná premiéra snímky Duna prebehla 3. septembra v rámci 78. ročníku Benátskeho filmového festivalu, na uvedenie do našich kín sme si však museli počkať až do 21. októbra 2021. Od 22. októbra je snímka dostupná aj na streamovacej platforme HBO MAX, avšak iba po dobu 31 dní.

Stopáž snímky je 155 minút.

Duna; screenshot: Caladan

zdroj: Vanity Fair

Presun z miernej klímy planéty Caladan na rozpálenú púšť Duny nebude pre Paula Atreida nič príjemného.

Duna: Slovenské titulky a dabing

Snímka Duna sa v našich kinách premieta so slovenskými titulkami.

Duna: Príbeh

Príbeh snímky Duna sa rovnako ako v knihe točí prevažne okolo púštnej planéty Arrakis (prezývanej Duna), o ktorej nadvládu medzi sebou bojujú dva znepriatelené rody – Atreidovia a Harkonneni. Film dianie rozpráva z pohľadu mladého Paula Atreida (Timothée Chalamet), ktorý spoločne so svojimi rodičmi vymení pohodlie a príjemnú klímu svojej domovskej planéty Caladan, aby prevzali kontrolu nad vyprahnutými púšťami planéty Arrakis.

Duna je totiž jediné miesto vo vesmíre, kde sa nachádza melanž, vzácne korenie, ktoré predlžuje ľudský život, zlepšuje zdravie a svojim používateľom poskytuje zvláštne psychické schopnosti. Imperátor zverí náročnú ťažbu tejto látky práve rodu Atreidov, kvôli sprisahaniu na najvyšších miestach je však Paul so svojou matkou nútený utiecť do púšte, kde sa ich jedinou šancou na prežitie stane kmeň domorodých obyvateľov zvaných Fremeni. Harkonneni ale svoje bojové ťaženie proti Atreidom len tak nevzdajú.

Dune | Official Main Trailer

zdroj: Warner Bros.

Z viac ako trojminútovej ukážky na film sme rozpálenejší ako piesok planéty Arrakis.

Knižná predloha je pomerne obsiahle dielo, ktoré sa režisér Denis Villeneuve zadaptoval čo možno najvernejšie. Plocha jedného celovečerného filmu však podľa slov Villeneuvea na detailné vykreslenie tohto sveta ani zďaleka nestačila, preto sa rozhodol svoju verziu Duny rozdeliť na dve časti. Oba filmy by ale mali mať vlastné uzavreté dejové oblúky, hoci na seba budú nadväzovať. Stopáž prvého filmu je stanovená na 155 minút.

Duna: Predloha

Vedecko-fantastický román amerického spisovateľa Franka Herberta z roku 1965 bol pôvodne vydaný ako dva oddelené seriály v magazíne Analog. Príbeh sa odohráva vo vzdialenej budúcnosti, kde sa na pozadí mocenských bojov niekoľkých šľachtických rodov o planétu Arrakis skúma mnohovrstevnaté témy politiky, náboženstva, ekológie, technológie a ľudských emócií.

Duna; screenshot: Paul, Jessica

zdroj: Vanity Fair

Podarí sa mladému Paulovi a jeho matke Jessice prežiť v nehostinných púšťach planéty Arrakis?

Duna v roku 1966 získala literárne ceny Hugo (spoločne s Nesmrteľným od Rogera Zelaznyho) a Nebula. Dobové recenzie tohto diela boli veľmi pozitívne a dodnes je vnímané ako jeden z najlepších zástupcov žánrov sci-fi. Duna bola preložená do desiatok svetových jazykov a patrí medzi najpredávanejšie vedecko-fantastické romány na svete, celkovo sa predalo už viac ako 20 miliónov výtlačkov.

Frank Herbert na svoju kľúčovú knihu neskôr nadviazal niekoľkých pokračovaniami (Spasiteľ Duny, Deti Duny, Božský imperátor Duny, Kacíri Duny, Kapitula: Duna), pričom mytológiu tohto fascinujúceho sveta naďalej rozvíjal aj jeho syn Bryan Herbert a niekoľko ďalších autorov. Materiálu pre ďalšie prípadné filmové adaptácie teda majú tvorcovia viac než dosť.

Duna: Herecké obsadenie a tvorcovský tím

Duna, ako každý obsiahly sci-fi román, obsahuje veľký počet zaujímavých postáv, ktoré väčšou či menšou mierou príbeh ovplyvnia, čo režisérovi filmovej adaptácie dáva príležitosť dať dohromady naozaj pôsobivú hereckú zostavu. A Denis Villeneuve túto príležitosť zjavne využil naplno. V hlavných úlohách sa teda objavil Timothée Chalamet ako Paul Atreides, Oscar Isaac ako Vévoda Leto Atreides, Rebecca Ferguson ako Lady Jessica, Zendaya ako Chani, Stellan Skarsgård ako Baron Harkonnen, Josh Brolin ako Gurney Halleck, Jason Momoa ako Duncan Idaho alebo napríklad Dave Bautista ako Rabban.

Duna; screenshot: herecké obsadenie

Paul Atreides (Timothée Chalamet), Vojvoda Leto Atreides (Oscar Isaac), Lady Jessica (Rebecca Ferguson) Chani (Zendaya), Baron Harkonnen (Stellan Skarsgård), Gurney Halleck (Josh Brolin), Duncan Idaho (Jason Momoa), Rabban (Dave Bautista)

Na režisérsku stoličku sa posadil kanadský režisér, scenárista a producent Denis Villeneuve, ktorý má za sebou vydarené snímky Sicario: Nájomný vrah, Prvý kontakt alebo Blade Runner 2049 (2017), v ktorom po 35 rokoch citlivo nadviazal na kultový snímok Ridleyho Scotta Blade Runner (1982). Za nás teda perfektná voľba: ak má niekto talent a schopnosti previesť na strieborné plátno tak epickú záležitosť, ako je Herbertova Duna, je to práve Denis Villeneuve.

Duna: Soundtrack

Hudobného podkladu sa v prípade Duny chopil Nemec Hans Zimmer, zrejme jeden z najvyťaženejších filmových skladateľov posledných rokov. Zoznam projektov, na ktorých sa podieľal, by zabral pekných pár stránok, preto tu uvedieme len pár vybraných: Leví kráľ, Gladiátor, Sherlock Holmes, Počiatok, Interstellar či Dunkirk, to všetko má tento nemecký hudobný velikán na svedomí. A už veľmi skoro si do svojho životopisu bude môcť oficiálne pripísať aj kredit za Dunu.

Duna: Ďalšie informácie a zaujímavosti

• Premiéra snímky bola niekoľkokrát odložená kvôli pandémii koronavírusu. Pôvodne mala Duna do kín vtrhnúť už v novembri 2020.
  • Planetológ doktor Liet Kynes je v knižnej predlohe mužského pohlavia, režisér Villeneuve sa z neho však vo svojej adaptácii rozhodol urobiť ženu, pretože Duna podľa neho má málo ženských charakterov. Planetológa, respektíve planetologičku si tak zahrala herečka Sharon Duncan-Brewster.

Duna 2: Na Arrakis sa pravdepodobne vrátime

Režisér Denis Villeneuve svoju adaptáciu Duny od samého začiatku koncipoval ako dva samostatné, na seba nadväzujúce filmy. Napriek jeho zámeru ale nad plánovaným pokračovaním dlho visel otáznik a nebolo isté, či vôbec vznikne. Prvému filmu sa ale našťastie v kinách darí až prekvapivo dobre, štúdiá Warner Bros. a Legendary teda dlho neotáľali a druhú Dunu oficiálne potvrdili. Sequel ponesie názov Dune: Part Two a do kín dorazí v októbri 2023. Pripravovaná snímka by sa tentokrát mala zamerať hlavne na postavu Chani (Zendaya).

i

• Zdroje: IMDB

3 slavné sci-fi romány za výhodnou cenu
Audiokniha MP3 - autoři Philip K. Dick, Frank Herbert, Dmitry Glukowski, 46 hod. 40 min.,
29,90 €
Ihneď k stiahnutiu a počúvaniu
Objednávací kód: AK1A577
5,0
Děti Duny
Elektronická kniha - Třetí díl ságy nás zavádí do doby, kdy Paul Atreides, spasitel Duny, mizí v poušti. Za sebou zanechává Arrakis tak, jak si ji představoval – i nepředstavoval. V bezútěšné poušti se objevuje stále víc zeleně – ale také kněžské byrokracie, která se ohání jeho jménem. Fremenský džihád se žene vesmírem jako krvavý požár. - ze série Duna e-knihy, autor Frank Herbert, 432 stran, česky
14,16 €
Ihneď k čítaniu
Objednávací kód: EK38469