Strešné boxy, niekedy tiež označované ako autoboxy či rakvy, elegantným a bezpečným spôsobom rozšíria váš batožinový priestor. Využijete ich najmä pri preprave zimného športového vybavenia ako lyží a snowboardov, no poslúži aj na prevážanie stanov, kočíkov či ďalšej batožiny. Ako ale vybrať ten najlepší?
Postrážte si, aby strešný box nepresahoval rozmery strechy automobilu. So šírkou nebýva problém, tá až na niektoré extrémne prípady nepresahuje nikdy, no dĺžka býva často oriešok.
Strešný box by nemal výrazne presahovať dĺžku strechy. V opačnom prípade môže brániť výhľadu z čelného skla, napríklad na diaľničné cedule či semafory. Ak by box presahoval dozadu, môže sa stať, že piate dvere nepôjdu úplne otvoriť.
Strešné boxy otvárateľné zozadu bývajú spravidla opatrené iba jedným zámkom. Boxy s otváraním zo strany môžu disponovať viacerými samostatnými zámkami. Centrálny zámok však radíme medzi najbezpečnejšie typy vôbec.
Ide o typ tzv. viacbodového zamykania, kedy sa len jedným otočením kľúča box uzamkne na niekoľkých miestach súčasne. Výhoda spočíva tiež v tom, že pokiaľ nie je autobox dostatočne uzavretý, nedovolí vám otočiť kľúčikom.
Box by v prvom rade mal byť kompatibilný s priečnikmi, na ktoré sa montuje. Ďalej by nemal presahovať rozmer strechy vozidla. Buď vám obmedzí prístup do kufra (piate dvere nepôjdu úplne otvoriť), alebo budete mať obmedzený výhľad dopredu (napríklad horšie uvidíte na semafory).
Autobox by mal byť vyrobený z kvalitného materiálu. Zároveň by mal byť dostatočne ľahký, aby manipulácia s ním bola o to ľahšia. Jeho maximálna nosnosť by mala korešpondovať s tým, čo v boxe plánujete prevážať. Rovnako tak si postrážte maximálnu nosnosť priečnikov a strechy vozidla.
Všeobecne pre automobily platí, že čím vyššie je ťažisko, tým horšie sú jazdné vlastnosti. Pamätajte, že namontovaním strešného boxu sa jednoznačne zvýši ťažisko, a tým sa aj zhoršia jazdné vlastnosti vozidla. Spozornite predovšetkým pri prejazde zákrutami (ako sa ľudovo hovorí, nemali by ste ich „rezať“) a dajte si pozor aj na bočný vietor.
Podľa meraní odborníkov rastie spotreba pri jazde s „rakvou“ po komunikáciách prvej triedy približne o 20 %. Na diaľnici sa v závislosti na konkrétnom vozidle spotreba zvýši pokojne aj o tretinu. Pri výbere sa preto zamerajte aj na aerodynamický tvar – box by mal mať čo najmenší odpor vzduchu a súčasne čo najnižšiu hmotnosť.
Strešný box môžete namontovať na akékoľvek vozidlo s priečnikmi, respektíve s hagusmi. Pri výbere tiež myslite na odporúčanie, že by box nemal byť dlhší ako dĺžka strechy automobilu, a preto nie je vhodné montovať boxy na extrémne krátke autá.
Radšej si pred nákupom skontrolujte vzájomnú kompatibilitu boxu a priečnikov. Všetko ďalšie náradie a súčiastky na úspešnú montáž boxu by mali byť súčasťou balenia.
Náklad v boxe musí byť počas prevozu vždy zaistený proti pohybu. Na jeho správne uchytenie slúžia špeciálne upínače a popruhy. Existujú dvojakého druhu – tzv. gumové upínače a račňové popruhy. Prvé spomínané, niekedy označované tiež ako gumicuk, sú z pružného materiálu a slúžia na upevnenie skôr ľahšieho nákladu. Popruh s račňou využijete pri prevoze ťažších predmetov. Overte si, či sú tieto upínacie popruhy súčasťou balenia strešného boxu, alebo je nutné ich prikúpiť zvlášť.
Dôležité je tiež rozloženie nákladu vnútri strešného boxu. Je žiaduce, aby ste vždy upevnili tie najťažšie veci doprostred, ľahšie naopak na kraje autoboxu. V centrálnej časti boxu majú byť až tri pätiny z celkovej záťaže. Zamyslite sa aj nad výškou nákladu, aby bolo možné box bezpečne zatvoriť a uzamknúť. Nezabudnite tiež skontrolovať funkčnosť zámkov, aby lyžiarske potreby či iné vybavenie neblokovalo západku zámku.
Poloha boxu na strešnom nosiči by mala byť taká, aby sa stred boxu nachádzal zhruba v polovici vzdialenosti medzi priečnikmi. Box umiestnite rovnobežne s pozdĺžnou osou vozidla – inými slovami, aby neležal našikmo. V opačnom prípade by dochádzalo k väčšiemu odporu vzduchu (vyššej spotrebe), hlasnejším vibráciám a zvukom alebo nebezpečným poryvom.
Strešné nosiče a boxy sú zo zákona brané ako bežná súčasť vozidla a nevzťahujú sa na ne žiadne dodatočné pravidlá. Postrážte si iba výšku vozidla ako celku, a to nielen pre prípadné parkovanie v garážach.
Legislatívne teda nie je obmedzená ani maximálna povolená rýchlosť. Vyhotovenie niektorých boxov je dimenzované pre rýchlosti nad limitom v SR, a tak nie je problém s nimi jazdiť aj viac ako 160 km/h. Avšak rešpektujte predpisy pre dané územie a v neposlednom rade tiež odporúčania výrobcu.
Elegantné riešenie na cestu na hory
Ideálne riešenie pre rodiny s malými deťmi
Nosnosť boxov by mala zodpovedať vašim potrebám. Ak v ňom plánujete prevážať iba lyže a palice, uspokojíte sa s výrazne menšou hmotnosťou nákladu ako tí, čo chcú týmto spôsobom prepravovať aj batožinu.
Vedľa nosnosti boxu si postrážte tiež nosnosť priečnikov, hagusov a strechy vozidla. Uvedomte si, že samotné doplnky (rakva, pozdĺžne alebo priečne nosiče) tiež niečo vážia. Radšej vždy počítajte s drobnou rezervou.
Upevnenie strešného boxu ku zvyšku vozidla najčastejšie zaisťujú úchytky s tzv. U-profilom. Strmeň, niekedy označovaný aj ako úchytná čeľusť, býva často z odolného plastu či kovu, a zaistí dokonalú fixáciu. Výrobcovia prišli aj s radom sofistikovanejších metód uchytenia, ako napríklad „zacvakávacie rýchloupínanie“ či „T-drážka“.
Hagusy sú pozdĺžne strešné nosiče, niekedy označované ako pozdĺžniky. Sú párovo umiestnené na streche vozidla a slúžia na upevnenie priečnikov, ktoré sú základným prvkom ma prepravu nákladu na streche. Existujú dvojakého druhu – klasické (vystúpené), alebo integrované (zapustené do strechy). V zásade sa líšia len svojím dizajnom.
T-drážka je sofistikované riešenie, ktoré umožňuje elegantné a pohodlné uchytenie automobilových doplnkov. Upevnený nosič, box alebo priečnik je lepšie zafixovaný, ľahšie sa demontuje a jeho poloha je zároveň variabilnejšia. Princíp je jednoduchý – do predpripravenej drážky zastrčíte úchyt v tvare „T“. Polohu následne zaaretujete/zaistíte a máte hotovo.
Priečniky sú priečne nosiče, ktoré sa spravidla montujú buď na pozdĺžne nosiče (tzv. hagusy), alebo priamo na strechu pomocou Fixpointov, prípadne potom pod lem strechy. Je to základný prvok strešných nosičov a na ne sa následne montuje strešný box, nosič na bicykle alebo nosič na lyže. Priečniky nikdy nebývajú plne univerzálne a vždy si skontrolujte kompatibilitu s vaším vozidlom, eventuálne ďalším doplnkovým vybavením.
Rozmery boxu
Ideálna veľkosť je taká, ktorá nepresahuje rozmery automobilu, a to ako do strán, tak aj na dĺžku. Výrobca často uvádza vonkajšie rozmery. Vnútorné rozmery môžu byť až o niekoľko desiatok cm menšie.
Kratšie boxy (cca do 130 cm) bývajú širšie a vyššie, hodia sa napríklad na prepravu batožiny, kočíka a podobných vecí. Dlhšie boxy sú vhodné aj na prevoz dlhých bežiek, lyží a snowboardov.