Séria Dark Souls sa v priebehu rokov stala nespochybniteľnou legendou žánru akčného RPG a takmer univerzálnym symbolom pre ťažké hry. Jej prvý diel je ospevovaný dodnes, pre svoj (na pomery videohier) požehnaný vek ale tento vynikajúci titul minul veľa mladších hráčov.
Štúdio FromSoftware si ale tohto faktu bolo dobre vedomé a ľuďom túžiacim po naozajstnej výzve teraz svoj výtvor servíruje na striebornom podnose vo vylepšenej grafike. Dark Souls: Remastered vychádza 25. mája 2018 na najnovšiu generáciu konzol (PS4, Xbox One) a PC. Bude stáť za to tento nemilosrdný fantasy svet znovu navštíviť, alebo ide o ďalší zbytočný remaster? Čítajte našu recenziu. Pozrite sa tiež na naše video, kde hru predstavujeme prostredníctvom záberov z hrania a komentáre.
Vyskúšali sme si tiež, ako sa hrá Dark Souls: Remastered na PC.
Žáner: Akčné RPG | Vývojár: FromSoftware | Vydavateľ: Bandai Namco | Dátum vydania a Platformy: 25. máj 2018 (PC, PS4, Xbox One), leto 2018 (Switch) | Homepage: bandainamcoent.com/games/ds-remastered |
(27. 5. 2018) Na začiatok by asi bolo dobré povedať, že dej je v Dark Souls prezentovaný veľmi minimalisticky. Jednotlivé súvislosti skladáte dokopy z dialógov NPC, popiskov jednotlivých predmetov v inventári a mnohokrát aj samotného level dizajnu, pričom opulentných, filmovo zostrihaných príbehových animácií sa tu veľmi často nedočkáte. Štýl rozprávania je pomalý, depresívny a ponecháva veľa priestoru pre vlastnú interpretáciu. Možno aj preto sa na najrôznejších internetových fórach vedú dlhé diskusie, či už vlastne príbeh niekto naozaj pochopil tak, ako ho zamýšľal jeho tvorca Hidetaka Miyazaki. Teraz už ale k samotnej story.
Kedysi dávno, počas Doby Prastarých, bol svet zahalený do nepriestupnej sivej hmly a ovládali ho draci. Znenazdania sa ale objavil mystický oheň známy ako Prvý plameň a s ním prišli na tento svet i duše – esencia všetkého života. Najsilnejší z týchto duší si privlastnili lordi Gwyn, Gravelord Nito a Čarodejnica z Izalith, ktorí svoju novo nadobudnutú moc využili k zničeniu drakov a stavbe vlastných kráľovstiev. Týmito udalosťami na časovej osi Dark Souls začína Vek Ohňa.
Plameň ale počas času začal slabnúť, približne s nástupom prvých ľudí. A aby plameň nevyhasol a Vek Ohňa naďalej pokračoval, rozhodol sa Gwyn v tomto záujme obetovať seba a svoju dušu. S umelo udržiavaným plameňom ale krajinu začne sužovať Kliatba Nemŕtvych, ktorá pri niektorých jedincoch spôsobuje, že po smrti opakovane ožívajú.
V tento moment končí úvodná animácia a prichádza vaša chvíľa. Ako nemŕtvy postihnutý onou kliatbou sa prebúdzate v žalári. Akonáhle väzenie opustíte, musíte zazvoniť na dva zvony – jeden hore a druhý hlboko pod zemou. A toto je pre vás minimálne v prvých hodinách hry jedinou víziou nejakého konkrétneho cieľa. Stojíte na prahu polorozboreného hradu a pred vami sa uberajú tri možné cesty. Kam pôjdete, je čisto na vás, a ak náhodou vleziete niekam, kde ešte nemáte (vzhľadom na svoj level) čo robiť, dostanete strašne na ústa a nikoho to nezaujíma. Vitajte v Dark Souls.
Dark Souls séria, poťažmo jej filozofia, je v dnešnej dobe úkazom až nevídaným. Nikto vás nevodí za ručičku, všade sú nepriatelia, ktorí vás pokojne zabijú na dve tri rany, liečivých elixírov (Estus Flask) máte pramálo, hra nejde zapauzovať a nikde na mape vám nesvieti magický waypoint, naliehavo ukazujúci správnu cestu. Čo možno bude hlavne tým, že nemáte žiadnu mapu.
Na začiatku ste desivo slabí, stretnutia s nepriateľmi sú ale aj napriek svojej obtiažnosti vždy zábavné, hlavne vďaka skvelému súbojovému systému. K dispozícii máte množstvo zbraní a kúziel, a aj keď si pri štarte volíte povolanie svojej postavy, nie je problém si v priebehu hry rytiera prerobiť napríklad na kúzelníka. Tvorba charakteru je tu veľmi benevolentná.
Hru ukladáte pri špeciálnych ohniskách, kde môžete levelovať, opravovať si výzbroj, doplniť estusy a tak ďalej. Z každého vami zabitého protivníka padajú duše, ktoré fungujú ako skúsenosti v klasických RPG. Ak vás zabijú, jednoducho sa objavíte pri poslednom táboráku, ktorý ste navštívili. Čoskoro ale pochopíte, že smrť tu oproti iným hrám nesie aj nepríjemné dôsledky. Vtip je v tom, že spoločne s vami znovu ožijú aj všetci porazení nepriatelia (okrem bossov). Druhý vtip je v tom, že prichádzate o všetky duše, ktoré ste v tú chvíľu nosili pri sebe. A do tretice všetkej vtipnosti, duše zostali ležať na mieste vášho skonu a môžete ich znovu zobrať, pokiaľ však cestou k nim opäť zomriete, prichádzate o ne definitívne. Au.
Všetky tieto ingrediencie Dark Souls povyšujú na unikátny, až intímne herný zážitok, kedy v relatívnej osamelosti opatrne preskúmavate nové lokácie, z každého stretnutia s protivníkom máte rešpekt a vážite si každej vydobytej dušičky. Je to drsné, ale dodáva to hre úžasné napätie. Tomu pocitu, kedy s niekoľkými desiatkami tisíc duší vo vrecku náhodou objavíte nové ohnisko, sa jednoducho nič nevyrovná. Teda, jedna vec vlastne áno. Záplava eufórie po zdarnom porazení bossa.
Pokiaľ je séria Dark Souls niečím preslávená (okrem vysokej obtiažnosti), sú to práve fantastické boss fighty, ktoré vaše zručnosti preveria na maximum. Sú až nepríjemne ťažké, vyžadujú presné načasovanie vašich útokov a úskokov a jedna jediná chybička často vedie k vašej potupnej smrti. Všetko korunuje úplne unikátny dizajn jednotlivých bossov, ktorí sa regrutujú z radov tučných démonov, oživených chrličov, železných golemov a najrôznejších bytostí pripomínajúcich oživené nočné mory.
Nie je problém sa pri bossoch zaseknúť pokojne aj na niekoľko hodín (dní, rokov, životov) a niektoré z nich budete naozaj nenávidieť. Akonáhle vkročíte skrz hmlistú bránu do bojovej arény a prvýkrát zbadáte svojho protivníka, určite sa neubránite otázke: „Toto mám ako zabiť?“ a pravdepodobne v priebehu niekoľkých sekúnd zomriete. Na obrazovke sa objaví červený nápis YOU DIED, načo sa prebúdzate pri poslednom ohnisku. Nevadí, pokus č. 2. YOU DIED. Ha! To bolo niečo lepšie, navyše už sa pomaly učíte bossove útoky a pohyby. Teraz už to určite vyjde. YOU DIED. Ako to? YOU DIED. He? You Died. Graaaaaaah!
Nemusíte sa hanbiť, keď po nekonečných pokusoch TOHO JEDNÉHO bossa poraziť prehodíte ovládač televízorom, televízor oknom a vzdáte to. Prešli sme si tým všetci. Ale po nejakej dobe to zase skúsite, pretože Dark Souls nikdy nepôsobí beznádejne. Vždy viete, ako na to, len jednoducho musíte podať maximálny výkon. A keď konečne zasadíte ten posledný úder a na obrazovke sa objaví slastný nápis VICTORY ACHIEVED, nával šťastia, zadosťučinenia a hrdosti vás skoro porazí. A budete chcieť viac... práve tieto pocity prekonania seba samého podľa môjho názoru robia z tejto hry nezabudnuteľný zážitok.
Najväčšou úpravou tu prešla jednoznačne vizuálna stránka. Grafika vyzerá po remastery slušne, najnovším hrám ale samozrejme konkurovať nemôže. Vek je už na prvých Dark Souls predsa len poznať aj po facelifte. Napriek tomu nemôžem povedať, že by tvorcovia odviedli zlú prácu. Hra teraz beží v stabilných 60 snímkach za sekundu a Xbox One X a PS4 Pro rozlíšenie vytiahne až na uspcaled 4K. O PC verzii schopnej zo seba vydolovať natívne 4K ani nehovoriac.
Textúry sú ostrejšie, svetelné efekty realistickejšie, pribudla krv, tráva a niektoré porasty sú novo animované a jemne sa pohupujú vo vetre. Kúzla, oheň, odhnité kože či srsť na monštrách – všetko vyzerá lepšie. Dokonca aj hmlové brány tvoriace predely medzi jednotlivými lokáciami či arénami bossov sú oveľa detailnejšie.
To je však paradoxne na škodu, pretože hoci je postupné prechádzanie pomaly sa rozplývajúce hmlou efektné, na pár sekúnd vám kompletne zakryje výhľad, čo je v prípade boss fightov často smrtiace. Konkrétne pri Bell Gargoyle alebo Capra Demona som musel okamžite po prechode do arény naslepo uskočiť do strany, aby som sa vyhol „uvítaciemu útoku“, ktorý som cez nové efekty len tušil. To nie je dobré.
Rozmiestnenie nepriateľov, truhiel a predmetov zostalo bez zmeny, ide jednoducho o tú istú hru z roku 2011, len v modernejšom háve. Ani fenomenálny level dizajn, kedy je celý svet zostavený z jednotlivých úrovní pospájaných dômyselným systémom chodieb, výťahov a skratiek, ani ten úžasný organický celok, ktorý hra tvorí a ktorý môžete pokojne prejsť od začiatku do konca, našťastie nikoho prerábať nenapadlo. V pôvodnej verzii bol však často problém s optimalizáciou a na niektorých miestach dochádzalo k citeľným prepadom snímkovania.
Blighttown bol v pôvodných Dark Souls priamo odpudivým miestom. Zvyšky morom zamoreného mesta postaveného na jedovom močiari plnej tuhých nepriateľov, úzkych drevených mostíkov a výrazných poklesov FPS, ktoré z tejto lokácie robili hotovú nočnú moru. Remasterovaná verzia tieto neduhy našťastie odstránila, takže si teraz tú otravu (toxíny) a padanie do hlbín budete môcť užiť v celej svojej plynulosti.
Ďalšie úpravy zahŕňajú možnosť nastaviť si vlastnú konfiguráciu klávesov (i na konzolách), zmenšiť/zväčšiť všetky herné menu alebo sa podržaním šípky nadol na D-pade okamžite vrátiť na prvú položku (väčšinou estus) v rýchlej ponuke predmetov. Pribudlo nové ohnisko blízkosti kováča Vamos a Covenant (niečo ako gildy) môžete meniť kedykoľvek práve pri týchto checkpointoch. A asi by bolo dobré spomenúť, že Dark Souls: Remastered rovno obsahuje aj DLC Artorias of the Abyss.
Okrem úprav singleplayeru sa Dark Souls: Remastered dočkal i prekopaného multiplayeru, ktorý bol pri Dark Souls komunite odjakživa veľmi obľúbeným prvkom. V zásade funguje tak, že si môžete na pomoc privolať ostatných hráčov, zároveň sa vám ale do hry môžu pokojne nabúrať cudzí ľudia, ktorí vám pôjdu do krku. PVP je tak kľúčovým prvkom hrateľnosti a v rámci podpory týchto hrátok bol navýšený maximálny počet ľudí v jednej hre, z pôvodných 4 na 6. Po novom si tiež môžete nastaviť heslo pre jednoduchšie hranie so svojimi priateľmi, rovnako ako v Dark Souls 3. Servery navyše prešli z P2P na čisto dedikované.
Ako sami vidíte, zmien nakoniec nie je úplne málo. Nemôžem sa ale ubrániť pocitu, že mohli autori vo vylepšeniach ísť ešte ďalej. Prial by som si úpravu hnusného dizajnu ukazovateľov zdravia a staminy. Stále nejde poriadne mieriť kušou. Do okliešteného editora charakteru na začiatku hry mohlo pokojne pribudnúť pár typov účesov a iných volieb. A keď už sme pri tom, preddefinované tváre mali rovno prerobiť celé, pretože vyzerali úplne smiešne už v roku 2011.
Toť pár mojich návrhov, ako by sa remaster od FromSoftware dal ešte vylepšiť. Nejde o nič, čo by nejako zásadne premenilo hrateľnosť, všetky tieto zmeny by ale podľa môjho názoru z Dark Souls: Remastered urobili oveľa vyladenejší titul a naozaj definitívnu verziu, akú by si každý dlhoročný fanúšik tejto série zaslúžil.
Dark Souls: Remastered je výborná hra, napriek tomu mohli autori z tejto verzie vyťažiť ešte viac. Upravená grafika vyzerá slušne, niektoré pridané efekty (hmlové dvere) ale vo finále skôr prekážajú. Vek hry je ale poznať a aj napriek vizuálny update je na naleštenom plátovom brnení vidieť hrdza. Hrateľnosť je ale stále vynikajúca aj po 7 rokoch od pôvodného vydania. Či už ste ostrieľaný veterán či absolútny nováčik, máte jedinečnú príležitosť tento neúprosný svet navštíviť. Táto recenzia bola napísaná pre PS4 verzii.
Klady
Zápory
Štěpán Lenk
My name is Štěpán Lenk, and video games have been a part of my life ever since I can remember. I thought that I would grow up and would replace the fun with more mature activities, but luckily that didn't happen. My favourite genre is RPG, and I am more interested in gameplay than graphics processing.
(Update 05.04.18) V prvom rade nás neminie výrazný grafický update. Na základných verziách PS4 a Xbox sa dočkáme 60 FPS pri rozlíšení 1080p, kdežto PS4 Pro a Xbox One X rozlíšenie na kompatibilných monitoroch a TV vytiahnu na upscale 4K. PC hráči si však užijú 4K v plnej paráde. Nintendo Switch rozhýbe Dark Souls Remastered pri rozlíšení 1080p a 30 FPS v TV móde, pri handheld hraní ponúkne rovnaký počet snímok za sekundu a rozlíšenie 720p. Úprav sa dočkajú aj všetky textúry a predovšetkým svetelné efekty, ktoré už tak poriadne hutnú atmosféru ešte zhutnia a vaše ponorenie do hry umocnia. Mrknite na porovnanie a gameplay z youtube kanála PlayStation Access.
Veľkých zmien sa dočká hlavne hra viacerých hráčov a my si teraz krátko predstavíme tie najdôležitejšie. Maximálny počet ľudí pripojených do jednej hry sa dvíha z pôvodných 4 na 6, pričom bol výrazne vylepšený samotný matchmaking. Vďaka nastaviteľnému heslu bude teraz oveľa jednoduchšie sa spojiť so svojimi priateľmi a zariadiť si tak privátnu hru, pričom charakterový level ostatných hráčov sa prispôsobí tomu, kto online session zakladal. Multiplayer sa tak týmito úpravami silno blíži princípom Dark Souls 3.
Počas PVP stretnutia v Dark Souls Remastered naviac okrem preslávených Estus Flask nebude možné používať žiadne liečivé predmety. Útočníkom sa počet týchto fľaštičiek v inventári navyše zníži na polovicu, čo má vypäté a hocikedy dlhotrvajúce súboje značne urýchliť. Trochu drsné, no sympatické riešenie. Čo taky pri Dark Souls čakať, že?
Okrem vizuálnej stránky hry a online režimu sa tvorcovia tiež pozreli na zúbok aj samotnej hrateľnosti, a aj keď ide o veci skôr drobnejšieho charakteru, môžu vám tieto úpravy v konečnom dôsledku hranie Dark Souls Remastered výrazne spríjemniť.
V prvom rade si konečne (konečne!) môžete pri spotrebných predmetoch typu liečivých elixírov či duší vybrať, koľko ich skonzumujete naraz. Už nikdy viac teda nebudete musieť duše pojedať po jednej a potom sa trápne znova vracať do inventára, keď chcete zožrať ďalšie. U kováča Vamosa pribudne úplne nové ohnisko (slúži ako checkpoint i teleport). Veteráni série sa teraz určite radujú, pretože majú určite v živej pamäti nepríjemnú cestu, ktorá k tomuto dôležitému NPC viedla.
Ďalej covenanty, ktoré v Dark Souls Remastered vlastne suplujú gildy, novo budete môcť meniť priamo pri ohnisku a nebudete sa tak musieť trmácať k šéfovi cechu zakaždým, keď sa rozhodnete pridať k inému zoskupeniu. Veľkou novinkou je aj možnosť nastavenia vlastnej konfigurácie ovládania, pokiaľ ste teda zvyknutí na trochu inú schému tlačidiel z Dark Souls 2 alebo 3, nie je problém si všetko v okamihu nastaviť podľa svojho.
A na záver ešte jedna drobnosť. V Dark Souls 3 ste sa dlhším stlačením šípky nadol na ovládači v rýchlom menu automaticky vrátili na prvú položku v zozname, kde má väčšina ľudí nastavený uzdravovací Estus Flask. Počas napínavých súbojov ste v prípade potreby nemuseli panicky listovať medzi predmetmi a hľadať svoj Estus, stačilo jednoducho podržať šípku nadol a uzdravenie bolo naporúdzi. Dark Souls Remaster túto funkciu preberá a ja som za to veľmi rád.
Ako sami vidíte, tvorcovia robia, čo môžu, aby prvý diel Dark Souls predstavili novej generácii hráčov, poťažmo konzol, s plnou parádou. Sami sa už nemôžeme dočkať, až sa znovu ponoríme do tohto dôverne známeho sveta, ktorý bude v mnohých ohľadoch pôsobiť ako úplne nová skúsenosť.
Nasleduje pôvodný článok, preview Dark Souls Remastered...
Dark Souls zrejme nie je potrebné nejako predstavovať, jedno menšie zhrnutie ale určite nikoho nezabije. Ide o sériu akčných RPG štúdia FromSoftware preslávených skvelou hrateľnosťou, nezameniteľnou atmosférou a vysokou obtiažnosťou, kde vás každá sebemenšia chyba môže stáť život. Prvý diel tejto značky vyšiel už v roku 2011 pre platformy PS3 a Xbox One, o rok neskôr aj na PC v edícii výstižne nazvanej „Prepare to Die“. Teraz sa po necelých 7 rokoch vracia späť na scénu v naleštenom brnení.
Nádherne ponurý svet Dark Souls si tak budeme môcť užiť v 4K rozlíšení a 60 fps na PC, PS4 a Xbox One, verzia pre Nintendo Switch ponúkne rozlíšenie 1 080p a 30 fps v TV móde. Okrem grafických vylepšení sa zásadnej zmeny dočká aj multiplayerová zložka hry – z pôvodných 3 aktívnych hráčov v jednej hre sa maximálny počet zdvihne na skvelých 6. A aby toho nebolo málo, Dark Souls Remastered bude obsahovať aj DLC Artorias of the Abyss. Čo viac si priať?
Zároveň bolo oznámené aj súhrnné vydanie trilógie Dark Souls vo verzii pre PS4. Bude obsahovať všetky diely – Dark Souls Remastered, Dark Souls 2: Scholar of the First Sin a Dark Souls 3: The Fire Fades Edition spoločne so všetkými soundtrackmi, encyklopédiou, art Bookom a knižnými zarážkami v podobe rytiera a ohniska. Tento prekrásny boxset bude ale bohužiaľ k dispozícii iba v Japonsku, aspoň podľa zatiaľ dostupných informácií.
Každopádne ide o skvelé správy a ja už sa neskutočne teším na to, ako ma opäť pohltí čarovne brutálny svet Dark Souls a budem sa radovať z každého zabitého bossa. Vo vyššom rozlíšení to bude ešte lepšie, čo myslíte?
(27. 5. 2018) Svoju časť textu zacielenú na to, ako Dark Souls Remastered šliape na počítačoch, začnem menším ohliadnutím do minulosti. Keď v roku 2012 dorazil prvý diel série Dark Souls, nadchol hernú komunitu natoľko, že sa jeho portu začali dožadovať tiež PC hráči, pre ktorých nebol tento skvost pôvodne určený. Nakoniec ich náreky FromSoftware vypočulo a rok po vypustení konzolových verzií rozšírilo ponuku Windows store o Dark Souls: Prepare to Die Edition. Bohužiaľ pre všetkých, ktorí tento kúsok s očakávaním vyzerali na stolové a prenosné počítače, nakoniec dorazila veľmi nepodarená konverzia s extrémne nevyladenou technickou stránkou a príšerným ovládaním, ktoré mojej maličkosti i väčšine normálnych podvodnikov znemožnilo dohrať ju až do konca.
Po niekoľkých rokoch od vydania Dark Souls: Prepare to Die Edition k nám teraz dorazil Dark Souls Remastered, ktorý cieli primárne na vlastníkov PS4 a Xbox One. Zahrať si ho ale môžu prostredníctvom služby Steam aj hráči na PC, medzi ktorých sa už nejaký ten piatok zaraďujem. Možno práve preto som sa rozhodol opäť na neho vrhnúť, aby som zistil, či vývojári z FromSoftware konečne uviedli prvý diel kultovej série do stavu, kedy si jeho hranie užijú aj jedinci preferujúci klávesnicu s myšou.
Aby som mohol porovnať, ako veľmi sa Dark Souls Remastered líši od pôvodnej verzie vydanej na PC, venoval som jej pred pár týždňami niekoľko hodín. Ovládanie je tam aj po rokoch stále príšerné. Ak sa rozhodnete eliminovať vašich nepriateľov za pomoci klávesnice a myši, často sa poriadne zapotíte, pretože celok sa s týmto príslušenstvom príliš nekamaráti. Novo vypustený Dark Souls Remastered je v tomto ohľade vyladený o poznanie lepšie, takže budete schopní strety prakticky so všetkými typmi protivníkov absolvovať bez toho, aby ste boli v ich priebehu zabití len preto, že si vaša postava robí, čo chce.
Dark Souls Remastered mi v tomto ohľade skutočne veľmi pripomína Dark Souls 2 a Dark Souls 3. Aj tam totiž bolo vývojármi ovládanie značne upravené tak, aby viac vyhovovalo hráčom, ktorí veľmi neholdujú klasickým konzolovým ovládačom, vďaka čomu ich človek nemal problém zdolať od začiatku až do konca len za pomoci klávesnice a myši.
Veľmi zásadným problémom Dark Souls: Prepare to Die Edition bola optimalizácia. Celok išiel na väčšine PC bez ohľadu na špecifikáciu zostavy zle, alebo dokonca vôbec. Dark Souls Remastered vám na väčšine aktuálnych strojov ponúkne veľmi odladený zážitok, takže sa môžete po nainštalovaní tešiť na jazdu prezentovanú v stabilných 60 fps bez ohľadu na to, v akej situácii sa vaša postava práve nachádza.
Mierneho vylepšenia sa dočkala aj vizuálna stránka, ktorá tu pôsobí o niečo výraznejšie ako v Dark Souls: Prepare to Die Edition, ktoré už vo svojej dobe nevyzerala práve najlepšie. Celok sa aktuálne pýši podobnou grafikou, akú sme mohli nájsť napríklad v Dark Souls 2. Osobne som s kompletom na PC spokojný rovnako ako Štěpán na PS4.
Ondřej Zeman
My name is Ondřej Zeman. I've been playing video games since I was a kid, and over the past few years, my hobby has become a professional reality. Now, I write several dozens of video game reviews. I mostly play strategy games, turn-based RPGs, and quality FPS.
Minimálne HW požiadavky | Odporúčané HW požiadavky | |
---|---|---|
Operačný systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-2300/AMD FX-6300 | Intel Core i5-4570/AMD FX-8350 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 460 v2/AMD Radeon HD 6870 | NVIDIA GeForce GTX 660/AMD Radeon HD 7870 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operačná pamäť | 6 GB RAM | 8 GB RAM |
HDD | 8 GB | 8 GB |
Dark Souls: Remastered vychádza 25. mája 2018 pre PC, PS4 a Xbox One. V lete 2018 vyjde na Nintendo Switch.