Ambície nového Nissanu Leaf sú vysoké. A zdá sa, že oprávnene – na nedávno skončenom ženevskom autosalóne si totiž zástupcovia automobilky pochvaľovali až nečakane vysoké predaje. O to viac nás teší, že už čoskoro budeme mať Leaf skladom. Ešte než si ho objednáte, alebo aspoň otestujete v našom showroome, poďme si ukázať kľúčové novinky druhej generácie tohto populárneho japonského elektromobilu.
Nový Nissan Leaf je štýlový zvonka aj zvnútra. Má karbónovú strechu, 17" kolesá, zaujímavý bočný profil a celkovo dynamický vzhľad s výbornými aerodynamickými vlastnosťami. K tomu pozoruhodné svetlomety v tvare bumerangu. Chválime, že svetlomety nie sú nepekne vypuklé, ako to bolo v prípade prvej generácie. Čelnú masku ozvláštňuje mriežka chladiča s hladkým povrchom v priehľadnej modrej farbe. Ako celok pôsobí exteriér solídne, dizajn je energický a zároveň nie je zbytočne prekombinovaný.
Nissan Leaf patrí medzi vozidlá strednej triedy s vonkajšími rozmermi 4 490 mm na dĺžku, 1 788 mm na šírku a 1 540 mm na výšku. Rázvor 2 700 mm naznačuje, že vo vnútri bude dostatok miesta pre celú posádku.
Po usadení do nového Nissanu Leaf sa budete cítiť trochu zvláštne. Sedí sa totiž pomerne vysoko, za čo môžu batérie umiestnené v podlahe vozidla. Palubná doska sa skladá z trochu netradičnej kombinácie analógového rýchlomera a plne nastaviteľného digitálneho štítu. V praxi je toto riešenie užitočné a nečakane dobre funkčné. Zároveň sa týmto prístupom Leaf dokonale odlišuje od konkurencie.
Na stredovom paneli nechýba 7" dotyková obrazovka s centrálnym ovládaním všetkých kľúčových prvkov elektromobilu. Nissan Leaf (2018) plne podporuje obľúbené platformy Apple CarPlay alebo Android Auto. Z displeja si tak urobíte väčšiu obrazovku svojho inteligentného telefónu. V závislosti od stupňa výbavy potom okúsite mimoriadne kvalitnú akustiku tvorenú sústavou reproduktorov značky Bose.
V Nissane veľmi dobre vedia, ako novému majiteľovi elektromobilu dopriať pohodlie pri dlhšej preprave. V zariadení tak rozhodne nechýba automatická klimatizácia alebo prepracované sedadlá s nulovou gravitáciou. Toto marketingové slovné spojenie má čiastočne pravdu, pretože pri návrhu tvarovaní sedadiel sa podrobne študoval pohyb astronautov v stave beztiaže. Sedadlá Nissanu Leaf budete môcť koniec koncov vyskúšať na vlastnej koži.
Nissan Leaf sa pýši dostatočne veľkým nákladným priestorom s nízko umiestnenou podlahou. Výhodou sú tiež zadné delené sedadlá v pomere 60/40. Ich zloženie zaberie len okamih (ľahko preveziete napr. nerozmontovaný bicykel).
Pohon nový elektromobil Nissan Leaf čerpá z lítium-iónovej batérie s kapacitou 40 kWh. Samotný elektromotor pod označením EM57 má výkon 110 kW (150 k) a maximálny krútiaci moment predstavuje skvelých 320 Nm. Vozidlo s týmto pohonom dosiahne maximálnu rýchlosť 144 km/h. Vďaka tomuto pohonu a technológii Nissan Intelligent Power, čo je elektrické hnacie ústrojenstvo pre dlhší dojazd, zvládne Nissan Leaf podľa výrobcu až 380 km na jedno nabitie.
Oproti prvej generácii Nissanu Leaf, ktorá mala avizovaný maximálny dojazd 280 km, ide o pomerne výrazný posun. Technológia batérií sa počas niekoľkých rokov natoľko zlepšila, že aj po 500 nabíjacích cykloch Nisssan garantuje 90 % pôvodnej kapacity. Koniec koncov Nissan dáva záruku na batérie v dĺžke trvania 8 rokov alebo do najazdenia 160 000 km.
U rýchlonabíjacej stanice si počkáte len 40 minút pre nabitie na 80 % z celkového dojazdu. Pokiaľ pri rodinnom výlete zastavíte na modernej benzínke s rýchlonabíjacou stanicou, nepôjde o žiadne zásadné zdržanie. Dnes už hustá mapa dobíjacích staníc je navyše neoddeliteľnou súčasťou vstavanej navigácie. Nielenže vždy budete mať dokonalý prehľad o tom, kedy je nutné batérie dobiť, zároveň si dopredu zistíte aj presný typ nabíjacej stanice. Domáca 7 kW nabíjačka potom zvládne Nissan Leaf dobiť za približne 7,5 hodiny.
Nissan Leaf je predovšetkým kvôli batériám pomerne ťažký automobil (váži 1,5 tony). Na túto vlastnosť ale hneď po prvom rozjazde zabudnete. Zrýchlenie síce nie je tak agresívne ako u elektromobilov Tesla, napriek tomu si budete každý kilometer jazdy užívať, a to najmä v meste. K samotnej jazde vám totiž stačí ovládať iba plynový pedál. Nissan dokonca túto technológiu pomenoval ako e-Pedal. Pre akceleráciu pedál zošliapnete a pre spomalenie pedál jemne uvoľňujete. Brzdiaca sila je tak veľká, že elektromobil udrží aj vo svahu bez nutnosti zošliapnuť klasickú brzdu.
Naši českí kolegovia z AlzaPower mali možnosť otestovať nový Nissan Leaf. A ako dopadol na ceste z Prahy do Krkonoš? Skvele! Nissan s príchodom druhej generácie tohto svetovo najpredávanejšieho elektromobilu odstránil chyby svojho predchodcu. Nissan Leaf má teraz o 10 kWh silnejšiu batériu, a tým pádom aj dlhší dojazd. Pri príchode do Krkonoš zostalo vozidlu stále 60 % energie, čo by pri pokojnej jazde stačilo aj na cestu späť.
Pribudli ale aj ďalšie nové prvky, ktoré vo videu uvidíte a ktoré dokazujú, prečo je Nissan Leaf tak úspešný. Nespornou výhodou je nabíjateľný konektor typu 2, ktorý používajú elektromobily Tesla alebo BMW. Novinkou je aj kompatibilita s výrobkami Apple či funkcia e-pedal, ktorej používanie je v reportáži názorne vysvetlené. Nahliadnuť môžete tiež do obrovského kufra, ktorý určite ocenia rodiny s deťmi. Milovníkov rýchlej jazdy poteší akcelerácia vozidla, ktorá je porovnateľná so Škodou Octavia RS.
Niektoré menšie slabiny vozidlo napriek tomu má a týkajú sa detailov v interiéri. Pozitíva však jednoznačne prevládajú. Pozrite sa, ako Nissan Leaf hladko absolvoval cestu, ktorú jeho predchádzajúca generácia kapacitne nezvládla.
V druhej polovici minulého roka sa preslávená bavorská automobilka rozhodla poslať na trh faceliftované BMW i3 a následne aj športovú verziu BMW i3s. Oba modely majú dravší vzhľad a trochu lákavejšie krivky. BMW však veľmi nesledovali vylepšenie dojazdu. Ten zostáva v rozmedzí 160 až 280 km (s príplatkovým benzínovým REX motorom). Oproti Nissanu Leaf má síce menší kufor, na oplátku disponuje luxusnejším interiérom a predsa len zvučnejším menom automobilky. Tomu však zodpovedá aj cena, ktorá je vyššia ako u Nissanu Leaf.
Hlavný konkurenti sa musia mať pred novým Nissanom Leaf na pozore. Jeho druhá generácia sa totiž oslobodila od väčšiny drobných nedostatkov svojho predchodcu. Výrazne dlhší dojazd, príjemný vzhľad a priestranný interiér láka k otestovaniu. Akonáhle do neho raz nasadnete, už ho nebudete chcieť vrátiť.
Rozhodli sme sa rozšíriť našu ponuku o celosvetovo najpredávanejší elektromobil. Konečne pre vás máme Nissan Leaf – vrchol japonskej techniky. Nissan sa elektromobilom venuje už od 70. rokov, pričom jeho dlhoročné skúsenosti sú poznať. Na akú technické delikatesy sa môžete tešiť? A bude u nás niekedy k dispozícii aj najnovšia verzia Nissanu Leaf predstavená v novembri 2017?
Viete, ktorý automobil sa stal európskym vozidlom roku 2011? V odbornej ankete Car of the Year triumfoval práve Nissan Leaf. Áno, o takto prelomové vozidlo išlo a s odstupom niekoľkých rokov sa jeho pozícia len potvrdila. Celosvetové predaje viac ako 200 000 kusov sú pravým dôkazom toho, že aj „škaredé káčatko“ má nádej na úspech. Nebudeme si nič nahovárať. Nissan Leaf rozhodne nie je najkrajšie auto histórie, ale to nijako nevadí. V jeho prípade ide totiž v prvom rade o jeho úžitkové vlastnosti.
Výrobca automobil od jeho uvedenia priebežne zdokonaľuje. Tento rok vyrábané modely predstavujú už tretiu faceliftovú verziu a celkový posun vo funkčnosti auta je za tých 6 rokov rapídny. Netypicky pokrivené predné svetlomety však stále zostávajú na svojom mieste, oproti tomu interiér je dnes už takmer na nepoznanie.
Na vnútorný priestor Nissanu Leaf si rozhodne nemôžeme sťažovať. Ide totiž o plnohodnotný päťmiestny automobil, kde aj cestujúci na zadných sedadlách majú dostatok miesta na nohy. Samozrejme za predpokladu, že nemáte v úmysle prevážať miestny basketbalový tím. Nechýba možnosť výškového nastavenia predných sedadiel aj ich vyhrievanie. Mimochodom vyhrievaný je aj volant, čo počas zimných dní dozaista oceníte. Pre batožinu je v kufri k dispozícii celých 355 litrov (s inštalovaným BOSE audiosystémom), okrem toho je všade rad šikovne umiestnených odkladacích miest.
Zastavme sa ešte pri prístrojovom štíte. Ten nie je tvorený štandardnými analógovými budíkmi, ale moderným grafickým rozhraním. Vďaka nemu máte okamžitý prehľad o aktuálnej spotrebe, regenerácii a samozrejme zostávajúcom dojazde. Ide o zaujímavý doplnok k 7" stredovému displeju. Na ňom si vychutnáte najmä parkovanie za pomoci štvorice širokouhlých kamier.
Akú konfiguráciu Nissanu Leaf sme si pre vás pripravili?
Nissan Leaf budeme mať na sklade. Pokiaľ sa rozhodnete pre jeho objednanie, bude pripravený na vyzdvihnutie už druhý deň.
Ovládanie Nissanu Leaf je jednoduché a intuitívne. V zákrutách sedí ako pribitý vďaka batériám v podvozku. Hoci ide o rodinný automobil na báze MPV (Multi-Purpose Vehicle), budete si jeho riadenie užívať. Leaf má navyše dostatočnú výkonnostnú rezervu. A vďaka prekvapivému zrýchleniu možno ľahko vyriešiť nejednu náhlu situáciu tam, kde by ste vo vozidle so spaľovacím motorom museli šliapnuť na brzdy a modliť sa. Maximálna rýchlosť elektromobilu sa pohybuje na úrovni 144 km/h.
K dispozícii máme Nissan Leaf so zvýšenou kapacitou batérie 30 kWh. Konkrétne ide o lítium-iónové batérie, ktoré sú uložené v podlahe vozidla. Pri použití nabíjačky so silou 50 kW sa akumulátor dobije na 80 % svojej kapacity za pol hodiny. So štandardne dodávanou nabíjačkou si však počkáte už 9,5 hodiny. Pomocou obyčajného kábla potom nabíjanie trvá až 15 hodín. Naviac sa vlúdila chybička do technického vyhotovenia nabíjacej zásuvky. Tá sa totiž pri použití neuzamkne. Môže sa tak stať, že počas nočného nabíjania dôjde k vypadnutiu nabíjačky (pes, mačka alebo nejaký iný záškodník).
Nissan Leaf prichádza s prvkami, ktoré vodičom pomáhajú dôjsť na každé dobitie čo najďalej. Každé dobitie na plnú batériu prináša homologovaný dojazd až 250 km podľa metriky NEDC. Reálny dojazd je však nižší. Nová 30 kWh batérie vozidiel Nissan Leafu využíva rôzne inovatívne prvky pre predĺženie dojazdu, ale záleží aj od vášho štýlu riadenia a podmienok, v ktorých pôjdete. Pri bežnej mestskej jazde by dojazd mal činiť približne 200 kilometrov, ale pokiaľ budete riadiť diaľničnou rýchlosťou so zapnutou klimatizáciou, dočkáte sa dojazdu okolo 150 kilometrov.
Na konci novembra došlo k oficiálnej premiére nového Nissanu Leaf pri českom dovozcovi. Nissan sa drží hesla: „Prečo meniť veci, ktoré fungujú“. Nečakajte teda žiadne revolučné zmeny, ale naopak vybrúsenie už vyskúšaných technológií k vyššej dokonalosti. Vzhľad nového Leaf je preto teraz uhladenejší a celkovo prijateľnejší pre široké masy potencionálnych zákazníkov. Predovšetkým zmizli vypuklé čelné svetlomety. Predná maska ??je skosenejšia, zásuvka pre dobíjanie sa presunula o niečo nižšie. Už sa teda nenachádza pod znakom automobilky Nissan.
Zásadnou zmenou však je predĺžený dojazd až na úroveň 380 kilometrov. Okrem batérií s vyššou kapacitou je navýšenie možné aj vďaka tzv. e-Pedal, elektromobil teda budete v 95 % prípadov ovládať iba pedálom plynu. Po jeho zošliapnutí sa dostane k slovu prekvapivá akcelerácia. Pre spomalenie stačí povoliť pedál plynu a auto začne pomerne silno rekuperovať, teda aj brzdiť. Z bežnej zásuvky sa bude 40 kWh Leaf nabíjať približne 16 hodín, z 380 V zásuvky by mala stačiť polovica času. Rýchlonabíjačka potom naplní akumulátor Leaf na 80 % kapacity asi za trištvrte hodiny.
Nissan Leaf je atraktívny rodinný elektromobil s úplne minimálnymi nákladmi na prevádzku a prakticky nulovými na servis. Svojim poňatím sa po dizajnovej stránke nezavďačí každému. Aj nabíjanie celkom trvá. Napriek tomu však musíme japonským konštruktérom vzdať hold. Nissan Leaf je právom najpredávanejší elektromobil.