Zima a sneh, to je ten správny čas na zazimovanie motocykla. Niektorí z vás možno práve na sneh čakajú, ale kvôli nízkym teplotám, poľadovici či ďalším nástrahám môže byť jazda v zimnom období nepríjemná. Preto má uloženie motorky na zimu zmysel. Aký je ale správny postup, aby ste svoju motorku alebo aj skúter na jar našli v perfektnej kondícii? A ak premýšľate o tom, že svojho dvojkolesového miláčika k spánku neuložíte, v závere sa pozrieme aj na to, ako je to s jazdou na motorke v zime.
Na začiatok si povieme niekoľko stručných tipov na prípravu motorky na zimu. Čomu je dobré venovať pozornosť?
Čo a ako je ale potrebné očistiť? Ako zaobchádzať s batériou alebo kde vlastne skúter či motorku uskladniť? Ak tiež chcete vedieť, ako pripraviť pneumatiky na zimu, čítajte ďalej, každý bod si rozoberieme. Spôsob zazimovania motorky sa pritom nijako nelíši od toho, ako zazimovať skúter.
Známe príslovie hovorí – čistota pol zdravia. A to v určitej miere platí aj pre motocykle. Preto je nutné motorku či skúter pred zazimovaním v prvom rade dôkladne očistiť a umyť. Službu najlepšie vykonajú všemožné čistiace prostriedky, pretože sú účinné a ušetria vám veľa starostí. Špina totiž môže počas zimy poškodiť nielen lak motorky, ale aj jej pneumatiky.
Ďalšou výhodou dôkladného vyčistenia motorky je reálna možnosť, že objavíte nejakú škodu alebo problém, o ktorom ste nevedeli. Môžete ju tak opraviť skôr, než vám začne spôsobovať nepríjemnosti. Chrómované časti naleštite konzervačným olejom, napríklad sprejom ACF-50. Takáto údržba motorky pred zimou vám ušetrí prácu na jar.
Náležitú pozornosť venujte čisteniu reťaze. Vyčistite ju naozaj starostlivo a potom namažte motorovým olejom. Predídete tak jej zhrdzaveniu. Pri tej príležitosti tiež vykonajte kontrolu jej previsnutia. To isté platí aj pre valec a ďalšie pohyblivé časti motocykla ako napríklad plynové a brzdové páčky, všetky lanká, kĺby, atď. Ďalšou možnosťou je celú motorku (okrem kotúčov) nastriekať silikónovým olejom, ktorý taktiež pomáha proti korózii. A tá počas zimy hrozí viac ako obvykle.
Ďalším miestom, kam by ste sa mali pozerať, sú pneumatiky. Tie ideálne nahustite na odporúčaný objem a potom motorku postavte na stojan. Zabránite tým deformácii pneumatík, čo oceníte vy aj vaša peňaženka. Ak sa tak totiž stane, môžete rovno kúpiť pneumatiky nové. Ak nemáte možnosť postaviť motorku na stojan, pneumatiky ľahko prehustite, čím deformáciu tiež obmedzíte. Ďalšia rada: pneumatiky počas zimy aspoň raz za mesiac mierne pootočte.
Či už ide o palivo, olej alebo ďalšie podobné kvapaliny, nie je zlý nápad doplniť ich do maxima. Keď totiž bude nádrž plná, na vodu už neostane miesto. A tým predídete nechcenej korózii počas zimy. Ak nechcete na začiatku jarnej sezóny benzín opäť vypúšťať, nemusíte. Za tak krátku dobu pravdepodobne nedôjde k strate jeho kvality. Ak si to ale chcete poistiť, pridajte doň aditíva, alebo na začiatku sezóny skrátka benzín vymeňte za čerstvý.
i
Povinná výbava motocykla
Každé motorové vozidlo má zákonom nariadenú povinnú výbavu. Pre jednostopové stroje je obsah povinnej výbavy prispôsobený ich veľkosti. Povinná výbava motoriek musí obsahovať reflexnú vestu a lekárničku určenú pre motocykle.
Batériu pred zazimovaním z motocykla vyberte. V opačnom prípade by sa totiž pomaly vybíjala, a tým by sa krátila jej životnosť. Akumulátor sa však bude vybíjať, aj keď bude z motocykla vybratý. Nezabudnite ho teda čas od času dobiť, aj keď motorku práve nepoužívate. Na to vám poslúži niektorá z nabíjačiek akumulátorov. Čo sa týka uskladnenia akumulátora, mali by ste ho uchovať, rovnako ako motorku, na suchom a teplom mieste.
Na záver by ste mali motorku cez zimu správne uskladniť. Asi netreba zmieňovať, že nie je práve ideálne ju nechávať stáť vonku. Pre váš motocykel je úplne najlepšie miesto so stálou teplotou a nízkou vlhkosťou. Nemusí tam byť príliš teplo, teplota by ale nemala klesnúť pod nulu. Týmto podmienkam perfektne vyhovuje väčšina garáží.
Motorku v ideálnom prípade prekryte plachtou. Ochráni ju pred vlhkosťou, prachom a ďalšími povrchovými nečistotami. Plachtu navyše môžete používať aj počas letnej sezóny, keď ochrana pred vlhkosťou tiež príde vhod. Plachtu môžete tiež cez motorku prehodiť pri parkovaní. Niektoré majú aj priehľadnú časť na ŠPZ, takže sa nemusíte báť pokút. Ak žiadnu garáž nevlastníte, využite služby uskladnenia motocykla cez zimu v servise. Niektoré podniky totiž takúto možnosť ponúkajú za prijateľnú sumu vrátane kompletného servisu. Ak sa aj napriek nepriaznivým podmienkam rozhodnete nechať motorku vonku, je vždy vhodné si zaobstarať aj zámok na motorku. Trocha opatrnosti totiž nikdy neuškodí.
Chcete jazdiť na motorke aj v zime? Ak odmyslíme pud sebazáchovy, nikto vám nebráni. Na začiatok budete potrebovať dostatok odvahy, opatrnosti a vodičského umu. A tiež je potrebné počítať s tým, že ak narazíte na ľad či snehovú pokrývku, hrozí riziko pádu aj skúsenému vodičovi. Aj preto neodporúčame na motorke v zime vychádzať za mesto, a keď už, tak radšej na motorke prispôsobenej terénu.
Ďalším dôležitým bodom je teplé zimné oblečenie na motorku. Na nohách by mali byť štandardné motorkárske topánky v kombinácii s teplými ponožkami. Teplejšie by mali byť aj rukavice, ktoré môžete podporiť návlekmi na riadidlá. Samozrejmosťou je potom aj hrejivé oblečenie. Pod prilbu odporúčame hrubú kuklu. V prípade, že jazdíte na skútri, pomôže vám v boji proti nízkym teplotám aj špeciálna deka a ďalšie doplnky na skúter.
i
Vodičák na motorku v zime?
Keby ste si chceli urobiť vodičák na motorku v zime, máte zrejme smolu a musíte čakať do jari, pretože väčšina autoškôl nováčikov na cesty v zimných podmienkach z pochopiteľných dôvodov nepúšťa.
Zimnej jazde musíte prispôsobiť aj svoj stroj. Na rozdiel od automobilov, pre motocykle nie sú zimné pneumatiky povinné. Dokonca nie sú ani príliš rozšírené. Keď na nejaké narazíte, budú to pravdepodobne pneumatiky určené pre skútre, pretože jazda na skútri v zime nie je zase tak neobvyklá. Pre zimné pneu nie je tak veľmi dôležitá hĺbka vzorky ako priľnavosť v nízkych teplotách. Že vám to na snehu alebo ľade neujde, vám nemôže u pneumatík pre jednostopové vozidlo zaručiť žiadny výrobca. Preto je potrebné pri jazde na motorke v zime takýmto situáciám predchádzať.
Jazda na motorke v zime kladie vyššie nároky aj na ochranu vášho stroja pred soľou a následnou koróziou. Než vyrazíte, zakonzervujte preto motocykel kvalitnou vazelínou, ktorá by ho mala pred soľou a následnou koróziou bezpečne ochrániť.
Ako je vidieť, zazimovanie motorky nie je nič zložité. Stačí pár úkonov a môžete si byť istí, že vás na jar nečakajú zložité opravy.