Elektromobily sú medzi motoristickými fanúšikmi považované za akési škaredé káčatká s vysokou cenou a obmedzeným dojazdom. Spoločnosť Tesla na čele s charizmatickým Elonom Muskom v posledných rokoch ale dokazuje, že to už neplatí. Jasným príkladom je Tesla S 75D. Bez preháňania ide o elektromobil, ktorý je radosť riadiť. Ako ďaleko vás dovezie, čím všetkým vás bude rozmaznávať v interiéri a funguje vôbec autonómne riadenie?
Tesla Motors sa viac než automobilke podobá počítačovému start-upu. Svojim neortodoxným prístupom sa úplne vymyká zabehnutým odborovým zvyklostiam. Už v roku 2008 sa spoločnosť Tesla ako prvá rozhodla sériovo vyrábať elektromobil. Išlo o ostro rezaný športiak Tesla Roadster, ktorý vychádzal z Lotusu Elise. Zrýchlenie z 0 na 96 km/h zvládol tento superšportiak za 3,9 s.
Svoj plne elektrický športový sedan potom Tesla začala predávať v roku 2012. Od tej doby urazil vývoj poriadny kus cesty. Dnes vyrábaná Tesla S 75D má totiž s pôvodným variantom už pramálo spoločného. Ešte pred pár rokmi by vás ťažko vôbec napadlo, že si vozidlo cez noc nainštaluje nový softvérový balík, ktorý odomkne alebo zlepší existujúce funkcie. Vozidlá Tesla totiž využívajú operačný systém na báze Linuxu a sú prakticky neustále pripojené k internetu. Výrobca tak svoje vozidlá automaticky vzdialene aktualizuje a postupne pridáva nové funkcie alebo vylepšuje existujúce. Podobným spôsobom napríklad neustále dochádza k spresňovaniu autonómneho riadenia.
Autonómne riadenie si v ostrej prevádzke vyskúšal aj náš odborník Michal Rybka, ktorý sa v nasledujúcom videu podelil o svoje prvé dojmy.
Ako je to so sľubovaným dojazdom? Záleží na mnohých faktoroch (vonkajšia teplota, kopcovitá krajina, váha nákladu), ale tabuľkový dojazd uvádza Tesla S 75D veľmi pekných 466 km. Reálna hodnota však bude pochopiteľne nižšia.
Za podobou elektromobilu Tesla S 75D stojí dizajnér Franz von Holzhausen. Práca mu išla očividne veľmi dobre od ruky, pretože automobil obstojí aj vedľa značiek ako BMW či Mercedes.
Pekné športové tvary sú ako celok krásne funkčné a zároveň zaisťujú perfektnú aerodynamiku. Nikde netrčí žiadna anténa, a dokonca aj kľučky dverí sú zasúvacie. Tie sa vysunú, iba ak sa k vozidlu tesne priblížite a budete mať pri sebe efektne poňatý kľúčik. Ten opisuje kontúry vozidla Tesla S 75D, ale napodiv neobsahuje žiadne tlačidlá. Napriek tomu s ním pohodlne ovládate všetky potrebné funkcie. Stačí na kľúčik dvakrát poklepať na oblasť batožinového priestoru a dvere sa automaticky vyklopia, podobne otvorte priestor v blízkosti zadného svetla pre pripojenie nabíjačky.
Pod kapotou má Tesla Model S 75D celých 386 kW pri krútiacom momente 498 Nm. Pohon na všetky štyri kolesá vyriešila Tesla veľmi šikovným spôsobom. Prednú i zadnú nápravu totiž poháňa vždy 193 kW elektromotor. Samotnú jazdu sprevádza úplné ticho, na ktoré si bude vodič zvyknutý na spaľovací motor nejaký ten piatok zvykať.
Jazdné dojmy sú jedným slovom fantastické. Pri potrebe rýchlej akcelerácie dôjde k okamžitej reakcii a nasleduje pritlačenie do sedačiek. Pri iných vozidlách občas nastane nepríjemné oneskorenie, kedy najskôr automatická prevodovka podradí o dva stupne a potom sa ešte len dostaví zodpovedajúca sila pre výrazné zrýchlenie. Pri Tesla S 75D nemôže táto situácia vôbec nastať. Po zošliapnutí plynového pedálu poletíte ako raketa s logom SpaceX. Zrýchlenie z nuly na 100 km/hod iba za 5,4 sekundy hovorí samo za seba.
Počet tlačidiel na palubnej doske si môžete skúsiť odhadnúť. Pri štandardnom aute ide pokojne o niekoľko desiatok väčších či menších tlačidiel. Tesla Model S 75D si vystačí s dvoma. Pre všetko ovládanie totiž slúži gigantický displej s uhlopriečkou 17 palcov. Jednoduché a maximálne intuitívne rozhranie je podobné inteligentným zariadeniam spoločnosti Apple.
Displej zobrazuje nielen aktuálne jazdné informácie, ale samozrejme slúži aj ako navigácia. Pri cúvaní potom zobrazí aj HD výstup zo zadnej kamery. Niekoho môže zaraziť, že v interiéri prakticky chýba akékoľvek tlačidlo. Ani štartovacie nikde nenájdete. Po automatickom odomknutí je totiž elektromobil Tesla S 75D ihneď pripravený k jazde. Na voliči pod volantom stačí len vybrať režim "D" a zošliapnuť plynový pedál.
Oba americké elektromobily zdieľajú celý rad technologických vymožeností, vrátane autopilota alebo gigantického ovládacieho panela. Tesla S 75D sa typovo radí medzi športové sedany s prémiovou výbavou. Svojím poňatím patrí k priekopníkom v oblasti elektromobilov.
Tesla Model X 100D je veľké a ťažké SUV, ktoré bez problémov pojme päť ľudí a pritom ešte ponúkne v prednom a zadnom kufri neuveriteľnú transportnú kapacitu 2 180 litrov. Aj cez tieto impozantné hodnoty zrýchli na stovku za päť sekúnd a prejde až 565 km na jedno nabitie. Na prvý pohľad sa odlišuje hore vyklápacími dverami Falcon Wings a panoramatickým čelným sklom.
Televízny program Autosalón si najviac sťažuje na odťažité riadenie bez spätnej väzby. Napriek tomu však Tesla S 75D dostala v recenzii skvelé hodnotenie 97 %. Podobne sa na športovú Teslu pozerá aj anglický Top Gear s hodnotením 9 bodov z 10. Oceňuje predovšetkým nevídaný posun celého segmentu elektromobilov. Ako triumfálne vozidlo označil Teslu S tiež server Autocar.
Obyčajne tvrdý Rasťo Chvála zo servera Garaz.tv recenzoval Teslu Model S 75D ako úžasnú elektrickú hračku so skvelými jazdnými parametrami.
Ak plánujete dlhšiu trasu, bude potrebné samozrejme myslieť aj na zastávku pri nabíjacom stojane. Elektromobil Tesla Model S 75D sám vyhľadá najbližšie vhodné miesto vzhľadom na vašu plánovanú trasu. Doba nabíjania sa potom pohybuje od 70 minút po 4 hodiny v závislosti od výkonu dobíjacej stanice. Cez úplne obyčajnú zásuvku však budete nabíjať pokojne celú noc.
Budúcnosť automobilizmu je elektrická. Len je otázkou, ako rýchly ten prerod bude. Elon Musk so svojou Tesla ale usilovne pracuje na tom, aby bol čo najkratší. Nedávno nepriamo prezradil, že chce zmazať jednu z hlavných nevýhod elektromobilov – pomalé nabíjanie. Vývoj totiž rýchlo pokračuje a špekuluje sa o nabíjacích staniciach s výkonom až 350 kW, ktoré by čas nutný na nabíjanie skrátili pri elektromobile Tesla S 75D na príjemných 10 minút.
Elektromobily sa v počiatkoch potýkali predovšetkým s ťažkosťami v oblasti dobíjania, doba ale pokročila a dnes už je situácia výrazne lepšia. Sieť dobíjacích miest sa neustále rozširuje. V roku 2017 ich počet dokonca presiahol 200. Pri niektorých je nabíjanie úplne zadarmo. Za benzín alebo naftu minie priemerný vodič oveľa viac.
Premýšľate, či je práve niekde vo vašom blízkom okolí dobíjacia stanica pre Teslu Model S 75D? Neváhajte sa sami pozrieť na prehľadnú interaktívnu mapu dobíjacích staníc v SR, ktorá je pravidelne aktualizovaná o nové stanice.
Ponuka pre zákazníka prahnúceho po elektromobile je aktuálne až prekvapivo pestrá. Postavili sme tak proti sebe Volkswagen e-Golf, elektromobil Tesla S 75D, BMW i3 a Nissan Leaf. Už na prvý pohľad sa Tesla S úplne vymyká svojimi parametrami nad ostatné vybrané elektromobily.
Elektromobil | Tesla Model S 75D | VW e-Golf | Nissan Leaf | BMW i3 |
Maximálny dojazd | 490 km | 300 km | 250 km | 250 km |
Rýchlonabíjanie (400 V) | 70 minút | 45 minút | 30 minút | 30 minút |
Klasické nabíjanie (220 V) | 8 hodín | 17 hodín | 13 hodín | 14 hodín |
Kapacita batérie | 75 kWh | 36 kWh | 30 kWh | 33 kWh |
Výkon | 386 kW | 100 kW | 80 kW | 125 kW |
Hmotnosť | 2 108 kg | 1 510 kg | 1 505 kg | 1 195 kg |
Krútiaci moment | 498 Nm | 290 Nm | 224 Nm | 250 Nm |
Spotreba (na 100 km) | 19,13 kWh | 12,7 kWh | 15 kWh | 12,6 kWh |
Maximálna rýchlosť | 225 km/h | 150 km/h | 144 km/h | 150 km/h |
Objem batožinového priestoru | 894 l | 341 l | 370 l | 260 l |
Cena | 114 999 € | 36 999 € | 39 390 € | 36 699 € |
Ako ste sa už dozvedeli skôr, Alza.sk sa rozhodla zmeniť zabehnuté zvyky a nový automobil si jednoducho objednáte výhradne cez internet a po zaplatení vám ho doručíme až pred vašu garáž do druhého dňa. Teslu S si môžete na vlastné oči pozrieť v showroome Alza.cz v Prahe – Holešoviciach.
Nemáte v Prahe kde zaparkovať a každý deň vďaka tomu trávite v strese. Napríklad s elektromobilom Tesla Model S 75D si výrazne uľahčíte život. Stačí sa zaregistrovať na radnici konkrétnej mestskej časti a zaplatiť poplatok. Ako elektromobilista máte nárok na povolenie na parkovanie, aj keď nedisponujete v Prahe trvalým pobytom alebo sídlom firmy. Podobných výhod sa isto dočkajú majitelia elektromobilov aj v ďalších mestách.