Makroobjektívy patria v dnešnej dobe k veľmi obľúbeným, a preto je ich ponuka na trhu čoraz širšia, a to pre všetky systémy a značky. Pre používateľov systému Micro Four Thirds je k dispozícii okrem iného aj objektív Olympus M.Zuiko Digital ED 60 mm f/2,8 Macro, ktorý síce už nie je žiadnou horúcou novinkou, ale napriek tomu stále patrí v danej triede k tomu úplne najlepšiemu na trhu, a to nielen po stránke samotnej optickej kvality, ale aj s ohľadom na ergonómiu a odolnosť. V obvyklej redakčnej používateľskej recenzii sa preto na neho pozrieme podrobnejšie, a to vrátane ukážkových fotografií v plnom rozlíšení.
Oproti doslova miniatúrnym rozmerom niektorých najnovších fotoaparátov značky Olympus, ako je napríklad Olympus PEN E-PL8, pôsobí objektív Olympus M.Zuiko Digital ED 60 mm f/2,8 Macro ako zdanlivo pomerne veľký. Je to ale skôr len optický klam daný malými rozmermi tela fotoaparátu, pretože rozmery približne 5,5 x 8 cm sú vzhľadom na ohnisko a svetelnosť doslova miniatúrne, a to až tak, že objektív pokojne môžete nosiť aj len tak vo vrecku a svojou hmotnosťou 185 g vám ho ani nepretrhne. Cez tieto kompaktné rozmery a nízku hmotnosť pôsobí objektív veľmi solídnym, a hlavne robustným dojmom, takže už na prvý dotyk je každému jasné, že nejde o nejakú lacnú plastovú hračku.
Kovový bajonet je samozrejmosťou, a aj niekoľko ďalších častí objektívu je kovových, aj keď pri kvalite súčasných plastov je už naozaj ťažké rozoznať, ktorý diel je vyrobený z ktorého materiálu. Tiež ostriaci prstenec je dostatočne robustný, a hlavne má priamo skvele jemný a plynulý chod bez najmenších náznakov nejakej vôle a tiež je dostatočne široký pre jednoduché ovládanie. Celkovú robustnosť mechanického vyhotovenia objektívu podčiarkuje aj sám výrobca, ktorý pri ňom garantuje odolnosť proti striekajúcej vode a prachu, čo je pri práci v teréne pomerne zásadné.
Na tele objektívu ďalej nájdeme štvorpolohový prepínač na obmedzenie rozsahu zaostrovania pre rýchlejšiu funkčnosť, pretože pri vhodnom nastavení nemusí systém automatického zaostrovania prechádzať celým rozsahom od najkratšej po najdlhšiu zaostriteľnú vzdialenosť, teda od 19 cm (od roviny čipu, takže od prednej šošovky je to cca len polovica) až po nekonečno.
Ďalej je na tele objektívu stupnica zobrazujúca zaostrenú vzdialenosť a pomer zobrazenia. Stupnica je skôr orientačná, ale napriek tomu veľmi zaujímavá už len svojím spôsobom vyhotovenia – pri väčšine objektívov sme totiž zvyknutí na klasickú otočnú stupnicu po obvode objektívu. Tu je ale stupnica realizovaná ako posuvná po dĺžke, teda v osi objektívu (zle sa to opisuje, pozri produktové fotografie), čo je skutočne veľmi netradičný spôsob. Nakoniec potom ešte musím spomenúť, že objektív Olympus M.Zuiko Digital ED 60 mm f/2,8 Macro má na prednej prírube klasický závit na fotografické filtre s priemerom 46 mm.
Zarytí fanúšikovia makrofotografie najradšej zaostrujú ručne, čo možno samozrejme aj v tomto prípade, ale s objektívom Olympus M.Zuiko Digital ED 60 mm f/2,8 Macro nie je problém aj na detailnej makrofotografii používať automatické zaostrovanie, ktoré sa v pohode chytá aj na veľmi jemných detailoch (aj keď to je samozrejme otázka skôr použitého fotoaparátu, než objektívu). Automatické ostrenie je tiež dostatočne rýchle, a navyše aj plynulé, takže je objektív vhodný aj v prípadoch, kedy by ste ho chceli využiť na natáčanie videa s nutnosťou preostrovania z jedného motívu na druhý.
Objektív nie je vybavený systémom optickej stabilizácie, pretože sa počíta so stabilizátorom v tele fotoaparátu. Stabilizáciu ale rovnako využijete skôr na portréty alebo bežné fotografie s väčším odstupom od fotografovaného motívu, pretože na skutočne detailné makrofotografie je viac-menej nutné využitie statívu – aj keď tu samozrejme veľmi záleží od konkrétnej situácie – teda fotografovanom motíve, osvetlení a pod.
Ohnisko 60 mm je ekvivalentným prepočtom 120 mm, takže na makroobjektív je skôr dlhší, čo má pri praktickom využití svoje výhody aj nevýhody. Hlavnými výhodami je väčší odstup od fotografovaného motívu, takže si napríklad v prírode nevyplašíte tak ľahko fotografovaný hmyz, netienite si sami sebe v zábere a dlhšie ohnisko lepšie využijete aj na portréty alebo ďalšie motívy, kde objektív použijete ako svetelný kratší teleobjektív.
Nevýhodou potom môže byť menšia hĺbka ostrosti a mierne vyššie nároky na presné zaostrenie či osvetlenie. To už si ale musí každý zvážiť sám podľa toho, aké motívy a situácie chce fotografovať. Ja osobne napríklad preferujem pri makroobjektíve práve dlhšie ohniská, a to najmä kvôli už spomínanému väčšiemu odstupu od motívu, kvôli častému tieneniu motívu, ktoré býva najväčším problémom (aj keď tiež riešiteľným) pri ohniskách kratších.
Parametre | Olympus 60 mm f/2,8 Macro |
---|---|
Ohnisková vzdialenosť | 60 mm |
Svetelnosť | f/2,8 |
Optická sústava | 13/10 |
Uhol záberu | 20° |
Najkratšia zaostriteľná vzdialenosť | 19 cm |
Filtrový závit | 46 mm |
Slnečná clona | LH-49 (voliteľná) |
Odolnosť voči poveternostným vplyvom | Áno |
Bajonet – materiál | Kov |
Rozmery | 56 × 82 mm |
Hmotnosť | 185 g |
Pri samotnom praktickom fotografovaní na mňa najväčší dojem urobila doslova perfektná ostrosť snímok, a to v podstate bez ohľadu na použitú clonu, či zaostrenú vzdialenosť, dokonca aj v rohoch. Ostrosť ide mierne dole iba pri najvyššom zaclonení kvôli difrakcii. Pokiaľ budete fotografovať motívy, kde využijete veľmi malú hĺbku ostrosti, potom sa nemusíte vôbec báť fotiť aj „na plnú dieru“, teda na clonu f/2,8. Pokiaľ ale budete chcieť dosiahnuť naopak čo najväčšiu hĺbku ostrosti a súčasne z objektívu dostať čo najlepšiu kvalitu výstupu, tak je lepšie sa predsa len držať trošku bližšie stredným hodnotám a cloniť maximálne na f/11 alebo f/16. Maximálnej clone f/22 by som sa už radšej skôr vyhol, aj keď samozrejme aj v tomto prípade veľmi záleží od konkrétneho motívu a kvality osvetlenia. Rozhodne to nie je o tom, že clona f/22 by bola nepoužiteľná, ale jednoducho na f/11 až f/16 dosiahnete najlepšie výsledky súčasne s väčšou hĺbkou ostrosti.
Samotná clona je sedemlamelová s okrúhlym tvarom, vďaka čomu je bokeh veľmi príjemný a prirodzený, čo je pri makroobjektíve tiež veľmi podstatný parameter. Pokiaľ ide o ďalšie optické parametre, tak objektív má až prekvapivo (vzhľadom na ohnisko a svetelnosť) nízku vinetáciu, rovnako ako netrpí súdkovitým skreslením ani chromatickou aberáciou a veľmi dobre sa popasuje aj s protisvetlom, vrátane slnka v priamom zábere, aj keď takáto situácia asi rovnako vzhľadom na určenie objektívu nastane naozaj len minimálne.
Objektív Olympus M.Zuiko Digital ED 60 mm f/2,8 Macro je po všetkých stránkach mimoriadne vydarený a všetkým majiteľom kompatibilných fotoaparátov ho môžem len vrelo odporučiť. Navyše aj súčasná cena je veľmi prijateľná (aj keď nie vyslovene nízka), najmä pokiaľ využijete CashBack Olympus. Objektív je malý, ľahký a pritom odolný, navyše ho využijete nielen na makrofotografiu, ale aj na ďalšie fotografické motívy, a navyše pri vynikajúcej kvalite výstupu. Ako plus hodnotím tiež menej obvyklý fakt, že pri tomto objektíve možno vykonávať aktualizáciu firmwaru. Vzhľadom na štandardný filtrový závit potom možno na objektív použiť aj ďalšie príslušenstvo, najmä fotografické filtre. Pre vážnejších záujemcov o makrofotografiu potom napríklad tiež kruhové blesky alebo LED svetlá.
Pokiaľ ide o nedostatky, tak aj napriek detailnému skúmaniu ma napadá snáď len jediná nevýhoda, slnečná clona objektívu Olympus LH-49 nie je zahrnutá v cene. Cena za takto kvalitný objektív síce nie je vysoká, ale napriek tomu by som očakával slnečnú clonu v cene. Dvojnásobne potom naštve, že súčasná predajná cena tejto slnečnej clony je okolo 40 €, čo nemožno komentovať inak ako, že je to priam absurdné a teším sa na dobu, keď výrobcovia od podobných praktík konečne upustia.
Klady
Zápory
Michal Kupsa sa narodil v roku 1970 v Brne. Fotografovať začal už vo svojich 15 rokoch a novinárskej činnosti prepadol už o tri roky neskôr. Na svojom konte má spoluprácu s radom prestížnych českých i zahraničných médií, vrátane Českej televízie, Českého rozhlasu, National Geographic, Národnej knižnice Kongresu USA, iDNES, nadácie Človek v tiesni a väčšiny českých magazínov o fotografii a fotografovaní. Zameriava sa predovšetkým na cestopisné články, recenzie fototechniky a vedenie fotografických kurzov.