V poradí už štvrtou grafickou kartou nového radu „SUPER“, ktorú spoločnosť NVIDIA dnes verejnosti predstavila, je GeForce GTX 1660 SUPER. A pretože embargo na informácie okolo týchto nových grafických kariet práve skončilo, môžeme sa o ne s vami podeliť. Ale nielen to. S dostatočným predstihom sa k nám totiž dostala grafická karta Gigabyte GeForce GTX 1660 SUPER Gaming OC, ktorú sme pre vás samozrejme nezabudli dôkladne otestovať v najnovších hrách. Ako sa teda tejto úplne novej grafickej karte darilo v našich testoch na Alza.sk?
Grafická karta Gigabyte GTX 1660 SUPER Gaming OC je postavená na najnovšom hernom grafickom čipe NVIDIA TU116 (TU116-300-A1) spoločnosti NVIDIA s jedným deaktivovaným blokom TPC (Texture/Processor Cluster), na ktorý sú pomocou 192-bitovej zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR6 s kapacitou 6 GB. Ide o grafickú kartu, ktorá rovnako, ako ostatné GeForce radu GTX, prichádza bez podpory real-time ray tracingu aj DLSS, a svojím výkonom je potom Gigabyte GTX 1660 SUPER Gaming OC zacielená do segmentu grafických kariet strednej triedy (mainstream), kde zaberá stredné poschodia výkonnostného rebríčka.
Pretože nástroj GPU-Z grafické karty GeForce GTX 1660 SUPER zatiaľ ešte nepozná, doplnil som ho správnymi údajmi. Frekvencia grafického čipu je 1 530/1 860 MHz (Base/Boost) a frekvencia grafických pamätí 1 750 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR6 predstavuje efektívnu frekvenciu 14 000 MHz. Oproti referenčným hodnotám je teda karta na jadre pretaktovaná o 75 MHz v Booste. Grafické pamäte sú taktované v referenčných hodnotách NVIDIA GeForce GTX 1660 SUPER.
Grafická karta Gigabyte GTX 1660 SUPER Gaming OC meria na dĺžku 280 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie len 2 rozširujúce sloty. O chladenie sa stará trojica pasívov zložených z hliníkových rebier, ktoré sú pre lepší odvod tepla prepojené trojicou medených kompozitných tepelných trubíc (heatpipes) s priamym kontaktom na grafický čip. Moduly grafických pamätí sú chladené pomocou priľahlého chladiaceho plátu. Odpadové teplo z napájacej kaskády grafickej karty je potom odvádzané priamo do rebrovania zadného pasívu.
Aktívnu časť systému chladenia tvoria tri 80 mm ventilátory WINDFORCE 3X s 3D aerodynamicky tvarovanými lopatkami, ktoré sú pre dlhšiu životnosť a nižšiu hlučnosť uložené v dvojitých guľôčkových ložiskách. Grafická karta Gigabyte GTX 1660 SUPER Gaming OC disponuje funkciou 3D Active Fan, ktorá v prípade nízkych teplôt grafického čipu všetky ventilátory úplne zastaví, a zamedzí tak jej zbytočnej hlučnosti (semi-pasívne chladenie). Veľmi pekné je potom podsvietené logo GIGABYTE na zadnej strane grafickej karty, ktorého farby a efekty si môžete nastaviť v nástroji Aorus Graphics Engine (RGB Fusion). Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
Pri testovaní účinnosti chladenia v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosiahla grafická karta Gigabyte GTX 1660 SUPER Gaming OC na skóre 99,0 %, a v týchto testoch stability snímkovej frekvencie tak prešla (minimálna hranica je 97 %).
O napájanie grafickej karty Gigabyte GTX 1660 SUPER Gaming OC sa stará 6 + 2-fázová napájacia kaskáda, ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou jedného 8-pinového konektora. Príkon karty bol výrobcom nastavený na 140 W (max. 176 W) a ten potom na jej prevádzku odporúča zdroj s výkonom minimálne 450 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty Gigabyte GTX 1660 SUPER Gaming OC riešené pomocou troch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port) a jedného konektora HDMI 2.0.
Súčasťou balenia grafickej karty Gigabyte GTX 1660 SUPER Gaming OC je tiež firemný nástroj spoločnosti Gigabyte s názvom Aorus Graphics Engine.
Nástroj Aorus Graphics Engine slúži na jednoduché pretaktovanie, s ktorého pomocou môžete zo svojej grafickej karty dostať maximum možného výkonu. V nástroji Aorus Graphics Engine absentujú panely jednoduchého nastavenia (One-click OC), a máte tak k dispozícii len panel s pokročilým nastavením.
Pomocou tohto panela máte prístup ku všetkým nastaveniam grafickej karty, ako sú frekvencie čipu, grafických pamätí, limity spotreby, teploty atď. Môžete si tak nastaviť správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Grafickú kartu môžete napríklad nastaviť na jej maximálny výkon alebo naopak, môžete jej výkon obmedziť a dať prednosť skôr lepším prevádzkovým vlastnostiam (teplota, hlučnosť či spotreba).
Spoločnosť Gigabyte nástroj Aorus Graphics Engine tiež doplnila o automatické pretaktovanie, ktoré je teraz k dispozícii pod tlačidlom AUTO SCAN.
Pomocou Aorus Graphics Engine môžete tiež nastavovať RGB Fusion, teda správanie RGB LED svetiel na grafickej karte. Tým môžete priradiť rôzne farby (z palety až 16,7 miliónov farieb) alebo tiež rôzne svetelné efekty ako blikanie, pulzovanie, prechody atď.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Gigabyte GeForce GTX 1660 SUPER Gaming OC zaradili nasledujúce modely zo segmentu stredného výkonu (mainstream):
ŠPECIFIKÁCIE GRAFICKÝCH KARIET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family |
Veľkosť Tranzistory Výroba |
SP TMU ROP |
VRAM Veľkosť Bus/Clock |
Base Clock Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
Gigabyte GTX 1660 SUPER Gaming OC | TU116 TU116-300-A1 Turing |
284 mm2 6,600 million 12 nm FinFET |
1408 88 48 |
GDDR6 6.144 GB 192b/14000 |
1530 MHz 1 860 MHz 1 935 MHz |
PCIe 3.0 x16
140 W |
Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming | TU106 TU106-410-A1 Turing |
445 mm2 10,800 million 12 nm FinFET |
2176 136 64 |
GDDR6 8.192 GB 256b/14000 |
1 470 MHz 1 830 MHz 1 935 MHz |
PCIe 3.0 x16
215 W |
Gigabyte RTX 2060 OC 6G | TU106 TU106-300A-A1 Turing |
445 mm2 10,800 million 12 nm FinFET |
1920 120 48 |
GDDR6 6.144 GB 192b/14000 |
1 365 MHz 1 755 MHz 1 875 MHz |
PCIe 3.0 x16
170 W |
Asus Strix GTX 1660 Ti O6G Gaming | TU116 TU116-400-A1 Turing |
284 mm2 6,600 million 12 nm FinFET |
1536 96 48 |
GDDR6 6.144 GB 192b/12000 |
1 500 MHz 1 860 MHz 1 920 MHz |
PCIe 3.0 x16
130 W |
Gigabyte GTX 1660 Gaming OC | TU116 TU116-300-A1 Turing |
284 mm2 6,600 million 12 nm FinFET |
1408 88 48 |
GDDR5 6.144 GB 192b/8000 |
1 530 MHz 1 860 MHz 1 980 MHz |
PCIe 3.0 x16
140 W |
Asus Strix GTX 1650 O4G Gaming | TU117 TU117-300-A1 Turing |
200 mm2 4,700 million 12 nm FinFET |
896
5632 |
GDDR5 4.096 GB 128b/8000 |
1 485 MHz 1 830 MHz 1 950 MHz |
PCIe 3.0 x16
85 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 6G | GP106 GP106-400-A1 Pascal |
200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET |
1280 80 48 |
GDDR5 6.144 GB 192b/8008 |
1 557 MHz 1 772 MHz 1 898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 3G | GP106-3 GP106-300-A1 Pascal |
200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET |
1152 72 48 |
GDDR5 3.072 GB 192b/8008 |
1 557 MHz 1 772 MHz 1 898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Asus Strix RX 5700 O8G Gaming | Navi 10 Navi 10 XL RDNA |
251 mm2 10,300 million 7 nm FinFET |
2304 144 64 |
GDDR6 8.192 GB 256b/14000 |
1 610 MHz 1 750 MHz 1 655 MHz |
PCIe 4.0 x16
180 W |
Sapphire Nitro+ RX 590 8GD5 SE |
Polaris
Polaris 30 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2 5,700 million 12 nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5 2.048 GB 256b/8000 |
1 560 MHz 1 560 MHz 1 560 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Polaris Polaris 20 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET |
2304 144 32 |
GDDR5 8.192 GB 256b/8000 |
1 360 MHz 1 360 MHz 1 360 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Sapphire Nitro+ RX 570 4GD5 | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN |
232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET |
2048 128 32 |
GDDR5 8.192 GB 256b/7000 |
1 284 MHz 1 284 MHz 1 284 MHz |
PCIe 3.0 x16
160 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyšších hodnôt snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná nielen priemerná rýchlosť snímok, ale aj ukazovatele plynulosti pohybu 1 % Low a 0,1 % Low (pozri nižšie).
Dosiahnuté hodnoty priemernej snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov umiestňované zostupne tak, že karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe umiestnená hore a naopak, model s najnižšou snímkovou frekvenciou úplne dole.
Hodnota ukazovateľa „1 % Low“ je vypočítaná ako 99. percentil z nameraných hodnôt časov snímok (frame times) prevedených na snímkovú frekvenciu. Ak túto hodnotu poznáme, môžeme potom povedať, že 99 % snímok bolo vytváraných rovnakou a vyššou snímkovou frekvenciou, než je hodnota tohto ukazovateľa. Analogicky potom možno tiež povedať, že zvyšné jedno percento snímok bolo vytváraných snímkovou frekvenciou nižšou. Tento ukazovateľ môžeme využiť na analýze plynulosti pohybu v hrách, keď napríklad jeho hodnota pohybujúce sa nízko pri hranici 30 FPS znamená, že pohyb v hre už nie je pre oko hráča plynulý, ale skôr trhavý.
Hodnota ukazovateľa „0,1 % Low“ sa vypočítava obdobne ako predchádzajúci ukazovateľ, na zreteľ je však braný percentil 99,9. Tento ukazovateľ potom odhaľuje menej časté, zato výraznejšie poruchy v plynulosti hry, kedy sa pri inak plynulom pohybe obraz na okamih akoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazovateľ, tým výraznejšie „záseky“ sa v hre objavujú a pohyb tak nie je plynulý aj napriek tomu, že priemerná rýchlosť snímok ukazuje vysoké hodnoty.
Vieme Ak teda ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Na meranie prevádzkových vlastností grafických kariet využívam nástroj 3DMark a jeho záťažový test s názvom Time Spy Stress Test. Tento test sa skladá z celkom 20 prechodov minútovej scény Time Spy a trvá tak pomerne dlhých 20 minút, počas ktorých grafická karta pracuje na plný výkon, a zahreje sa tak na svoju bežnú prevádzkovú teplotu. Až po dosiahnutí pracovnej teploty grafickej karty, najčastejšie v poslednom prechode scény, potom meriam jej prevádzkové vlastnosti. Ako teda grafická karta Gigabyte GTX 1660 SUPER Gaming OC v tomto záťažovom teste dopadla?
SUMARIZÁCIA PREVÁDZKOVÝCH VLASTNOSTÍ | ||
---|---|---|
Gigabyte GTX 1660 SUPER Gaming OC | Hodnota | Poznámka k meraniu |
Pracovná teplota | 66 °C | Merané ako priemer v poslednom prechode |
Reálna pracovná frekvencia | 1 935 MHz | Merané ako priemer v poslednom prechode |
Spotreba systému | 219,3 W | Merané ako priemer v poslednom prechode |
Otáčky ventilátorov | 1 890 ot/min | Merané na konci testu |
Hlučnosť | 38,2 dBA | Interpolované z otáčok ventilátorov |
Teploty grafickej karty Gigabyte GTX 1660 SUPER Gaming OC sa na konci záťažového testu držali na 66 °C pri otáčkach ventilátorov okolo 1 890 ot/min, ktoré pri tejto rýchlosti generovali hlučnosť 38,2 dBA. Frekvencia grafického čipu sa potom pohybovala okolo hranice pomerne vysokých 1 935 MHz.
Nasledujúce grafy ukazujú, ako si prevádzkové vlastnosti Gigabyte GeForce GTX 1660 SUPER Gaming OC viedli v porovnaní s ostatnými grafickými kartami v dnešných testoch.
Ak by vás zaujímalo aj porovnanie prevádzkových vlastností grafickej karty Gigabyte GTX 1660 SUPER Gaming OC so všetkými ostatnými GeForce GTX 1660 SUPER, ktoré sme na Alza.sk a GPUreport.cz testovali, môžete sa pozrieť do nasledujúcich grafov.
Počítačová hra RAGE 2 je akčná strieľačka z pohľadu prvej osoby, ktorá sa odohráva v post-apokalyptickom svete po páde meteoritu. Hra bola postavená na hernom engine Apex vývojármi zo štúdia Avalanche Studios a ID Software a vydaná v máji 2019 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Sekreto Wetlands (Kvasirk’s Laboratory) po dobu 53 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Tom Clancy's : The Division 2 je online akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá sa odohráva v blízkej budúcnosti vo Washingtone DC. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2019 spoločnosťou Ubisoft. Hra podporuje nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané vo vstavanom benchmarku po dobu 89 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Metro Exodus je počítačová hra z pohľadu prvej osoby, ktorá sa odohráva v otvorenom svete postapokalyptického Ruska roka 2036. Ide o tretie pokračovanie zo série Metro, ktorá vznikla na základe románu Dmitrija Glukhovského. Hra Metro Exodus bola postavená na hernom engine 4A engine vývojármi zo štúdia 4A Games a vydaná vo februári 2019 spoločností Deep Silver. Meranie snímkovej frekvencie a frame times sú vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 102 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Battlefield V je už 16. dielom akčnej strieľačky z pohľadu prvej osoby, ktorý nás tentoraz zavedie späť do obdobia druhej svetovej vojny. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a vydaná v novembri 2018 spoločnosťou Electronic Arts. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape severnej Afriky v misii Butcher & Bolt po dobu 82 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Shadow of the Tomb Raider je akčná dobrodružná počítačová hra z pohľadu tretej osoby, ktorej dej sa odohráva vnútri peruánskych džunglí. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Foundation engine vývojármi zo štúdia Eidos Montreal a vydaná v septembri 2018 spoločnosťou Square Enix. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape The Hidden City po dobu 110 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Strange Brigade je dobrodružná kooperatívna strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá sa odohráva v Egypte minulého storočia. Táto hra bola postavená na hernom engine Asura vývojármi zo štúdia Rebellion a vydaná rovnakou spoločnosťou v auguste 2018. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 59 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Far Cry 5 je akčná počítačová RPG, odohrávajúca sa v otvorenom svete okolo fiktívneho mestečka Hope County v Montane. Hra bola postavená na hernom engine Duni Engine vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v marci 2018 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 59 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Wolfenstein II: The New Colossus je akčná a dobrodružná herná strieľačka z pohľadu prvej osoby. Hra bola postavená na hernom engine IdTech6 vývojármi zo štúdia MachineGames a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Bethesda. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne Manhattan Ruins po dobu 84 sekúnd nástrojom OCAT. Priechod testovacie scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Assassin's Creed: Origins je akčná adventúra v poradí už desiatej série, ktorá sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. Hra bola postavená na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 121 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Priechod testovacie scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Herné testy grafickej karty Gigabyte GeForce GTX 1660 SUPER Gaming OC máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto grafickej karte darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Ako môžete vidieť, výkon grafickej karty Gigabyte GTX 1660 SUPER Gaming OC je až prekvapivo dobrý. Ak vezmeme do úvahy, že oproti súčasnej GeForce GTX 1660 bola jedinou zmenou náhrada grafických pamätí typu GDDR5 za výkonnejšie GDDR6, nárast výkonu je až nečakane vysoký.
Oproti „obyčajnej“ GeForce GTX 1660 si grafická karta Gigabyte Gaming GTX 1660 SUPER Gaming OC pripísala celkom jasné víťazstvo, a to v priemere o viac ako 13 %. V počítačových hrách, ktoré sú závislé na priepustnosti grafických pamätí, ako je napríklad Crysis 3, to bolo ešte oveľa viac, kdesi okolo 27 %. Samozrejme tam, kde priepustnosť grafických pamätí takú rolu nehrá, to bolo zasa menej, napríklad v hre The Division 2 „len“ 9 %.
Dokonca ani výkon grafickej karty GeForce GTX 1660 Ti nie je pre novú GeForce GTX 1660 SUPER nijako vzdialený. Na tú jej chýba približne 3 %, čo možno samozrejme dohnať ľahkým pretaktovaním, a vzhľadom na vyššiu obstarávaciu cenu sa tak grafické karty GeForce GTX 1660 Ti stávajú celkom ohrozeným druhom. Z pohľadu mainstreamového hráčov som bol teda s výkonom grafickej karty Gigabyte GTX 1660 SUPER Gaming OC veľmi spokojný.
V prípade nových grafických kariet GeForce RTX máte možnosť na pretaktovania využiť buď nové funkcie programu OC Scanner, ktorý grafickú kartu pretaktuje „automaticky“, alebo si môžete všetky parametre pretaktovania nastaviť sami manuálne. Pretaktovanie grafickej karty Gigabyte GTX 1660 SUPER Gaming OC 6G som vykonával pomocou automatického pretaktovania OC Scanner nástroja MSI Afterburner. Skôr ale, ako som OC Scanner mohol spustiť, som musel ručne nastaviť na maximum položky Power Limit (125 %) a Temp. Limit (89 °C). Power limit bohužiaľ zatiaľ v nástroji MSI Afterburner navýšiť nemožno. Tiež som musel najskôr zistiť maximálnu frekvenciu grafických pamätí, nástroj OC Scanner totiž dokáže pretaktovať iba grafický čip, frekvenciu grafických pamätí úplne ignoruje.
Postupne som teda zvyšoval hodnoty frekvencie grafickej pamäte o 50 MHz a testoval ich stabilitu v počítačových hrách. Ako stabilná sa nakoniec pre grafické pamäte ukázala maximálna hodnota +900 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR6 predstavuje efektívnu frekvenciu VRAM 15 800 MHz. Teraz som teda konečne mohol spustiť automatické pretaktovanie pomocou OC Scanner.
S posunutou frekvenciou pamätí o 900 MHz a s položkami Power Limit, Temp. Limit na maximum mi potom OC Scanner nastavil frekvenciu grafického čipu oproti východiskovému stavu v priemere o 79 MHz vyššie. S takto nastavenými parametrami grafickej karty som potom otestoval niektoré hry s nasledujúcimi výsledkami:
Pomocou nástroja automatického pretaktovania OC Scanner sa mi z grafickej karty Gigabyte GTX 1660 SUPER Gaming OC podarilo získať v priemere ešte zhruba 6 % ďalšieho výkonu, čo samozrejme nie je nič extra, ale v niektorých hrách by sa to predsa len hodiť mohlo. Na spotrebe celej testovacej zostavy sa potom toto pretaktovanie prejavilo v počítačovej hre The Division 2 necelými 20 W navyše.
Nasledujúce video ukazuje nárast výkonu a prevádzkové vlastnosti v prípade takto pretaktovanej grafickej karty Gigabyte GTX 1660 SUPER Gaming OC v počítačovej hre The Division 2.
Grafické karty GeForce GTX 1660 SUPER ponúkajú atraktívny výkon všetkým stredne náročným hráčom počítačových hier, ktorý sa pohybuje takmer na úrovni drahšej GeForce GTX 1660 Ti. Tieto grafické karty sú primárne určené na hranie v rozlíšení 1 920 × 1 080p, avšak ak nebudete v hrách trvať na príliš vysokých detailoch, svoju prácu by mali dobre odviesť aj v rozlíšení vyššom. Podobne, ako ostatné grafické karty GeForce radu GTX, ani GeForce GTX 1660 SUPER neponúka podporu technológie ray tracingu či vyhladzovania obrazu pomocou DLSS. To by však na účely mainstreamového hrania počítačových hier nemalo byť väčšou prekážkou. Dôležité je hlavne to, že s grafickými kartami GeForce GTX 1660 SUPER sa za relatívne dobrý peniaz dostanete ku slušnému hernému výkonu. Komu by absencia podpory real-time ray tracingu či DLSS predsa len vadila, bude musieť ísť do niektorej z drahších grafických kariet GeForce radu RTX.
Samotná grafická karta Gigabyte GTX 1660 SUPER Gaming OC ponúka pomerne výkonný systém chladenia s trojicou ventilátorov WINDFORCE 3X, vďaka ktorému si môže dovoliť nielen vyššie takty grafického čipu zabezpečujúce vyšší výkon, ale je tiež garantom slušných prevádzkových vlastností. Vo výpočte kladov tejto grafickej karty potom nesmieme zabudnúť na podporu funkcie 3D Active Fan (semi-pasívne chladenie) či nastaviteľné RGB LED osvetlenie.
Ak by som mal hovoriť o nejakých záporoch, tak ma popravde v prípade grafickej karty Gigabyte GTX 1660 SUPER Gaming OC nič nenapadá. Čo tiež vytýkať slušne vybavenej grafickej karte s dobrým výkonom a primeranou cenou?
Gigabyte GeForce GTX 1660 SUPER Gaming OC
Grafické kartyGrafická karta Gigabyte GTX 1660 SUPER Gaming OC ponúka všetkým stredne náročným hráčom počítačových hier atraktívny herný výkon. Táto grafická karta disponuje solídnym systémom chladenia, ktorý jej prepožičiava tiež slušné prevádzkové vlastnosti.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.