Vyrážate za fotením architektúry cielene či sa s ním snáď stretávate pri letných cestách na dovolenke? Nezvečniť zaujímavú stavbu svojím osobným prístupom je vždy škoda. So správnymi metódami fotenia architektúry vás teraz zoznámime, rovnako ako vás prevedieme voľbou a nastavením fototechniky Olympus.
Aby ste dosiahli pri fotení architektúry tie najlepšie výsledky, mali by ste sa držať určitých pravidiel. Niektoré sa spájajú s fotografovaním všeobecne, iné vám pomôžu dosiahnuť vynikajúce výsledky výhradne s bezzrkadlovkami Olympus. Pokiaľ chceme získať tie najlepšie fotografie architektúry, mali by sme sa držať nasledujúcich pravidiel:
Fotografovanie architektúry je spojené so širokouhlými objektívmi. Tie využijeme ako pri zachytávaní drobných detailov, tak potom najmä pri fotení väčších stavieb. Cenovo priaznivým a priestorovo skladným variantom je objektív M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18mm 1:4.0-5.6, ktorý môže vďaka svojej nízkej hmotnosti vytvárať perfektný výletný set napríklad s fotoaparátmi Olympus PEN E-PL9 alebo PEN-F.
Profesionálnou prachotesnou a vodoodolnou voľbou je potom M.ZUIKO DIGITAL ED 7-14mm 1:2.8 PRO. Oproti lacnejšom variante ponúkne nielen širší záber, ale aj konštantnú svetelnosť f/2.8.
Vďaka špeciálnej funkcii top bezzrkadlovky Olympus OM-D E-M1 Mark II možno na fotografovanie architektúry skvele použiť aj svetelné rybie oko M.ZUIKO DIGITAL ED 8mm f/1.8 PRO. Skreslenie, ktoré objektívy typu rybie oko generujú, je totiž schopné už vďaka firmware vykompenzovať.
Každý začínajúci fotograf vie, že na zachovanie najvyššej úrovne detailu treba fotiť s čo najnižšou hodnotou citlivosti ISO. Vyššie hodnoty zapríčiňujú vo fotografiách šum, ktorý je pri architektúre, kde si ceníme najmenšieho detailu, silne nežiaduci. Čo sa konkrétnych čísel týka, na fotoaparátoch Olympus by sme mali ISO ponechať na hodnote 200 alebo ISO LOW.
S nízkou hodnotou ISO sa ale spája nutnosť fotiť s maximálne otvorenou clonou alebo dlhým expozičným časom. Pretože sme si ale už vo výpočte vyššie povedali, že budeme na fotenie architektúry nastavovať clonu v rozmedzí f/5.6 – f/16, zostáva nám použiť dlhý expozičný čas. Našťastie architektúra je z tohto pohľadu celkom vďačná a nikam neutečie. Stavba sa väčšinou nehýbe, naše ruky a fotoaparát by ale mohli, je preto dôležité používať statív a príslušné nastavenia bezzrkadlovky.
Ak to nenarúša náš umelecký zámer, spája sa s fotením architektúry veľká hĺbka ostrosti. Pri nej je celý objekt, vrátane blízkych a vzdialených častí, dokonale ostrý (opak bokeh efektu). Môže sa zdať, že takýto výsledok dosiahneme pri maximálnom zaclonení, avšak aj keď nám to nízka rýchlosť uzávierky a statív umožňujú, nemali by sme to robiť, a to z jedného prostého dôvodu.
Maximálne hodnoty clony so sebou nesú jav zvaný optická difrakcia. Tá naopak spôsobuje nežiaduce rozostrenie obrazu po celej jeho ploche, a práve preto by sme mali na fotenie architektúry voliť clonu medzi f/5.6 a f/16.
Pre úpravu hĺbky ostrosti môžeme siahnuť aj po funkcii Focus Bracketing označovanej ako AF BKT. Tá funguje nasledovne: fotograf zaostrí na určité miesto, stlačí spúšť, fotoaparát ale nevyfotí jednu snímku, ale hneď niekoľko, pričom pri každom ľahko posunie ostriaci bod. Fotograf má nakoniec možnosť si vybrať snímku, ktorá najlepšie zodpovedá jeho predstavám, prípadne môže využiť tzv. Focus Stacking, ktorý snímky nasníma podobne ako Focus Bracketing, vo výsledku ich ale zloží a zaostrí tak celý fotený objekt pri zachovaní neostrého pozadia.
Tieto funkcie sú často používané v makro fotografii, kde je presné ostrenie veľmi náročné, s trochou kreativity ich ale určite využijete aj pri fotení architektúry. Focus Bracketingom sú vybavené len fotoaparáty Olympus OM-D E-M1 Mark II, E-M5 Mark II, E-M10 Mark II a PEN-F, Focus Stacking nájdeme aj v lacnejších modeloch PEN E-PL9 a OM-D E-M10 mark III.
Vo výbave fotoaparátov Olympus OM-D nechýba spoľahlivá 5-osá elektromagentická stabilizácia obrazu, vďaka ktorej možno zhotovovať ostré fotografie pri relatívne dlhých expozičných časoch aj z ruky. Avšak nemá cenu popierať, že najpresnejšou stabilizáciou je kvalitný statív. Ten síce nemožno nosiť všade, keď ho so sebou ale pribalíme, radikálne pri fotení zvýšime pohodlie, čo môže mať výrazný dopad na výslednú kvalitu fotografií.
Predstavte si, že držíte fotoaparát vo viac či menej roztrasenej ruke a aj keď sa o mnohé stará stabilizátor, vy stále musíte voliť kompozíciu, vyrovnávať horizont a korigovať vyrovnávanie stretávajúcich sa línií. Možno to prekonať dvomi cestami – skúsenosťami, precíznosťou a trpezlivosťou, alebo statívom. To ale platí len vo dne, v noci, v zle nasvietenom interiéri či pri iných špecifických príležitostiach siahne po statíve každý profesionál. Pokiaľ neviete, aký statív kúpiť, pomôže vám náš sprievodca Ako vybrať statív.
Keď fotíme s dlhou dobou expozície, snažíme sa zabrániť akýmkoľvek otrasom alebo vibráciám, ktoré by mohli našu snímku znehodnotiť. Bezzrkadlovky Olympus OM-D majú našťastie plno funkcií, ktoré nám s tým pomôžu. Aby sme získali snímky bez chýb spôsobených pohybmi fotoaparátu, dodržiavame nasledujúce pravidlá:
Pri fotografovaní architektúry sa často stretávame so scénami, v ktorých je nutné rôzne exponovať svetlé miesta a detaily tieňov. Pre tento údel majú fotoaparáty Olympus pripravenú funkciu AE bracketing, vďaka ktorej nasníma fotoaparát niekoľko po sebe idúcich snímok. Tie môžeme následne zložiť buď v postprodukcii alebo automaticky priamo vo fotoaparáte – stačí zapnúť funkciu HDR, ktorá to zariadi.
Hoci sa pre svoj umelý vzhľad stáva technika HDR často terčom kritiky, pri správnom použití môže byť tou najlepšou cestou k zachyteniu scény tak, ako ju vidíme vlastnými očami. Pre prirodzený vzhľad je dôležité dbať pri neskorších úpravách fotografií na striedmosť.
S najlepšími bezzrkadlovkami Olympus máte prístup k funkcii High Res Shot. Pokiaľ ju zapnete, funguje nasledovne: fotoaparát nasníma sekvenciu 8 fotografií, pričom po obstaraní každej z nich sa mierne posunie. Keď je s tým hotový, všetkých 8 snímok zloží dohromady a vytvorí jeden, ktorý má 4× vyššie rozlíšenie ako snímač fotoaparátu.
To príde vhod, keď máte v pláne fotku výrazne orezávať alebo zväčšovať, pretože výsledný RAW súbor môže mať 64 Mpx (so 16 Mpx snímačmi) alebo 80 Mpx (s 20 Mpx snímačmi). High Res Shot môže byť pri fotení architektúry, kedy je detail nesmierne dôležitý, úplne zásadný, nemusíme snáď ale ani pripomínať, že na jeho správne fungovanie by mal byť fotoaparát na statíve.
Jedným z najväčších problémov pri fotení architektúry vždy bol výrub zvislíc, ktoré sú úplne prirodzené a s bežnými objektívmi im nemožno opticky predísť. Donedávna existovali len dve varianty, ako fotené stavby „narovnať“. Prvá, a výrazne drahšia technika zahŕňala tzv. tilt-shift objektívy, ktorých prednú časť bolo možné naklápať a posúvať tým optickú cestu, čo zužovanie vysokých budov vyvážilo. Druhým variantom bolo softvérové porovnanie v počítači.
Nové bezzrkadlovky Olympus, konkrétne modely E-M1 Mark II, E-M5 Mark II, E-M10 Mark II, E-M10 Mark III, PEN-F a PEN E-PL9, disponujú funkciou Korekcia lichobežníka (Keystone). Tá dokáže stavby narovnať priamo vo fotoaparáte, a to v reálnom čase, čo znamená, že pri komponovaní záberu vidíme línie už zrovnané, a to ľahko aj bez stoviek eur utratených za tilt-shift objektív.
Štandardom moderných bezzrkadloviek Olympus je tiež výklopný displej, vďaka ktorému môžete ľahko vytvárať fotografie s precíznou kompozíciou i z netradičných uhlov. Napríklad si predstavte, že ste v úzkej ulici, napríklad v centre mesta, a jediným spôsobom, ako zachytiť kostolnú vežu, je fotenie širokouhlým objektívom od zeme. S výklopným displejom to nebude najmenší problém, pretože nech pohnete fotoaparátom akokoľvek, vždy na neho dobre uvidíte. Skrz WiFi potom môžete dokonca k fotoaparátu pripojiť mobilný telefón a vytvárať fotografie cez jeho displej.
Keď už píšeme o bezzrkadlovkách Olympus, mohli by sme si povedať, čo to tie bezzrkadlovky sú. Sú to fotoaparáty, ktoré, ako z názvu vyplýva, neobsahujú zrkadlo. Čo to znamená a aké to má výhody? Konvenčné zrkadlovky majú sústavu zrkadiel, ktorá odráža svetlo z objektívu priamo do hľadáčika – taký hľadáčik nazývame optický. Nasleduje výber výhod bezzrkadloviek voči zrkadlovkám:
Bolo by chybou si myslieť, že kvalita fotografií, ktoré bezzrkadlovky obstarávajú, je voči zrkadlovkám akokoľvek podradná. Oba typy fotoaparátov môžu obsahovať rovnako kvalitné senzory. Bezzrkadlovky sú navyše často prešpikované modernými technológiami ako stabilizátory senzora, 4K videom, dotykovými displejmi či širokými možnosťami konektivity.
Nebolo by však fér nespomenúť, že bezzrkadlovky majú aj niektoré nevýhody. Tou najväčšou je v tejto chvíli slabšia výdrž batérie, čo je zároveň najväčší protiargument na kúpu zrkadlovky. Obľuba bezzrkadloviek však strmo rastie a podľa mnohých predpovedí bude trvať maximálne pár rokov, než kompletne vytlačí zrkadlovky aj z profesionálnej sféry.
Do konca mesiaca auguste máte na Alza.sk možnosť využiť zľavu 10 % na vybrané fotopríslušenstvo. Na jej získanie stačí pri objednaní na Alza.sk zadať zľavový kód OLP10SK. Akcia je časovo obmedzená a vzťahuje sa na nasledujúce produkty
Objektívy M. ZUIKO | Fotobrašny Lowepro | MiniStativ JOBY | Statívy Velbon |
---|---|---|---|
DIGITAL ED 9-18mm f/4.0-5.6 | Pro Runner 350 AW II | GorillaPod 5K Kit | Sherpa RUP-V40 |
DIGITAL ED 12mm f/2.0 | Pro Runner 450 AW II | GorillaPod 5K Stand | Sherpa RUP-L43II |
Magnum 200 AW | SHERPA 200 | ||
Magnum 400 AW | |||
Magnum DV 6500 AW |
Dosiahnuť originálne fotografie architektúry určite nie je jednoduché, zvlášť na turistických miestach, kde si pamiatky fotí takmer každý. Pokiaľ ale budete myslieť na pravidlá, ktoré sme si predstavili vyššie, môžete si byť istí, že aspoň z technického hľadiska budú vaše fotografie ako od profíka. Čo sa umeleckej stránky týka, to už je len na vás a vašom fotografickom cítení.