BOOST JBL BOOST JBL

Fotenie architektúry s bezzrkadlovkami Olympus

Catalogue

Sponsored article

Aktualizované

Vyrážate za fotením architektúry cielene či sa s ním snáď stretávate pri letných cestách na dovolenke? Nezvečniť zaujímavú stavbu svojím osobným prístupom je vždy škoda. So správnymi metódami fotenia architektúry vás teraz zoznámime, rovnako ako vás prevedieme voľbou a nastavením fototechniky Olympus.

Ako fotiť architektúru s fotoaparátmi Olympus

Fotenie architektúry – OBSAH

  1. Základné pravidlá pri fotení architektúry
  2. Čo budeme na fotenie architektúry potrebovať?
  3. Nastavenie ISO, clony a doby expozície
  4. Hĺbka ostrosti pri fotení architektúry
  5. Statív je pri fotení architektúry zásadný
  6. HDR a AE bracketing pri fotení architektúry
  7. Pri fotení architektúry využijete aj High Res Shot
  8. Korekcia lichobežníka: „Tilt-shift“ objektív v každej bezzrkadlovke?
  9. Aj výklopný displej sa pri fotografovaní architektúry hodí
  10. Čo je bezzrkadlovka?
  11. Zľava na vybrané príslušenstvo

Základné pravidlá pri fotení architektúry

Aby ste dosiahli pri fotení architektúry tie najlepšie výsledky, mali by ste sa držať určitých pravidiel. Niektoré sa spájajú s fotografovaním všeobecne, iné vám pomôžu dosiahnuť vynikajúce výsledky výhradne s bezzrkadlovkami Olympus. Pokiaľ chceme získať tie najlepšie fotografie architektúry, mali by sme sa držať nasledujúcich pravidiel:

i Spomínané pravidlá sa týkajú nastavenia fotoaparátu a správneho použitia príslušenstva, originálne fotografie ale sníma sám fotograf. Preto je dôležité pamätať, že na získanie tých najlepších fotografií je potrebná predovšetkým vízia a aspoň štipka umeleckého cítenia.
  • Využívať čo najnižšie ISO.
  • Snímať v režimoch A alebo M.
  • Clonu držať v rozmedzí 5.6 – 16
  • Používať statív.
  • Používať diaľkové ovládanie spúšte alebo samospúšť s oneskorením.
  • Pri fotení zo statívu vypnúť stabilizáciu.
  • Aktivovať elektronickú uzávierku.
  • Zapnúť funkciu porovnávania.
  • Využívať výhody AF bracketingu.
  • Využívať AE bracketing alebo HDR.
  • Využívať výklopný displej.

Čo budeme na fotenie architektúry potrebovať?

Fotografovanie architektúry je spojené so širokouhlými objektívmi. Tie využijeme ako pri zachytávaní drobných detailov, tak potom najmä pri fotení väčších stavieb. Cenovo priaznivým a priestorovo skladným variantom je objektív M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18mm 1:4.0-5.6, ktorý môže vďaka svojej nízkej hmotnosti vytvárať perfektný výletný set napríklad s fotoaparátmi Olympus PEN E-PL9 alebo PEN-F.

Ako fotiť architektúru – M.ZUIKO DIGITAL ED 7-14mm
Profesionálny širokouhlý objektív M.ZUIKO DIGITAL ED 7-14mm f/2.8 PRO sa skvele hodí k najlepšej bezzrkadlovke Olympus OM-D E-M1 Mark II.

Profesionálnou prachotesnou a vodoodolnou voľbou je potom M.ZUIKO DIGITAL ED 7-14mm 1:2.8 PRO. Oproti lacnejšom variante ponúkne nielen širší záber, ale aj konštantnú svetelnosť f/2.8.

Vďaka špeciálnej funkcii top bezzrkadlovky Olympus OM-D E-M1 Mark II možno na fotografovanie architektúry skvele použiť aj svetelné rybie oko M.ZUIKO DIGITAL ED 8mm f/1.8 PRO. Skreslenie, ktoré objektívy typu rybie oko generujú, je totiž schopné už vďaka firmware vykompenzovať.

Ako fotiť architektúru – kompenzácia efektu rybieho oka. Ako fotiť architektúru – kompenzácia efektu rybieho oka.

Kompenzácia efektu rybieho oka vo fotoaparáte Olympus OM-D E-M1 Mark II (pred a po).

Nastavenie ISO, clony a doby expozície

Každý začínajúci fotograf vie, že na zachovanie najvyššej úrovne detailu treba fotiť s čo najnižšou hodnotou citlivosti ISO. Vyššie hodnoty zapríčiňujú vo fotografiách šum, ktorý je pri architektúre, kde si ceníme najmenšieho detailu, silne nežiaduci. Čo sa konkrétnych čísel týka, na fotoaparátoch Olympus by sme mali ISO ponechať na hodnote 200 alebo ISO LOW.

Ako fotiť architektúru – filter šumu
V horších svetelných podmienkach by mohol filter šumu spôsobiť pokles detailu, bez použitia statívu sa ho preto vyplatí deaktivovať.

S nízkou hodnotou ISO sa ale spája nutnosť fotiť s maximálne otvorenou clonou alebo dlhým expozičným časom. Pretože sme si ale už vo výpočte vyššie povedali, že budeme na fotenie architektúry nastavovať clonu v rozmedzí f/5.6 – f/16, zostáva nám použiť dlhý expozičný čas. Našťastie architektúra je z tohto pohľadu celkom vďačná a nikam neutečie. Stavba sa väčšinou nehýbe, naše ruky a fotoaparát by ale mohli, je preto dôležité používať statív a príslušné nastavenia bezzrkadlovky.

Hĺbka ostrosti pri fotení architektúry

Ak to nenarúša náš umelecký zámer, spája sa s fotením architektúry veľká hĺbka ostrosti. Pri nej je celý objekt, vrátane blízkych a vzdialených častí, dokonale ostrý (opak bokeh efektu). Môže sa zdať, že takýto výsledok dosiahneme pri maximálnom zaclonení, avšak aj keď nám to nízka rýchlosť uzávierky a statív umožňujú, nemali by sme to robiť, a to z jedného prostého dôvodu.

Maximálne hodnoty clony so sebou nesú jav zvaný optická difrakcia. Tá naopak spôsobuje nežiaduce rozostrenie obrazu po celej jeho ploche, a práve preto by sme mali na fotenie architektúry voliť clonu medzi f/5.6 a f/16.

Ako fotiť architektúru – hĺbka ostrosti
Pri fotení architektúry používame vyššie hodnoty clony, aby zostali ostré ako bližšie, tak vzdialenejšie objekty.

Pre úpravu hĺbky ostrosti môžeme siahnuť aj po funkcii Focus Bracketing označovanej ako AF BKT. Tá funguje nasledovne: fotograf zaostrí na určité miesto, stlačí spúšť, fotoaparát ale nevyfotí jednu snímku, ale hneď niekoľko, pričom pri každom ľahko posunie ostriaci bod. Fotograf má nakoniec možnosť si vybrať snímku, ktorá najlepšie zodpovedá jeho predstavám, prípadne môže využiť tzv. Focus Stacking, ktorý snímky nasníma podobne ako Focus Bracketing, vo výsledku ich ale zloží a zaostrí tak celý fotený objekt pri zachovaní neostrého pozadia.

Tieto funkcie sú často používané v makro fotografii, kde je presné ostrenie veľmi náročné, s trochou kreativity ich ale určite využijete aj pri fotení architektúry. Focus Bracketingom sú vybavené len fotoaparáty Olympus OM-D E-M1 Mark II, E-M5 Mark II, E-M10 Mark II a PEN-F, Focus Stacking nájdeme aj v lacnejších modeloch PEN E-PL9 a OM-D E-M10 mark III.

Statív je pri fotení architektúry zásadný

Vo výbave fotoaparátov Olympus OM-D nechýba spoľahlivá 5-osá elektromagentická stabilizácia obrazu, vďaka ktorej možno zhotovovať ostré fotografie pri relatívne dlhých expozičných časoch aj z ruky. Avšak nemá cenu popierať, že najpresnejšou stabilizáciou je kvalitný statív. Ten síce nemožno nosiť všade, keď ho so sebou ale pribalíme, radikálne pri fotení zvýšime pohodlie, čo môže mať výrazný dopad na výslednú kvalitu fotografií.

Ako fotiť architektúru – statív
Statív nám dovolí použiť extrémne dlhé expozičné časy, vďaka ktorým môžeme fotiť večer, izolovať nehybný objekt aj vytvoriť zaujímavé efekty.

Predstavte si, že držíte fotoaparát vo viac či menej roztrasenej ruke a aj keď sa o mnohé stará stabilizátor, vy stále musíte voliť kompozíciu, vyrovnávať horizont a korigovať vyrovnávanie stretávajúcich sa línií. Možno to prekonať dvomi cestami – skúsenosťami, precíznosťou a trpezlivosťou, alebo statívom. To ale platí len vo dne, v noci, v zle nasvietenom interiéri či pri iných špecifických príležitostiach siahne po statíve každý profesionál. Pokiaľ neviete, aký statív kúpiť, pomôže vám náš sprievodca Ako vybrať statív.

Fotenie na statíve s bezzrkadlovkami Olympus

Keď fotíme s dlhou dobou expozície, snažíme sa zabrániť akýmkoľvek otrasom alebo vibráciám, ktoré by mohli našu snímku znehodnotiť. Bezzrkadlovky Olympus OM-D majú našťastie plno funkcií, ktoré nám s tým pomôžu. Aby sme získali snímky bez chýb spôsobených pohybmi fotoaparátu, dodržiavame nasledujúce pravidlá:

  • Vypneme stabilizátor senzora.
  • Nebudeme používať spúšť priamo na fotoaparáte.
  • Použijeme káblovú spúšť, ovládanie z mobilu alebo samospúšť s oneskorením.
  • Vypnutím mechanickej uzávierky zapneme uzávierku elektronickú.

HDR a AE bracketing pri fotení architektúry

Pri fotografovaní architektúry sa často stretávame so scénami, v ktorých je nutné rôzne exponovať svetlé miesta a detaily tieňov. Pre tento údel majú fotoaparáty Olympus pripravenú funkciu AE bracketing, vďaka ktorej nasníma fotoaparát niekoľko po sebe idúcich snímok. Tie môžeme následne zložiť buď v postprodukcii alebo automaticky priamo vo fotoaparáte – stačí zapnúť funkciu HDR, ktorá to zariadi.

Ako fotiť architektúru – stabilizácia
Bezzrkadlovky Olympus majú vo výbave aj kvalitnú 5-osú stabilizáciu senzora, vďaka ktorej sa často zaobídeme aj bez statívu.

Hoci sa pre svoj umelý vzhľad stáva technika HDR často terčom kritiky, pri správnom použití môže byť tou najlepšou cestou k zachyteniu scény tak, ako ju vidíme vlastnými očami. Pre prirodzený vzhľad je dôležité dbať pri neskorších úpravách fotografií na striedmosť.

Pri fotení architektúry využijete aj High Res Shot

S najlepšími bezzrkadlovkami Olympus máte prístup k funkcii High Res Shot. Pokiaľ ju zapnete, funguje nasledovne: fotoaparát nasníma sekvenciu 8 fotografií, pričom po obstaraní každej z nich sa mierne posunie. Keď je s tým hotový, všetkých 8 snímok zloží dohromady a vytvorí jeden, ktorý má 4× vyššie rozlíšenie ako snímač fotoaparátu.

To príde vhod, keď máte v pláne fotku výrazne orezávať alebo zväčšovať, pretože výsledný RAW súbor môže mať 64 Mpx (so 16 Mpx snímačmi) alebo 80 Mpx (s 20 Mpx snímačmi). High Res Shot môže byť pri fotení architektúry, kedy je detail nesmierne dôležitý, úplne zásadný, nemusíme snáď ale ani pripomínať, že na jeho správne fungovanie by mal byť fotoaparát na statíve.

Ak chcete vo svojom fotoaparáte všetky funkcie, ktoré bezzrkadlovky Olympus ponúkajú, siahnite hneď po najvyššom modeli Olympus OM-D E-M1 Mark II.

Korekcia lichobežníka: „Tilt-shift“ objektív v každej bezzrkadlovke?

Jedným z najväčších problémov pri fotení architektúry vždy bol výrub zvislíc, ktoré sú úplne prirodzené a s bežnými objektívmi im nemožno opticky predísť. Donedávna existovali len dve varianty, ako fotené stavby „narovnať“. Prvá, a výrazne drahšia technika zahŕňala tzv. tilt-shift objektívy, ktorých prednú časť bolo možné naklápať a posúvať tým optickú cestu, čo zužovanie vysokých budov vyvážilo. Druhým variantom bolo softvérové ​​porovnanie v počítači.

i Môžete sa pozrieť, čo ďalšie sme pre vás vo fotomagazíne pripravili:

Nové bezzrkadlovky Olympus, konkrétne modely E-M1 Mark II, E-M5 Mark II, E-M10 Mark II, E-M10 Mark III, PEN-F a PEN E-PL9, disponujú funkciou Korekcia lichobežníka (Keystone). Tá dokáže stavby narovnať priamo vo fotoaparáte, a to v reálnom čase, čo znamená, že pri komponovaní záberu vidíme línie už zrovnané, a to ľahko aj bez stoviek eur utratených za tilt-shift objektív.

Aj výklopný displej sa pri fotografovaní architektúry hodí

Štandardom moderných bezzrkadloviek Olympus je tiež výklopný displej, vďaka ktorému môžete ľahko vytvárať fotografie s precíznou kompozíciou i z netradičných uhlov. Napríklad si predstavte, že ste v úzkej ulici, napríklad v centre mesta, a jediným spôsobom, ako zachytiť kostolnú vežu, je fotenie širokouhlým objektívom od zeme. S výklopným displejom to nebude najmenší problém, pretože nech pohnete fotoaparátom akokoľvek, vždy na neho dobre uvidíte. Skrz WiFi potom môžete dokonca k fotoaparátu pripojiť mobilný telefón a vytvárať fotografie cez jeho displej.

Ako fotiť architektúru – výklopný displej
Výklopný displej, ktorý bezzrkadlovky Olympus majú, nám pri fotení architektúry ukáže nové uhly záberu.

Čo je bezzrkadlovka, komu je určená a aké má výhody?

Keď už píšeme o bezzrkadlovkách Olympus, mohli by sme si povedať, čo to tie bezzrkadlovky sú. Sú to fotoaparáty, ktoré, ako z názvu vyplýva, neobsahujú zrkadlo. Čo to znamená a aké to má výhody? Konvenčné zrkadlovky majú sústavu zrkadiel, ktorá odráža svetlo z objektívu priamo do hľadáčika – taký hľadáčik nazývame optický. Nasleduje výber výhod bezzrkadloviek voči zrkadlovkám:

  • Snímač nie je blokovaný zrkadlom, ktoré by sa muselo vyklápať, pri snímaní fotografie preto nedochádza k zatmaveniu hľadáčiku po dobu expozície.
  • Absencia zrkadla nahráva použitie elektronickej uzávierky na úplne tiché fotenie.
  • Na rozdiel od optického nám elektronický hľadáčik poskytuje presný náhľad výslednej fotografie vrátane expozície.
  • Vďaka vypusteniu sústavy zrkadiel môžu byť bezzrkadlovky oveľa menšie a ľahšie.

Bolo by chybou si myslieť, že kvalita fotografií, ktoré bezzrkadlovky obstarávajú, je voči zrkadlovkám akokoľvek podradná. Oba typy fotoaparátov môžu obsahovať rovnako kvalitné senzory. Bezzrkadlovky sú navyše často prešpikované modernými technológiami ako stabilizátory senzora, 4K videom, dotykovými displejmi či širokými možnosťami konektivity.

Vďaka absencii zrkadla môžu funkciami prekypujúce fotoaparáty nadobúdať miniatúrne rozmery a produkovať fotografie ako zrkadlovky. Dôkazom je napríklad rad Olympus PEN.

Nebolo by však fér nespomenúť, že bezzrkadlovky majú aj niektoré nevýhody. Tou najväčšou je v tejto chvíli slabšia výdrž batérie, čo je zároveň najväčší protiargument na kúpu zrkadlovky. Obľuba bezzrkadloviek však strmo rastie a podľa mnohých predpovedí bude trvať maximálne pár rokov, než kompletne vytlačí zrkadlovky aj z profesionálnej sféry.

Zľava na vybrané príslušenstvo

Do konca mesiaca auguste máte na Alza.sk možnosť využiť zľavu 10 % na vybrané fotopríslušenstvo. Na jej získanie stačí pri objednaní na Alza.sk zadať zľavový kód OLP10SK. Akcia je časovo obmedzená a vzťahuje sa na nasledujúce produkty

Zľava 10 % na objketívy a vybrané príslušenstvo k fotoaparátom Olympus
Vložte do košíka niektorý z produktov uvedených v tabuľke nižšie, zadajte kód OLP10SK a na tieto produkty získate 10 % zľavu.
Objektívy M. ZUIKOFotobrašny LoweproMiniStativ JOBYStatívy Velbon
DIGITAL ED 9-18mm f/4.0-5.6Pro Runner 350 AW IIGorillaPod 5K KitSherpa RUP-V40
DIGITAL ED 12mm f/2.0Pro Runner 450 AW IIGorillaPod 5K StandSherpa RUP-L43II
Magnum 200 AWSHERPA 200
Magnum 400 AW
Magnum DV 6500 AW

Dosiahnuť originálne fotografie architektúry určite nie je jednoduché, zvlášť na turistických miestach, kde si pamiatky fotí takmer každý. Pokiaľ ale budete myslieť na pravidlá, ktoré sme si predstavili vyššie, môžete si byť istí, že aspoň z technického hľadiska budú vaše fotografie ako od profíka. Čo sa umeleckej stránky týka, to už je len na vás a vašom fotografickom cítení.

M. ZUIKO DIGITAL ED 7-14mm f/2.8 PRO black - Lens Free delivery
to Alza branch
5.0
M. ZUIKO DIGITAL ED 7-14mm f/2.8 PRO black
Lens for digital mirrorless cameras, bayonet Micro 4/3, for Micro 4/3 (eq. 14 - 28 mm), without filter thread, fixed focus, weight: 534 g
1,329 €
Buy
In stock 2 pcs
Order by midnight, get it at the AlzaBox in the morning.
Info
Order Code: OL429b
5.0
JOBY GorillaPod 5K Kit black/grey/red
Mini Tripod - tripod type: tripod, tripod head type: panoramic, max. height 38.5cm, transport height 38.5cm, max. weight capacity 5kg, weight 0.793kg, tripod thread: 1/4", material: plastic and plastic, spirit level and quick release plate, colour: black
148.90 €
Buy
In stock 2 pcs
Order by midnight, get it at the AlzaBox in the morning.
Info
Order Code: JO006a8a
M.ZUIKO DIGITAL ED 12 mm 1:2.0 black
Lens for digital mirrorless cameras, bayonet Micro 4/3, for Micro 4/3 (eq. 24 mm), thread for 46 mm filters, autofocus, weight: 130 g
683.02 €
Buy
In stock 1 pcs
Order Code: OL414e2
M.ZUIKO DIGITAL ED 12mm 1:2.0
Lens for digital mirrorless cameras, bayonet Micro 4/3, for Micro 4/3 (eq. 24 mm), thread for 46 mm filters, autofocus, weight: 130 g
683.02 €
Buy
In stock 1 pcs
Order Code: OL414e
5.0
M. ZUIKO DIGITAL ED 9-18mm
Lens bayonet Micro 4/3, for Micro 4/3, thread for 52 mm filters, autofocus, aperture ring, weight: 155 g
599 €
Buy
Ordered on request
Order Code: OL410c
Print
P-DC1-WEB14
We will call you and advise you professionally
+420 225 340 120
Order inquiry
Question about the product
Please enter your telephone:
Call me
We care about your privacy Alza.cz a. s., Company identification number 27082440, uses cookies to ensure the functionality of the website and with your consent also to personalisage the content of our website. By clicking on the “I understand“ button, you agree to the use of cookies and the transfer of data regarding the behavior on the website for displaying targeted advertising on social networks and advertising networks on other websites.
More information Less info