Hlavné parametre
Konštrukcia
80 %
Obrazová kvalita
70 %
Pomer ceny a výkonu
75 %
Virtuálne prehliadky sú špecifický druh fotografie (ale dnes už aj videa), pre ktorý sa vžilo hneď niekoľko názvov. Okrem výrazu virtuálna prehliadka sa používa aj výraz 360° fotografia, sférická fotografia alebo sférická panoráma a pod. Princíp je však vždy rovnaký – zachytiť úplne všetko v okruhu 360°.
Stále nerozumiete? Tak inak – predstavte si klasickú panorámu, zloženú z niekoľkých fotografií vyhotovených vedľa seba. No a teraz si predstavte, že sa pri fotografovaní týchto fotografií otočíte úplne dookola a vyhotovené snímky zložíte do seba. Vznikne vám vlastne nekonečná panoráma, pretože začiatok a koniec možno tiež spojiť dohromady, takže by z toho teoreticky vznikla fotografia, ktorú by bolo možné nalepiť do vnútra valca, pričom pozorovateľ stojí vnútri uprostred. No, a keď to isté urobíte všetkými smermi, tak vám vlastne vznikne niečo ako guľa a pozorovateľ opäť stojí uprostred vnútri – a presne toto je virtuálna prehliadka. Z praktického použitia sa s virtuálnou prehliadkou najčastejšie stretnete v mapách alebo v aplikácií Google Street View.
Maková hora, Česká republika – Spherical Image - RICOH THETA
Klasická panoramatická fotografia je síce už veľmi starou záležitosťou, ale história virtuálnych prehliadok veľmi dlhá nie je. Naozaj zaujímavé to začalo byť až s príchodom digitálnej fotografie, keď bolo konečne možné snímky ľahko a rýchlo spájať dokopy. Teoreticky je možné takúto virtuálnu prehliadku urobiť akýmkoľvek fotoaparátom aj objektívom, je to len otázka toho, ako ľahko alebo neľahko to potom možno spojiť dohromady. Logicky to však vychádza tak, že čím širokouhlejší objektív, tým menej snímok je potrebných, a tým ľahšie je tiež ich následné skladanie do jedného obrazuy.
Prví fotografi, ktorí sa týmto odborom zaoberali, preto používali digitálne zrkadlovky v kombinácii so širokouhlými objektívmi, prípadne rovno s rybím okom. To už tak prácne nebolo a navyše vďaka použitiu zrkadlovky dosahovali (a stále dosahujú) vynikajúce výsledky aj s ohľadom na technickú kvalitu. Práca so zrkadlovkou a rybím okom síce v tomto smere síce už nie je až taká ťažká, ale predsa len to stále vyžaduje špecializovaný softvér (ktorý navyše nie je práve používateľsky prívetivý) a hlavne veľkú starostlivosť a skúsenosti pri samotnom fotografovaní. Takéto fotografovanie teda stále ešte nie je pre každého a doteraz bolo predovšetkým doménou nadšencov.
Časom sa však výrobcovia fototechniky prebudili a začali sa pomaly ale isto objavovať prvé špecializované fotoaparáty, priamo určené na tento druh fotografie. Často išlo o dosť bizarné kúsky fantastických tvarov a vybavených hneď niekoľkými objektívmi. Niektoré modely boli skôr úsmevná monštrá, pri ktorých bolo hneď od začiatku jasné, že sa výroby ani nedočkajú. Iné zasa boli celkom zaujímavé, nápadité a vybavené dômyselnými funkciami, napriek tomu však ich výroba väčšinou skončila pri niekoľkých prototypoch, alebo len niekoľkými vyrobenými kúskami, ktoré sa často ani nedostali do bežného predaja.
Situácia na trhu sa výrazne zmenila až s príchodom konceptu fotoaparátu Theta, firmy Ricoh. Celý systém bol od začiatku veľmi dobre premyslený, dotiahnutý až do detailov a hlavne už skutočne pripravený na skutočnú sériovú výrobu a predaj. Fotoaparát prvej generácie sa volal jednoducho len Ricoh Theta, vyrábal sa v elegantnom bielom vyhotovení a vynikal predovšetkým skvelou ergonómiou, za ktorú získal niekoľko medzinárodných ocenení za dizajn. Fotoaparát je navrhnutý tak, aby sa dobre držal v ruke, ľahko ovládal a hlavne mal oba objektívy čo najbližšie pri sebe, aby sa fotografie dobre a ľahko spájali, bez hluchých miest (to je hlavný nedostatok skoro všetkých konkurenčných prístrojov). Slabinou bola naopak nízka kvalita fotografií a veľmi nízke rozlíšenie.
Dizajn to bol natoľko vydarený, že sa ho Ricoh zatiaľ drží dodnes pri všetkých ďalších generáciách. Až skoro revolučné bolo celkové vyhotovenie prístroja s dôrazom na maximálne jednoduché ovládanie s úplným minimom ovládacích tlačidiel. Neobvyklá je aj napevno vstavaná batéria a dokonca aj pamäť. Nabíjanie aj sťahovanie fotografií prebieha výhradne cez USB kábel. V prípade potreby detailnejšieho nastavenie parametrov snímania potom chýbajúce tlačidla nahradil naozaj moderný spôsob ovládania, pomocou WiFi a bezdrôtového prepojenia s mobilným zariadením – smartfónom či tabletom. Na komunikáciu slúžila špecializovaná aplikácia Ricoh Theta, dostupná ako pre Android, tak aj pre iOS.
Mierne vylepšenie prišlo po čase v podobe modelu Ricoh Theta M15, ktorý však v podstate priniesol iba možnosť nahrávania videa a niekoľko farebných variantov samotného fotoaparátu. Zásadná zmena prišla až nedávno, a to v podobe modelu Ricoh Theta S a mierne odľahčeného (hlavne cenovo) Ricoh Theta SC, ktorým sa budem venovať v tomto článku.
Ako som už spomenul v úvode, tak v mechanickom vyhotovení a ovládaní sa toho od prvých modelov nič veľmi nezmenilo. Dizajn a ergonómia zostali v podstate rovnaké, zmenili sa len dostupné farebné vyhotovenia. Zostala aj napevno vstavaná batéria a interná pamäť dostatočnej kapacity 8 GB. Prístroj skôr pripomína diktafón a je príjemne malý a ľahký, rozmery sú 130 × 44 × 23 mm a hmotnosť 125 gramov (v prípade modelu SC len 105 gramov).
Obidva objektívy majú solídnu svetelnosť f/2, čo uľahčuje fotografovanie za horších svetelných podmienok. Oba snímacie čipy sú 1/2,3" s rozlíšením cca 12 Mpx, z čoho po zložení snímok do jedného obrazu (automaticky priamo v prístroji) vyjde fotografia s rozmermi 5 376 × 2 688 obrazových bodov, čo je zhruba 14,5 Mpx. Snímky sa bohužiaľ ukladajú len vo formáte JPG. Nahrávať možno aj ozvučené Full HD video s 30 snímkami za sekundu.
Samotný prístroj funguje v podstate len v režime plnej automatiky, a len čo potrebujete jeho detailnejšie nastavenie, potom je potrebné ho prepojiť s inteligentným zariadením a aplikáciou Ricoh Theta S, ktorá je k dispozícii ako na Google Play (Ricoh Theta S – pre Android), tak aj na App Store (Ricoh Theta S – pre iOS). Pomocou tejto aplikácie, samozrejme, môžete prístroj aj diaľkovo ovládať. Aplikácia je veľmi dobre vyladená a používateľsky prívetivá. Síce chýba slovenčina, ale je to také intuitívne, že lokalizácia ani veľmi nevadí.
Cez aplikáciu je k dispozícii ako plná automatika, tak aj predvoľba času, ale chýba predvoľba clony, pretože clona je napevno – fotoaparát nezaostruje, vďaka extrémnej hĺbke ostrosti to ani nie je potrebné, ostré je jednoducho vždy všetko od cca 10 cm až po nekonečno. Zaujímavý je režim priority ISO, keď zadáte citlivosť a automatika k tomu už len dopočíta expozičný čas. Rozsah expozície je k dispozícii v rozsahu 1/6400 až po 60 sekúnd.
Ďalej sú k dispozícii obvyklé nastavenia, ako v prípade bežných fotoaparátov – ako napríklad vyváženie bielej farby, samospúšť, rozlíšenie a podobne. Nechýba ani živý náhľad na displeji smartfónu či tabletu. Aplikáciu musím naozaj pochváliť, pretože je skutočne podarená a hlavne ju výrobca neustále aktualizuje a vylepšuje.
K dispozícii je však aj niekoľko ďalších aplikácií, a to ako priamo od výrobcu, tak aj od nadšeneckej komunity. Pomocou týchto aplikácií je možné vytvárať ďalšiu kreatívnu prácu s fotografiami, najmä potom obľúbené „planétky“. Ďalším doplnkom je aplikácia pre stolné počítače, pomocou ktorej je možné fotografie prezerať a odosielať na web – na virtuálne prehliadky existuje špeciálna firemná stránka. Na tomto odkaze nájdete galariu a ďalšie informácie k projektu.
Virtuálne prehliadky sa však dajú nahrávať aj priamo na Google Street View, pretože Google dokonca oficiálne garantuje plnú technickú kompatibilitu s fotoaparátmi Theta. Ďalej možno prístrojom nahrávať aj video. Tu je zase s Theta kompatibilný portál Youtube, kam je možné videá nahrávať a za chodu ich otáčať, podobne ako virtuálnymi prehliadky. Fajnšmekrom nebude nechýbať ani dnes stále obľúbenejšie časozberné snímanie.
Technická kvalita fotografií je oproti prvým verziám výrazne lepšia, a to nielen vzhľadom na vyššie rozlíšenie, ale aj na prenos farieb a dynamický rozsah fotografií. Dostupný rozsah citlivostí ISO je v rozmedzí ISO 100 až ISO 1 600. Na ukážku kvality výstupu som vydal sériu snímok pri všetkých dostupných citlivostiach ISO – nájdete ich na stiahnutie na konci článku v prílohách.
Fotografie som vydal v tmavom interiéri kostola, kde možno lepšie posúdiť aj dynamický rozsah. Výsledky sa pomerne ťažko posudzujú, pretože toto jednoducho nie je bežný fotoaparát. Avšak podľa mňa je výstup viac než dostatočný na účel, na ktorý je určený (teda predovšetkým virtuálne prehliadky), ale snímky urobené za dobrých svetelných podmienok sú vhodné aj na tlač menších formátov na papier.
Pri praktickom fotografovaní som si asi najviac obľúbil režim priority ISO, a to najmä pri fotografovaní statických scén, keď dĺžka expozície nehrá rolu a je možné tak bez obáv použiť najnižšiu citlivosť ISO 100, pri ktorej je kvalita fotografií logicky najlepšia. Ďalším praktickým postrehom je, že je potrebné si za slnečného počasia dávať pozor na reflexy. Antireflexné vrstvy sú síce pomerne kvalitné, avšak slnečnú clonu použiť nemožno. A tak sa nejakému tomu reflexu jednoducho občas nevyhnete. Reflexy sú minimálne, a keď už, tak sa spravidla vyskytne len jeden, ale malý, o to však výraznejší – sýtočervený. Možno ho však vzhľadom na malé rozmery väčšinou ľahko vyretušovať. Odlesky sa tiež dajú minimalizovať zmenou polohy fotoaparátu k slnku, prípadne umiestnením do tieňa – stačí malé zatienenie, napríklad od vetvy stromu a podobne – a odlesky zmiznú úplne.
Pri práci s Ricoh Theta je tiež potrebné dávať veľký pozor na šošovky objektívov – vzhľadom na unikátnu konštrukciu je isté, že keď vám fotoaparát spadne, tak vždy na šošovku jedného z objektívov. To isté platí pre uloženie prístroja, pri ktorom rozhodne vždy odporúčam použiť originálne puzdro (je v cene prístroja), alebo napríklad ešte v kombinácii s tvrdým obalom na okuliare (to sa mi veľmi osvedčilo).
Skvele môžete naopak využiť malé rozmery a hmotnoť na kreatívnu tvorbu – Theta má štandardný statívový závit, takže ju možno postaviť na statív, prípadne pripevniť nejaké očko a niekam zavesiť. Takéto zábery sú veľmi efektné a v prístroji je aj senzor polohy, takže aj keď Theta visí „dole hlavou“, snímka sa vám v editore sama otočí do správnej polohy. Pri takomto umiestnení na neobvyklé miesta potom o to viac príde vhod diaľkové ovládanie cez WiFi. Tu je potrebné dávať pozor na dosah signálu, ktorý by mohol byť predsa len lepší – aj keď toto sa ťažko posudzuje, pretože to nie je len o WiFi v samotnom fotoaparáte, ale aj v použitom inteligentnom zariadení.
Okrem príslušenstva v podobe rôznych programov sú k dispozícii aj nejaké tie viac či menej praktické doplnky. Najmä ide o rôzne puzdrá, očká na zavesenie, selfie tyče, statívy a podobne. Vyberie si rozhodne každý. Pokiaľ ide o cenu, tak vyslovene lacná hračka to nie je, ale vzhľadom na to, o aký unikátny prístroj ide, tak ani nemožno povedať, že by bol drahý. Ak vás rozprávanie o virtuálnych prehliadkach aspoň trochu zaujalo, tak skúste o Ricoh Theta popremýšľať – získate nielen veľmi neobvyklý fotoaparát, ale vďaka nemu taky získate úplne nový pohľad na svet a veci okolo seba. Ak robíte napríklad s realitami, tak v podobe Thety môžete získať aj účinný nástroj na vaše profesionálne aktivity.
Na záver si môžete ako obvykle stiahnuť niekoľko ukážkových fotografií v plnom rozlíšení. Snímky boli nasnímané fotoaparátom Ricoh Theta S alebo SC. Snímky sú úplne bez úprav tak, ako boli uložené vo fotoaparáte. Kvalitným spracovaním vo fotoeditore by bolo možné dosiahnuť aj podstatne lepšie výsledky.
Konštrukcia
80 %
Obrazová kvalita
70 %
Pomer ceny a výkonu
75 %
Technické informácie | |
---|---|
Typ snímača: | CMOS |
Rozlíšenie snímača: | 24,1 Mpx |
Minimálny čas uzávierky: | 1/7 840 s |
Maximálny čas uzávierky: | 58,8 s |
Maximálna hodnota ISO: | 1 600 |
Rozmery (Š x V x H): | 4,4 × 13 × 2,3 cm |
Hmotnosť: | 125 g |
Michal Kupsa sa narodil v roku 1970 v Brne. Fotografovať začal už vo svojich 15 rokoch. Novinárskej činnosti prepadol o tri roky neskôr. Na svojom konte má spoluprácu s množstvom prestížnych českých aj zahraničných médií vrátane Českej televízie, magazínu DIGI foto alebo napríklad National Geographic. Zameriava sa predovšetkým na cestopisné články, recenzie fototechniky a vedenie fotografických kurzov.