Systém chladenia TwinFrozr VI môžete väčšinou nájsť na grafických kartách série Gaming spoločnosti MSI. To, že ide o veľmi úspešný rad grafických kariet, ktorý je medzi hráčmi počítačových hier veľmi obľúbený, nemusím hádam nijako zdôrazňovať. Ako si však tento úspešný systém chladenia povedie v tandeme s grafickým čipom Polaris 20, konkrétne s Radeonom RX 570? Tak presne to si dnes otestujeme na grafickej karte MSI RX 570 Gaming X 4G.
Grafická karta MSI RX 570 Gaming X 4G je postavená okolo grafického čipu Polaris 20 spoločnosti AMD, na ktorý sú pomocou 256-bitovej zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR5 s kapacitou 4 GB. Svojím výkonom patrí grafická karta MSI RX 570 Gaming X 4G do segmentu stredného výkonu (mainstream), kde zaberá stredné priečky výkonnostného rebríčka.
Grafická karta je nastavená v hernom režime (gaming mode), ktorý je predvolený. V tomto režime je frekvencia grafického čipu 1 281 MHz a frekvencia grafických pamätí 1 750 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR5 predstavuje efektívnu frekvenciu 7 000 MHz. Oproti referenčným hodnotám je teda grafická karta na jadre mierne pretaktovaná o 37 MHz. Frekvencia grafickej pamäte zostala na referenčných hodnotách.
Grafická karta MSI RX 570 Gaming X 4G meria na dĺžku 276 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie celkom 2 rozširujúce sloty. O chladenie sa stará hliníkový chladič, ktorý je na lepší odvod tepla z grafického čipu vybavený dvojicou tepelných trubíc (heatpipes). Moduly napäťových regulátorov sú chladené špeciálnym malým pasívnym chladičom, moduly grafických pamätí však žiadnym špeciálnym chladičom chladené nie sú.
Aktívny čas systému chladenia tvoria dva 95 mm ventilátory TwinFrozr s dvoma patentovanými 95 mm ventilátormi typu TORX 2.0, ktoré generujú o 22 % väčší tlak vzduchu na dokonale tichý chod. Uloženie ventilátorov v dvojitých guľôčkových ložiskách predlžuje ich životnosť a opäť prispieva k veľmi tichému chodu. Technológia Zero Frozr oba tieto ventilátory chladiča pri nízkej záťaži grafickej karty a teplote pod 60 °C úplne vypne. Logo MSI spoločne s časťou krytu chladiča je podsvietené a správanie tohto podsvietenia je možné nastaviť pomocou aplikácie Gaming APP.
O napájanie grafickej karty sa stará jeden 8-pinový konektor, ktorý je umiestnený na jej zadnej strane a ktorý napája kaskádu 8 modulov napäťových regulátorov (VRM). Spotreba MSI RX 570 Gaming X 4G bola nastavená na 120 W a výrobca na jej prevádzku odporúča zdroj s výkonom minimálne 450 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty MSI RX 570 Gaming X 4G riešené pomocou jedného DVI-D (Dual-link) konektora, dvoch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port) a dvoch konektorov HDMI 2.0. Kombinácia dvoch HDMI výstupov je výhodná na zapojenie headsetu virtuálnej reality.
Súčasťou balenia grafickej karty MSI RX 570 Gaming X 4G sú tiež firemné nástroje spoločnosti MSI s názvom Gaming APP a MSI Afterburner.
Gaming APP je veľmi jednoduchým nástrojom, ktorý umožňuje nastaviť frekvencie grafickej karty do troch výkonnostných režimov:
Pomocou nástroja MSI Gaming APP je tiež možné vykonávať nastavenie správania RGB LED na grafickej karte. Môžete nastavovať nielen ich farby, ale aj týmto RGB LED priradiť rôzne efekty (blikanie, pulzovanie, prechody atď.). Nástroj Gaming APP je možné ovládať aj na diaľku, pomocou špeciálnej aplikácie v mobilnom telefóne.
Komu by nástroj MSI Gaming APP pre svoju prílišnú jednoduchosť nevyhovoval, môže využiť nástroj MSI Aftrerburner, ktorý je oveľa lepšie prispôsobený na detailnejšie nastavenie grafickej karty a overclocking.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty MSI RX 570 Gaming X 4G zaradili nasledujúce grafické karty zo segmentu stredného výkonu (mainstream):
MSI RX 570 Gaming X 4G | Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Asus GTX 1060 O6G 9GBPS |
Asus Strix RX 570 O4G Gaming | MSI GTX 1060 3GT OC | Gainward GTX 1050 Ti 4 GB |
MSI GTX 1050 2GT LP | Asus Strix RX 560 O4G Gaming | |
ŠPECIFIKÁCIA GRAFICKÝCH KARIET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Čip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock real Clock | Interface TDP |
MSI RX 570 Gaming X 4G | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 8.192 GB 256b/7000 | 1281 MHz 1281 MHz 1281 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Polaris Polaris 20 XT GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8.192 GB 256b/8000 | 1360 MHz 1360 MHz 1360 MHz | PCIe 3.0 x16 185 W |
Asus GTX 1060 O6G 9GBPS | GP106 GP106-410-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b/9100 | 1633 MHz 1848 MHz 1966 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus Strix RX 570 O4G Gaming | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 8.192 GB 256b/7000 | 1300 MHz 1300 MHz 1300 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
MSI GTX 1060 3GT OC | GP106-3 GP106-300-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET | 1152 72 48 | GDDR5 3.072 GB 192b/8008 | 1544 MHz 1759 MHz 1904 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Gainward GTX 1050 Ti 4 GB | GP107 GP107-400-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14 nm FinFET | 768 48 32 | GDDR5 4.096 GB 128b/7008 | 1291 MHz 1392 MHz 1710 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Asus Strix RX 560 O4G Gaming | Polaris Baffin XT GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14 nm FinFET | 1024 64 16 | GDDR5 4.096 GB 128b/7000 | 1326 MHz 1326 MHz 1326 MHz | PCIe 3.0 x8 75 W |
MSI GTX 1050 2GT LP | GP107 GP107-300-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14 nm FinFET | 640 40 32 | GDDR5 2.048 GB 128b/7008 | 1354 MHz 1455 MHz 1714 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
V dnešných testoch sa v prípade grafických kariet zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude snímková frekvencia. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie grafická karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme považovať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov FRAPS a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je následne vypočítaná práve snímková frekvencia.
Dosiahnuté hodnoty snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú v grafoch uvádzané zostupne tak, že grafická karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe uvedená hore a, naopak, grafická karta s najnižšou snímkovou frekvenciou zase úplne dole. Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS počas 80 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva za I. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia počas 57 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa v prípade grafických kariet NVIDIA veľmi v láske nemajú. Preto by som majiteľom týchto kariet odporučil hru hrať radšej s nastavením na vykresľovanie pomocou DirectX 11. Radeony spoločnosti AMD sú na tom trochu lepšie a DirectX 12 predsa len nejaký ten výkon navyše prinesú.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi zo štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 98 sekúnd nástrojom FRAPS.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odohrávajúca sa uprostred démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC počas 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: „Ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan“. Avšak v prípade tých najmenej výkonných grafických kariet spoločnosti NVIDIA toto pravidlo neplatí, a preto by ste mali preferovať skôr rendering cez OpenGL.
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 96 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12. To však opäť neplatí v prípade slabších grafických kariet spoločnosti NVIDIA (GeForce GTX 1050/Ti), tam radšej nechajte vykresľovanie na DirectX 11.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite hádanky aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 86 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12, avšak mainstreamové grafické karty z neho príliš neťažia.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine počas 105 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčná RPG (Role-Playing Game) sandbox, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra patrí do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard počas 84 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP počas 115 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na účely testovania je uvedené na priložených snímkach.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafické karty MSI RX 570 Gaming X 4G máme za sebou, takže sa spoločne poďme pozrieť na to, ako vlastne táto GPU obstála v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Ako môžete z grafov priemerných výkonov vidieť, grafická karta MSI RX 570 Gaming X 4G si nevedie vôbec zle. Je to vlastne taký „zlatý stred“ medzi grafickými kartami stredného výkonu. Na tú úplne „naj“ výkonnostnú špičku v podaní grafických kariet Radeon RX 580 a GeForce GTX 1060 so 6 GB grafickej pamäte stráca niečo málo cez 10 % výkonu, ale to sa dá celkom ľahko dohnať pretaktovaním, teda zvýšením frekvencie grafického čipu a grafických pamätí. Dôležité víťazstvo si grafická karta MSI RX 570 Gaming X 4G odniesla zo súboja s grafickou kartou GeForce GTX 1060 s 3 GB VRAM, aj keď toto víťazstvo nebolo nijak závratné.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 počas 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Pri hodnotení prevádzkových vlastností grafickej karty MSI RX 570 Gaming X 4G by mal každý zbystriť, pretože tie sú úplne skvelé. Pri vyťažení táto grafická karta prakticky nepresiahla teplotu 60 °C, a to bez toho, aby sa systém chladenia nejako príliš „zapotil“. Otáčky ventilátorov chladiča sú totiž aj pri zaťažení nízke, a to je tiež poznať na minimálnej hlučnosti tejto grafickej karty. Hlučnosť pod 35 dBA je niečo, čo sa len tak hneď nevidí a ja vám môžem s pokojným srdcom garantovať, že grafickú kartu MSI RX 570 Gaming X 4G vo svojom PC rozhodne nebudete počuť. Spotreba grafické karty MSI RX 570 Gaming X 4G nie je nijako vysoká, respektíve nijako extrémne vyššia ako tá, akú ponúkajú bezkonkurenčné Pascal grafické karty.
Čo povedať na záver? Grafická karta MSI RX 570 Gaming X 4G ponúka veľmi solídny mainstreamový výkon pri vynikajúcich prevádzkových vlastnostiach. Hlavnú úlohu tu zohráva systém chladenia TwinFrozr VI, ktorý svoju prácu odvádza jednoducho na výbornú. Solídny výkon, nízke teploty, minimálna hlučnosť a konkurencieschopná spotreba, to sú presne tie dôvody, pre ktoré môžem MSI RX 570 Gaming X 4G každému z vás len vrelo odporučiť. Ak teda vyberáte grafickú kartu zo segmentu strednej triedy, grafická karta MSI RX 570 Gaming X 4G pre vás bude úplne ideálnou voľbou.
MSI RX 570 Gaming X 4G
Grafické kartySolídny výkon a vďaka jedinečnému systému chladenia TwinFrozr VI aj vynikajúce prevádzkové vlastnosti. To sú presne tie dôvody, prečo si grafická karta MSI RX 570 Gaming X 4G z dnešnej recenzie odnáša „Zlatého Alzáka“.
Klady
Zápory