Spoločnosť Zotac je známym výrobcom mini počítačov, a nie je preto ani žiadnym divom, že aj grafické karty tejto spoločnosti sú často navrhované s ohľadom na úsporu miesta. Kompaktné vyhotovenie má tento výrobca jednoducho v krvi, o čom sa napokon presvedčíme aj v dnešnej recenzii, v ktorej si otestujeme grafickú kartu Zotac GTX 1060 AMP! Edition.
Karta Zotac GTX 1060 AMP! Edition je postavená na hernom grafickom čipe NVIDIA GP106, na ktorý sú pomocou 192-bitovej zbernice pripojené moduly pamäte typu GDDR5 s kapacitou 6 GB. Svojim výkonom tak Zotac GTX 1060 AMP! Edition spadá do segmentu stredného výkonu (mainstream), kde zaberá tie najvyššia poschodia pomyselného výkonnostného rebríčka.
Frekvencia grafického čipu je 1 557/1 772 MHz (Base/Boost) a frekvencia grafických pamätí 2 002 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR5 predstavuje efektívnu frekvenciu 8 008 MHz. V porovnaní s referenčnými hodnotami je teda karta na jadre pretaktovaná o 51 MHz v základe a o 63 MHz v Booste. Grafické pamäte sú potom taktované v referenčných hodnotách NVIDIA GeForce GTX 1060.
Grafická karta Zotac GTX 1060 AMP! Edition meria na dĺžku iba 210 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie 2 rozširujúce sloty. O chladenie sa stará hlavný pasív skladaný z hliníkových rebier. Na lepší odvod tepla z čipu je dosadacia časť pasívu v mieste styku vybavená medeným plátom a dvojicou 8 mm tepelných trubíc, ktoré odvádzajú odpadové teplo do rebrovania. Spoločne s grafickým čipom sú chladené tiež grafické pamäte. Napájací kaskáda je tak chladená pomocou menšieho samostatného hliníkového chladiča.
Aktívnu časť systému chladenia tvoria dva 90 mm ventilátory IceStorm so širokými a aerodynamicky tvarovanými lopatkami na dosiahnutie vyššieho tlaku chladiaceho vzduchu. Ventilátory podporujú funkciu Freeze Fan Stop, ktorá pri nízkych teplotách grafickej karty oba ventilátory úplne zastaví, a minimalizuje tak hlučnosť karty v čase, keď nie je nijako vyťažená. Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
O napájanie grafickej karty Zotac GTX 1060 AMP! Edition sa stará 4 + 1-fázová napájacia kaskáda, ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou jedného 6-pinového konektora. Príkon karty bol výrobcom nastavený na 120 W (max. 140 W). Ten potom na jej prevádzku odporúča zdroj s výkonom minimálne 400 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty Zotac GTX 1060 AMP! Edition riešené pomocou jedného DVI-D (Dual-link) konektora, troch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port) a jedného konektora HDMI 2.0.
Súčasťou balenia grafickej karty Zotac GTX 1060 AMP! Edition je tiež firemný nástroj spoločnosti Zotac s názvom FireStorm.
Pomocou tohto nástroja môžete grafickej karte nastavovať rôzne parametre ako napríklad frekvenciu čipu, frekvenciu pamätí, limit spotreby, napätie čipu, krivku otáčok ventilátorov a podobne, a upraviť si tak správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Môžete napríklad kartu pretaktovať na dosiahnutie čo najvyššieho výkonu, alebo dať naopak prednosť lepším prevádzkovým vlastnostiam, ako je teplota, hlučnosť či spotreba.
Na sledovanie správania grafickej karty ponúka nástroj FireStorm tiež monitoring, pomocou ktorého môžete mať na očiach všetky okamžité aj historické údaje dôležitých prevádzkových hodnôt, ako je napríklad teplota karty, otáčky ventilátorov, napätie, spotreba atď.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Zotac GTX 1060 AMP! Edition zaradili nasledujúce modely zo segmentu stredného výkonu (mainstream):
Zotac GTX 1060 AMP! Edition | MSI GTX 1060 3GT OC | Asus EX GTX 1050 Ti O4G |
EVGA GTX 1050 SSC Gaming | Sapphire Nitro + RX 580 8GD5 SE | Sapphire Nitro + RX 570 4GD5 |
Asus RX 560 O4G EVO | ||
ŠPECIFIKÁCIA grafických kariet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Zotac GTX 1060 AMP! Edition | GP106 GP106-400-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b/8008 | 1 557 MHz 1 772 MHz 1 888 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
MSI GTX 1060 3GT OC | GP106-3 GP106-300-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1152 72 48 | GDDR5 3.072 GB 192b/8008 | 1 544 MHz 1 759 MHz 1 904 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus EX GTX 1050 Ti O4G | GP107 GP107-400-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 768 48 32 | GDDR5 4.096 GB 128b/7008 | 1 342 MHz 1 455 MHz 1 680 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
EVGA GTX 1050 SSC Gaming | GP107 GP107-300-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 640 40 32 | GDDR5 2.048 GB 128b/7008 | 1 430 MHz 1 544 MHz 1 798 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Sapphire Nitro + RX 580 8GD5 SE | Polaris Polaris 20 XT GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8.192 GB 256b/8000 | 1 430 MHz 1 430 MHz 1 430 MHz | PCIe 3.0 x16 183 W |
Sapphire Nitro + RX 570 4GD5 | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 8.192 GB 256b/7000 | 1 340 MHz 1 340 MHz 1 340 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus RX 560 O4G EVO | Polaris Polaris 21 XL GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14nm FinFET | 869 56 16 | GDDR5 4.096 GB 128b/6000 | 1 187 MHz 1 187 MHz 1 187 MHz | PCIe 3.0 x8 48 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná práve rýchlosť snímok.
Dosiahnuté hodnoty snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov umiestňované zostupne tak, že karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe umiestnená hore a naopak model s najnižšou snímkovou frekvenciou potom úplne dole. Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Wolfenstein II: The New Colossus je akčná a dobrodružná herná strieľačka z pohľadu prvej osoby. Hra bola postavená na hernom engine IdTech6 vývojármi zo štúdia MachineGames a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Bethesda. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne Manhattan Ruins po dobu 84 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je vôbec prvou hrou, ktorá bola postavená výhradne na grafickom rozhraní API Vulkan. Z tohto grafického rozhrania viac profitujú grafické karty s čipom AMD.
Assassin's Creed: Origins je akčnou adventúrou v poradí už desiatej série, ktorá sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. Hra bola postavená na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 121 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins nie je ku grafickým kartám AMD práve veľmi prívetivá. Grafické karty spoločnosti NVIDIA tu podávajú oveľa lepšie výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akčná počítačová RPG hra, založená na svete postáv JRR Tolkiena, odohrávajúca sa v čase medziobdobí Hobita a Pána prsteňov. Hra bola postavená na hernom engine Firebird vývojármi zo štúdia Monolith Productions a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Warner Bros. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 56 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS po dobu 80 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva počas I. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia po dobu 57 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa v prípade grafických kariet NVIDIA popravde veľmi v láske nemajú. Preto by som majiteľom týchto kariet odporučil hru hrať radšej s nastavením na vykresľovanie pomocou DirectX 11. Radeony spoločnosti AMD sú na tom trochu lepšie a DirectX 12 predsa len nejaký ten výkon navyše prinesú. Aj tým by som ale odporúčal hrať túto hru skôr pod DirectX 11, a vyvarovať sa tak občasných zásekov v hre, ktoré sa u DirectX 12 sem-tam objavujú.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 98 sekúnd nástrojom Fraps.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa uprostred démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC po dobu 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: Ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan.
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 96 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12. To však neplatí v prípade slabších grafických kariet spoločnosti NVIDIA (GeForce GTX 1050/Ti), tam radšej nechajte vykresľovanie na DirectX 11.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite puzzle aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 86 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12, avšak mainstreamové grafické karty z neho nijako významnejšie neťažia.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine po dobu 105 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčné RPG (role-playing game) sandbox, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard po dobu 84 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty Zotac GTX 1060 AMP! Edition máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto karte darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými modelmi v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Grafická karta Zotac GTX 1060 AMP! Edition ponúka veľmi solídny výkon, ktorý bohato vystačí všetkým stredne náruživým hráčom počítačových hier. Vďaka kompaktným rozmerom, a teda aj skromnejšiemu systému chladenia s nižším chladiacim výkonom, si táto karta síce nemôže dovoliť nijak extrémne vysoké frekvencie grafického čipu, ale aj tak je jej výkon viac než dostatočný na plnohodnotné hranie aj tých najnovších počítačových hier, ktoré sa dnes na trhu objavujú.
Ak by niekomu takýto výkon nestačil, vždy môže siahnuť k pretaktovaniu, ktoré mu v prípade grafickej karty Zotac GTX 1060 AMP! Edition prinesie približne 9 % ďalšieho výkonu navyše. O tom ale viac v kapitole o pretaktovaní.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 po dobu 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Napriek kompaktným rozmerov grafickej karty Zotac GTX 1060 AMP! Edition sú jej prevádzkové vlastnosti skvelé. Teploty pri bežnom hraní sa v prípade tejto grafickej karty pohybovali ľahko nad hranicou 70 °C pri hlučnosti okolo 34 dBA a verte, že to je na takto malý chladič výkon naozaj úctyhodný. Spotreba celej testovacej zostavy s grafickou kartou Zotac GTX 1060 AMP! Edition na palube sa pohybovala okolo hranice 220 W, čo je o nejakých cca 70 – 80 W menej ako u síce výkonnejšej, ale aj „pažravejšej“ konkurencie v podaní Radeon RX 580.
Pretaktovanie grafickej karty Zotac GTX 1060 AMP! Edition som prevádzal pomocou nástroja MSI Afterburner tak, aby som v žiadnom prípade neohrozil kartu, a neprišiel tak o jej záruku. Na maximum som zvýšil iba hranicu spotreby (116 % Power Limit) a teploty (92 °C Temp. Limit), napätie grafického čipu som nechal na východiskových hodnotách.
Postupne som zvyšoval hodnoty frekvencie grafického čipu a následne tiež grafických pamätí. Ako stabilná sa nakoniec ukázala hodnota +140 MHz pre čip a +450 MHz pre pamäte. V počítačových hrách sa potom reálna frekvencia grafického čipu pohybovala v priemere na 2 025 MHz, v prípade grafických pamätí 8 900 MHz (efektívne).
Nasledujúce video ukazuje nárast výkonu a prevádzkové vlastnosti v prípade takto pretaktovanej grafické karty Zotac GTX 1060 AMP! Edition v počítačovej hre Crysis 3.
Grafická karta Zotac GTX 1060 AMP! Edition vo svojich kompaktných rozmeroch ukrýva veľmi solídny herný výkon, ktorý by mohol osloviť nejedného hráča počítačových hier. Vďaka malým rozmerom sa táto karta vojde aj do tých menších počítačových skriniek, ktoré sú vhodné na stavbu HTPC (Home Theater Personal Computer). Takéto domáce multimediálne centrum zábavy vám tak ponúkne nielen skvelé multimediálne zážitky, ale s grafickou kartou Zotac GTX 1060 AMP! Edition na palube tiež zážitky herné. Vždy ale majte na pamäti, že takto malé počítačovej skrinky musia byť na dostatočné chladenie herných grafických kariet vždy dobre odvetrávané.
Zotac GTX 1060 AMP! Edition
Grafické kartyGrafická karta ponúka veľmi zaujímavý herný výkon všetkým stredne náročným hráčom počítačových hier. Napriek jej kompaktnému vyhotoveniu tak táto karta disponuje tiež výbornými prevádzkovými vlastnosťami.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.