Kupovanie ojazdeného auta je pre mnohých motoristov zdrojom obáv a neistoty. Zďaleka nie každý si však môže dovoliť zaobstarať nové auto, najmä nové auto s takými parametrami, aké by si predstavoval. Ako kúpiť ojazdené auto a nechytiť sa do niektorej z rozšírených pascí? Pripravili sme pre vás niekoľko všeobecných rád, ako na to.
Mnoho ľudí si aj dnes predstavuje výber automobilu tak, že prídu do autobazáru, prezrú si ponuku ojazdených vozidiel a potom si vyberú z áut priamo na mieste. V čase všadeprítomného internetu, ktorý už nájdete nielen v počítačoch, ale aj vo svojom telefóne, je ale oveľa múdrejšie urobiť si vopred prieskum trhu.
Šikovný kupec ojazdeného auta si najprv urobí predstavu o tom, čo trh v danej kategórii ponúka, v akom rozmedzí sa pohybujú ceny a čo môže očakávať. Až potom si zvolí niekoľko nádejných exemplárov, ktoré vyrazí preskúmať osobne.
Vypraviť sa do autobazárov, alebo kúpiť ojazdený automobil od súkromného predajcu? Stará otázka, ktorej obe riešenia majú svojich nadšených zástancov. Autobazáre s ojazdenými automobilmi, aspoň tie veľké a zavedené, so sebou nesú výhodu väčšej právnej istoty a ľahšieho procesu kúpy, najmä v prípade, ak kupujete ojazdené auto prostredníctvom niektorého z typov financovania, ako je lízing alebo úver.
Kúpa auta od súkromného majiteľa však býva často výhodnejšia, pretože odpadá provízia bazáru, a prináša oveľa lepšiu šancu odhadnúť, akým spôsobom bolo ojazdené auto prevádzkované a ako o neho bolo postarané.
Oba prístupy majú svoje výhody a všeobecne je oveľa dôležitejšie vyberať si len dôveryhodne pôsobiacich predajcov, či už súkromných, alebo bazáre.
Aj keď máte jasno v tom, akú značku a model preferujete, čaká vás neľahká úloha vybrať si zo širokej ponuky na trhu to správne ojazdené auto. Tu býva častou chybou, že sa kupci sústredia len na tie najočividnejšie údaje, ako je počet najazdených kilometrov alebo rok výroby, a zabúdajú na faktory hocikedy oveľa dôležitejšie.
Dobre udržiavané ojazdené auto od starostlivého majiteľa pritom môže byť lepšou voľbou, aj keď je staršie a má najazdených viac kilometrov. Pri výbere je tak dôležité sledovať skôr celkový stav než lipnúť na nízkom nájazde a čo najnovšom roku výroby. Väčšina moderných automobilov je schopná nabehnúť 300 či 400 tisíc kilometrov a už dávno neplatí, že auto s nájazdom vyšším ako 100 tisíc je podozrivé a 200 tisíc znamená vrak.
Oveľa dôležitejšie je, či bolo ojazdené auto dôkladne servisované a ako sa s ním zaobchádzalo. O tom (okrem prehliadky vozidla, o ktorej budeme hovoriť v ďalšom bode) najlepšie vypovie dôveryhodne vyplnená servisná knižka či v prípade kúpy zo súkromných rúk osobnosť majiteľa.
Je tiež užitočné zistiť si servisné intervaly daného modelu a brať ich pri výbere do úvahy. Pokiaľ má daný model napríklad naplánovaný veľký servis vrátane výmeny rozvodov na 120 tisíc kilometrov, môže byť múdrejšie kúpiť ojazdený automobil so 130 či 140 tisíckami kilometrov (pokiaľ bol servis preukázateľne vykonaný) než ten so 100 či 110, ktorý na servis ešte len čaká.
V ideálnom prípade vyrážame na prehliadku ojazdeného auta, alebo skôr niekoľkých áut (obvykle nie je ideálne kúpiť prvé vozidlo danej značky/modelu, ktorý uvidíte) v sprievode skúseného mechanika alebo si dohodneme prehliadku ojazdeného auta v nami zvolenom servise.
Ak to však z nejakého dôvodu nie je možné, dokáže aj poučený laik veľa vecí odhaliť sám. Stačí trocha základných znalostí, prípadne vybavenie, ako je merač hrúbky laku, merač škár, merač dezénu alebo elektronická diagnostika. Ako pri kontrole ojazdeného vozidla pred kúpou postupovať a na čo si dať pozor?
Prvé, čo o ojazdenom aute prezradí veľa, je jeho vizuálny stav zvonku. Typickými varovnými znakmi sú nerovnaké škáry karosérie, najmä ak sa líšia na ľavej a pravej strane vozidla, diely karosérie v odlišnej farbe, alebo aj len mierne sa líšiaci odtieň, prípadne akékoľvek časti nesúce známky demontáže a následnej spätnej montáže.
Pomôžu aj drobné detaily na ojazdenom vozidle – skrutky, ktorými je uchytený blatník a ktoré uvidíte pod kapotou, sú zvyčajne nastriekané spolu s okolím. Je to na jednej strane iné? Vyzerá to tak, že nie všetky sú pôvodné alebo majú poškodené hlavy? Niekto zrejme daný karosársky diel menil. To isté platí o najrôznejších krytoch a podobne.
V ideálnom prípade si ďalej pomôžete meračom hrúbky laku, ktorý ešte lepšie informuje o prípadných nekvalitných opravách ojazdeného automobilu – lak by mal byť na celom aute približne rovnomerný.
A pochopiteľne pozor na koróziu – typicky sa prejavuje na miestach, ako sú spodné časti prahov, lemy blatníkov a podbehy, spodné okraje dverí alebo podvozok ojazdeného auta.
Aj vo vnútri ojazdeného auta nájdete mnoho stôp, ktoré napovedia všeličo o jeho histórii. Začína to obligátnym stavom volantu, sedačky vodiča, radiacej páky a pedálov. Na tachometri svieti 80 tisíc kilometrov, ale volant je ohmataný dohladka? Niečo asi nebude v poriadku. Obrovským varovným znakom je akákoľvek známka toho, že boli vo vozidle menené airbagy, alebo že dokonca chýbajú, čo naznačuje pomerne vážnu haváriu v minulosti.
Celkový stav interiéru ojazdeného auta tiež napovie, ako sa k ojazdenému autu správali predošlí majitelia, a v akej by teda mohol byť všeobecnej kondícii.
Akonáhle sme dokončili vizuálnu prehliadku, je načase ojazdený automobil naštartovať. Úplne prvé, čo by sme si mali všimnúť, je to, či sa po otočení kľúčikom na chvíľku rozsvietia všetky kontrolky – ak nie, a najmä ak sa nerozsvieti napríklad kontrolka diagnostiky motora, je pravdepodobné, že ju niekto odpojil zámerne, čím chcel zrejme niečo zakryť .
Rovnako tak pochopiteľne nie je žiadúce, aby naopak kontrolka diagnostiky svietila potom, čo ojazdený automobil naštartujeme. V takom prípade je vhodné najlepšie cez diagnostiku zistiť, akú chybu rozsvietená kontrolka signalizuje.
Ideálne je štartovať ojazdené auto studené, pozorne pritom načúvať a sledovať, čo vychádza z výfuku. Neprirodzené zvuky a akýkoľvek nápadný dym z výfuku znamenajú zvyčajne väčší či menší problém – čierny dym spravidla príliš bohatú zmes, modrý olej v palive, biely naopak vodu. V poriadku je, zvlášť za chladných dní, mierny dym pripomínajúci paru.
Po naštartovaní je tiež vhodné vyskúšať funkčnosť všetkých svetiel ojazdeného automobilu vrátane brzdových, diaľkových, smeroviek a podobne, rovnako ako všetkého zariadenia v kabíne – od rádia cez elektrické okná či sedačky až po klimatizáciu.
Ešte viac ale o ojazdenom aute zistíme, až keď ho budeme šoférovať. Vtedy je načase vyskúšať niekoľko zásadných vecí, ktoré nám napovedia veľa o jeho technickom stave.
V ideálnom prípade by nemalo ojazdené auto za jazdy „ťahať“ doľava ani doprava (čo napovedá o prinajmenšom zlej geometrii kolies, aj keď je vhodné overiť, či nie je na vine zle nahustená pneumatika), a to ako pri konštantnej jazde, tak pri brzdení.
Odpor volantu by mal byť vyrovnaný, nemalo by sa stať, že ojazdený automobil na jednu stranu zatáča ľahšie, alebo že vo volante cítime výraznú vôľu a neistotu. Sústredíme sa aj na zvuky od podvozku a na to, ako sa auto pohybuje po ceste – ak cítime výrazné rázy a trhanie, je opäť niečo v neporiadku, typicky najrôznejšie čapy, silentbloky a iné prvky zavesenia.
Rovnako tak pri brzdení by sa nemali objavovať vibrácie a pri akcelerácii by mal plyn reagovať plynulo a bez „kašľania“, výrazných zdržaní či strát výkonu. Spojka by nemala zaberať príliš „hore“, čo naznačuje jej opotrebovanie – ak je ojazdený automobil vybavený automatickou prevodovkou, tá by potom nemala „kopať“ ani nápadne preklzávať.
Ideálne je vyskúšať si viac exemplárov rovnakého modelu a porovnávať s jedným, o ktorom viete, že je vo vynikajúcom stave.
Ak vás prehliadka uspokojila, je čas na samotnú kúpu – a samozrejme aj na rokovaní o cene, pri ktorom môžete využiť všetky nedostatky ojazdeného automobilu, ktoré ste pri prehliadke a skúšobnej jazde odhalili. Keď je obchod uzavretý, zmluva podpísaná a peniaze odovzdané (prípadne financovanie dohodnuté), zostáva už len vozidlo prepísať, čo sme opisovali v našom predchádzajúcom článku Ako prepísať auto.
Obvykle tiež býva vhodné urobiť po kúpe ojazdeného auta aspoň základný servis, ako je výmena olejov, filtrov, prípadne aj rozvodov, dezinfekciu klimatizácie či obstaranie nových pneumatík. Hodí sa tiež skontrolovať povinnú výbavu a predtým, ako do neho s rodinou nasadnete, celé auto dôkladne vyčistiť a naleštiť.
A na záver si môžete urobiť radosť niečím z našej ponuky autopríslušenstva, napríklad novými poťahmi na sedačky či na volant.
Akého predajcu si vyberiete, je len na vás, mal by byť ale dôveryhodný a ponúkať ojazdený automobil v dobrom stave. Nedostatky automobilu zisíte jeho dôkladnou prehliadkou aj počas šoférovania. Čo ste našli, nezabudnite zohľadniť pri rokovaní o cene. Teraz už viete všetko, čo pre úspešnú kúpu ojazdeného auta vedieť potrebujete.