Objektív je neoddeliteľným doplnkom tela fotoaparátu a má rozhodujúci podiel na výslednej kvalite fotografie. Vždy je potrebné sa zamyslieť nad tým, čo bude hlavným objektom vo vašom hľadáčiku a podľa toho vyberať. Ideálne sklo nanešťastie neexistuje. Profesionálni fotografi tak mávajú poruke hneď niekoľko objektívov, ktoré striedajú podľa účelu použitia.
Výborné optické vlastnosti a kresba, na ktorú mnoho fotografov nedá dopustiť.
Portrétne alebo kinofilmové objektívy
Ideálne ako prvý objektív pre začiatočníka. Jeden objektív môže nahradiť ohniskový rozsah hneď niekoľkými pevnými sklami.
Univerzálne objektívy vhodné na cesty
Originálny objektív odporúčaný výrobcom
Výrobcovia k telám zrkadloviek používajú vlastný rad objektívov, napríklad Nikon – Nikkor, s ktorými garantujú vzájomnú kompatibilitu. Nie vždy sú však originálne objektívy optimálnou voľbou. Občas býva z pohľadu pomeru kvality a ceny vhodné siahnuť po neoriginálnom kuse.
Objektív inej značky
Neoriginálne objektívy bývajú spravidla lacnejšie ako tie od Nikonu či Canonu. Cena však nie je jedinou prednosťou. V súčasnosti neoriginálni výrobcovia svojou kvalitou tým originálnym zdatne konkurujú. Pri výbere sa teda skôr než na výrobcu zamerajte na kvalitu a parametre daného skla. Neoriginálne objektívy produkuje napríklad spoločnosť Sigma alebo Tamron. Pri kúpe je nutné dať pozor, či daný objektív je s vaším fotoaparátom kompatibilný.
Rybie oká
Širokouhlé
Stredné (základné) ohniská
Teleobjektívy
Podľa tela fotoaparátu, respektíve veľkosti snímača:
Objektív, ktorý je kompatibilný s full frame prístrojmi, možno zároveň použiť aj na telách prístrojov s menším snímačom APS-C.
Objektív, ktorý je určený pre telá s APS-C snímačom nemôže byť použitý na telách prístrojov s full frame snímačom.
Šport je charakteristický rýchlo sa pohybujúcimi objektívmi. To kladie zvýšené požiadavky na techniku. Požadované sú krátke expozičné časy a rýchly a presný autofokus. Medzi fotografmi sú obľúbené najmä zoomovacie objektívy s rozsahom 70 – 200 mm, a to najlepšie so svetelnosťou f/2,8. Profesionálni fotografi, napríklad futbalových zápasov, používajú často pevné sklá s dlhšími ohniskovými vzdialenosťami. Tieto objektívy však svojou cenou prekračujú finančné možnosti bežných fotografov a ich úzke zameranie.
Nikde nie je napísané, že širšie ohniská sú na fotografovanie nepoužiteľné. Ak máte možnosť sa k objektu bezprostredne priblížiť, môžu aj týmto spôsobom vzniknúť zaujímavé fotografie.
Fotografovanie wildlife je veľmi špecifická a drahá záležitosť. Vopred počítajte s tým, že objektívy stoja od niekoľkých stoviek po niekoľko tisíc eur. V mnohých ohľadoch sú podobné športovým objektívom. Zásadným parametrom je dostatočná ohnisková vzdialenosť, a to minimálne 300 mm s dôrazom na čo najlepšiu svetelnosť. Ohniská do 400 mm ponúkajú svetelnosť až f/2,8, väčšie ohniská majú už iba f/4 a horšiu.
Amatérski fotografi, ktorí nemajú taký veľký základný kapitál na obstaranie objektívu s dlhou ohniskovou vzdialenosťou, môžu situáciu vyriešiť zaobstaraním telekonvertora. Ten ohniskovú vzdialenosť za cenu zhoršenia optickej kvality a svetelnosti predĺži.
Na portrétové fotografie je ideálny objektív s pevným ohniskom. Tie sú charakteristické vyššou svetelnosťou a lepšou optickou kvalitou. Práve svetelnosť je pre kvalitný portrét kľúčová, pretože je spojená s efektným rozmazaním pozadia. Flexibilita zoomovacích objektívov tu nie je toľko potrebná – pri hľadaní ideálnej kompozície máte dostatok času urobiť pár krokov.
Na fotografovanie portrétov predstavuje dobrú východiskovú voľbu objektív s ohniskom 50 mm a svetelnosťou f/1,8 a vyššou. Ceny pri Canone a Nikone sa začínajú od 200 eur.
Reportážne fotografie vyžadujú istú mieru zručnosti a pohotovosti, čím patria k náročnejším žánrom. Základom je širokouhlý objektív s ohniskom 28 – 35 mm a s dobrou svetelnosťou – nikdy dopredu neviete, v akých svetelných podmienkach budete musieť robiť snímky. Vyššie požiadavky sú kladené aj na zaostrovací mechanizmus, pretože musíte rýchlo a bezchybne zachytiť neopakovateľné momenty.
Reportážna fotografia je často spojená aj s nepriaznivými vonkajšími vplyvmi – prach, otrasy, pády a pod. Oplatí sa preto brať ohľad aj na konštrukčnú odolnosť objektívu. Plastové objektívy neutesnené voči prachu a vlhkosti na profesionálne využitie vhodné nie sú.
Pre prípady, keď budete ďaleko od centra diania, je vhodné siahnuť aj po dlhších ohniskách. Príkladom môže byť Canon 75 – 300 mm s f/4 – 5,6 alebo Nikkor 70 – 300 mm s f/4,5 – 5,6.
Makro objektívy na rozdiel od ostatných typov objektívov umožňujú vytvorenie snímky z minimálnej zaostrovacej vzdialenosti a v pomere veľkosti minimálne 1 : 1, teda v životnej veľkosti. Ak ste sa rozhodli fotografovať objekty z blízka, je zásadná vhodná ohnisková vzdialenosť (minimálne 50 mm) a parameter minimálnej zaostrovacej vzdialenosti.
Ďalej by mal objektív mať stabilizáciu obrazu, pretože nie vždy je možné fotografovať so statívom. Automatické zostrenie toľko nevyužijete – o výsledku môžu rozhodovať milimetre, čo často núti na dosiahnutie precíznych výstupov siahnuť po manuálnom zaostrení.
Na fotografovanie krajiny je najvhodnejší širokouhlý objektív s ohniskom 12 – 20 mm, aby sa do záberu vošlo čo najviac. Svetelnosť tu nehrá oproti ostatným žánrom až takú významnú úlohu, pretože sa v snahe dosiahnuť čo najlepšiu ostrosť v celej ploche záberu zámerne používajú vyššie clonové čísla (f/5,6 a vyššie).
Hoci to môže byť prekvapivé, v prípade krajinárskej fotografie sa oplatia aj teleobjektívy, a to v prípade snahy zachytiť vzdialený objekt, ktorý je súčasťou scenérie. Univerzálne riešenie v tomto smere predstavujú objektívy s ohniskovou vzdialenosťou 70 – 300 mm. Svetelnosť a rýchlosť zaostrovacieho mechanizmu tu nie je kľúčovým parametrom, čo je dobrou správou pre vašu peňaženku.
Ohnisko je stred objektívu, kde sa pretínajú prechádzajúce svetelné lúče. Ohnisková vzdialenosť sa meria medzi optickým stredom objektívu a rovinou, na ktorú dokáže zaostriť fotografovaný objekt. Zjednodušene možno povedať, že čím menšia je ohnisková vzdialenosť, tým väčší je uhol záberu objektívu – záleží však aj na veľkosti snímača.
Objektívy sa podľa ohniskovej vzdialenosti dajú rozdeliť na tri základné skupiny:
Vybrané objektívy sú vybavené optickou stabilizáciou, ktorá eliminuje rozmazanie snímky. V praxi tak možno dosiahnuť dlhšie expozičné časy bez nutnosti využiť statív. Táto vlastnosť je cenná v prvom rade v prípade športovej fotografie.
Na zaostrenie objektívu je zásadný zaostrovací motorček. Nie všetky objektívy disponujú vlastným zaostrovacím motorčekom. V praxi sa môžeme stretnúť s týmito alternatívami:
Na optickú kvalitu objektívu má vplyv predovšetkým typ použitých šošoviek a antireflexné úpravy – pri drahších objektívoch sú najrozšírenejšie asférické šošovky a ED sklá.
Asférické šošovky majú oproti sférickým tú výhodu, že sú menšie, ľahšie, majú lepšie optické vlastnosti a potláčajú optické chyby – šošovka je na okrajoch sploštená, čo umožňuje dopad svetelných lúčov priamo do jej ohniska. Objektívy, ktoré využívajú asférické šošovky, dosahujú konštrukčne menšie rozmery. Spoznáte ich najčastejšie podľa skratiek ASL, ASPH (Aspherical Lens) a podobne.
ED sklá zhodne lámu svetelné lúče naprieč farebným spektrom, čím dosahujú výrazne lepšiu optickú kvalitu a ostrosť fotografií, zároveň potláčajú chromatickú aberáciu (farebnú chybu). Najčastejšie sa označujú skratkami ED, LD a AD.
V neposlednom rade poprední výrobcovia objektívov aplikujú na povrch svojich šošoviek rôzne antireflexné vrstvy, ktoré minimalizujú odlesky pri fotografovaní proti svetlu a nedochádza tak k strate kontrastu. Najčastejšie sa označujú skratkami E, MC a MRC.
Bajonet slúži na uchytenie objektívu k telu fotoaparátu. Každý výrobca má väčšinou vlastný typ bajonetu, preto nie sú navzájom kompatibilné. Pre nekompatibilné objektívy a telá existujú rôzne redukcie a adaptéry, tie však obmedzujú niektoré funkcie, ako napríklad autofókus.
Crop faktor predstavuje koeficient, ktorým sa prepočítava ohnisková vzdialenosť objektívu na získanie údajov o skutočnom zornom uhle. Je to pomer uhlopriečky kinofilmu k uhlopriečke snímača vo fotoaparáte. Zorný uhol závisí na rozmere snímača fotoaparátu a ohniskovej vzdialenosti objektívu.
Hĺbka ostrosti vyjadruje rozdiel vzdialenosti najbližšieho a najvzdialenejšieho objektu, ktorý sa na finálnej snímke ľudskému oku javí ako ostrý.
Ohnisková vzdialenosť predstavuje základný parameter objektívu. Je to vzdialenosť medzi optickým stredom objektívu a rovinou, na ktoré objektív dokáže zaostriť snímaný objekt, tzn. tam, kde sa pretínajú všetky lúče svetla, ktoré prechádzajú objektívom.
Svetelnosť objektívu (f) vyjadruje, koľko svetla je objektív schopný pri fotografovaní využiť na vykreslenie snímaného objektu. Je to pomer priemeru vstupnej šošovky objektívu a ohniskovej vzdialenosti.
Stabilizátor obrazu pomáha zamedziť rozostreniu snímok vplyvom chvenia fotoaparátu. Objektív so stabilizátorom obrazu využijete najviac, ak veľmi približujete, alebo len tak, keď fotografujete z ruky, nie zo statívu.
Slovník pojmov
Svetelnosť
Svetelnosť predstavuje množstvo svetla, ktoré objektív prepúšťa k snímaču. Vyjadruje sa clonovým číslom. Platí, že čím nižšie, tým vyššia je svetelnosť. Tie nejsvetelnejšie pevné objektívy disponujú svetelnosťou okolo f/1,4, objektívy typu zoom začínajú od f/2,8. Vyššia svetelnosť sebou prináša kratšie expozičné časy a menšiu hladinu ostrosti (rozmazané pozadie), zároveň však aj vyššie požiadavky na presnosť zaostrenia a optickú kvalitu objektívu.
Svetelnosť je vytúženou vlastnosťou najmä v prípade portrétnych a športových objektívov. V prípade fotografovania architektúry a krajiny sú používané vysoké clonové čísla (kvôli ostrosti). Pri výbere je preto dôležité klásť dôraz skôr na optickú kvalitu objektívu.