Ako vybrať svetlo na bicykel

Catalogue

Aktualizované

Predné a zadné svetlo na bicykel je povinnou súčasťou cyklistickej výbavy za zhoršeného osvetlenia. Svetlá sa líšia napájaním, uchytením, výkonom a v neposlednom rade tiež spracovaním. Iné požiadavky na svetlo bude mať pravdepodobne človek, ktorý len dochádza do práce, a ten, kto vymetá lesné trialy. Ako správne vybrať svetlo na bicykel?

Ako vybrať svetlo na bicykel – OBSAH

Tipy pri výbere svetla na bicykel

  1. Pokiaľ chcete len byť vidieť, postačí vám blikačka a svetlo z nejakej súpravy.
  2. Ak chcete dobre vidieť v náročnom teréne, voľte kombináciu čelovky (svetla na helmu) a čelného svetla na riadidlá.
  3. Na jazdu na ceste a osvetlených cestách je vhodné predné svetlo s užším kužeľom, do terénu naopak so širším a rozptýlenejším.
  4. Ak chcete naozaj dobre vidieť za každej situácie, vyberajte svetlo s minimálnym svetelným tokom 500 lúmenov.
Cyklosvetlo

Najčastejšie otázky pri výbere svetla na bicykel

Čo je to svetelný tok (lm) a aký vybrať?

Svetelný tok sa udáva v lúmenoch (lm) a určuje mieru svetla, ktorá vyjde zo zdroja. Čím vyššia je jeho hodnota, tým viac svitu zo svetla vychádza.

Na zadné svetlá platí:

  • do 20 lm – jednoduché hobby zadné svetlá.
  • 20 až 50 lm – výkonné zadné svetlá pre náročnejších.
  • 50 lm a viac – profesionálne zadné svetlá pre výkonnostných jazdcov. Ideálne, ak sa často pohybujete na ceste.

Na predné svetlá a čelovky platí:

  • do 300 lm – svetlá, vďaka ktorým vás uvidia ostatní.
  • 300 až 500 lm – uvidíte dobre najmä na ceste a v čiastočne osvetlenom teréne.
  • 500 lm a viac – profesionálne svetla pre výkonnostných jazdcov. Ideálne, ak sa často pohybujete v teréne a na neosvetlených komunikáciách.

Aký dosah svetla vybrať a aký svetelný kužeľ?

Na jazdu na ceste a osvetlených komunikáciách sa hodí skôr dlhší dosvit s menším svetelným rozptylom. Na jazdu v teréne naopak využijete širší svetelný rozptyl (kužeľ) a na maximálnom dosvite toľko nezáleží.

Koľko má mať svetlo LED diód?

Svetlá s väčším počtom diód majú spravidla vyšší svetelný tok (lm). Súčasne najvýkonnejšie diódy sú CREE LED.

Aké funkcie svetla ponúknu?

Väčšina svetiel na bicykel ponúkajú niekoľko funkcií:

  • Niekoľko intenzít svietenia.
  • Blikanie s rôznou intenzitou a rýchlosťou.
  • SOS blikanie.
  • Režim BURST – extrémne výkonné osvetlenie po dobu niekoľkých sekúnd.
  • Nastavenie svetelného kužeľa (wide/narrow) – umožňuje prispôsobiť šírku svetelného kužeľa podľa požiadaviek jazdca.
  • Displej – zobrazuje zostávajúcu kapacitu batérie a ďalšie dôležité údaje.

Doba svitu

Doba svitu je jedným z hlavných parametrov. V prípade, že sa chystáte používať svetlo na dlhé výlety, odporúčame svetlo s vymeniteľným napájacím akumulátorom. Prípadne dvojicu svetiel, aby ste si to druhé vždy mohli dobíjať pomocou power banky niekde v batohu.

Odolnosť a vodoodolnosť

Kvalitnejšie svetlá majú stupeň krytia (IP), ktorý udáva ich odolnosť proti vonkajším vplyvom.

Najčastejší stupeň krytia pri svetlách

Stupeň pred nebezpečným dotykom pred vniknutím cudzích predmetov
IP 0x bez ochrany bez ochrany
IP 1x dlaňou veľkých (>50 mm)
IP 2x prstom malých (>12,5 mm)
IP 3x nástrojom drobných (>2,5 mm)
IP 4x nástrojom, káblom veľmi drobných (>1 mm)
IP 5x akoukoľvek pomôckou prachu čiastočne
IP 6x akoukoľvek pomôckou prachu úplne


Stupeň pred vniknutím vody (špecifikácia IPX)
IP x0 bez ochrany
IP x1 chránené proti zvisle kvapkajúcej vode.
IP x2 chránené proti kvapkajúcej vode v sklone 15°
IP x3 chránené proti vodnej triešti (kropenie, dážď)
IP x4 chránené proti striekajúcej vode
IP x5 chránené proti tryskajúcej vode
IP x6 chránené proti intenzívne striekajúcej vode (vlnobitie)
IP x7 chránené proti ponoreniu do vody na 30 minút do hĺbky 1,5 metra
IP x8 chránené proti trvalému ponoreniu do vody
IP x9 chránené proti tlakovej vode (WAP)

Mám zvoliť svetlo s nabíjacím akumulátorom alebo s batériami?

Pri malých blikačkách a osvetlení vlastného jazdca sa niekedy využívajú malé gombíkové batérie. Výhodou takéhoto riešenia je najmä priestorová nenáročnosť, nevýhodou naopak len obmedzený svetelný tok (lm).

V nižšej strednej triede sa často stretnete s napájaním tužkovými (AA) a mikrotužkovými (AAA) batériami. Nevýhoda takéhoto napájania je jasná – na dobíjanie musíte zakaždým batérie vybrať zo svetla a vložiť do nabíjačky. Prípadne kúpiť nové jednorazové batérie.

Najpohodlnejším a pravdepodobne aj najlepším riešením je napájanie z akumulátora. Vybité svetlo potom len jednoducho pripojíte na zdroj energie, najčastejšie USB nabíjačku alebo power banku, a jednoducho dobijete. Niektoré svetlá sa dajú dokonca dobíjať aj pri používaní (pri jazde). Výhodou dobíjacích svetiel s akumulátormi typu Li-ion je aj fakt, že držia po celú dobu použitia konštantný svetelný tok a neslabnú ako svetlá na tužkové batérie.

Ako ďalej zlepšiť viditeľnosť v cestnej premávke?

Skvelým nástrojom, ako zvýšiť svoju viditeľnosť, sú odrazové sklá do výpletu kolies. Stoja iba niekoľko málo jednotiek eur a výrazne zlepšia vašu viditeľnosť z bočnej strany bicykla.

Predné svetlá na bicykel

Predné svetlá na bicykel

  • Široký sortiment na každé použitie
  • Povinná výbava za zhoršeného osvetlenia (namiesto prednej odrazky)
  • Lepšie modely majú vstavaný akumulátor

Predné svetlá na bicykel sa pohybujú v naozaj širokom spektre výkonov aj cenoviek. Najlacnejšie modely sa napájajú súpravou tužkových batérií, tie drahšie potom vstavaným akumulátorom. Kvalitnejšie svetlá majú niekoľko úrovní intenzity, vrátane možnosti blikania (stroboskop). Niektoré svetlá využívajú dokonca externú batériu, ktorá sa spravidla pripevňuje na rám bicykla.

Výhody a nevýhody
  • Spravidla niekoľko intenzít svitu a stroboskop
  • Niektoré modely obsahujú v príslušenstve držiak na helmu
  • Modely použiteľné do terénu a miest úplne bez osvetlenia sú relatívne drahé
  • Zaberajú miesto na riadidlách (ak ich nemáte na helme)

Časté otázky k predným svetlám

Môžem predné svetlo pripevniť na helmu?

Predné svetlá sa vždy primárne pripevňujú na riadidlá bicykla. Možnosť pripevnenia na helmu sa u výrobcov rôzni, vždy je potrebné skontrolovať balenie, či je držiak na helmu súčasťou.

Oplatí sa priplácať za drahšie separátne predné svetlo?

Svetlá v súpravách sú vhodné skôr pre hobby jazdcov. Pokiaľ jazdíte často na bicykli za zhoršených svetelných podmienok a chcete dobre vidieť, prípadne sa radíte skôr do výkonnostnej kategórie cyklistov, kúpa samostatného predného svetla so svetelným tokom cez 500 lúmenov je logickým riešením.

Zadné svetlá

Zadné svetlá na bicykel (blikačky)

  • Nevyhnutná súčasť každého bicykla
  • Môže vám zachrániť život
  • Najlacnejšie stoja len pár jednotiek eur

Zadné svetlo na bicykel (blikačku) by mal vlastniť každý cyklista bez ohľadu na to, v akú dennú dobu jazdí. Stačí, keď sa zatiahne, a za zhoršeného osvetlenia vám môže jednoduchá blikačka zachrániť život. Pre profesionálnych jazdcov sú potom k dispozícii rôzne vylepšené varianty s extra výkonným svitom alebo napríklad bočným dosvitom.

Výhody a nevýhody
  • Nízka obstarávacia cena
  • Minimálne náklady na údržbu
  • Ste dobre vidieť v cestnej premávke
  • Spravidla majú niekoľko režimov blikania a svietenia
  • Zaberajú miesto na sedlovke, ale dajú sa chytiť aj na batoh atď.

Časté otázky k zadným svetlám

Oplatí sa priplácať za drahšie separátne zadné svetlá?

Kvalitnejšie zadné svetlá ponúknu často nielen vyšší svetelný tok, ale tiež viac režimov blikania a niekedy aj presah do strany. Pokiaľ teda trávite s bicyklom viac času na ceste, určite sú samostatné svetlá na zvážení.

Kam sa pripevňuje zadné svetlo?

Zadné svetlo sa najčastejšie pripevňuje na sedlovku, k dispozícii sú však aj modely, ktoré pripevníte na rám, zadnú stavbu, prípadne rovno na batoh.

Sety predného a zadného svetla

Sety predného a zadného svetla

  • Vhodné pre menej náročných používateľov
  • Budete s nimi vidieť, ale komfortné osvetlenie terénu nezaistia
  • Cenovo veľmi dostupné riešenie

Sety svetiel sú určené predovšetkým pre hobby jazdcov, ktorí potrebujú byť videní ostatnými účastníkmi cestnej premávky. Často využívajú na napájanie tužkové alebo gombíkové batérie. Ich výkon však spravidla nestačí na to, aby sa dali plnohodnotne použiť aj v teréne a na cestách bez osvetlenia.

Výhody a nevýhody
  • Sú cenovo dostupné
  • Zaistia vašu viditeľnosť pre ostatných účastníkov premávky
  • Ľahko sa obsluhujú a inštalujú
  • Nutnosť meniť batérie alebo ich vyberať a dobíjať v externej nabíjačke (pri väčšine modelov)
  • Slabý svetelný výkon do náročnejšieho terénu
  • Nižšia kvalita spracovania, často len plastové šasi
Čelovky

Čelovky

  • Široké spektrum modelov pre začínajúcich aj náročných používateľov
  • Ideálne v kombinácii s predným svetlom
  • Vhodné aj na túry či do stanu

Čelovky ponúkajú šikovný spôsob, ako pokryť svetlom priestory, kam práve nesmerujú vaše riadidlá. Nehodia sa však na úplne každú helmu. Dobre padnú najmä na enduro helmy, ktoré majú vzadu gumičku na zabezpečenie okuliarov. Na cyklistiku takisto vyberajte čelovky, ktoré majú odopínateľný stredový popruh alebo ho nevyužívajú vôbec.

Výhody a nevýhody
  • Svietia presne tam, kam sa pozeráte vy
  • Často niekoľko intenzít svietenia
  • Niekedy aj možnosť nastavenia šírky svetelného kužeľa
  • Nehodia sa na každú helmu
  • Na cyklistiku nie sú vhodné čelovky s fixným stredovým popruhom

Časté otázky k čelovkám

Musím si kupovať čelovku k prednému svetlu?

Kombinácia svetla na helme so svetlom na riadidlách je jednoznačne lepším riešením ako jeden silný zdroj osvetlenia. Obzvlášť pri jazde v teréne určite oceníte, že vidíte tam, kam smerujú riadidlá, aj kam sa práve pozeráte.

Najznámejší výrobcovia svetiel na bicykel

Svetlá Moon Svetlá Sigma Svetlá Fenix           Svetlá Force

Ako vybrať svetlo na bicykel podľa typu jazdy?

Terénna jazda vs. jazda po ceste

Ak jazdíte výhradne na ceste a osvetlených cestách, pravdepodobne si vystačíte so svetlom na riadidlách. V teréne je naopak jazda bez osvetlenia na helme veľmi problematická a takmer vždy sa tam používa kombinácia osvetlenia na helme a riadidlách.

Chcete byť videní vs. chcete vidieť

Ak jazdíte výhradne po osvetlených cestách a iba za šera, pravdepodobne si vystačíte s malým setom predného a zadného svetla. Keď sa naopak chystáte do terénu za tmy, nemali by ste vyrážať so svetlom pod 500 lúmenov.

Slovník pojmov – Svetlá na bicykel

Svetelný tok

Svetelný tok vyjadruje množstvo svetla, ktoré vychádza zo zdroja. Do úvahy sa berú rôzne vlnové dĺžky svetla a citlivosť ľudského oka. Zjednodušene ide o svetelný výkon vybraného zdroja, ktorý sa meria v jednotkách lúmenov (lm).

Akumulátor

Akumulátor je zariadenie, ktoré môžete použiť ako zdroj energie po tom, čo ho nabijete. Používa sa ako pomocný zdroj energie. Zjednodušene ide o batériu, ktorú je možné opakovane nabíjať.

Stupeň krytia (IP)

Stupeň krytia (IP) udáva odolnosť elektrospotrebičov proti vniknutiu cudzích telies a kvapalín, najmä vody. Vyjadruje sa v tzv. IP kóde, ktorý je tvorený znakmi „IP“ nasledovanými dvomi číslicami: prvá udáva ochranu pred nebezpečným dotykom a pred vniknutím cudzích predmetov, druhá označuje stupeň krytia pred vniknutím vody.

Slovník pojmov

Print
P-DC1-WEB12
We will call you and advise you professionally
+420 225 340 120
Order inquiry
Question about the product
Please enter your telephone:
Call me
We care about your privacy Alza.cz a. s., Company identification number 27082440, uses cookies to ensure the functionality of the website and with your consent also to personalisage the content of our website. By clicking on the “I understand“ button, you agree to the use of cookies and the transfer of data regarding the behavior on the website for displaying targeted advertising on social networks and advertising networks on other websites.
More information Less info