AD elektro Star Wars

Marvel United (RECENZIA) – Svet potrebuje superhrdinov

Komiksový hrdina si nikdy neoddýchne, tým skôr pokiaľ je jeho domovom vydavateľstvo Marvel. Každý deň sa objavujú nové hrozby a záporáci, ktorých najmenšou túžbou je aspoň ovládnutie sveta, keď ho práve nechcú hnať do úplnej záhuby. S výberom slávnych postáv sa v doskovke Marvel United musíte spoločne postaviť trom takýmto hrozbám. Trúfnete si vyzvať Red Skulla, Taskmastera a Ultrona?

Marvel United; foto: obal

Marvel United v skratke

Marvel United

• Žáner: Kooperačná stratégia
  • Počet hráčov: 1 – 4
  • Autor: Andrea Chiarvesio, Eric M. Lang
  • Vydavateľ: CMON, Spin Master
  • Distribútor v ČR: ADC Blackfire
  • Herný čas: 40 minút
  • Odporúčaný vek: od 14 rokov (ale kľudne od deviatich)
  • Obťažnosť podľa BoardGameGeek: 1,82/5
  • Hodnotenie BGG: 7,7/10 (k 17. 2. 2022)

Obsah recenzie Marvel United

1. Podliakovi v pätách
  2. Civilisti v ohrození
  3. Ako sa hrá Marvel United (pravidlá)
  4. Strážcovia galaxie a Spider-Man na telefóne, X-Meni za dverami
  5. Recenzia Marvel United: záverečné hodnotenie

Podliakovi v pätách

Človek sa v dnešnej dobe ťažko vyhne fenoménu Marvel Universe a je úplne jedno, či tým myslíte komiksy, filmy, seriály alebo hry. Postavy pôvodne z kreslených zošitov v súčasnosti skrátka vedú, takže sa dostanú aj do doskových hier, o čom nás v poslednom čase presvedčili poupravené reskiny populárnych titulov ako Splendor Marvel, Rukavice nekonečna (variácia na Milostný dopis) či X-Men: Povstání mutantů využívajúce mechaniky Temného znamenia. Občas dôjde aj na pôvodné projekty, ktoré sú často kooperačné, ako napríklad Marvel Champions alebo dnes recenzovaný titul Marvel United.

Marvel United; foto: komponenty

Marvel United (Obsah balenia)

Vo vnútri krabice Marvel United nájdete 7 figúrok hrdinov, 3 figúrky zloduchov, 84 kariet hrdinov, 3 dosky zloduchov, 36 kariet sprisahania, 18 kariet hrozby, 8 lokácií, 1 prehľad misií, 3 karty misií, 3 karty výziev, 156 žetónov, a 1 pravidlá.

Na jeho vývoji spolupracovali Andrea Chiarvesio a Eric M. Lang (v krátkom čase sa na českom trhu objavuje tretí jeho počin, predtým sme recenzovali Ankh: Bohové Egypta a Cthulhu: Aj smrť môže zomrieť). Skúsení tvorcovia vymysleli kooperačný mechanizmus, pri ktorom sa snažíte pomocou kariet vymyslieť stratégiu na podkopanie plánov záporákov, aby ste ich nakoniec mohli oslabených doraziť. Tímové myslenie sa prejavuje vo využívaní zručností postavy vyložených pred vaším ťahom, čo dáva priebehu zábavnú dynamiku a naozaj musíte so svojimi kolegami komunikovať, aby ste boli svojich Nemesis schopní poraziť. Nie sú to totiž žiadne strúhadlá.

Civilisti v ohrození

Vo vlastnej družine až štyroch hráčov môžete privítať obľúbené postavy, z ktorých si vyberie každý fanúšik – Iron Man, Captain America, Black Widow, Hulk, Captain Marvel, Ant-Man a Wasp. Každý charakter má svoje unikátne vlastnosti, ktoré sa hodia v rôznych situáciách, takže musíte premyslieť, koho z nich zvoliť proti konkrétnemu nepriateľovi. Napríklad Wasp pomôže s rýchlym presunom, Cap prispieva hrdinskosťou a Hulk rozháňa civilistov, ktorí sa hromadia na jednom mieste (preľudnenie lokácií civilistami či zločincami je zásadný problém, ako sami zistíte).

Marvel United; foto: hrdinové Marvel United; foto: Taskmaster

Marvel United (Stolná hra)

Konflikt hrdinov s ultimátnym zloduchom tvorí základnú premisu Marvel United.

Ak radi čelíte výzvam, tak by u vás Marvel United mal zabodovať, pretože pri porážaní trojlístku zlosynov sa môžete riadne zapotiť. Veľmi záleží na vašej taktike a tiež na namiešaní kariet záporáka (tu sa hodí vlastnosť Black Widow odhaľovať zlodušské plány súperov). Každá partia je tak trochu iná, aj keď na štartovom poli vyzerá dosť podobne. Do priebehu veľa hovorí odlišná podstata nepriateľov, pretože Red Skull rozsieva strach a chaos, zatiaľ čo Ultron sa spolieha na zahltenie hrdinov a Taskmaster na vytvorenie vlastných obranných pozícií.

Čas na prípravu slušnej východiskovej situácie dáva arcilotrom fakt, že im nemôžete ublížiť, pokiaľ nesplníte tri čiastkové úlohy (záchrana civilistov, polapenie zločincov, oslobodenie lokácií). Postup proti nepriateľovi si musíte dobre rozvrhnúť, čo znamená vhodne uvoľňovať miesta na hernej ploche, plniť miestne úlohy (dávajú vám bonusy a oslabujú bossa) a zároveň počítať ťahy do konca hry. Pretože vaša porážka sa blíži s každou odhodenou kartou – keď totiž dôjdu nepriateľovi alebo hrdinovi, ste v kaši (a s vami celý tím, poťažmo svet). Samozrejme ešte môže zlosyn naplniť svoj masterplán, zatiaľ čo váš úspech spočíva iba v jeho pokorení.

Marvel United; foto: karty

Marvel United (Stolná hra)

Všetky akcie hrdinov v Marvel United sú odvodené od kariet, ktoré máte na ruke.

Ako sa hrá Marvel United (pravidlá)

Dnešná doskovka vás nijako nepotrápi zložitými mechanizmami, v podstate môžete otvoriť škatuľu, desať minút čítať manuál a začať hrať, čo určite poteší nováčikov a občasných hráčov (pravidlám sa venuje celkovo sedem strán manuálu s mnohými vysvetľujúcimi obrázkami). Partiu v Marvel United pripravíte tiež behom niekoľkých chvíľ – vyberiete zloducha, premiešate jeho karty, priradíte mu životy na základe počtu hráčov, následne rozložíte okolo jeho dosky šesticu lokácií, po ktorých sa budete pohybovať a ktoré zaplníte žetónmi zločincov, civilistov a kartou hrozby nepriateľa. Následne si každý vyberie svojho hrdinu, príslušné karty a prípadne dodatočné výzvy, načo sa môže začať.

Marvel United; foto: partie

Marvel United (Stolná hra)

Príprava partie v Marvel United sa stane otázkou niekoľkých chvíľ, aj vďaka prehľadnému inzertu krabice.

Hráči vykladajú do radu/kruhu karty, aby mohli vykonať základné akcie podľa symboliky (pohyb, zranenie, hrdinská akcia) a prípadne špeciálna zručnosť. Nadväzujúci hráč využíva rovnaké symboly z už vyloženej karty a ešte pridáva svoje. Každý (okrem prvého) tak prevádza svoj ťah so svojím predchodcom, čo symbolizuje prácu v superhrdinskom tíme. Po každom treťom (neskôr druhom) ťahu „prispieva“ svojimi zákernými plánmi, ktorými zapĺňa lokácie civilistami a zločincami (keď dôjde miesto na karte, dôjde ku škodiacemu efektu preľudnenia), nepriateľ. Posúva sa v smere hodinových ručičiek a spúšťa efekty „Bam“ v neoslobodených lokáciách a na svojej karte (Red Skull straší, Taskmaster upevňuje nezraniteľnosť a Ultron zahlcuje).

Hrdinovia musia splniť dve čiastkové úlohy, aby mohli na bossa zaútočiť, a zároveň sa snažia vyhnúť efektom preľudnenia. Takto sa po jednotlivých ťahoch striedajú, premýšľajú, či sa oplatí vyložiť silnú kartu alebo ešte počkať, a reagujú na postup zloducha. Vaše postavy môžu byť zranené, čo symbolizuje odloženie karty na spodnú časť doberacieho balíčka. Hráči bez kariet sú pre dané kolo K.O., ale môžu v ďalších ťahoch pokračovať (počas mdlôb sa na nich nevzťahujú herné efekty). Hrdina neúspešne ukončí svoju misiu iba v prípade, že mu úplne došli karty (nemá si čo pribrať a nemá čo vyložiť).

Marvel United; foto: příběh

Marvel United (Stolná hra)

Vyložené karty skladáte v Marvel United do radu, čím vlastne rozprávate príbeh vášho superhrdinského ťaženia proti zlu.

Ako už bolo naznačené vyššie, uspieť v Marvel United nie je úplná prechádzka ružovým sadom. Pokiaľ však patríte medzi harcovníkov túžiacich po krvavej výzve, môžete si zvýšiť obťažnosť zahodením niektorých (všetkých) kariet so žolíkovými symbolmi, ktoré je možné použiť ako ktorúkoľvek zo základných akcií. Je dobré tiež poznamenať, že pravidlá hry umožňujú aj singleplayerový prístup tým, že si vyberiete troch hrdinov a premiešate ich balíčky navzájom, z čoho môžu vzniknúť veľmi zaujímavé situácie.

Strážcovia galaxie a Spider-Man na telefóne, X-Meni za dverami

Prístupnosť Marvel United a populárna téma zafungujú u mnohých začiatočníkov ako skvelá motivácia, navyše sa menej skúseným hráčom predstaví celkom sympatický kooperatívny prístup (ak nebude v skupine alfa diktátor, ktorý z ostatných vyrobí len „držiaky na karty“), čo si zaslúži pochvalu. K dobru sa musí pripísať roztomilo sympatická grafika, ktorá sa netradične nedrží komiksovej ani filmovej predlohy a ide vlastnou cestou, čo je príjemná zmena. Vzhľadom na vydanie pod krídlami spoločnosti CMON musia byť v krabici aj figúrky, ktoré sa tiež podarili (teda až na desivé zistenie, že Cap a Red Skull sú si dosť podobní. Že by požmurknutie k Tajnému impériu?).

Český vydavateľ ADC Blackfire konceptu Marvel United verí, takže súčasne so základnou krabicou lokalizoval do češtiny aj dve rozšírenia – Spider-Verse (traja pavúčí hrdinovia a záporák Green Goblin) a Strážcovia galaxie (zločinec Ronon a proti nemu bohužiaľ iba Star-Lord a Rocket, bez Gamory a Draxa). Navyše sa pripravuje samostatná x-menia odnož a nedávno bolo oznámené vydanie expanzie s Deadpoolom (bude fungovať ako hrdina aj záporák, čo k jeho ukecanej postave sedí). Pokiaľ vám teda Marvel United padne do noty, máte dosť priestoru na podniknutie ďalších dobrodružstiev.

Marvel United; foto: postavičky

Marvel United (Stolná hra)

Kvôli grafickému poňatiu môže Marvel United evokovať detskú doskovku, ale plnohodnotne zabaví aj dospelých. Vlastné vizuálne poňatie komiksového univerza je príjemne osviežujúce.

Z môjho pohľadu sa tak podarilo vydať projekt, ktorý u hráčskeho publika zafunguje ako príjemne plynúci filler, ale zároveň má potenciál pritiahnuť nových doskovkárov. Sympatická grafika, nenáročné pravidlá a punc primeranej výzvy potešia nielen dospelých, ale aj detských hráčov (odporúčanie na krabici ako 14+ neberte vážne, žiak druhého stupňa základnej školy nebude mať v partii žiadny problém). Ak vám navyše komiksové univerzum sedí, mal by u vás Marvel United zabodovať.

Za poskytnutie recenznej kópie Marvel United ďakujeme českému distribútorovi hry spoločnosti ADC Blackfire.

• Zdroje: Vlastný

Recenzia Marvel United: záverečné hodnotenie

Marvel United; recenze

Marvel United

Marvel United je nenáročnou kooperatívnou hrou, ktorej sa nemusia báť nováčikovia a skúsenejší hráči si ho užijú ako pohodovú oddychovku. V krabici nájdete dostatok odlišných zloduchov a skupinku hrdinov, ktoré treba poskladať do funkčného tímu. Fanúšikovia hry môžu rozširovať svoj zážitok o ďalšie postavy a výzvy.

• Plynulá a nenáročná hrateľnosť
  • Mechanika kooperácie „predchádzajúcej karty“
  • Každý zloduch vyžaduje vlastný prístup
  • Funkčný singleplayer
  • Možnosť rozširovať
  • Podarená grafika

• Občas kruté namiešanie kariet zloducha
  • „Rotovanie“ kariet s komponentmi po stole

Since I can remember, I have hidden my identity behind the name Jakub Němec. I have always wanted to experience adventures with the hero, which is why I developed a great passion for books and video games as a child. In interactive worlds, I prefer RPGs of all kinds. Most recently, I am interested in independent titles that have innovative ideas.