Vyberte prvok na stránke, ktorého sa chyba týka

Bezkontaktný a bezpečný nákup

Doručujeme do 91 AlzaBoxov.

Rúška a ochranné pomôcky

Máme na sklade a ihneď k odberu.

Najširšia ponuka notebookov skladom

Notebooky pre študentov, na Home Office, pre školy aj firmy.
Ochranné pomôcky

Ako vybrať elektrobicykel

Zobraziť katalóg
• Autor: Redakcia

Prečo si kúpiť elektrobicykel? Napríklad preto, že váš pravidelný cyklovýlet sa razom výrazne predĺži. Na plne nabitú batériu totiž prejdete aj sto kilometrov bez väčšej námahy a objavíte aj miesta, kam by ste s klasickým bicyklom nedošli. Udržíte krok s fyzicky zdatnejšími partnermi a kamarátmi a doprava do práce mestom bude na elektrobicykli rýchlejšia ako hromadnou dopravou. Existuje niekoľko typov elektrobicyklov, každý je určený pre iný typ terénu. Neviete, aký elektrobicykel kúpiť? Poradíme vám!

Elektrobicykle

Ako vybrať elektrobicykel – OBSAH ČLÁNKU

Výhody a nevýhody elektrobicyklov
  • Sloboda pohybu bez ohľadu na terén, vek a pohlavie
  • Keď nechcete, nespotíte sa
  • Na výlete toho stihnete/uvidíte dvakrát tak veľa
  • Jednoduchý výšľap do kopca
  • Pohyb cestou do práce
  • Vyrovnáva výkonnostné rozdiely medzi partnermi
  • Ekologické cestovanie
  • Náročnejšia jazda pri vybitej batérii
  • Vyššia cena

Dôležité vlastnosti elektrobicyklov

Dojazd elektrobicykla

Výsledný dojazd ovplyvňuje štýl jazdy, hmotnosť jazdca a terén, ktorým idete. Pohybuje sa od 30 do 150 km podľa jazdných podmienok a typu bicykla. Dojazd je jedným z hlavných parametrov, aký elektrobicykel vybrať. Pokiaľ má bicykel špeciálny režim pre silnejší záber, počítajte s tým, že čím viac budete tento režim používať, tým nižší bude dojazd.

Maximálny dojazd dosiahnete v režime asistovaného šliapania.

Motor a jeho umiestnenie

Jednou z kľúčových vlastností elektrobicyklov je umiestnenie motora. V zásade existujú dve možnosti, motor v náboji zadného kolesa a motor umiestnený v strede rámu. Každá z možností má svoje výhody a nevýhody.

  • Motor v zadnom náboji bicykla patrí k najčastejším riešeniam. Nevyžaduje tzv. frekvenčné šliapanie, z toho dôvodu sa hodí najmä do mestskej premávky alebo na rovinu. Jeho výhodou je jednoduchý servis a solídne zrýchlenie, tento typ rozhodne ponúka aj veľmi dobrý pomer ceny a výkonu. Avšak nevýhodou je vyššie zaťaženie bicykla v zadnej časti a tiež nerovnomerné rozdelenie energie (elektromotor pomáha viac alebo menej, než šliapete, výsledkom je horšia synchronizácia).
  • Motor v strednej časti rámu je najlepší z hľadiska vyváženia, a tým aj jazdných vlastností. Okrem rýchlosti šliapania reaguje aj na silu, akou sa do pedálov opierate, a dokáže preto ponúknuť ideálnu výpomoc. Vďaka tomu, že automaticky volí optimálne otáčky, je stredový motor úspornejší. Nevýhodou je vyššia obstarávacia cena, v závislosti na štýle radenia sa tiež znižuje životnosť reťaze o cca 15 %.

Motory elektrobicyklov majú tiež rôzny výkon. Silnejšie sú určené do terénu a slabšie na pozemné komunikácie.

Umiestnenie batérie

Batéria dodáva potrebnú energiu, a preto patrí okrem motora k najdôležitejším komponentom. Najčastejšie sa využívajú lítium-iónové batérie, ktoré za predpokladu správnych skladovacích podmienok ponúkajú vysokú kapacitu a dlhú životnosť. Vyžadujú však pravidelné nabíjanie, a aj keď ich nepoužívate, je vhodné udržiavať ich nabité na 50 až 80 % a dobíjať cca raz do mesiaca. Ak plánujete dlhšie cyklovýlety, je dobré ich naplánovať s ohľadom na umiestnenie dobíjacích staníc, ktorých sieť v poslednej dobe narastá. Nemenej podstatné sú aj umiestnenia batérie. Tie sú v zásade dve:

  • Rámové batérie sú ideálne najmä preto, že nenarušia ťažisko bicykla. Umiestňujú sa do priestoru, kde je zvyčajne držiak na fľašu s pitím. Na trhu sú ako batérie plne integrované do rámu, tak tie, ktoré sú súčasťou rámu len čiastočne.
  • Nosičové batérie sú vhodné iba pre bicykle, ktoré už z podstaty priestor na zadný nosič majú, teda najčastejšie mestské typy. Nijako to ale nebráni tomu, aby sa batéria dala jednoducho vybrať. Umiestnenie v zadnej časti bicykla je však trochu spoznať na jazdných vlastnostiach bicykla, ťažisko je posunuté viac dozadu.

Ovládače elektrobicykla

Podľa druhu pohonu, výrobcu a stupňa osadenia bicykla rozlišujeme tri základné typy ovládačov – s LED displejom, s LCD displejom a s tzv. smart systémom.

  • LED displej predstavuje najjednoduchší systém ovládania bicykla. Týmto typom displeja dokážete bicykel zapnúť/vypnúť, ovládať stupeň výpomoci šliapania a asistenta pri chôdzi, poprípade zapnúť/vypnúť svetlá. Zobrazuje tiež stupeň nabitia batérie.
  • LCD displej je druhým najčastejším typom a nájdete ho zvyčajne na vidlici riadidiel. Často funguje aj ako jednoduchý cyklopočítač (aktuálna rýchlosť, denná a celková prejdená vzdialenosť, priemerná rýchlosť, čas, zobrazenie výkonu motora atď.). Podľa možností výrobcu možno určovať ďalšie parametre, ako je presný priemer/obvod bicykla, počet stupňov výpomoci a možnosť ich individuálneho nastavenia a pod.
  • Smart systémy, ktoré sú samy o sebe skôr než ovládaním bonusovou funkciou navyše, sú vybavené napr. funkciou GPS s možnosťou navigácie a záznamu trasy, určenia polohy bicykla či tréningovými módmi. Okrem toho ponúkajú aj možnosť prepojenia s inteligentným telefónom a pod.

Rýchlosť

Zo zákona musí byť obmedzená maximálna rýchlosť elektrobicykla na 25 km/h. Smernica má však 10 % toleranciu a preto rad výrobcov nastavil maximálnu rýchlosť na hranicu 27,5 km/h. Niektoré horské elektrobicykle disponujú špeciálnym off-road režimom, ktorý umožní vyšší výkon motora, ako povoľuje smernica. Tento režim však nesmie byť použitý na verejných komunikáciách. Väčšina bicyklov má obmedzenú maximálnu rýchlosť na 25 km/h.

Veľkosť bicykla

Veľkosťou bicykla sa rozumie dĺžka sedlovej rúrky – vzdialenosť medzi stredovou osou a koncom sedlovej trubky. Vhodná veľkosť sa určuje podľa výšky postavy. Pre postavu 160 – 170 cm vysokú je vhodná veľkosť 17". Pre postavu 170 – 180 cm – 19" a pre 180 – 190 cm – 21".

Ak si neviete dať rady s tým, akú veľkosť bicykla zvoliť, odporúčame náš článok s prevodnou tabuľkou, v ktorom sa podrobne dozviete, ako vybrať veľkosť bicykla.

Horské elektrobicykel

Horské elektrobicykle

  • Silný motor do terénu
  • Vyvážené ťažisko s akumulátorom pod rámom

Horské elektrobicykle majú oproti iným bicyklom na elektrinu, rovnako ako bežné horské bicykle, pevnejšiu konštrukciu a širšie kolesá. Ľahko prejdú aj náročnejším terénom mimo spevnených povrchov. Spolu s elektrickým pohonom vás teda horské elektrobicykle dovezú aj na miesta, kam by ste sa skôr nedostali. Nehodia sa ale príliš na klasickú cestnú cyklistiku. Motor horských elektrobicyklov je bežne chránený pred prachom, bahnom a ďalšími nepriaznivými vplyvmi.

Výhody a nevýhody
  • Zvládnu aj jazdu v teréne
  • Pevná konštrukcia
  • Odpružené modely si poradia aj s veľkými nerovnosťami
  • Nevhodné na čisto cestnú cyklistiku
Krosový elektrobicykel

Krosové elektrobicykle

  • Kompromis medzi horskými a mestskými bicyklami
  • Vhodné do mesta, na výlety a ľahšieho terénu

Krosové elektrobicykle sa nachádzajú na pomedzí horských a cestných modelov. Poradia si s jazdou v teréne, na nespevnenej cykloceste aj na asfaltovej ceste. Takéto elektrobicykle sú totiž univerzálne a mnohokrát ich využívajú rodiny, ktoré sa na cyklovýletoch nemusia obmedzovať na jeden povrch. Aj preto patria medzi najobľúbenejšie elektrobicykle.

Výhody a nevýhody
  • Vhodné na asfaltové cyklotrasy
  • Zvládnu aj ľahší terén
  • Ideálne na rozmanité výlety
  • Do príliš ťažkého terénu sa už nehodia
Skládací elektrokolo

Skladacie elektrobicykle

  • Ľahko prenositeľné
  • Jednoduché zloženie pri nástupe do MHD

Skladacie elektrobicykle sú vhodné na cestovanie po meste. Sú ľahké a dajú sa jednoducho zložiť. Môžete s nimi jazdiť po chodníku a keď potrebujete, tak aj nasadnúť do električky či metra. V ňom váš elektrobicykel nebude nijako prekážať, pretože je zložený. Po vystúpení nasadnite na „skladačku“ a pokračujte do cieľa. So skladacími elektrobicyklami sa teda pomerne ľahko dostanete aj tam, kam už MHD či vlak nestačí. Majú ale menšie kolesá a sú vhodnejšie skôr na kratšie jazdy.

Výhody a nevýhody
  • Dajú sa ľahko zložiť
  • Ľahké
  • Dobre skladné doma aj v práci
  • Nevhodné na dlhšie cesty
  • Nezvládnu ťažší terén
Mestský elektrobicykel

Mestské elektrobicykle

  • Jednoduché nasadanie a zosadanie
  • Vhodné aj pre seniorov

Radi by ste cestovali do práce, ale nechcete tam vždy doraziť spotení a zadychčaný? Potom sú pre vás vhodné mestské elektrobicykle. Ľahko sa na ne nasadá a zosadá, takže sa hodia aj pre staršie osoby. Vďaka vzpriamenej polohe pri jazde na mestskom elektrobicykli máte navyše dobrý prehľad o dianí okolo seba. Zvládnu aj kratšie cyklojazdy s rodinou či priateľmi a sú ľahké na údržbu a pomerne odolné.

Výhody a nevýhody
  • Ľahké nasadanie aj zosadanie
  • Vzpriamená poloha
  • Vhodné do mesta
  • Zvládnu aj kratšiu jazdu mimo mesto
  • Jednoduchá údržba
  • Nevhodné do ťažkého terénu

Najčastejšie otázky pri výbere elektrobicykla

Aká je životnosť batérie elektrobicykla a je možné ju vymeniť?

Každý výrobca udáva orientačný počet nabíjacích cyklov na batériu. Štandardná batéria ich vydrží 800 – 1 000. To zodpovedá životnosti 3 – 4 roky pri bežnom používaní elektrobicykla.

Pri kúpe novej batérie, ktorá stojí 200 eur a viac, je potrebné sa sústrediť na zhodné napätie (24, 36, 42 V). Túto hodnotu spoľahlivo nájdete na informačnom štítku bicykla. Istotou sú batérie od výrobcu vášho elektrobicykla, ale dajú sa využiť aj alternatívne batérie so zhodným napätím a obdobnou kapacitou. Štandardne sa kapacita batérií pohybuje v rozmedzí 300 – 600 Wh (Wh).

Vyžaduje elektrobicykel zvláštnu starostlivosť oproti bicyklu klasickému?

Základná údržba elektrobicykla je takmer rovnaká ako pri štandardnom bicykli. Musíte čas od času dotiahnuť výplet a ostatné skrutky, je potrebné vyčistiť reťaz. Vymeniť ojazdené plášte, skontrolovať riadidlá a nastavenie vidlice, preveriť pedále. Okrem tejto základnej údržby je potrebné dbať na správnu starostlivosť o batériu. Nikdy neskladujte batériu v mraze a aj mimo sezónu ju čas od času dobite, aby sa nedostala pod kritickú hodnotu napätia. Ak sa tak stane, bude sa znižovať jej kapacita a životnosť a tým pádom aj dojazd elektrobicykla.

Ostatnú údržbu a opravy týkajúce sa elektromotora a batérie radšej zverte skúsenému technikovi elektrobicyklov.

Má elektrobicykel rekuperáciu?

Bohužiaľ vás musíme sklamať, ale elektrobicykle rekuperáciu nemajú. Dôvodom je, že sú príliš ľahké a rekuperáciou by získali len minimum energie. Pre porovnanie – niekoľkotonový vlak dokáže rekuperáciou ušetriť niekoľko desiatok percent energie. Dvojtonové auto ušetrí rekuperáciou okolo 10 %. Elektrobicykel s hmotnosťou 100 kg aj s jazdcom by ušetril len niekoľko jednotiek percent.

Môžem si kúpiť elektrobicykel s výkonom 500 – 1 000 W?

Takéto elektrobicykle tiež existujú, ale slovenská vyhláška povoľuje pre voľný pohyb po verejných komunikáciách len modely s výkonom do 250 W. Ak by váš elektrobicykel mal vyšší výkon, bolo by ho zo zákona nutné registrovať ako elektrický motocykel. S tým je samozrejme spojená nutnosť vlastniť vodičský preukaz príslušnej kategórie, platiť za „elektrobicykel“ povinné ručenie a registrovať ho na dopravnom úrade ako každý iný dopravný prostriedok.

Existujú však spôsoby, ako výrobcovia túto vyhlášku „obchádzajú“. Veľká časť, najmä horských elektrobicyklov, má tzv. Off-road režim. Ten zvýši výkon motora na 350 – 500 W a je výhradne určený na použitie mimo verejnej komunikácie. Pamätajte ale, že časté používanie toho režimu rapídne znižuje dojazd elektrobicykla.

Som športovec. Prečo by som si mal kúpiť elektrobicykel?

Na elektrobicykli sa môžete unaviť rovnako ako na bicykli bez pohonu, ak nebudete využívať silu motora naplno. A keď k sile svojich nôh pridáte elektromotor, zdoláte naozaj dlhé vzdialenosti a pritom budete trénovať fyzičku. Navyše je skvelé, že za jeden deň v teréne môžete vďaka elektrobicyklu prejsť viac kilometrov a spoznať tak viac miest. Takže tvrdenie, že na chudnutie na bicykli nie je elektro variant vhodný, nie je tak úplne pravda.

Akým spôsobom mi bude elektrobicykel pomáhať?

Elektrobicykel vám dokáže poskytnúť tzv. asistované šliapanie čiže výpomoc. Šliapať sa vám bude ľahšie ako bez výpomoci. Jej intenzitu si navyše môžete nastavovať. Elektrobicykle vám pomôžu pri stúpaní do kopca, uľahčia pohyb po meste a povezú vás ďalej, aj keď dôjdu sily. Motor je možné tiež celkom odpojiť a len šliapať.

Aké sú možnosti zabezpečenia elektrobicykla?

Hlavným rozdielom medzi klasickým bicyklom a elektrobicyklom je spôsob pohonu. Avšak motor a batéria sa na hodnote bicykla docela prejavia, a to znamená, že je to potenciálne väčšie lákadlo pre prípadných zlodejov. Spôsoby zabezpečenia bicykla proti krádeži sú na mieste. Okrem obligátneho zámku je odporúčané aj čipovanie elektrobicyklov a ich zapísanie do registra. Všetky tieto možnosti vám rozhodne prinesú aj lepšie podmienky pri poistení.

Mám si zaobstarať elektrobicykel, alebo motorku?

Vyberajte si podľa toho, na čo vám má dopravný prostriedok slúžiť. Pre rad ľudí je elektrobicykel lepším variantom ako motocykel. Chcú si pri cestovaní zašportovať a nejazdia tisíckilometrové vzdialenosti. Veľká časť elektrobicyklov má dojazd až 150 km. Navyše za elektrobicykel sa neplatí poistenie a nie je nutné ho prihlasovať na dopravnom úrade.

Celkovo vychádza elektrobicykel lacnejšie na 1 km jazdy, a to aj pri započítaní amortizácie batérie a počiatočnej investície do stroja.

Je potrebné vodičák na elektrobicykel?

Elektrobicykel nie je motorka, vodičák teda na bicykel nie je potrebný. Tak ako tak ale aj jazdec na elektrobicykli je účastníkom premávky a musí dodržiavať pravidlá. Povinná je prilba, cyklista musí dodržiavať dopravné značky a samozrejme je zakázaná jazda na bicykli pod vplyvom alkoholu.

Aj elektrobicyklov sa týka tzv. povinná výbava bicykla. Čo je jej súčasťou?

  • Odrazové sklá vpredu aj vzadu
  • Odrazky vo výplete kolies
  • Odrazky na pedáloch
  • Predné a zadné svetlá
  • Predná a zadná brzda
  • Voliteľnými súčasťami, ktoré povinná výbava bicykla môže mať, sú blatníky a zvonček.

Aké sú obmedzenia rýchlosti elektrobicyklov

Rýchlosť elektrobicyklov je zo zákona obmedzená na 25 km/h. A výrobcovia sa tým pochopiteľne musia riadiť. To je ideálne v meste, ale pri cestách mimo mesta, navyše na dlhých bezpečných rovinkách už to je v mnohých ohľadoch nepríjemne obmedzujúce. Niektoré servisy preto ponúkajú možnosť tzv. čipovania alebo odblokovania elektrobicyklov. Postup spočíva vo vložení špeciálneho čipu do motora elektrobicykla, ktorý obmedzenie dané výrobcom odblokuje. Rýchlosť elektrobicykla sa tak môže zrýchliť až na 50 km za hodinu. Nesie to však isté riziká aj s ohľadom na prípadné stretnutie s políciou.

Aký je posed na elektrobicykli?

Správna technika jazdy na bicykli vám ušetrí časť námahy. Zásadný je v tomto prípade posed, ktorý sa líši podľa typu elektrobicykla. Na mestskom a skladacom elektrobicykli budete sedieť v rekreačnom posede – takmer vzpriamene.

Na horskom a krosovom elektrobicykli sa sedí v tzv. neutrálnom posede. Je to posed pod uhlom cca 40° medzi vaším telom a rovinou. Nie je príliš náročný na chrbát, ale zároveň nie je tak odpočinkový ako rekreačný posed.

Slovník pojmov – elektrobicykle

Elektromotor elektrobicykla

Väčšina elektromotorov sa výkonovo pohybuje na hranici smernice pre elektrobicykle – 250 W. Hlavný rozdiel teda nie je výkon, ale umiestnenie elektromotora. Môže byť umiestnený v prednom alebo zadnom náboji, prípadne, v prípade drahších modelov elektrobicyklov, na sedlovej rúrke bicykla.

Off-road režim elektrobicyklov

Zapnutím off-road režimu začne elektromotor produkovať až niekoľkonásobne vyšší výkon, než je jeho menovitá hodnota. Pomôže pri zdolávaní náročného terénu a pri výjazde do prudkých kopcov. V prípade väčšiny elektrobicyklov nesmie byť použitý na verejných komunikáciách, nakoľko pri jeho zapnutí elektrobicykel nespĺňa Regulačné obmedzenia. Znižuje tiež celkovú výdrž batérie. Pri dlhšom použití klesne dojazd až o 90 %.

Akumulátor na elektrobicykli

Kapacita akumulátora sa udáva v ampérhodinách (Ah) alebo watthodinách (Wh). Najčastejšie sa pri elektrobicykloch pohybuje v rozmedzí od 300 do 600 Wh a patrí medzi hlavné aspekty, ako vybrať elektrobicykel. Dĺžka nabíjania bežných akumulátorov nepresiahne 6 hodín. Životnosť akumulátorov elektrobicyklov sa pohybuje od 18 000 do 30 000 km a zvládnu okolo 1 000 nabíjacích cyklov. Konkrétne hodnoty veľmi závisia na výrobcovi.

Slovník pojmov
0
Vytlačiť
Skúste nové Alza Premium Moja Alza Prihlásiť Pre organizácie Ako nakúpiť
P-DC1-WEB21
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi