AO Tennis 2 (RECENZIA) – Kurty nielen pod austrálskym slnkom

V súčasnej dobe sa o Austrálii hovorí predovšetkým v spojitosti s obrovskými požiarmi, ktoré sužujú ostrovný svetadiel južnej pologule, ale počas budúcich týždňov sa na domov klokanov a koál zameria tiež oči športového fanúšika, pretože sa bude konať prvý tenisový grandslam – Australian Open. Pri tejto príležitosti sa na trh dostáva tiež simulácia AO Tennis 2 od Big Ant Studios, ktorá by mala napraviť reputáciu po predošlom dieli. Podarilo sa?

Recenzia (PS4 Pro)

• Žáner: Športové • Multiplayer: Áno (local, online) • Vývojár: Big Ant Studios • Vydavateľ: BIGBEN Interactive • Platformy a Dátum vydania: PC, PS4, Xbox One, Switch (9. januára 2020) Homepage • Čeština: Nie

Obsah recenzie AO Tennis 2 (PS4 Pro)

1. AO Tennis 2 prekvapuje, vcelku pozitívne
  2. S Nadalom na večné časy
  3. Kariéra v AO Tennis 2 nie je na zahodenie
  4. Grafické podanie ešte pokrivkáva
  5. AO Tennis 2 je najlepšou simuláciou bieleho športu súčasnosti...
  6. Recenzia AO Tennis 2: záverečné hodnotenie
  7. HW nároky pre AO Tennis 2 PC

AO Tennis 2 prekvapuje, vcelku pozitívne

• Recenzia: 14. 1. 2020 • Autor: Jakub Němec

Dnešnú recenziu začnem trošku zoširoka. K športu mám veľmi dobrý vzťah, aj keď v poslednej dobe skôr ako pasívny divák a hráč než ako aktivitou hýriaci šialenec niekde na ihrisku. Vďaka tomu boli moje začiatky na Alza Gamingu spojené predovšetkým s titulmi obliatymi virtuálnym potom. V týchto prípadoch sa vám v mysli celkom určite vynoria každoročné klasiky ako FIFA, Pro Evolution Soccer, NBA 2K alebo NHL, a občas sa mi do rúk dostanú klenoty (MLB The Show 19) alebo úplný odpad. Medzi moje najhoršie skúsenosti bezpochyby patria hodiny v spoločnosti Tennis World Tour, ktorý sa márne pokúšal sprostredkovať krásu bieleho športu na naše herné obrazovky. V roku 2018 sa však našla ešte horšia tenisová simulácia – AO Tennis, a tá sa mi našťastie vyhla (ufff).

AO Tennis 2; wallpaper: cover
Hlavnými tvárami AO Tennis 2 sa stali Rafa Nadal a Ash Barty. Je prekvapujúce, že na Nadala v hre často nenarazíte. Počas kariéry som sa s ním vo finále ani raz nestretol, na rozdiel od austrálskych hviezd. Protekcia?

Lenže po dvoch rokoch sa ako bumerang vracia projekt AO Tennis 2 štúdia Big Ant využívajúci kompletnú licenciu ku grandslamu Australian Open a práve ten pristál na disku môjho PlayStation. Priznám sa, pri zadávaní kódu a inštalácii sa mi rosilo čelo hrôzou, čo všetko budem musieť podstúpiť, aby som vám mohol poreferovať o svojich zážitkoch. Lenže, čuduj sa svete, chlapci a dievčatá z Big Ant Studios sa poučili a pod dohľadom vydavateľa BigBen Interactive vytvorili celkom slušnú simuláciu jedného z najstarších športov našej histórie, aj keď v nej nájdeme dosť temných zákutí, od ktorých je stále lepšie držať si väčší odstup. Tak dosť už bolo úvah, chopme sa virtuálnej rakety a hor sa do zápasu!

S Nadalom na večné časy

Než sa preklikáte aspoň k rýchlemu zápasu, aby ste mohli poriadne fláknuť do tenisovej loptičky na kurtoch celého sveta, je potrebné si vybrať hráčov. Tu narazíte na prvý veľký kameň úrazu, ktorý uberá potenciálnych fanúšikov napríklad tiež futbalovej simulácii eFootball PES 2020 – licencie. Na rozdiel od futbalu, kde stačí ukecať pár pohlavárov na čele organizácií FIFA, UEFA alebo lokálnej ligy, tenisti z rebríčkov ATP a tenistky z WTA majú práva na spracovanie svojich osôb priamo vo svojich rukách. Takže nočná mora každého vývojára. Musia obiehať samotných hráčov, resp. ich agentov, aby milostivo dali povolenie za mrzký dolár zapracovať ich virtuálne alterego do hry. A to sa v AO Tennis 2 veľmi nepodarilo.

AO Tennis 2 – Wawrinka's Two Games in AO (Gameplay)

AO Tennis 2 dokáže z vašich domovov vytvoriť rozpálené kurty z celej planéty vrátane niekoľkých súčasných ikon bieleho športu. Škoda, že sa nedostalo rovnakej starostlivosti spracovaniu okolia ako ústrednému dianiu – diváci sú rozmazaní a vo chvíli, keď sa na nich zaostrí kamera, strasie vás zhrozenie. Pritom tvorcovia mysleli na také detaily ako jastrabie oko, aj keď na antuke sa nepoužíva.

Z pohľadu českého fanúšika zavadíme iba o aktuálnu svetovú dvojku Karolínu Plíškovú a Markétu Vondroušovú, a tým končíme. Žiadna Petra Kvitová, Barbora Strýcová, nieto ešte niekto s mužského ansámblu (aj keď na tých Česi už asi zabudli). Hráčmi svetovej špičky to v AO Tennis 2 skrátka nehýri – Rafael Nadal je jasným ťahákom, Nick Kyrgios je známy vďaka svojim šlamastikám, ďalej tu nechýba môj obľúbenec Stan Wawrinka, Gael Monfils alebo napríklad David Goffin. Ale bez Djokoviča, bez Federera. V prípade ženských hráčok nie je situácia oveľa lepšia – tvorcovia sa opreli o Ash Barty, Johannu Konta alebo Angelique Kerber, ale Naomi Osakovú alebo sestry Williamsové tu nenájdete.

Spoliehať sa tak musíte predovšetkým na svoju tvorivosť či veľkorysosť komunity, ktorá vám hviezdy pripraví na zlatom podnose vďaka do detailu vychytanému editoru postavy. Najvtipnejšie na celej situácii okolo licencií je, že tvorcom nikto nemôže zakázať vložiť do úst rozhodcov najslávnejšie mená súčasného tenisu, takže ak budete mať hotovú postavičku, pokojne na kurte budete počuť „Federer, game, set and match“ a slávny Švajčiar z toho nebude mať ani frank do svojej pokladničky. Podobná situácia sa opakuje aj počas veľkých turnajov, pretože okrem Australian Open licencia opäť chýba. Ale už počas recenzovania som si zahral na turnaji ATP Masters 1000 v Miami či Indian Wells, takže „Boh žehnaj šikovnej komunite!“

AO Tennis 2; gameplay: Kyrgios AO Tennis 2; gameplay: Plíšková AO Tennis 2; gameplay: Wawrinka
Hviezdy ATP a WTA, ktoré poskytli licenciu k svojmu spracovaniu, potešia v AO Tennis 2 ich fanúšikov vizuálne aj svojimi typickými pohybmi.

Kariéra v AO Tennis 2 nie je na zahodenie

Primárnym ťahákom by pre každého fanúšika bieleho športu malo byť spracovanie prvého grandslamu sezóny – Australian Open, ale keď ho vyhráte druhýkrát, tretíkrát, už sa vám to trošku začne prejedať (asi je to tým, že nie som vrcholový hráč, tých stále baví obhajovať, ale za tie prachy...), a preto som rád, že si dali tvorcovia záležať na systéme sezóny. Management by si síce zaslúžil trošku starostlivosti, ale principiálne na kariére nie je nič zlé. Vyberáte si turnaje podľa svojich schopností a čakáte na pozvánku na väčšie akcie, na ktorých vás postavia proti najväčším hviezdam... a pakujete domov po prvom kole.

Život tenistu navyše nie je žiadny med lízať, a preto za sebou potrebujete mať tím špecialistov, ktorí sa budú starať o vašu kondíciu a zlepšovanie hry. Mávanie raketou môžete zlepšovať do určitej úrovne za peniaze získané na turnajoch, ale od istého momentu už musíte tráviť čas na tréningových kurtoch a učiť sa cit a presnosť. S tým sa pevne spája učiaca krivka a postupné zvyšovanie obťažnosti, ktoré máte pevne vo svojich rukách. Na najjednoduchšej úrovni totiž len stláčate tlačidlo priameho, liftovaného, lobovaného alebo rotovaného úderu a nestane sa vám, že by tenisová loptička skončila mimo ihriska. Lenže ďalšie úrovne sa už viac spoliehajú na váš timing a aj úplne jednoduché loptičky budete bezpečne upratovať do autu.

AO Tennis 2; gameplay: hřiště AO Tennis 2; gameplay: Sláma AO Tennis 2; gameplay: Kariéra
Počas kariéry v AO Tennis 2 narazíte na veľa bizarných momentov, vrátane hranatých ľudí, zmysel nedávajúcich predelov medzi turnajmi a rad súperov, ktorých vizáž veľmi nezodpovedá ich pôvodu.

V AO Tennis 2 vám nie sú reálne peniaze nič platné, pomôžu vám len minúty prepotené pod trénerským dohľadom. Skvelou správou je, že obťažnosť môžete meniť v priebehu kariéry a nemusíte tak zakladať novú pri zlepšení vašej hry. Ovládanie sa mne osobne zdalo veľmi intuitívne, dostal som sa do neho počas niekoľkých desiatok minút a po pár hodinách už som počas dvojhry využíval vychytávky, ako kraťasy za sieť, nadalovsky prerotované údery od základnej čiary či taktiky podanie-sieť. Z pohľadu hrateľnosti teda musím Big Ant Studios pochváliť, pretože ich načúvanie fanúšikom bažiacich po kvalitnej simulácii tenisu padlo na úrodnú pôdu.

Grafické podanie ešte pokrivkáva

Napriek tomu sa nájdu prvky, ktoré pohodovú atmosféru pošlú do šatní. Asi najväčšiu výčitku mám smerom ku štvorhre, ktorá je v podstate nehrateľná, predovšetkým kvôli bleskovým prestrelkám na sieti. Kým od základnej čiary lietajú loptičky realisticky, voleje dokážu súperi vykúzliť pokojne aj z metrovej vzdialenosti od svojho dosahu, a to zásadne tak, že na ne nedosiahnete. Veľmi bije do očí tiež dobiehanie loptičiek zahraných do strán alebo kraťasom. Občas skrátka viete, že by ste tú prekliatu tenisovú loptičku stihli trafiť, ale váš zverenec sa skrátka zasekne a nechá loptičku preskákať okolo seba. Tento fenomén možno ešte lepšie pozorovať pri súperoch, ktorí sa občas jednoducho rozhodnú, že do loptičky neudrú, aj keď ju majú na dosah.

AO Tennis 2; gameplay: letec AO Tennis 2; gameplay: podání AO Tennis 2; gameplay: parádička
Pohybový register tenistov nie je v AO Tennis 2 vôbec zlý, škoda podivného dobiehania loptičiek.

Okrem šprintovania sa však pohyby tenistov podarilo ukočírovať veľmi dobre a pôsobia realisticky, dokonca sa môžete venovať takým detailom, ako sú rituály pred podaním, pohupovanie na príjme alebo typické výkriky pri údere. Okrem samotných hráčov však okolie pôsobí trošku nudne a fádne – reklamné bannery a hľadisko vytvorených komplexov nám umožňujú zaspomínať si na hry desať rokov staré, a ak sa zameriate na divákov, nočné mory s ich roztečenými tvárami budú na hlavnom programe ešte niekoľko nocí po dohraní. Myslím, že AO Tennis 2 však nemá ambície stať sa AAA športovou hrou, čo sa prejavuje aj v relatívne nižšej cene okolo 50 eur, a tak jej neduhy v grafickej časti môžeme s prižmúreným okom odpustiť.

AO Tennis 2; screenshot: míček
Spracovanie hráčov v AO Tennis 2 je na slušnej úrovni a jednotlivé tenisové hviezdy spoznáte na prvý pohľad.

AO Tennis 2 je najlepšou simuláciou bieleho športu súčasnosti...

…čo však znamená byť jednookým medzi slepými. Ak túžite po virtuálnom tenise na stroji súčasnej generácie, budete AO Tennis 2 musieť mať doma. Dokáže ponúknuť slušnú zábavu v rámci kariéry, v ktorej svojho zverenca/zverenkyňu dovediete až na vrchol svetového rebríčka, ale časom sa vám jednoducho ohrá. Jedinou možnosťou je návšteva multiplayera, ktorý je vzhľadom na dĺžku zápasu a načítací čas skôr otravný, alebo sadnúť s kamarátom k jednej obrazovke a pustiť sa do dvojhry či štvorhry, čo je tiež jediná slušná možnosť, ako si zahrať s ďalšími tromi ľuďmi na kurte. AO Tennis 2, ktorý vyšiel na PC, PS4, Xbox One a Switch 9. januára, má teda zmysel pre absolútnych tenisových a športových nadšencov, ale ostatní si pokojne môžu zapnúť Australian Open v televízii a kochať sa umením svetových hviezd.

Táto recenzia bola napísaná pre PS4 Pro verziu.

Recenzia AO Tennis 2: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 71 % Alza.sk
75 %
68 %
80 %
AO Tennis 2; recenzia

• Podarená dvojhra
  • Ovládanie prejde rýchlo do krvi
  • Dobre nastavené obťažnosti
  • Spracovanie prítomných hráčov
  • Možnosť doplniť nelicencovaných tenistov
  • Gaučová kooperácia

• Štvorhra s umelou inteligenciou
  • Neúnosný čas načítania zápasov
  • Relatívne málo licencovaných hráčov
  • Zasekávanie tenistov pri dobiehaní loptičiek
  • Grafické spracovanie okolia

AO Tennis 2 (PS4) – Verdikt:

Na AO Tennis 2 sa nebude spomínať ako na najlepšiu športovú hru roka 2020, tým si môžeme byť istí, ale v súčasnosti ide o najlepšiu tenisovú simuláciu na trhu. Napriek tomu ju trápi rad nedostatkov, ktoré by mohli rozmlsanému športovému labužníkovi pokaziť zážitok. V prípade, že si túžite zahrať mierne osekanú sezónu, nevadí vám absencia väčšiny svetových hráčov či licencií a potrebujete mať svoj digitálny tenis doma, je pre vás AO Tennis 2 jedinou voľbou, aj keď len nadpriemernou.

HW nároky pre AO Tennis 2 PC

Procesor Intel Core i3-3210/AMD Athlon II X4 555 Intel Core i5-4200/AMD Phenom II X4 970
Grafická karta NVIDIA Geforce GT710/Radeon HD 6670 NVIDIA GeForce GTX 970/Radeon R9 390X