V odvetví herného príslušenstva honba za extrémami nekončí. Po 200 Hz, 240 Hz a 300 Hz monitoroch je tu prvý s obnovovacou frekvenciou 360 Hz. Asus ROG Swift 360 bol vyvinutý v spolupráci so spoločnosťou NVIDIA a silno ťaží z technológie G-Sync. Že má ich nový monitor zmysel, dokazujú obe spoločnosti štatistikami. Profesionálni hráči, s ktorými bola novinka testovaná, vykázali v hre znateľné zvýšenie úspešnosti. ROG Swift 360 bol predstavený na CES 2020, uvedený má byť ešte tento rok a cena bude nevídane vysoká.
Herný a multimediálny monitor k sebe majú pomerne ďaleko. A herné modely špecializované na esport túto vzdialenosť ešte zväčšujú. Asus ROG Swift 360 tak nebude univerzál do domácnosti, ale unikát pre najnáročnejších hráčov. Rozlíšenie Full HD (1 920 × 1 080 px) na 24,5" naznačuje, že obrazová kvalita nebola prioritou. Aspoň nie tak, ako je to v prípade QHD a 4K monitorov. Všetko úsilie bolo naopak venované rýchlosti panelu a súvisiacich komponentov. Výsledkom by tak mal byť najplynulejší obraz, aký kedy hráčove oko uvidelo.
Docieliť obnovovaciu frekvenciu 360 Hz ale nie je jednoduchá úloha. Nestačí len pretaktovať už používaný panel, namontovať ho do exkluzívneho šasi a nastaviť vysokú cenovku. Na výrobcu v takom prípade čaká celý rad technických problémov, ktoré si vyžadujú riešenia. Spoločnosti Asus a NVIDIA ich pri vývoji ROG Swift 360 pravdepodobne našli. Okrem samotného zvýšenia obnovovacej frekvencie bolo potrebné správne upraviť odozvu panelu alebo LED podsvietenia. V prípade rýchlejšieho panelu musí všetko fungovať nielen rýchlejšie, ale predovšetkým presnejšie.
Parameter | Asus ROG Swift 360 |
---|---|
Obnovovacia frekvencia | 360 Hz |
Uhlopriečka | 24,5" |
Rozlíšenie | 1 920 × 1 080 px |
Technológia panelu | Pravdepodobne TN |
Výrobca panelu | AU Optronics |
G-Sync | ✓ |
Cena | ? |
Uvedenie | Druhá polovina roku 2020 |
Cestou k riešeniu bola technológia G-Sync, ktorá nielen zaisťuje premenlivosť obnovovacej frekvencie, aby predišla trhaniu obrazu, ale v tomto prípade tiež prepája kľúčové časti monitora tak, aby bezchybne spolupracovali na zaistenie maximálnej plynulosti. Do Asus ROG Swift 360 budú navyše osadzované len panely AU Optronics, ktoré vyjdú z výroby v najvyššej akosti. Táto náročná selekcia, vykonávaná až po vyrobení panelov, sa dozaista prejaví na cene.
Na obhajobu význame vysokej obnovovacej frekvencie si spoločnosť NVIDIA pripravila dáta, na ktorých sa snaží dokázať, že zvyšovanie rýchlosti monitorov má stále zmysel. Aj keď nie je tak znateľné ako v prípade skoku zo 60 Hz na 120 Hz, pokrok, teda zvýšenie hráčových schopností, prítomné je. Profesionálni hráči vylepšili svoju vlastnú „flick shot“ úspešnosť, teda úspešnosť pohotového, rýchleho zamerania o 4 %. To nemusí pôsobiť ako veľa, ale v esporte sa presne také percenta počítajú, minimálne záujem profesionálnych hráčov je preto istý.
NVIDIA a Asus sa samozrejme snažia o zmysle ROG Swift 360 presvedčiť tiež bežných rekreačných či poloprofesionálnych hráčov a nemožno pochybovať o tom, že aj pre nich bude mať rýchlejší monitor zmysel.
Asus ROG Swift 360 bol predstavený na CES 2020 a do predaja by sa mal dostať v druhej polovici tohto roka, avšak za zatiaľ neznámu cenu. Vzhľadom na technologické posuny, ktoré predstavuje, ale pôjde bez pochýb o jeden z najdrahších herných monitorov, aké bude možné kúpiť.