Keď spoločnosť NVIDIA nedávno vydala svoje nové grafické karty GeForce GTX 1650, ktoré sú primárne určené tým najmenej náročným hráčom počítačových hier, bolo jasné, že sa tieto grafické karty objavia v ponuke nejedného výrobcu. Ani známy výrobca grafických kariet ASUS nezostal bokom a grafickú kartu GeForce GTX 1650 predstavil hneď v niekoľkých edíciách. Grafická karta Asus Strix GTX 1650 O4G Gaming patrí do tej asi najprepracovanejšej edície ROG STRIX (Republic of Gamers) a my si ju dnes tiež poriadne otestujeme.
Grafická karta Asus Strix GTX 1650 O4G Gaming je postavená na najnovšom hernom grafickom čipe NVIDIA TU117 (TU117-300-A1) spoločnosťou NVIDIA s jedným deaktivovaným blokom TPC (Texture/Processor Cluster), na ktorý sú pomocou 128-bit zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR5 s kapacitou 4 GB. Ide o grafickú kartu, ktorá prichádza bez špeciálnych výpočtových jednotiek pre podporu akcelerácie real-time ray tracingu aj DLSS (Deep Learning Super Sampling), a svojím výkonom je Asus Strix GTX 1650 O4G Gaming zacielená do segmentu grafických kariet nižšej strednej triedy (mainstream), kde zaujíma v generácii Turing tie najnižšie poschodia výkonnostného rebríčka.
Nástroj GPU-Z grafickej karty GeForce GTX 1650 zatiaľ nepozná, a tak som niektoré údaje opravil sám ručne. Frekvencia grafického čipu je 1 485/1 830 MHz (Base/Boost) a frekvencia grafických pamätí potom 2 000 MHz, čo u pamätí typu GDDR5 predstavuje efektívnu frekvenciu 8 000 MHz. Oproti referenčným hodnotám je teda karta na jadre pretaktovaná o 165 MHz v Boost. Grafické pamäte sú taktované v referenčných hodnotách NVIDIA GeForce GTX 1650.
Grafická karta Asus Strix GTX 1650 O4G Gaming meria na dĺžku 242 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie len 2 rozširujúce sloty. O chladenie sa stará pasív zložený z hliníkových rebier a základne, ktorý je pre lepší odvod tepla vybavený dvojicou medených tepelných trubíc (heatpipes) s priamym kontaktom na grafický čip. V prípade spoločnosti Asus sa toto riešenie nazýva DirectCU II. Moduly napäťových regulátorov ani grafických pamätí žiadnym špeciálnym chladičom osadené nie sú.
Aktívnu časť systému chladenia tvoria dva 95 mm ventilátory so špeciálne tvarovanými lopatkami v tvare krídelok (Wing-blade) na dosiahnutie vyššieho tlaku chladiaceho vzduchu. Ventilátory chladiča podporujú technológiu 0 dB, ktorá pri nízkych teplotách grafickej karty pod 55 °C oba ventilátory úplne zastaví. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkach ventilátora je nasledujúca:
Pri testovaní účinnosti chladenia v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosiahla grafická karta Asus Strix GTX 1650 O4G Gaming na skóre 99,7 % a v týchto testoch stability snímkovej frekvencie tak prešla (minimálna hranica je 97 %).
O napájanie grafickej karty Asus Strix GTX 1650 O4G Gaming sa stará 4 + 1-fázová napájacia kaskáda, ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou jedného 6-pin konektora. Príkon karty bol výrobcom nastavený na 85 W (max. 95 W) a ten potom na jej prevádzku odporúča zdroj s výkonom minimálne 300 W.
Výstupy na monitor sú u grafickej karty Asus Strix GeForce GTX 1650 O4G Gaming riešené pomocou dvoch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port) a dvoch konektorov HDMI 2.0.
Súčasťou balenia grafickej karty Asus Strix GTX 1650 O4G Gaming sú aj firemné nástroje spoločnosti Asus s názvom GPU Tweak II a Aura.
GPU Tweak umožňuje pracovať v používateľskom rozhraní „Simple“, v ktorom môžete vyberať jeden z troch prednastavených výkonnostných režimov.
Asus GPU Tweak II taktiež umožňuje prejsť do rozhrania „profesionálneho“ Advanced, v ktorom môžete používateľsky nastavovať rôzne parametre grafickej karty, ako sú napríklad frekvencia grafického čipu, frekvencia grafických pamätí, otáčky ventilátorov chladiča, alebo tiež nastavovať limity teploty, spotreby atď. Vďaka nástroju GPU Tweak si tak môžete nastaviť správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Grafickú kartu môžete napríklad nastaviť na jej maximálny výkon, alebo naopak môžete jej výkon obmedziť a dať prednosť skôr lepším prevádzkovým vlastnostiam (teplota, hlučnosť či spotreba).
Pre používateľské nastavenie správania RGB LED potom slúži nástroj Asus AURA, pomocou ktorého môžete nastavovať nielen ich farby, ale tiež týmto RGB LED priradiť rôzne efekty (blikanie, pulzovanie, prechody atď.). Ak máte od spoločnosti Asus ešte nejaké ďalšie komponenty podporujúce funkciu AURA, ako sú napríklad základné dosky, svetelné pásky atď., môžete si pomocou aplikácie AURA Sync nechať synchronizovať nastavené svetelné efekty aj do všetkých týchto zariadení.
Na sledovanie správania grafickej karty ponúka nástroj GPU Tweak II samozrejme aj monitoring, s ktorého pomocou môžete mať na očiach všetky okamžité aj historické údaje dôležitých prevádzkových hodnôt, ako sú napríklad frekvencie, teploty, otáčky ventilátorov, napätie grafického čipu atď.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Asus Strix GeForce GTX 1650 O4G Gaming zaradili nasledujúce modely zo segmentu stredného výkonu (mainstream):
ŠPECIFIKÁCIA GRAFICKÝCH KARIET |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family |
Veľkosť Tranzistory Výroba |
SP TMU ROP |
VRAM Veľkosť Bus/Clock |
Base Clock Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
Asus Strix GTX 1650 O4G Gaming | TU117 TU117-300-A1 Turing |
200 mm2 4,700 million 12 nm FinFET |
896
5632 |
GDDR5 4.096 GB 128b /8 000 |
1 485 MHz 1 830 MHz 1 950 MHz |
PCIe 3.0 x16
85 W |
Asus Strix GTX 2060 O6G Gaming | TU106 TU106-300A-A1 Turing |
445 mm2 10,800 million 12nm FinFET |
1920
120 48 |
GDDR6 6.144 GB 192b /14 000 |
1 365 MHz 1 680 MHz 1 950 MHz |
PCIe 3.0 x16
190 W |
Gainward GTX 1660 Ti Pegasus | TU116 TU116-400-A1 Turing |
284 mm2 6,600 million 12 nm FinFET |
1536
96 48 |
GDDR6 6.144 GB 192b /12 000 |
1 500 MHz 1 770 MHz 1 815 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Gigabyte GTX 1660 Gaming OC 6G | TU116 TU116-300-A1 Turing |
284 mm2 6,600 million 12 nm FinFET |
1408 88 48 |
GDDR5 6.144 GB 192b /8 000 |
1 530 MHz 1 860 MHz 1 980 MHz |
PCIe 3.0 x16
140 W |
Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G | TU117 TU117-300-A1 Turing |
200 mm2 4,700 million 12 nm FinFET |
896
5632 |
GDDR5 4.096 GB 128b /8 000 |
1 485 MHz 1 815 MHz 1 890 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 6G | GP106 GP106-400-A1 Pascal |
200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET |
1280 80 48 |
GDDR5 6.144 GB 192b /8 008 |
1 557 MHz 1 772 MHz 1 898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 3G | GP106-3 GP106-300-A1 Pascal |
200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET |
1152 72 48 |
GDDR5 3.072 GB 192b /8 008 |
1 557 MHz 1 772 MHz 1 898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Asus Cerberus GTX 1050 Ti O4G | GP107 GP107-400-A1 Pascal |
132 mm2 3,300 million 14 nm FinFET |
768 48 32 |
GDDR5 4.096 GB 128b /7 008 |
1 342 MHz 1 455 MHz 1 725 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
MSI GTX 1050 2GT OCV1 | GP107 GP107-300-A1 Pascal |
132 mm2 3,300 million 14 nm FinFET |
640 40 32 |
GDDR5 2.048 GB 128b /7 008 |
1 405 MHz 1 519 MHz 1 759 MHz |
PCIe 3.0 x16
75 W |
Sapphire Nitro+ RX 590 8GD5 SE |
Polaris
Polaris 30 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2 5,700 million 12 nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5 2.048 GB 256b /8 000 |
1 560 MHz 1 560 MHz 1 560 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Polaris Polaris 20 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2 5,700 million 14nm FinFET |
2304 144 32 |
GDDR5 8.192 GB 256b /8 000 |
1 360 MHz 1 360 MHz 1 360 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Sapphire Nitro+ RX 570 4GD5 | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN |
232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET |
2048 128 32 |
GDDR5 8.192 GB 256b /7 000 |
1 284 MHz 1 284 MHz 1 284 MHz |
PCIe 3.0 x16
160 W |
Gigabyte RX 560 Gaming OC 4G | Polaris Polaris 21 XT GCN 4nd GEN |
123 mm2 3,000 million 14nm FinFET |
1024 64 16 |
GDDR5 4.096 GB 128b /7 000 |
1 224 MHz 1 224 MHz 1 175 MHz |
PCIe 3.0 x8
48 W |
Asus Strix RX 560 4G EVO Gaming | Polaris Polaris 21 XL GCN 4nd GEN |
123 mm2 3,000 million 14 nm FinFET |
896 56 16 |
GDDR5 4.096 GB 128b /6 000 |
1 176 MHz 1 176 MHz 1 176 MHz |
PCIe 3.0 x8
48 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude snímková frekvencia. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov FRAPS a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná nielen priemerná snímková frekvencia, ale aj ukazovatele plynulosti pohybu 1 % Low a 0,1 % Low (pozri nižšie).
Dosiahnuté hodnoty priemernej snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov zanášané zostupne tak, že karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe zanesená hore, a naopak model s najnižšou snímkovou frekvenciou úplne dole.
Hodnota ukazovateľa „1 % Low“ je vypočítaná ako 99. percentil z nameraných hodnôt časov snímok (frame times) prevedených na snímkovú frekvenciu. Pokiaľ túto hodnotu poznáme, môžeme potom povedať, že 99 % snímok bolo vytváraných rovnakou a vyššou snímkovou frekvenciou, než je hodnota tohto ukazovateľa. Analogicky potom možno tiež povedať, že zvyšné jedno percento snímok bolo vytvárané snímkovou frekvenciou nižšou. Tento ukazovateľ môžeme využiť na analýzu plynulosti pohybu v hrách, kedy napríklad jeho hodnota pohybujúca sa nízko pri hranici 30 FPS znamená, že pohyb v hre už nie je pre oko hráča plynulý, ale skôr trhavý.
Hodnota ukazovateľa „0,1 % Low“ sa vypočítava obdobne ako ukazovateľ predchádzajúci, na zreteľ je však braný percentil 99,9. Tento ukazovateľ potom odhaľuje menej časté, zato výraznejšie poruchy v plynulosti hry, kedy sa pri inak plynulom pohybe obraz na okamih akoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazovateľ, tým výraznejšie „záseky“ sa v hre objavujú, a pohyb tak nie je plynulý aj napriek tomu, že priemerná snímková frekvencia ukazuje vysoké hodnoty.
Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Na meranie prevádzkových vlastností grafických kariet využívam nástroj 3DMark a jeho záťažový test s názvom Time Spy Stress Test. Tento test sa skladá z celkom 20 priechodov minútovej scény Time Spy a trvá tak pomerne dlhých 20 minút, počas ktorých grafická karta pracuje na plný výkon a zahreje sa tak na svoju bežnú prevádzkovú teplotu. Až po dosiahnutí pracovnej teploty grafickej karty, najčastejšie v poslednom priechode scény, potom meriam jej prevádzkové vlastnosti. Spotrebu (príkon) celého testovacieho systému s danou grafickou kartou na palube potom testujem v počítačovej hre Crysis 3 a rozlíšení 1 920 × 1 080 px. Ako teda grafická karta Asus Strix GTX 1650 O4G Gaming v tomto záťažovom teste dopadla?
Test 3DMark Stress Test |
SUMARIZÁCIA PREVÁDZKOVÝCH VLASTNOSTÍ | ||
---|---|---|
Asus Strix GeForce GTX 1650 O4G Gaming | Hodnota | Poznámka k meraniu |
Pracovná teplota
|
59 °C
|
merané ako priemer v poslednom priechode
|
Reálna pracovná frekvencia
|
1 950 MHz
|
merané ako priemer v poslednom priechode
|
Spotreba systému
|
176 W
|
merané v Crysis 3
|
Otáčky ventilátorov
|
1 170 ot/min
|
merané na konci testu
|
Hlučnosť
|
34,7 dBA |
interpolované z otáčok ventilátorov
|
Teploty grafickej karty Asus Strix GTX 1650 O4G Gaming sa na konci záťažového testu držali na 59 °C pri otáčkach ventilátorov 1 170 ot/min, ktoré pri tejto rýchlosti generovali veľmi nízku hlučnosť 34,7 dBA. Frekvencia grafického čipu sa potom pohybovala na vysokých 1 950 MHz.
Nasledujúce grafy ukazujú, ako sa prevádzkovým vlastnostiam Asus Strix GeForce GTX 1650 O4G Gaming darilo v porovnaní s ostatnými grafickými kartami v dnešných testoch.
Porovnanie prevádzkových vlastností |
Ak by vás zaujímalo aj porovnanie prevádzkových vlastností grafickej karty Asus Strix GeForce GTX 1650 O4G Gaming so všetkými ostatnými GeForce GTX 1650, ktoré sme na Alza.cz a GPUreport.cz testovali, môžete sa pozrieť do nasledujúcich grafov.
Metro Exodus je počítačová hra z pohľadu prvej osoby, ktorá sa odohráva v otvorenom svete postapokalyptického Ruska roku 2036. Ide o tretie pokračovanie zo série Metro, ktorá vznikla na základe románu Dmitrija Glukhovského. Hra Metro Exodus bola postavená na hernom engine 4A engine vývojármi zo štúdia 4A Games a vydaná vo februári 2019 spoločnosťou Deep Silver. Meranie snímkovej frekvencie a frame times sú vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 102 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Metro Exodus |
Battlefield V je už 16. dielom akčnej strieľačky z pohľadu prvej osoby, ktorý nás tentoraz zavedie späť do obdobia druhej svetovej vojny. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a vydaná v novembri 2018 spoločnosťou Electronic Arts. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape severnej Afriky v misii Butcher & Bolt po dobu 82 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Battlefield V |
Shadow of the Tomb Raider je akčná dobrodružná počítačová hra z pohľadu tretej osoby, ktorej dej sa odohráva vo vnútri peruánskych džunglí. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Foundation engine vývojármi zo štúdia Eidos Montreal a vydaná v septembri 2018 spoločnosťou Square Enix. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape The Hidden City po dobu 110 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Shadow of the Tomb Raider |
Strange Brigade je dobrodružná kooperatívna strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá sa odohráva v Egypte minulého storočia. Táto hra bola postavená na hernom engine Asura vývojármi zo štúdia Rebellion a vydaná rovnakou spoločnosťou v auguste 2018. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 59 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Strange Brigade |
Far Cry 5 je akčné počítačové RPG, odohrávajúce sa v otvorenom svete okolo fiktívneho mestečka Hope County v Montane. Hra bola postavená na hernom engine Dunia Engine vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v marci 2018 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 59 sekúnd nástrojom FRAPS. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je uvedené na priložených snímkach.
Testy Far Cry 5 |
Wolfenstein II: The New Colossus je akčná a dobrodružná herná strieľačka z pohľadu prvej osoby. Hra bola postavená na hernom engine IdTech6 vývojármi zo štúdia MachineGames a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Bethesda. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne Manhattan Ruins po dobu 84 sekúnd nástrojom OCAT. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Assassin's Creed: Origins je akčnou adventúrou v poradí už desiatej série, ktorá sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. Hra bola postavená na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 121 sekúnd nástrojom FRAPS. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Middle-earth: Shadow of War je akčná počítačová RPG hra založená na svete postáv J. R. R. Tolkiena a odohráva sa v čase medziobdobia Hobita a Pána prsteňov. Hra bola postavená na hernom engine Firebird vývojármi zo štúdia Monolith Productions a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Warner Bros. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 56 sekúnd nástrojom FRAPS. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom FRAPS. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je potom uvedené na priložených snímkach.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty Asus Strix GeForce GTX 1650 O4G Gaming máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto grafickej karte darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Výkon grafickej karty Asus Strix GTX 1650 O4G Gaming je daný najmä výkonom samotného grafického čipu TU117 (TU117-300-A1), ktorý sa od iných grafických kariet GeForce GTX 1650 môže líšiť iba prednastavenou frekvenciou grafického čipu, nastavenou frekvenciou grafických pamätí či nastaveným vyšším limitom spotreby, ktorý potom toľko neobmedzuje frekvenciu grafickej karty. K udržaniu vyššej frekvencie grafickej karty, a tým aj jej výkonu, potom môže napomôcť aj kvalitný systém chladenia, ktorý udrží grafický čip na nízkych teplotách.
V prípade grafickej karty Asus Strix GTX 1650 O4G Gaming sa reálna frekvencia grafického čipu v záťažovom teste 3DMark Time Spy Stress Test pohybovala na vysokých 1 950 MHz pri efektívnej frekvencii grafických pamätí 8 000 MHz.
Reálna frekvencia Asus Strix GTX 1650 O4G Gaming tak bola o 60 MHz (4 bin) vyššia ako tá, ktorú som nedávno nameral v rovnakom teste pri grafickej karte Gigabyte GTX 1650 Gaming OC 4G. Vyššia frekvencia grafického čipu by mala znamenať aj vyšší herný výkon, ale ako môžete zo súhrnných výsledkov vidieť, na hernom výkone sa to pri grafickej karte Asus Strix GTX 1650 O4G Gaming nijako významnejšie neprejavilo.
Pri nových grafických kartách GeForce RTX máte možnosť na pretaktovanie využiť buď novú funkciu OC Scanner, ktorá grafickú kartu pretaktuje „automaticky“, alebo si môžete všetky parametre pretaktovania nastaviť sami manuálne. Pretaktovanie grafickej karty Asus Strix GeForce GTX 1650 O4G Gaming som vykonával za pomoci automatického pretaktovania OC Scanner nástroja MSI Afterburner. Predtým, než som OC Scanner mohol spustiť, musel som ručne na maximum nastaviť položky Core Voltage (100 %), Power Limit (111 %) a Temp. Limit (90 °C). Tiež som musel najskôr zistiť maximálnu frekvenciu grafických pamätí, nástroj OC Scanner totiž dokáže pretaktovať iba grafický čip, frekvenciu grafických pamätí úplne ignoruje.
Postupne som teda zvyšoval hodnoty frekvencie grafických pamätí o 50 MHz a testoval ich stabilitu v počítačových hrách. Ako stabilná sa nakoniec pre grafické pamäte ukázala maximálna hodnota +950 MHz, čo predstavuje efektívnu frekvenciu VRAM 9 900 MHz. Teraz som teda konečne mohol spustiť automatické pretaktovanie pomocou OC Scanner.
S posunutou frekvenciou pamätí o 950 MHz a s položkami Core Voltage, Power Limit, Temp. Limit na maximum mi potom OC Scanner nastavil frekvenciu grafického čipu oproti východiskovému stavu v priemere o 54 MHz vyššie. S takto nastavenými parametrami grafickej karty som potom otestoval niektoré hry s nasledujúcimi výsledkami:
Pomocou nástroja automatického pretaktovania OC Scanner sa mi z grafickej karty Asus Strix GeForce GTX 1650 O4G Gaming podarilo získať v priemere ešte necelých 12 % ďalšieho výkonu, čo je samozrejme výsledok parádny. Na spotrebe celej zostavy sa potom toto pretaktovanie prejavilo v počítačovej hre Crysis 3 nejakými 12 W navyše.
Nasledujúce video potom ukazuje nárast výkonu a prevádzkové vlastnosti pri takto pretaktovanej grafickej karte Asus Strix GeForce GTX 1650 O4G Gaming v počítačovej hre Crysis 3.
Grafické karty GeForce GTX 1650 síce neponúkajú nijako oslnivý herný výkon, tým najmenej náročným hráčom počítačových hier by však vystačiť mohol, obzvlášť pokiaľ v hrách preferujú základné rozlíšenie 1 920 × 1 080 px. Spoločným menovateľom týchto grafických kariet je tiež veľmi nízka spotreba, ktorá vám zjednoduší prípadný upgrade, pretože váš doterajší zdroj vo vašom PC vám celkom iste postačí (odporúča sa len 300 W). Grafické karty GeForce GTX 1650 potom v hrách nedisponujú žiadnou podporou real-time ray tracingu ani DLSS, čo by však v prípade mainstreamového hrania nemal byť žiadny zásadný problém.
Samotná grafická karta Asus Strix GeForce GTX 1650 O4G Gaming disponuje dobre technicky spracovaným systémom chladenia DirectCU II, ktorý jej pri hraní hier dovoľuje využívať nielen vysoké frekvencie, ale taktiež jej prepožičiava vynikajúce prevádzkové vlastnosti, ako sú nízke teploty a minimálna hlučnosť. Medzi výhody grafickej karty Asus Strix GTX 1650 O4G Gaming potom môžeme započítať aj podporu semi-pasívneho chladenia (0 dB), nastaviteľné RGB LED osvetlenie (AURA), solídne možnosti pretaktovania a zabudnúť nesmieme ani na prítomnosť konektora FanConnect II pre ovládanie systémových ventilátorov podľa teplôt grafickej karty.
Avšak ani grafická karta Asus Strix GeForce GTX 1650 O4G Gaming nie je úplne bez chýb. Najväčšou nevýhodou tejto grafickej karty je predovšetkým jej obstarávacia cena, ktorá je bohužiaľ nastavená príliš vysoko, dokonca oveľa vyššie, než sú obstarávacie ceny napríklad grafických kariet Radeon RX 570, ktoré však disponujú výkonom ešte oveľa vyšším (ale aj vyššou spotrebou). Je to celkom škoda, pretože nebyť takto vysokej cenovky, celkom iste by si grafická karta Asus Strix GTX 1650 O4G Gaming z dnešnej recenzie odniesla nejaké to ocenenie.
Asus Strix GeForce GTX 1650 O4G Gaming
Grafické kartyGrafická karta Asus Strix GTX 1650 O4G Gaming ponúka dostatočný výkon tým najmenej náročným hráčom počítačových hier. Táto grafická karta prichádza nielen s dobre technicky spracovaným systémom chladenia a nízkou spotrebou, ale bohužiaľ aj s príliš vysokou obstarávacou cenou.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.