K tomu absolútne najlepšiemu v ponuke grafických kariet spoločnosť ASUS patria grafické karty z edície ROG (Republic of Gamers). Tieto grafické karty sú totiž medzi hráčmi veľmi obľúbené, a to najmä vďaka skvelému systému chladenia a tiež bohatej výbave, ktorou tieto karty disponujú. Grafická karta Asus Strix GeForce RTX 2060 SUPER O8G Gaming spadá práve do tejto obľúbenej edície a my sme ju pre vás dnes na Alza.sk otestovali.
Grafická karta Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming je postavená na najnovšom hernom grafickom čipe TU106 (TU106-410-A1) s jedným deaktivovaným blokom TPC (Texture/Processor Cluster) spoločnosti NVIDIA, na ktorý sú pomocou 256-bitovej zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR6 s kapacitou 8 GB. Ide o grafickú kartu s podporou ray tracing a DLSS (Deep Learning Super Sampling). Svojim výkonom je potom Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming zacielená do segmentu grafických kariet vyššej strednej triedy (mainstream), kde zaberá tie absolútne najvyššie poschodia výkonnostného rebríčka.
Frekvencia grafického čipu je 1 470/1 830 MHz (Base/Boost) a frekvencia grafických pamätí 1 750 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR6 predstavuje efektívnu frekvenciu 14 000 MHz. Oproti referenčným hodnotám je teda karta na jadre pretaktovaná o 180 MHz v Booste. Grafické pamäte sú taktované v referenčných hodnotách GeForce RTX 2060 SUPER.
Grafická karta Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming meria na dĺžku 301 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie 3 rozširujúce sloty. O chladenie sa stará dvojica pasívov skladaných z hliníkových rebier a poniklovanej medenej základne, ktoré sú pre lepší odvod tepla prepojené celkovo šiestimi tepelnými trubicami (heatpipes). Dosadacia plocha základne na grafický čip je pre lepší kontakt dokonale obrobená (MaxContact). Grafické pamäte sú chladené pomocou chladiaceho plátu (heatsink plate), z modulov napájacej kaskády je potom odpadové teplo odvádzané priamo do rebrovania zadného pasívu. Všetky dôležité súčasti grafickej karty sú tak veľmi kvalitne chladené.
Aktívnu časť systému chladenia Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming tvoria tri 90 mm ventilátory, ktoré sú pre dlhšiu životnosť a nižšiu hlučnosť uložené v dvojitých guľôčkových ložiskách. Grafická karta Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming disponuje dvoma BIOSmi, ktoré nastavujú rôzne režimy ventilátorov P/Q-mode. V predvolenom režime Q-mode (Quiet mode) je uprednostnená nízka hlučnosť grafickej karty na úkor vyšších teplôt grafickej karty. V režime P-mode (Performance mode) je potom krivka otáčok ventilátorov nastavená agresívnejšie tak, aby grafická karta dosahovala čo najnižšie teploty na úkor hlučnosti. Ventilátory podporujú technológiu 0dB Fan, ktorá pri nízkej záťaži a teplote grafickej karty pod 55 °C všetky ventilátory zastaví, a zníži tak jej hlučnosť na minimum (semi-pasívne chladenie). Technológia 0dB Fan však funguje iba v režime Q-mode, v režime P-mode (Performance mode) sa ventilátory otáčajú rýchlosťou 850 ot/min aj v dobe, keď grafická karta vyťažená nie je. Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
Grafickú kartu Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming som testoval v oboch režimoch, teda Q-mode aj P-mode. Pri testovaní účinnosti chladenia v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosiahla grafická karta Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming v režime Q-mode na skóre 98,0 % a v režime P-mode potom na 98,2 %. V oboch režimoch tak v týchto testoch stability snímkovej frekvencie grafická karta prešla (minimálna hranica je 97 %).
O napájanie grafickej karty Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming sa stará 8 + 2-fázová napájacia kaskáda, ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou jedného 6-pinového a jedného 8-pinového konektora. Príkon karty bol výrobcom nastavený na 215 W (max. 269 W) a ten potom na jej prevádzku odporúča zdroj s výkonom minimálne 550 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming riešené pomocou dvoch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port), dvoch konektorov HDMI 2.0 a jedného konektora USB-C (VirtualLink), ktorý určite ocenia všetci vlastníci drôtových headsetov virtuálnej reality.
Súčasťou balenia grafickej karty Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming sú tiež firemné nástroje spoločnosti Asus s názvom GPU Tweak II a Aura.
GPU Tweak umožňuje pracovať v používateľskom rozhraní „Simple“, v ktorom môžete vyberať jeden z troch prednastavených výkonnostných režimov.
Asus GPU Tweak II taktiež umožňuje prejsť do „profesionálneho“ rozhrania Advanced, v ktorom potom môžete používateľsky nastavovať rôzne parametre grafickej karty, ako sú napríklad frekvencia grafického čipu, frekvencia grafických pamätí, otáčky ventilátorov chladiča, alebo tiež nastavovať limity teploty, spotreby atď. Vďaka nástroju GPU Tweak si tak môžete nastaviť správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Grafickú kartu môžete napríklad nastaviť na jej maximálny výkon, alebo naopak, môžete jej výkon obmedziť a dať prednosť skôr lepším prevádzkovým vlastnostiam (teplota, hlučnosť či spotreba).
Na používateľské nastavenia správania RGB LED potom slúži nástroj Asus AURA, s ktorého pomocou môžete nastavovať nielen ich farby, ale aj týmto RGB LED priradiť rôzne efekty (blikanie, pulzovanie, prechody atď.). Pokiaľ máte od spoločnosti Asus ešte nejaké ďalšie komponenty podporujúce funkciu AURA, ako sú napríklad základné dosky, svetelné pásiky atď., môžete si pomocou aplikácie AURA Sync nechať synchronizovať nastavené svetelné efekty aj do všetkých týchto zariadení.
Na sledovanie správania grafickej karty ponúka nástroj GPU Tweak II samozrejme tiež monitoring, s ktorého pomocou môžete mať na očiach všetky okamžité aj historické údaje dôležitých prevádzkových hodnôt, ako sú napríklad frekvencie, teploty, otáčky ventilátorov, napätie grafického čipu atď.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Asus Strix GeForce RTX 2060 SUPER O8G Gaming zaradili nasledujúce modely zo segmentu stredného výkonu (mainstream):
ŠPECIFIKÁCIE GRAFICKÝCH KARIET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family |
Veľkosť Tranzistory Výroba |
SP TMU ROP |
VRAM Veľkosť Bus/Clock |
Base Clock Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming | TU106 TU106-410-A1 Turing |
445 mm2 10,800 million 12 nm FinFET |
2176 136 64 |
GDDR6 8.192 GB 256b/14000 |
1 470 MHz 1 830 MHz 1 935 MHz |
PCIe 3.0 x16
215 W |
Gigabyte RTX 2060 SUPER Gaming OC | TU106 TU106-410-A1 Turing |
445 mm2 10,800 million 12 nm FinFET |
2176 136 64 |
GDDR6 8.192 GB 256b/14000 |
1470 MHz 1 815 MHz 1 875 MHz |
PCIe 3.0 x16
215 W |
Gigabyte RTX 2060 OC 6G | TU106 TU106-300A-A1 Turing |
445 mm2 10,800 million 12 nm FinFET |
1920 120 48 |
GDDR6 6.144 GB 192b/14000 |
1 365 MHz 1 755 MHz 1 875 MHz |
PCIe 3.0 x16
170 W |
EVGA GTX 1660 Ti XC Black Gaming | TU116 TU116-400-A1 Turing |
284mm2 6,600 million 12 nm FinFET |
1536 96 48 |
GDDR6 6.144 GB 192b/12000 |
1 500 MHz 1 770 MHz 1 860 MHz |
PCIe 3.0 x16
130 W |
Inno3D GTX 1660 Twin X2 | TU116 TU116-300-A1 Turing |
284mm2 6,600 million 12 nm FinFET |
1408 88 48 |
GDDR5 6.144 GB 192b/8000 |
1 530 MHz 1 785 MHz 1 845 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Asus Strix GTX 1650 O4G Gaming | TU117 TU117-300-A1 Turing |
200 mm2 4,700 million 12 nm FinFET |
896
5632 |
GDDR5 4.096 GB 128b/8000 |
1 485 MHz 1 830 MHz 1 950 MHz |
PCIe 3.0 x16
85 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 6G | GP106 GP106-400-A1 Pascal |
200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET |
1280 80 48 |
GDDR5 6.144 GB 192b/8008 |
1 557 MHz 1 772 MHz 1 898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 3G | GP106-3 GP106-300-A1 Pascal |
200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET |
1152 72 48 |
GDDR5 3.072 GB 192b/8008 |
1 557 MHz 1 772 MHz 1 898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Sapphire RX 5700 8G |
Navi 10 Navi 10 XL RDNA |
251mm2 10,300 million 7 nm FinFET |
2304 144 64 |
GDDR6 8.192 GB 256b/14000 |
1 465 MHz 1 725 MHz 1 658 MHz |
PCIe 4.0 x16
180 W |
Sapphire Nitro+ RX 590 8GD5 SE |
Polaris
Polaris 30 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2 5,700 million 12 nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5 2.048 GB 256b/8000 |
1 560 MHz 1 560 MHz 1 560 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Polaris Polaris 20 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET |
2304 144 32 |
GDDR5 8.192 GB 256b/8000 |
1 360 MHz 1 360 MHz 1 360 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Sapphire Nitro+ RX 570 4GD5 | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN |
232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET |
2048 128 32 |
GDDR5 8.192 GB 256b/7000 |
1 284 MHz 1 284 MHz 1 284 MHz |
PCIe 3.0 x16
160 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyšších hodnôt snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná nielen priemerná rýchlosť snímok, ale aj ukazovatele plynulosti pohybu 1 % Low a 0,1 % Low (pozri nižšie).
Dosiahnuté hodnoty priemernej snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov umiestňované zostupne tak, že karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe umiestnená hore a naopak, model s najnižšou snímkovou frekvenciou úplne dole.
Hodnota ukazovateľa „1 % Low“ je vypočítaná ako 99. percentil z nameraných hodnôt časov snímok (frame times) prevedených na snímkovú frekvenciu. Ak túto hodnotu poznáme, môžeme potom povedať, že 99 % snímok bolo vytváraných rovnakou a vyššou snímkovou frekvenciou, než je hodnota tohto ukazovateľa. Analogicky potom možno tiež povedať, že zvyšné jedno percento snímok bolo vytváraných snímkovou frekvenciou nižšou. Tento ukazovateľ môžeme využiť na analýze plynulosti pohybu v hrách, keď napríklad jeho hodnota pohybujúca sa nízko pri hranici 30 FPS znamená, že pohyb v hre už nie je pre oko hráča plynulý, ale skôr trhavý.
Hodnota ukazovateľa „0,1 % Low“ sa vypočítava obdobne ako predchádzajúci ukazovateľ, na zreteľ je však braný percentil 99,9. Tento ukazovateľ potom odhaľuje menej časté, zato výraznejšie poruchy v plynulosti hry, kedy sa pri inak plynulom pohybe obraz na okamih akoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazovateľ, tým výraznejšie „záseky“ sa v hre objavujú, a pohyb tak nie je plynulý aj napriek tomu, že priemerná rýchlosť snímok ukazuje vysoké hodnoty.
Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Na meranie prevádzkových vlastností grafických kariet využívam nástroj 3DMark a jeho záťažový test s názvom Time Spy Stress Test. Tento test sa skladá z celkom 20 prechodov minútovej scény Time Spy a trvá tak pomerne dlhých 20 minút, počas ktorých grafická karta pracuje na plný výkon a zahreje sa tak na svoju bežnú prevádzkovú teplotu. Až po dosiahnutí pracovnej teploty grafickej karty, najčastejšie v poslednom prechode scény, potom meriam jej prevádzkové vlastnosti. Ako teda grafická karta Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming v tomto záťažovom teste dopadla?
SUMARIZÁCIA PREVÁDZKOVÝCH VLASTNOSTÍ | |||
---|---|---|---|
Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming | Q-mode | P-mode | Poznámka k meraniu |
Pracovná teplota | 70 °C | 61 °C | Merané ako priemer v poslednom prechode |
Reálná pracovná frekvencia | 1 935 MHz | 1 965 MHz |
Merané ako priemer v poslednom prechode
|
Spotreba systému | 314,0 W | 311,4 W | Merané ako priemer v poslednom prechode |
Otáčky ventilátorov | 1 300 ot/min | 1 760 ot/min | Merané na konci testu |
Hlučnosť | 34,1 dBA | 38,8 dBA | Interpolované z otáčok ventilátorov |
Teploty grafickej karty Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming sa na konci záťažového testu v režime Q-mode držali na 70 °C pri otáčkach ventilátorov okolo 1 300 ot/min, ktoré pri tejto rýchlosti generovali hlučnosť 34,1 dBA, a túto grafickú kartu tak môžeme označiť za extrémne tichú. Frekvencia grafického čipu sa potom pohybovala okolo hranice 1 935 MHz.
V režime P-mode sa potom teploty Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming síce držali nižšie, kdesi pri hranici 60 °C, avšak pri oveľa vyšších otáčkach ventilátorov okolo 1 760 ot/min a samozrejme tiež vyššej hlučnosti tesne pod hranicou 39 dBA. Frekvencia grafického čipu sa potom pohybovala okolo hranice 1 965 MHz. Ja som pri karte Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming na dnešné testy výkonu nechal nastavený východiskový režim Q-mode, ktorý mi vďaka nižšej hlučnosti príde ako lepšia voľba.
Nasledujúce grafy ukazujú, ako si prevádzkové vlastnosti Asus Strix GeForce RTX 2060 SUPER O8G Gaming viedli v porovnaní s ostatnými grafickými kartami v dnešných testoch.
Ak by vás zaujímalo aj porovnanie prevádzkových vlastností grafickej karty Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming so všetkými ostatnými GeForce RTX 2060 SUPER, ktoré sme na Alza.sk a GPUreport.cz testovali, môžete sa pozrieť do nasledujúcich grafov.
Počítačová hra RAGE 2 je akčná strieľačka z pohľadu prvej osoby, ktorá sa odohráva v post-apokalyptickom svete po páde meteoritu. Hra bola postavená na hernom engine Apex vývojármi zo štúdia Avalanche Studios a ID Software a vydaná v máji 2019 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Sekreto Wetlands (Kvasirk’s Laboratory) po dobu 53 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Tom Clancy's: The Division 2 je online akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá sa odohráva v blízkej budúcnosti vo Washingtone DC. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2019 spoločnosťou Ubisoft. Hra podporuje nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané vo vstavanom benchmarku po dobu 89 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Metro Exodus je počítačová hra z pohľadu prvej osoby, ktorá sa odohráva v otvorenom svete postapokalyptického Ruska roka 2036. Ide o tretie pokračovanie zo série Metro, ktorá vznikla na základe románu Dmitrija Glukhovského. Hra Metro Exodus bola postavená na hernom engine 4A engine vývojármi zo štúdia 4A Games a vydaná vo februári 2019 spoločností Deep Silver. Meranie snímkovej frekvencie a frame times sú vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 102 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie testy je uvedené na priložených snímkach.
Battlefield V je už 16. dielom akčnej strieľačky z pohľadu prvej osoby, ktorý nás tentoraz zavedie späť do obdobia druhej svetovej vojny. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a vydaná v novembri 2018 spoločnosťou Electronic Arts. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape severnej Afriky v misii Butcher & Bolt po dobu 82 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Shadow of the Tomb Raider je akčná dobrodružná počítačová hra z pohľadu tretej osoby, ktorej dej sa odohráva vnútri peruánskych džunglí. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Foundation engine vývojármi zo štúdia Eidos Montreal a vydaná v septembri 2018 spoločnosťou Square Enix. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape The Hidden City po dobu 110 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Strange Brigade je dobrodružná kooperatívna strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá sa odohráva v Egypte minulého storočia. Táto hra bola postavená na hernom engine Asura vývojármi zo štúdia Rebellion a vydaná rovnakou spoločnosťou v auguste 2018. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 59 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Far Cry 5 je akčné počítačové RPG, odohrávajúce sa v otvorenom svete okolo fiktívneho mestečka Hope County v Montane. Hra bola postavená na hernom engine Duni Engine vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v marci 2018 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 59 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Wolfenstein II: The New Colossus je akčná a dobrodružná herná strieľačka z pohľadu prvej osoby. Hra bola postavená na hernom engine IdTech6 vývojármi zo štúdia MachineGames a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Bethesda. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne Manhattan Ruins po dobu 84 sekúnd nástrojom OCAT. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Assassin's Creed: Origins je akčná adventúra v poradí už desiatej série, ktorá sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. Hra bola postavená na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 121 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Herné testy grafickej karty Asus Strix GeForce RTX 2060 SUPER O8G Gaming máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto grafickej karte darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Výkon grafickej karty Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming je daný najmä výkonom samotného grafického čipu TU106 (TU106-410-A1), ktorý sa od iných grafických kariet GeForce RTX 2060 SUPER môže líšiť iba prednastavenou frekvenciou grafického čipu, nastavenou frekvenciou grafických pamätí či nastaveným vyšším limitom spotreby, ktorý potom toľko neobmedzuje frekvenciu grafickej karty. Na udržanie vyššej frekvencie grafickej karty, a tým aj jej výkonu, potom môže pomôcť tiež kvalitný systém chladenia, ktorý udrží grafický čip na nízkych teplotách.
V prípade grafickej karty Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming sa reálna frekvencia grafického čipu v záťažovom teste 3DMark Time Spy Stress Test pohybovala v priemere na 1 935 MHz pri efektívnej frekvencii grafických pamätí 14 000 MHz.
Reálna frekvencia Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming teda bola o 60 MHz (4 Binya) vyššia ako v prípade grafickej karty Gigabyte RTX 2060 SUPER Gaming OC, a môžeme teda očakávať, že aj výkon tejto Strix bude vyšší. To sa nakoniec ukázalo aj v našich herných testoch, v ktorých výkonnostný rozdiel medzi týmito dvoma grafickými kartami predstavoval nejaké 2 – 3 %. Rozdiel to síce nebol nijako závratný, ja som však bol s výkonom grafickej karty Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming veľmi spokojný.
V prípade nových grafických kariet GeForce RTX máte možnosť na pretaktovanie využiť buď novú funkciu programu OC Scanner, ktorá grafickú kartu pretaktuje„automaticky“, alebo si môžete všetky parametre pretaktovania nastaviť sami manuálne. Pretaktovanie grafickej karty Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming som vykonával pomocou automatického pretaktovania OC Scanner nástroja MSI Afterburner. Skôr ale, ako som OC Scanner mohol spustiť, musel som ručne na maximum nastaviť položky Core Voltage (100 %), Power Limit (125 %) a Temp. Limit (88 °C). Tiež som musel najskôr zistiť maximálnu frekvenciu grafických pamätí, nástroj OC Scanner totiž dokáže pretaktovať iba grafický čip, frekvenciu grafických pamätí úplne ignoruje.
Postupne som teda zvyšoval hodnoty frekvencie grafickej pamäte o 50 MHz a testoval ich stabilitu v počítačových hrách. Ako stabilná sa nakoniec ukázala hodnota +600 MHz, čo predstavuje efektívnu frekvenciu VRAM 15 200 MHz. Teraz som konečne mohol spustiť automatické pretaktovanie pomocou OC Scanner.
S posunutou frekvenciou pamätí o 600 MHz a s položkami Core Voltage, Power Limit a Temp. Limit na maximum mi OC Scanner nastavil frekvenciu grafického čipu oproti východiskovému stavu v priemere o 84 MHz vyššie. S takto nastavenými parametrami grafickej karty som potom otestoval niektoré hry s nasledujúcimi výsledkami:
Pomocou nástroja automatického pretaktovania OC Scanner sa mi z grafickej karty Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming podarilo získať v priemere ešte zhruba necelé 4 % ďalšieho výkonu, čo samozrejme nie je veľa, ale majte na mysli, že táto grafická karta má frekvencie nastavené veľmi vysoko už od výrobcu, a mnoho priestoru na ďalšie pretaktovanie tak už nezostáva. Na spotrebe celej zostavy sa potom toto pretaktovanie prejavilo v počítačovej hre The Division 2 nejakými 37 W navyše.
Nasledujúce video potom ukazuje nárast výkonu a prevádzkové vlastnosti v prípade takto pretaktovanej grafickej karty Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming v počítačovej hre The Division 2.
Podobne, ako všetky grafické karty GeForce RTX 2060 SUPER, aj Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming ponúka všetkým stredne náročným hráčom počítačových hier ultimátny herný výkon, ktorý môžu využiť nielen v základnom rozlíšení 1 920 × 1 080 p (Full HD), ale v niektorých hrach bez väčších ťažkostí aj v rozlíšení ešte vyššom, ako napríklad 2 560 × 1 440 p (WQHD). Týmto grafickým kartám potom samozrejme nechýba ani podpora real-time ray tracingu, aj keď nejaký extra vysoký výkon so zapnutým ray tracingom od nich radšej nečakajte. Ak sa však bez ray tracingu v tých nemnohých hrách, ktoré ho dnes využívajú, nezaobídete, radšej by ste mali zvážiť zaobstaranie ešte výkonnejšej RTX karty, ako sú GeForce RTX 2070 SUPER, GeForce RTX 2080 SUPER či úplne tá najvýkonnejšia, GeForce RTX 2080 Ti.
Samotná grafická karta Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming vám toho môže ponúknuť naozaj veľa. Vďaka prepracovanému systému chladenia ponúka táto grafická karta nielen vysoké frekvencie grafického čipu, ale navyše skvelé prevádzkové vlastnosti. Najmä tak nízku hlučnosť, ktorá sa v predvolenom režime (Q-mode) pohybuje len tesne nad hranicou 34 dBA, je niečo, čo vám ostatné grafické karty GeForce RTX 2060 SUPER len tak hneď neponúknu. Milovníci tichých počítačov si tak s touto grafickou kartou iste prídu na svoje.
Na zahodenie potom samozrejme nie sú ani všetky výhody edície ROG (Republic of Gamers), ako sú napríklad výberové súčiastky, RGB LED, MaxContact, DUAL BIOS, FanConnect či AURA Sync. To všetko totiž na grafickej karte Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming nájdete tiež.
Medzi nevýhody grafickej karty Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming potom môžeme zaradiť jej rozmery, kvôli ktorým sa táto karta pri dĺžke nad 300 mm nemusí zmestiť do úplne každej počítačovej skrine. A potom tu máme samozrejme obstarávaciu cenu tejto grafickej karty, ktorá celkom určite nepoteší vôbec nikoho a ktorá pomaly atakuje cenu tých lacnejších, avšak stále výkonnejších GeForce RTX 2070 SUPER.
Nehľadiac na premrštenú obstarávaciu cenu si však grafická karta Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming z dnešnej recenzie odnáša ocenenie „Zlatého Alzáka“.
Asus Strix GeForce RTX 2060 SUPER O8G Gaming
Grafické kartyGrafická karta Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming ponúka vynikajúci herný výkon všetkým stredne náročným hráčom počítačových hier. Táto grafická karta disponuje už z výroby vysoko nastavenými taktami, ktoré vám zaistia ešte trochu výkonu navyše, a tiež skvele spracovaným systémom chladenia s veľmi nízkou hlučnosťou.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.