Grafické karty hernej edície ROG (Republic of Gamers) spoločnosti Asus sú medzi hráčmi počítačových hier vo veľkej obľube. Zvlášť medzi tými náročnejšími, ktorí svoje karty vyberajú zásadne zo segmentu high-end, teda vysokého výkonu. Ak by ste chceli aj vy vstúpiť do klubu náročných, ideálnou bránou do sveta high-end výkonov sú grafické karty GeForce GTX 1070, ktoré ponúkajú solídny pomer výkonu a ceny. Grafická karta Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming je práve jednou z nich a my si ju dnes pekne otestujeme.
Grafická karta Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming je postavená na hernom grafickom čipe NVIDIA GP104 spoločnosti NVIDIA s jedným kompletne deaktivovaným blokom GPC (Graphics Processing Cluster), na ktorý sú pomocou 256-bitovej zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR5 s kapacitou 8 GB. Svojim výkonom tak Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming spadá do segmentu grafických kariet vysokého výkonu (high-end), kde zaberá tie najnižšie poschodia výkonnostného rebríčka.
Frekvencia grafického čipu je 1 658/1 860 MHz (Base/Boost) a frekvencia grafických pamätí 2 002 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR5 predstavuje efektívnu frekvenciu 8 008 MHz. Oproti referenčným hodnotám je teda karta na jadre pretaktovaná o 147 MHz v základe a o 177 MHz v Booste. Grafické pamäte sú potom taktované v referenčných hodnotách NVIDIA GeForce GTX 1070.
Grafická karta Asus Strix GTX 1070 O8G meria na dĺžku 298 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie celkom 2 rozširujúce sloty. Pasív chladiča je zložený z hliníkových rebier a na lepší odvod tepla z grafického čipu je vybavený päticou tepelných trubíc (heatpipes), ktoré majú priamy kontakt na grafický čip. V prípade spoločnosti Asus sa toto riešenie nazýva DirectCU. Moduly grafických pamätí sú chladené pomocou špeciálnej chladiacej dosky (heatsink plate) a odpadové teplo je do hlavného pasívu odvádzané tiež z napájacej kaskády grafickej karty. Všetky dôležité komponenty grafickej karty sú tak chladené.
Aktívnu časť systému chladenia tvoria tri 90 mm ventilátory so špeciálne tvarovanými lopatkami v tvare krídeliek (Wing-blade) pre vyšší tlak chladiaceho vzduchu. Systém chladenia grafickej karty Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming podporuje technológiu 0 dB, ktorá pri nízkych teplotách grafickej karty (pod 55 °C) všetky ventilátory úplne zastaví, a zamedzí tak zbytočnej hlučnosti. Kryt chladiča je potom čiastočne podsvietený a správanie tohto podsvietenia je možné nastaviť pomocou aplikácie Aura. Zo zadnej strany grafickej karty je vyvedený jeden 4-pinový konektor Asus FanConnect na ovládanie otáčok ventilátorov v počítačovej skrini, ktoré sú potom regulované práve podľa teploty grafickej karty.
Pri testovaní účinnosti chladenia v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosiahla grafická karta Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming na skóre 99,4 %, a v týchto testoch stability snímkovej frekvencie tak s rezervou prešla (minimálna hranica je 97 %). Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
O napájanie grafickej karty Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming sa stará 6 + 1-fázová napájacia kaskáda, ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou jedného 8-pinového konektora. Príkon karty bol výrobcom nastavený na 166 W a ten na jej prevádzku odporúča zdroj s výkonom minimálne 500 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming riešené pomocou jedného DVI-D (Dual-link) konektora, dvoch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port) a dvoch konektorov HDMI 2.0. Prítomnosť dvoch HDMI je výhodná na ľahké zapojenie headsetov virtuálnej reality.
Súčasťou balenia grafickej karty Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming sú tiež firemné nástroje spoločnosti Asus s názvom GPU Tweak II a Aura.
GPU Tweak umožňuje pracovať v používateľskom rozhraní „Simple“, v ktorom môžete vyberať jeden z troch prednastavených výkonnostných režimov. Ja som mal na testy k dispozícii vzorku priamo od spoločnosti Asus, ktorá bola v predvolenom stave nastavená do režimu OC. Bežne predávané grafické karty Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming sú však nastavené do režimu herného (Gaming mode).
Asus GPU Tweak II taktiež umožňuje prejsť do „profesionálneho“ rozhrania, v ktorom potom môžete používateľsky nastavovať rôzne parametre grafickej karty, ako sú napríklad frekvencia grafického čipu, frekvencia grafických pamätí, otáčky ventilátorov chladiča alebo tiež nastavovať limity teploty, spotreby atď. Vďaka nástroju GPU Tweak si tak môžete nastaviť správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Grafickú kartu môžete napríklad nastaviť na jej maximálny výkon, alebo naopak môžete jej výkon obmedziť a dať prednosť skôr lepším prevádzkovým vlastnostiam (teplota, hlučnosť či spotreba).
Pre používateľské nastavenie správania RGB LED potom slúži nástroj Asus AURA, pomocou ktorého môžete nastavovať nielen ich farby, ale aj týmto RGB LED priradiť rôzne efekty (blikanie, pulzovanie, prechody atď.). Pokiaľ máte od spoločnosti Asus ešte nejaké ďalšie komponenty podporujúce funkciu AURA, ako sú napríklad základné dosky, svetelné pásiky atď., môžete si pomocou aplikácie AURA Sync nechať synchronizovať nastavené svetelné efekty aj do všetkých týchto zariadení.
Na sledovanie správania grafickej karty ponúka nástroj GPU Tweak II samozrejme tiež monitoring, s pomocou ktorého môžete mať na očiach všetky okamžité aj historické údaje dôležitých prevádzkových hodnôt, ako sú napríklad frekvencie, teploty, otáčky ventilátorov, napätie grafického čipu atď.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming zaradili nasledujúce modely zo segmentu vysokého výkonu (high-end):
Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming | Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum | MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X |
EVGA GTX 1070 Ti Gaming SC Hybrid | Sapphire RX Vega64 8G HBM2 LC | Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 LE |
ŠPECIFIKÁCIA grafických kariet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming | GP104 GP104-200-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 1920 120 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1 658 MHz 1 860 MHz 1 962 MHz | PCIe 3.0 x16 166 W |
Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16 nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11104 | 1 620 MHz 1 734 MHz 2 025 MHz | PCIe 3.0 x16 275 W |
MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1 683 MHz 1 823 MHz 1 980 MHz | PCIe 3.0 x16 240 W |
EVGA GTX 1070 Ti Gaming SC Hybrid | GP104 GP104-300-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16 nm FinFET | 2432 152 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1 607 MHz 1 683 MHz 1 886 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling | Vega 10 Vega 10 XT GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14 nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1890 | 1 247 MHz 1 750 MHz 1 586 MHz | PCIe 3.0 x16 345 W |
Sapphire Nitro+ RX Vega56 8G HBM2 LE | Vega 10 Vega 10 XL GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14 nm FinFET | 3584 224 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1600 | 1 156 MHz 1 590 MHz 1 500 MHz | PCIe 3.0 x16 240 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná nielen priemerná rýchlosť snímok, ale aj ukazovatele plynulosti pohybu 1 % Low a 0,1 % Low (pozri nižšie).
Dosiahnuté hodnoty priemernej snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov umiestnené zostupne tak, že karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe umiestnená hore, a naopak model s najnižšou snímkovou frekvenciou úplne dole.
Hodnota ukazovateľa „1 % Low“ je vypočítaná ako 99. percentil z nameraných hodnôt časov snímok (frame times) prevedených na snímkovú frekvenciu. Ak túto hodnotu poznáme, môžeme potom povedať, že 99 % snímok bolo vytváraných rovnakou a vyššou snímkovou frekvenciou, než je hodnota tohto ukazovateľa. Analogicky potom možno tiež povedať, že zvyšné jedno percento snímok bolo vytváraných snímkovou frekvenciou nižšou. Tento ukazovateľ môžeme využiť na analýze plynulosti pohybu v hrách, keď napríklad jeho hodnota pohybujúca sa nízko pri hranici 30 FPS znamená, že pohyb v hre už nie je pre oko hráča plynulý, ale skôr trhavý.
Hodnota ukazovateľa „0,1 % Low“ sa vypočítava obdobne ako predchádzajúci ukazovateľ, na zreteľ je však braný percentil 99,9. Tento ukazovateľ potom odhaľuje menej časté, zato výraznejšie poruchy v plynulosti hry, kedy sa pri inak plynulom pohybe obraz na okamih akoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazovateľ, tým výraznejšie „záseky“ sa v hre objavujú, a pohyb tak nie je plynulý aj napriek tomu, že priemerná rýchlosť snímok ukazuje vysoké hodnoty.
Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Chladenie grafických kariet MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X a Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum v testoch zaisťovala súprava vodného chladenia EK Water Blocks EK-KIT S240, ktorá s dvojicou ventilátorov a vodnou pumpou generovala hlučnosť 35,5 dBA. V grafoch je tak k menám grafických kariet, ktoré využívajú tento systém vodného chladenia, pridaná skratka EKWB.
Wolfenstein II: The New Colossus je akčná a dobrodružná herná strieľačka z pohľadu prvej osoby. Hra bola postavená na hernom engine IdTech6 vývojármi zo štúdia MachineGames a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Bethesda. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne Manhattan Ruins po dobu 84 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je vôbec prvou hrou, ktorá bola postavená výhradne na grafickom rozhraní API Vulkan. Z tohto grafického rozhrania viac profitujú grafické karty s čipom AMD, najmä v nižšom rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov.
Assassin's Creed: Origins je akčnou adventúrou v poradí už desiatej série, ktorá sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. Hra bola postavená na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 121 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing nastavený na LOW.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins nie je ku grafickým kartám AMD práve veľmi prívetivá. Grafické karty spoločnosti NVIDIA tu podávajú oveľa lepšie výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akčná počítačová RPG hra, založená na svete postáv JRR Tolkiena, odohrávajúca sa v čase medziobdobí Hobita a Pána prsteňov. Hra bola postavená na hernom engine Firebird vývojári zo štúdia Monolith Productions a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Warner Bros. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 56 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Prey je akčná sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorá bola postavená na hernom engine CryEngine vývojármi zo štúdia Arkane Studios, a vydaná v máji 2017 spoločnosťou Bethesda Softworks. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Hardware Labs po dobu 64 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare, a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS po dobu 80 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva počas 1. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia po dobu 57 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa v prípade takto výkonných grafických kariet veľmi v láske nemajú, a preto by som odporučil túto hru hrať výhradne pod nastavením na DirectX 11. Radeony spoločnosti AMD sú na tom trochu lepšie a DirectX 12 predsa len nejaký ten výkon navyše prinesú. Aj tak by som ale odporúčal hrať túto hru skôr pod DirectX 11. Vyvarujete sa občasných zásekov v hre, ktoré sa v prípade DirectX 12 sem-tam objavujú, čo dokazuje aj nízka hodnota ukazovateľa 0,1 % Low v rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 98 sekúnd nástrojom Fraps. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa uprostred démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC po dobu 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan. S týmto moderným herným rozhraním by však mohli mať problémy grafické karty predchádzajúcej generácie spoločnosti NVIDIA (Fermis/Kepler/Maxwell).
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 96 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12, najmä ak hru hráte v nižšom rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite puzzle aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 86 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12 a v nižšom rozlíšení z neho profitujú všetky grafické karty. Ak využívate rozlíšenie 1 920 × 1 080 pixelov, určite sa oplatí prepnúť na renderovanie cez DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine po dobu 105 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčné RPG (role-playing game) sandbox, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard po dobu 84 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. Anti-aliasing bol nastavený v rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov (FHD) na MSAA ×4, v rozlíšení 2 560 × 1 440 pixelov (WQHD) na MSAA ×2 a v rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafickej karty Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto grafickej karte darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Výkon grafickej karty Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming je daný najmä výkonom samotného grafického čipu GP104-200-A1, ktorý sa od iných grafických kariet GeForce GTX 1070 môže líšiť iba prednastavenou frekvenciou grafického čipu, nastavenou frekvenciou grafických pamätí či nastaveným vyšším limitom spotreby, ktorý potom toľko neobmedzuje frekvenciu grafickej karty. Na udržanie vyššej frekvencie grafickej karty, a tým aj jej výkonu, potom môže pomôcť tiež kvalitný systém chladenia, ktorý udrží grafický čip na nízkych teplotách.
V prípade grafickej karty Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming, ktorá bola nastavená do režimu OC (OC mode), sa reálna frekvencia grafického čipu v testovaných hrách držala v rozmedzí vysokých 1 926 – 2 012 MHz (v priemere 1 990 MHz) pri efektívnej frekvencii grafických pamätí 8 008 MHz. Aj napriek týmto vysokým frekvenciám sa grafická karta Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming svojím výkonom umiestnila v dnešných testoch na mieste poslednom. Dôvodom je pomerne značné „orezanie“ grafického čipu GP104-200-A1 a využitie pomalších modulov grafických pamätí GDDR5. Kvôli týmto obmedzením môže GeForce GTX 1070 ponúknuť približne 80 % výkonu plne aktivovaného čipu GP104, teda GeForce GTX 1080.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 po dobu 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Prevádzkové vlastnosti grafickej karty Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming nie sú zlé, aj keď na nejaké veľké chvály to tentoraz tiež nie je. Teploty grafickej karty sa pohybujú tesne pod hranicou 70 °C pri pomerne vyššej hlučnosti nad 39 dBA. Grafická karta Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming totiž bohužiaľ využíva starší dual-slotový chladič, ktorý nie je až tak efektívny, ako ten novší vyvinutý 2,5-slotový, ktorý poznáme z grafických kariet Strix GTX 1080 Ti, Strix GTX 1070 Ti či Strix RX 580. Rozdiely medzi týmito dvoma systémami chladenia sú celkom výrazné, a je teda veľká škoda, že spoločnosť Asus túto grafickú kartu tiež dodatočne nevybavila novším chladičom.
Čo sa týka spotreby, tá je samozrejme vynikajúca, teda ako prakticky v prípade všetkých grafických kariet z rodiny Pascal.
Požiadavky na výkon grafických kariet a vlastne celého systému pre virtuálnu realitu sú oveľa vyššie ako v prípade bežných počítačových hier. VRMark obsahuje celkom tri testy virtuálnej reality, ktoré bežia na monitore počítača, a na test nevyžadujú žiadne náhlavné súpravy.
Výsledky testu Orange Room ukazujú výkon systému v scénach s bežnými požiadavkami na VR, test Cyan Room je potom o niečo náročnejší a na vykresľovanie scény využíva rozhranie DirectX 12. Test Blue Room ukazuje výkon vo veľmi náročných scénach VR, ktorých požiadavky však uspokoja až niektoré grafické karty budúcej generácie.
Pretože všetky grafické karty zo segmentu high-end by mali nároky virtuálnej reality s prehľadom uspokojiť, obmedzil som sa v recenzii na testy VRMark Cyan Room, teda na testy náročnejšie a pod DirectX 12.
Ako môžete vidieť, grafická karta Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming sa nad cieľovou snímkovou frekvenciou 88,9 FPS držala viac než dostatočne vysoko, a vy sa teda nemusíte obávať, že by ste túto grafickú kartu za účelom virtuálnej reality nemohli využiť.
Pretaktovanie grafickej karty Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming som prevádzal pomocou nástroja MSI Afterburner tak, aby som v žiadnom prípade neohrozil kartu, a neprišiel tak o jej záruku. Na maximum som zvýšil iba hranicu spotreby (+20 % Power Limit) a teploty (92 C Temp. Limit), napätie grafického čipu som nechal na východiskových hodnotách.
Postupne som zvyšoval hodnoty frekvencie grafického čipu a následne tiež grafických pamätí. Ako stabilná sa nakoniec ukázala hodnota +20 MHz pre čip a +500 MHz pre pamäte. V počítačových hrách sa potom reálna frekvencia grafického čipu pohybovala v priemere na 2 012 MHz, v prípade grafických pamätí 9 000 MHz (efektívne).
S nastavenou frekvenciou jadra zvýšenou o 20 MHz, pamäťou na efektívnych 9 000 MHz a posunutým Power/Temperature limitom na 120 %/92 °C som potom otestoval niektoré hry z testovacej metodiky s nasledujúcimi výsledkami:
Bez zdvíhania napätia sa mi z grafickej karty Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming podarilo získať v priemere iba niečo nad 6 % ďalšieho výkonu a je jasné, že bez zdvihnutia napätia grafického čipu sa pretaktovanie tejto grafickej karty príliš neoplatí. Alebo som mal len smolu na horší kúsok grafického čipu.
Nasledujúce video tak ukazuje nárast výkonu a prevádzkové vlastnosti b prípade takto pretaktovanej grafickej karty Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming v počítačovej hre Crysis 3.
Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming je solídnou grafickou kartou, ktorá je vhodná skôr pre náročnejších hráčov počítačových hier, alebo tých, ktorí sa nimi ešte len stať chcú. Svojou obstarávacou cenou sú totiž všetky grafické karty GeForce GTX 1070 ideálnou bránou na vstup do tejto 1. hráčskej ligy, teda výkonnostného segmentu high-end.
Hoci kvôli využitiu staršieho dvojslotového chladiča nie sú prevádzkové vlastnosti grafickej karty Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming nijako oslnivé, herná edícia ROG Strix vám zase môže ponúknuť nejakú tú pridanú hodnotu navyše. Ide napríklad o osvetlenie Aura Sync alebo funkciu FanConnect, vďaka ktorej môžete regulovať systémové ventilátory vo svojej počítačovej skrini v závislosti od teploty grafickej karty. Pre tých, ktorí sa bez takýchto funkcií obídu, je edícia grafických kariet ROG Strix celkom zbytočnosť.
Ak by niekomu herný výkon Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming nestačil, môže túto grafickú kartu pretaktovať, a získať tak pár percent výkonu ďalšieho. Komu by ani toto nestačilo, bude už musieť siahnuť po grafickej karte ešte výkonnejšej, ale aj drahšej. Napríklad po novej Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming, ktorá okrem vyššieho výkonu ponúka aj novší a efektívnejší systém chladenia s lepšími prevádzkovými vlastnosťami.
Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming
Grafické kartyAsus Strix GTX 1070 O8G Gaming je solídnou grafickou kartou, ktorá je vhodná skôr pre tých náročnejších hráčov počítačových hier, alebo tých, ktorí sa nimi ešte len stať chcú. Prevádzkové vlastnosti tejto grafickej karty síce nie sú nijako oslnivé, ponúka však všetky výhody hráčskej edície ROG Strix.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.