Na grafické karty Radeon RX 5700 spoločnosti AMD v nereferenčnom vyhotovení sa síce čakalo pomerne dlho, no už sú tu, a to dokonca aj v tých „najušľachtilejších“ edíciách. V prípade spoločnosti ASUS je asi najpopulárnejším radom grafických kariet edícia ROG (Republic of Gamers), ktorá je medzi hráčmi veľmi obľúbená vďaka bohatej výbave, skvelému a tiež veľmi tichému systému chladenia. Grafická karta Asus Strix Radeon RX 5700 O8G Gaming patrí práve do tejto hráčskej edície a my sme ju pre vás na Alza.sk dnes otestovali.
Grafická karta Asus Strix RX 5700 O8G Gaming je postavená na najnovšom hernom grafickom čipe NAVI 10 (NAVI 10 XL) so štyrmi deaktivovanými jednotkami CU (Compute Unit) spoločnosti AMD, na ktorý sú pomocou 256-bitovej zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR6 s kapacitou 8 GB. Svojim výkonom je potom Asus Strix RX 5700 O8G Gaming zacielená do segmentu grafických kariet strednej triedy (mainstream), kde zaberá tie najvyššie poschodia výkonnostného rebríčka.
Základná frekvencia grafického čipu je 1 610 MHz, herná frekvencia 1 725 MHz a boost frekvencia 1 750 MHz. Ako maximálnu frekvenciu grafického čipu ovládače Radeon Software Adrenalín Edition ukazujú frekvenciu 1 750 MHz. Frekvencia grafických pamätí je 875 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR6 predstavuje efektívnu frekvenciu 14 000 MHz. Oproti referenčným hodnotám Radeon RX 5700 je teda Boost frekvencia zvýšená o 25 MHz. VRAM sú taktované v referenčných hodnotách.
Grafická karta Asus Strix RX 5700 O8G Gaming meria na dĺžku 305 mm a na základnej doske vášho počítača zaberie 3 rozširujúce sloty. O chladenie sa stará dvojica pasívov skladaných z hliníkových rebier a poniklovanej medenej základne, ktoré sú pre lepší odvod tepla prepojené celkovo šiestimi tepelnými trubicami (heatpipes). Dosadacia plocha základne na grafický čip je pre lepší kontakt dokonale obrobená (MaxContact). Grafické pamäte sú chladené pomocou chladiaceho plátu (heatsink plate), z modulov napájacej kaskády je potom odpadové teplo odvádzané priamo do rebrovania zadného pasívu. Všetky dôležité súčasti grafickej karty sú tak veľmi kvalitne chladené.
Aktívnu časť systému chladenia Asus Strix RX 5700 O8G Gaming tvoria tri 90 mm ventilátory, ktoré sú pre dlhšiu životnosť a nižšia hlučnosť uložené v dvojitých guľôčkových ložiskách. Ventilátory podporujú technológiu 0dB Fan, ktorá pri nízkej záťaži a teplote grafickej karty pod 60 °C všetky ventilátory zastaví, a zníži tak jej hlučnosť na minimum (semi-pasívne chladenie). Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
Grafickú kartu Asus Strix RX 5700 O8G Gaming som testoval v oboch režimoch, teda P-mode aj Q-mode. Pri testovaní účinnosti chladenia v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosiahla grafická karta Asus Strix RX 5700 O8G Gaming v režime P-mode na skóre 99,7 % a v režime Q-mode potom na 99,6 %. V oboch režimoch tak v týchto testoch stability snímkovej frekvencie grafická karta prešla (minimálna hranica je 97 %).
O napájanie grafickej karty Asus Strix RX 5700 O8G Gaming sa stará 10 + 3-fázová napájacia kaskáda, ktorá vyžaduje prídavné napájanie pomocou jedného 6-pinového a jedného 8-pinového konektora. Príkon karty bol výrobcom nastavený na 180 W (max. 270 W) a ten potom na jej prevádzku odporúča zdroj s výkonom minimálne 600 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty Asus Strix RX 5700 O8G Gaming riešené pomocou troch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port) a jedného konektora HDMI 2.0.
Súčasťou balenia grafickej karty Asus Strix RX 5700 O8G Gaming sú tiež firemné nástroje spoločnosti Asus s názvom GPU Tweak II a Aura.
GPU Tweak umožňuje pracovať v používateľskom rozhraní „Simple“, v ktorom môžete vyberať jeden z troch prednastavených výkonnostných režimov.
Asus GPU Tweak II taktiež umožňuje prejsť do „profesionálneho“ rozhrania Advanced, v ktorom potom môžete používateľsky nastavovať rôzne parametre grafickej karty, ako sú napríklad frekvencia grafického čipu, frekvencia grafických pamätí, otáčky ventilátorov chladiča, alebo tiež nastavovať limity teploty, spotreby atď. Vďaka nástroju GPU Tweak si tak môžete nastaviť správanie grafickej karty podľa svojich špecifických potrieb. Grafickú kartu môžete napríklad nastaviť na jej maximálny výkon alebo naopak, môžete jej výkon obmedziť a dať prednosť skôr lepším prevádzkovým vlastnostiam (teplota, hlučnosť či spotreba).
Na používateľské nastavenia správania RGB LED potom slúži nástroj Asus AURA, s ktorého pomocou môžete nastavovať nielen ich farby, ale aj týmto RGB LED priradiť rôzne efekty (blikanie, pulzovanie, prechody atď.). Pokiaľ máte od spoločnosti Asus ešte nejaké ďalšie komponenty podporujúce funkciu AURA, ako sú napríklad základné dosky, svetelné pásiky atď., môžete si pomocou aplikácie AURA Sync nechať synchronizovať nastavené svetelné efekty aj do všetkých týchto zariadení.
Na sledovanie správania grafickej karty ponúka nástroj GPU Tweak II samozrejme tiež monitoring, s ktorého pomocou môžete mať na očiach všetky okamžité aj historické údaje dôležitých prevádzkových hodnôt, ako sú napríklad frekvencie, teploty, otáčky ventilátorov, napätie grafického čipu atď.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty Asus Strix Radeon RX 5700 O8G Gaming zaradili nasledujúce modely zo segmentu stredného výkonu (mainstream):
ŠPECIFIKÁCIE GRAFICKÝCH KARIET |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family |
Veľkosť Tranzistory Výroba |
SP TMU ROP |
VRAM Veľkosť Bus/Clock |
Base Clock Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
Asus Strix RX 5700 O8G Gaming | Navi 10 Navi 10 XL RDNA |
251mm2 10,300 million 7 nm FinFET |
2304 144 64 |
GDDR6 8.192 GB 256b/14000 |
1 610 MHz 1 750 MHz 1 655 MHz |
PCIe 4.0 x16
180 W |
Asus Strix RTX 2060 SUPER O8G Gaming | TU106 TU106-410-A1 Turing |
445 mm2 10,800 million 12 nm FinFET |
2176 136 64 |
GDDR6 8.192 GB 256b/14000 |
1 470 MHz 1 830 MHz 1 935 MHz |
PCIe 3.0 x16
215 W |
Gigabyte RTX 2060 OC 6G | TU106 TU106-300A-A1 Turing |
445 mm2 10,800 million 12 nm FinFET |
1920 120 48 |
GDDR6 6.144 GB 192b/14000 |
1 365 MHz 1 755 MHz 1 875 MHz |
PCIe 3.0 x16
170 W |
EVGA GTX 1660 Ti XC Black Gaming | TU116 TU116-400-A1 Turing |
284mm2 6,600 million 12 nm FinFET |
1536 96 48 |
GDDR6 6.144 GB 192b/12000 |
1 500 MHz 1 770 MHz 1 860 MHz |
PCIe 3.0 x16
130 W |
Inno3D GTX 1660 Twin X2 | TU116 TU116-300-A1 Turing |
284mm2 6,600 million 12 nm FinFET |
1408 88 48 |
GDDR5 6.144 GB 192b/8000 |
1 530 MHz 1 785 MHz 1 845 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Asus Strix GTX 1650 O4G Gaming | TU117 TU117-300-A1 Turing |
200 mm2 4,700 million 12 nm FinFET |
896
5632 |
GDDR5 4.096 GB 128b/8000 |
1 485 MHz 1 830 MHz 1 950 MHz |
PCIe 3.0 x16
85 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 6G | GP106 GP106-400-A1 Pascal |
200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET |
1280 80 48 |
GDDR5 6.144 GB 192b/8008 |
1 557 MHz 1 772 MHz 1 898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Gigabyte GTX 1060 Windforce 3G | GP106-3 GP106-300-A1 Pascal |
200 mm2 4,400 million 16 nm FinFET |
1152 72 48 |
GDDR5 3.072 GB 192b/8008 |
1 557 MHz 1 772 MHz 1 898 MHz |
PCIe 3.0 x16
120 W |
Sapphire RX 5700 8G | Navi 10 Navi 10 XL RDNA |
251mm2 10,300 million 7 nm FinFET |
2304 144 64 |
GDDR6 8.192 GB 256b/14000 |
1 465 MHz 1 725 MHz 1 658 MHz |
PCIe 4.0 x16
180 W |
Sapphire Nitro+ RX 590 8GD5 SE |
Polaris
Polaris 30 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2 5,700 million 12 nm FinFET |
2304
144 32 |
GDDR5 2.048 GB 256b/8000 |
1 560 MHz 1 560 MHz 1 560 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Polaris Polaris 20 XT GCN 4nd GEN |
232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET |
2304 144 32 |
GDDR5 8.192 GB 256b/8000 |
1 360 MHz 1 360 MHz 1 360 MHz |
PCIe 3.0 x16
185 W |
Sapphire Nitro+ RX 570 4GD5 | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN |
232 mm2 5,700 million 14 nm FinFET |
2048 128 32 |
GDDR5 8.192 GB 256b/7000 |
1 284 MHz 1 284 MHz 1 284 MHz |
PCIe 3.0 x16
160 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyšších hodnôt snímkovej frekvencie karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná nielen priemerná rýchlosť snímok, ale aj ukazovatele plynulosti pohybu 1 % Low a 0,1 % Low (pozri nižšie).
Dosiahnuté hodnoty priemernej snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov umiestňované zostupne tak, že karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe umiestnená hore a naopak, model s najnižšou snímkovou frekvenciou úplne dole.
Hodnota ukazovateľa „1 % Low“ je vypočítaná ako 99. percentil z nameraných hodnôt časov snímok (frame times) prevedených na snímkovú frekvenciu. Ak túto hodnotu poznáme, môžeme potom povedať, že 99 % snímok bolo vytváraných rovnakou a vyššou snímkovou frekvenciou, než je hodnota tohto ukazovateľa. Analogicky potom možno tiež povedať, že zvyšné jedno percento snímok bolo vytváraných snímkovou frekvenciou nižšou. Tento ukazovateľ môžeme využiť na analýze plynulosti pohybu v hrách, keď napríklad jeho hodnota pohybujúca sa nízko pri hranici 30 FPS znamená, že pohyb v hre už nie je pre oko hráča plynulý, ale skôr trhavý.
Hodnota ukazovateľa „0,1 % Low“ sa vypočítava obdobne ako predchádzajúci ukazovateľ, na zreteľ je však braný percentil 99,9. Tento ukazovateľ potom odhaľuje menej časté, zato výraznejšie poruchy v plynulosti hry, kedy sa pri inak plynulom pohybe obraz na okamih akoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazovateľ, tým výraznejšie „záseky“ sa v hre objavujú, a pohyb tak nie je plynulý aj napriek tomu, že priemerná rýchlosť snímok ukazuje vysoké hodnoty.
Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Na meranie prevádzkových vlastností grafických kariet využívam nástroj 3DMark a jeho záťažový test s názvom Time Spy Stress Test. Tento test sa skladá z celkom 20 prechodov minútovej scény Time Spy a trvá tak pomerne dlhých 20 minút, počas ktorých grafická karta pracuje na plný výkon, a zahreje sa tak na svoju bežnú prevádzkovú teplotu. Až po dosiahnutí pracovnej teploty grafickej karty, najčastejšie v poslednom prechode scény, potom meriam jej prevádzkové vlastnosti. Ako teda grafická karta Asus Strix RX 5700 O8G Gaming v tomto záťažovom teste dopadla?
SUMARIZÁCIA PREVÁDZKOVÝCH VLASTNOSTÍ | |||
---|---|---|---|
Asus Strix RX 5700 O8G Gaming | P-mode | Q-mode | Poznámka k meraniu |
Pracovná teplota | 65 °C | 65 °C | Merané ako priemer v poslednom prechode |
Reálna pracovná frekvencia | 1 655 MHz | 1 655 MHz |
Merané ako priemer v poslednom prechode
|
Spotreba systému | 257,3 W | 256,7 W | Merané ako priemer v poslednom prechode |
Otáčky ventilátorov | 1 200 ot/min | 1 200 ot/min | Merané na konci testu |
Hlučnosť | 33,8 dBA | 33,8 dBA | Interpolované z otáčok ventilátorov |
Teploty grafickej karty Asus Strix RX 5700 O8G Gaming sa v oboch režimoch na konci záťažového testu držali na 65 °C pri otáčkach ventilátorov okolo 1 200 ot/min, ktoré pri tejto rýchlosti generovali minimálnu hlučnosť 33,8 dBA. Frekvencia grafického čipu sa potom pohybovala okolo hranice 1 655 MHz. Ako teda môžete vidieť, žiadny veľký rozdiel medzi režimom P-mode a Q-mode som nenameral. Snáď len spočiatku v režime Q-mode ventilátory chladenia netočili tak vysoko, no po nejakom čase sa všetko zrovnalo.
Nasledujúce grafy ukazujú, ako si prevádzkové vlastnosti Asus Strix Radeon RX 5700 O8G Gaming viedli v porovnaní s ostatnými grafickými kartami v dnešných testoch.
Ak by vás zaujímalo aj porovnanie prevádzkových vlastností grafickej karty Asus Strix RX 5700 O8G Gaming so všetkými ostatnými Radeony RX 5700, ktoré sme na Alza.sk a GPUreport.cz testovali, môžete sa pozrieť do nasledujúcich grafov.
Počítačová hra RAGE 2 je akčná strieľačka z pohľadu prvej osoby, ktorá sa odohráva v post-apokalyptickom svete po páde meteoritu. Hra bola postavená na hernom engine Apex vývojármi zo štúdia Avalanche Studios a ID Software a vydaná v máji 2019 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape sekrét Wetlands (Kvasirk 's Laboratory) po dobu 53 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Tom Clancy's: The Division 2 je online akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá sa odohráva v blízkej budúcnosti vo Washingtone DC. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2019 spoločnosťou Ubisoft. Hra podporuje nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané vo vstavanom benchmarku po dobu 89 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Metro Exodus je počítačová hra z pohľadu prvej osoby, ktorá sa odohráva v otvorenom svete postapokalyptického Ruska roka 2036. Ide o tretie pokračovanie zo série Metro, ktorá vznikla na základe románu Dmitrija Glukhovského. Hra Metro Exodus bola postavená na hernom engine 4A engine vývojármi zo štúdia 4A Games a vydaná vo februári 2019 spoločnosťou Deep Silver. Meranie snímkovej frekvencie a frame times sú vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 102 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Battlefield V je už 16. dielom akčnej strieľačky z pohľadu prvej osoby, ktorá nás tentoraz zavedie späť do obdobia druhej svetovej vojny. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a vydaná v novembri 2018 spoločnosťou Electronic Arts. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape severnej Afriky v misii Butcher & Bolt po dobu 82 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Shadow of the Tomb Raider je akčná dobrodružná počítačová hra z pohľadu tretej osoby, ktorej dej sa odohráva vnútri peruánskych džunglí. Táto počítačová hra bola postavená na hernom engine Foundation engine vývojármi zo štúdia Eidos Montreal a vydaná v septembri 2018 spoločnosťou Square Enix. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape The Hidden City po dobu 110 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Strange Brigade je dobrodružná kooperatívna strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá sa odohráva v Egypte minulého storočia. Táto hra bola postavená na hernom engine Asura vývojármi zo štúdia Rebellion a vydaná rovnakou spoločnosťou v auguste 2018. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 59 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Far Cry 5 je akčné počítačové RPG, odohrávajúce sa v otvorenom svete okolo fiktívneho mestečka Hope County v Montane. Hra bola postavená na hernom engine Duni Engine vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v marci 2018 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 59 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Wolfenstein II: The New Colossus je akčná a dobrodružná herná strieľačka z pohľadu prvej osoby. Hra bola postavená na hernom engine IdTech6 vývojármi zo štúdia MachineGames a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Bethesda. Hra podporuje nové herné rozhranie Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne Manhattan Ruins po dobu 84 sekúnd nástrojom OCAT. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Assassin's Creed: Origins je akčná adventúra v poradí už desiatej série, ktorá sa tentoraz odohráva v starovekom Egypte. Hra bola postavená na hernom engine AnvilNext 2.0 vývojármi zo štúdia Ubisoft Montreal a vydaná v októbri 2017 spoločnosťou Ubisoft. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku po dobu 121 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Prechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je potom uvedené na priložených snímkach.
Herné testy grafickej karty Asus Strix Radeon RX 5700 O8G Gaming máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto grafickej karte darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Výkon grafickej karty Asus Strix RX 5700 O8G Gaming je daný najmä výkonom samotného grafického čipu NAVI 10 (XL), ktorý sa od iných grafických kariet Radeon RX 5700 môže líšiť iba prednastavenou frekvenciou grafického čipu, nastavenou frekvenciou grafických pamätí či nastaveným vyšším limitom spotreby, ktorý potom toľko neobmedzuje frekvenciu grafickej karty. Na udržanie vyššej frekvencie grafickej karty, a tým aj jej výkonu, potom môže pomôcť tiež kvalitný systém chladenia, ktorý udrží grafický čip na nízkych teplotách.
V prípade grafickej karty Asus Strix RX 5700 O8G Gaming sa reálna frekvencia grafického čipu v záťažovom teste 3DMark Time Spy Stress Test pohybovala v priemere okolo 1 650 MHz pri efektívnej frekvencii grafických pamätí 14 000 MHz.
Reálna frekvencia Asus Strix RX 5700 O8G Gaming teda bola úplne rovnaká ako v prípade grafickej karty Sapphire RX 5700 8G referenčného strihu, a je teda jasné, že aj výkony týchto dvoch grafických kariet v hrách musia byť tiež rovnaké, alebo aspoň veľmi podobné. Samozrejme, Strix ten výkon dosiahol pri neporovnateľne lepších prevádzkových vlastnostiach, najmä pri extrémne nízkej hlučnosti.
Všetky Radeony RX 5700 majú veľmi úzke mantinely na pretaktovanie. Pomocou klasických nástrojov, ako je MSI Afterburner či RSAE (ovládače Radeon Software Adrenalín Edition), môžete týmto grafickým kartám nastaviť napríklad frekvenciu čipu maximálne len na 1 850 MHz, grafické pamäte na 930 MHz a limit spotreby navýšiť nanajvýš len o 20 %. To sú všetko hodnoty, ktoré každý Radeon RX 5700 zvládne aj s prstom v nose, a pritom sa ani veľmi nezapotí.
Ja však dnes pôjdem za hranice týchto umelých obmedzení a nastavím si grafickú kartu Asus Strix RX 5700 O8G Gaming na úroveň jej výkonnejšieho bračeka s prívlastkom „XT“. Na to však budeme potrebovať ešte jeden nástroj navyše, a tým je MorePowerTool, ktorý si môžete zadarmo stiahnuť z tejto stránky. Pomocou MorePowerTool totiž môžete tie umelo vytvorené mantinely na pretaktovanie pri grafických kartách Radeon RX 5700 ľahko odstrániť.
Nasledujúce video ukazuje presný postup, ako si môžete pomocou nástrojov MorePowerTool a RSAE nastaviť svoj nereferenčných Radeon RX 5700 na úroveň grafickej karty Radeon RX 5700 XT, ktorá má nastavený boost až na 2 020 MHz.
Nástrojom MorePowerTool som teda v prípade grafickej karty Asus Strix RX 5700 O8G Gaming odstránil softvérové obmedzenia na pretaktovanie na úroveň Radeonu RX 5700 XT, ale to nie je všetko. Teraz totiž môžeme grafickú kartu Asus Strix RX 5700 O8G Gaming ešte ďalej taktovať, podobne ako v prípade každého iného Radeonu RX 5700 XT.
Frekvenciu jadra som teda postupne navyšoval v nástroji MSI Afterburner o 10 MHz a testoval stabilitu v niektorých počítačových hrách z testovacej metodiky. Ako stabilná frekvencia jadra sa nakoniec ukázala hodnota 2 100 MHz (pri maximálnom povolenom napätí 1,2 V). Power limit som automaticky zvýšil na maximum, teda + 50 %.
V prípade grafických pamätí som frekvenciu postupne zvyšoval o 5 MHz (80 MHz efektívne). Nakoniec sa mi grafickej pamäte GDDR6 podarilo nataktovať o 65 MHz viac tak, že výsledná maximálna hodnota frekvencie VRAM 940 MHz (15 040 MHz efektívne) bola úplne stabilná.
S nastavenou frekvenciou jadra navýšenou na 2 100 MHz a pamäťou na efektívnych 15 040 MHz som potom otestoval niektoré hry z testovacej metodiky s nasledujúcimi výsledkami:
Z grafickej karty Asus Strix RX 5700 O8G Gaming som za pomoci nástroja MorePowerTool (na odstránenie umelo vytvorených limitov) a ešte ďalšieho následného pretaktovania pomocou MSI Afterburner získal v priemere necelých 16 % ďalšieho výkonu. To je samozrejme veľká paráda, pretože som sa tak s výkonom tejto grafickej karty dostal nad úroveň konkurenčnej GeForce RTX 2060 SUPER a celkom určite tiež nad úroveň GeForce RTX 2070. Samozrejme, takéto pretaktovanie má tiež svoju temnejšiu stranu, pretože spoločne s výkonom nám letela hore tiež spotreba (príkon). V počítačovej hre The Division 2 som napríklad nameral spotrebu vyššiu bratovi o 120 W.
Nasledujúce video potom ukazuje nárast výkonu a prevádzkové vlastnosti v prípade takto pretaktovanej grafickej karty Asus Strix RX 5700 O8G Gaming v počítačovej hre The Division 2.
Podobne, ako všetky ostatné Radeony RX 5700, aj grafická karta Asus Strix RX 5700 O8G Gaming ponúka všetkým stredne náročným hráčom počítačových hier viac ako atraktívny výkon, ktorý sa pohybuje v rozmedzí výkonov grafických kariet GeForce RTX 2060 a GeForce RTX 2060 SUPER. Na rozdiel od nich však Radeon nedisponuje podporou akcelerácie real-time ray tracing, čo však v súčasnosti nie je až tak veľkým problémom. Hier s podporou ray tracingu je totiž zatiaľ málo, a navyše ani s GeForce RTX 2060 SUPER to pri ich hraní so zapnutým ray tracingom nie je žiadna veľká hitparáda. S najväčšou pravdepodobnosťou tak kvôli vyššej snímkovej frekvencii ray tracing rovnako radšej oželiete.
Samotná grafická karta Asus Strix RX 5700 O8G Gaming vám toho môže ponúknuť naozaj veľa. Vďaka veľmi dobre prepracovanému systému chladenia ponúka táto grafická karta úplne skvelé prevádzkové vlastnosti, najmä extrémne nízku hlučnosť, ktorá sa pohybuje pri hranici 34 dBA. Milovníci tichých počítačov si tak s touto grafickou kartou iste prídu na svoje. Na zahodenie potom nie sú ani všetky tie výhody edície ROG (Republic of Gamers), ako sú napríklad výberové súčiastky, RGB LED, MaxContact, DUAL BIOS, FanConnect či AURA Sync. To všetko totiž na grafickej karte Asus Strix RX 5700 O8G Gaming nájdete tiež.
A posledným bonusom, ktorý s touto grafickou kartou získavate, sú naozaj parádne možnosti pretaktovania. Vďaka pretaktovaniu sa totiž s Asus Strix RX 5700 O8G Gaming „zadarmo“ dostanete k výkonu, ktorý je vlastný skôr grafickým kartám vysokého výkonu (high-end).
Grafická karta Asus Strix RX 5700 O8G Gaming však nie je svätá a má tiež nejaké tie nedostatky. Zjavne tou najväčšou nevýhodou je potom jej obstarávacia cena, ktorá sa pohybuje prakticky o viac ako 100 € vyššie než v prípade tých najlacnejších Radeon RX 5700 a to je jednoducho veľa. V tejto cenovej hladine sa dnes pohybujú napríklad grafické karty GeForce RTX 2070, ktoré vám toho, myslím, ponúknu predsa len o niečo viac, a to vrátane podpory ray tracingu v hrách. Medzi ďalšie nevýhody grafickej karty Asus Strix RX 5700 O8G Gaming potom môžeme zaradiť tiež jej rozmery, kvôli ktorým sa táto karta pri dĺžke nad 300 mm nemusí zmestiť do úplne každej počítačovej skrinky.
Zhrnuté, Asus Strix RX 5700 O8G Gaming je naozaj skvelou a dobre vybavenou grafickou kartou. Za normálnych okolností by si táto grafická karta z recenzie odniesla „zlatého Alzáka“, avšak kvôli prestrelenej obstarávacej cene dnes odchádza naprázdno.
Asus Strix Radeon RX 5700 O8G Gaming
Grafické kartyGrafická karta Asus Strix RX 5700 O8G Gaming ponúka všetkým stredne náročným hráčom počítačových hier veľmi atraktívny herný výkon. Táto grafická karta disponuje skvele prepracovaným systémom chladenia, ktorý jej prepožičiava extrémne nízku hlučnosť.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.