Inovácie v oblasti elektromobilov už neprebiehajú len v oblasti osobných áut. Na Alze už predávame elektromobily, akým je napríklad vozidlo Tesla S, čoskoro sa ale môžeme tešiť aj na 100 % elektrické dodávky a mikrododávky. Elektrododávky sa firmám vyplácajú čím ďalej viac, pretože prevádzkové náklady sú podstatne nižšie a navyše pribúdajú dobíjacie stanice. Oplatí sa zaobstarať elektrické úžitkové auto pre podnikanie? Koľko vám ušetrí a za ako dlho sa vám vrátia obstarávacie náklady?
Otázka, ktorú si budú podnikatelia starostlivo premýšľať, je jasná: Ako čo najviac ušetriť na obstarávacích i prevádzkových nákladoch. Odpoveď je ťažšia, pretože záleží na viacerých faktoroch. Obstarávacia cena elektromobilu je takmer 2× väčšia ako v prípade vozidla so spaľovacím motorom. Na čom ale pri elektromobile ušetríte, sú prevádzkové náklady.
Ak budeme vychádzať z priemernej spotreby 8 l/100 km naloženej dodávky pri prevádzke v meste, zaplatíme cca 10 €, teda 0,10 € za 1 kilometer. Priemerná spotreba 20 kWh/100 km pri elektromobile vás pri priemernej cene nočného prúdu 0,07 € vyjde asi na 1,4€, teda 0,014 € za 1 kilometer. Na každých 100 000 km tak s elektromobilom ušetríte na prevádzkových nákladoch vyše 7 600 €. Suma ale nie je finálna, pretože počíta len s nákladmi na palivo.
Úsporu za prevádzku elektrickej dodávky uvidíte tiež v nákladoch na servis a údržbu. Pri najazdení prvých 100 000 km ušetríte minimálne zhruba 2 700 € a po ďalších 100 000 to bude bezmála trojnásobok. Odpadá totiž potreba meniť oleje, filtre, rozvody, sviečky, ale aj ďalšie činnosti, ktoré sa spájajú so spaľovacími motormi.
Odpoveď na otázku teda znie: Ak najazdíte s elektrickou dodávkou cca 250 000 km, reálna výška úspor sa môže vyšplhať až na takmer 27 000 €. Počiatočná cena sa vám tak už pri tomto nájazde vráti niekoľkonásobne. A to ešte nepočítame ďalšie úspory ako daň z motorových a firemných vozidiel, možnosť využiť dotácie na nákup nového vozidla či zvýhodnené parkovanie pre elektromobily v Prahe. Ako je teda vidieť, zvýšené obstarávacie náklady skoro vykompenzuje nízka spotreba a minimálne platby za servis.
Podobné úvahy berú do úvahy celkom iste aj vrcholní predstavitelia Deutsche Post, teda nemeckej pošty. Tí majú očividne elektrické autá v obľube, pretože najväčšia poštová spoločnosť nášho západného suseda plánuje rozvážať balíky v elektro dodávkach. Potom, čo podnik prevzal výrobca elektromobilov StreetScooter, bude ročne vyrábať až 20 000 malých poštových dodávok. A najnovšie vďaka partnerstvu s Ford-Werke GmbH plánuje do konca roka 2018 vyrobiť až 2 500 dodávok E-Van založených na známom modeli Ford Transit. Výroba odštartuje už tento rok v júli.
Elektrické autá – a teda aj elektrododávky – majú aj ďalšie výhody ako len nízke prevádzkové náklady. Medzi ne patrí napríklad bleskurýchla akcelerácia. Elektroautá ponúkajú totiž krútiaci moment takmer už od nulových otáčok, čo znamená veľmi rýchly rozjazd, na ktorý sme zvyknutí len u výkonných autách so spaľovacím motorom. Svižnú jazdu si pritom užijete vo veľmi tichej kabíne, pretože elektromotory sú skrátka oveľa tichšie ako tie spaľovacie.
Jedna z najznámejších u nás predávaných elektrických dodávok je Nissan e-NV200, ktorá vychádza z úspešného dieselového náprotivku Nissan NV200. Plne elektrický Nissan, v ktorom bude tovar svojim zákazníkom dovážať aj legendárny londýnsky obchodný dom Harrods, je k dispozícii v dvoch variantoch. Prvý, Nissan e-NV200 Van, cieli na podnikajúce osoby, ktoré potrebujú dostatok priestoru pre prevoz tovaru, náradia, alebo materiálov. Druhá verzia Nissan e-NV200, nazvaná Combi, sa hodí skôr pre podniky prevážajúci najmä cestujúci, nie palety. Nissan e-NV200 má maximálny dojazd 150 km, a je teda vhodný najmä do mesta.
Ešte lepšie ako elektrická dodávka Nissan e-NV200 je na tom v niektorých ohľadoch Renault Kangoo ZE, ktorý dostal facelift pre rok 2017. Ponúka totiž dojazd až 270 km a oproti staršej verzii dvojnásobne výkonnú palubnú nabíjačku, vďaka ktorej sa batéria úplne nabije za 6 hodín.
Ďalším zástupcom elektrododávok je Peugeot Partner Tepee Electric, ktorý si svoju premiéru ešte len vychutná na ženevskom autosalóne. Vďaka rýchlonabíjaniu ho možno za 30 minút nabiť na 80 % kapacity. Má veľké výklopné zadné dvere a otvárateľné zadné okno, takže prístup do batožinového priestoru bude veľmi jednoduchý. To z neho robí veľmi vhodného kandidáta na použitie nielen k firemným účelom, ale aj k tým súkromným. Tepee Electric sa na európsky trh dostane v septembri tohto roku.
Ešte viac miesta poskytne elektrická dodávka Iveco Daily Eletric vo verzii 3,5 tony. Na jedno nabitie akumulátorov dôjde do vzdialenosti až 120 km a vyvinie rýchlosť 70 km/h. To nie sú najlepšie hodnoty, názor ale možno zmeníte pri pohľade na objem nákladového priestoru 12 m3.
Predaj elektromobilov v západných krajinách, ako je Škandinávia, Kalifornia alebo Nemecko či Švajčiarsko každým rokom stúpa. A platí to nielen pre osobné autá, ale aj dodávky na elektrický pohon. Je to dané nielen štátnymi stimulmi v podobe dotácií, ale aj lepšími technickými parametrami samotných áut. Medzi ne patrí najmä dlhší maximálny dojazd na jedno nabitie akumulátorov. Ruka v ruke so stúpajúcim predajom sa potom bude zlepšovať tiež šírka ponuky áut.
Elektrododávky sú veľmi vhodné najmä pre tých, čo ich budú využívať viac rokov. Časom sa totiž vďaka nízkej spotrebe a nákladom na servis podnikateľom vráti vyššia cena vydaná pri kúpe elektro vozidla. Bonusom potom je menej častá návšteva autoservisov, ticho v kabíne a rýchla akcelerácia. Nevýhodou je síce kratší dojazd a nutnosť nabíjania, pri prevádzke najmä vo väčšom meste sa však elektrododávky stanú skvelým partnerom pri podnikaní.