Vyberte prvok na stránke, ktorého sa chyba týka

Využi dopravu zadarmo! Vlož do košíka kód ZAPLATENEONLINE pri objednávke nad 40 Eur vr. DPH. Viac informácií tu

Ako bezpečne zmazať dáta z vášho mobilného zariadenia? (NÁVOD)

Zobraziť katalóg
Ako bezpečne zmazať dáta z vášho mobilného zariadenia? (NÁVOD)

Článok

Aktualizované

Ak sa chystáte predať svoj mobilný telefón, tablet či notebook, vedzte, že na odstránenie dát nestačí len uviesť ho do továrenského nastavenia. Naopak by ste takto riskovali, že sa vaše fotografie, prihlasovacie údaje alebo údaje o platobných kartách dastanú do zlých rúk. Ako bezpečne a hlavne natrvalo odstrániť dáta zo zariadení využívajúcich systémy Android a iOS? A prečo továrenské nastavenie nestačí?

Pamäťová karta, uložené dáta

Ako bezpečne zmazať dáta z vášho zariadenia – OBSAH

  1. Prečo továrenské nastavenie nestačí?
  2. Čo hrozí, ak trvalo neodstránite svoje dáta?
  3. Trvalé odstránenie dát z disku: Android zariadenia (NÁVOD)
  4. Trvalé odstránenie dát z disku: iOS zariadenia (NÁVOD)

Prečo továrenské nastavenie nestačí?

Ak si myslíte, že všetko zmažete obyčajným obnovením továrenského nastavenia, ste na omyle. Aj keď sa telefón tvári ako nový a vaše dáta nie sú na prvý pohľad vidieť, sú stále vo vnútri. Ako sa to môže stať? Všetko vychádza zo samotnej podstaty fungovania zápisov dát na interný HDD alebo SSD disk alebo aj pamäťové čipy mobilných telefónov.

Vždy, keď zmažete súbor alebo aj zložku vo svojom zariadení, dôjde iba k zmazaniu cesty k týmto dátam. Preto možno obnoviť všetky omylom zmazané fotky aj dokumenty. Okrem pracovných alebo školských záležitostí a vašich multimédií je možné zo zariadenia spätne vytiahnuť aj správy, kontakty a osobné údaje. Programy, ktoré dáta obnovujú, sú k dispozícii na stiahnutie na internete. Ako je to možné?

Staré smartfóny

Zabráňte úniku svojich dát zo starého telefónu, zmažte ich naozaj dôkladne. Obnova továrenského nastavenia rozhodne nestačí.

i Hoci továrenské nastavenie nie je úplne bezpečné, čo sa týka súkromných dát, máme pre vás pripravený článok „Ako vrátiť telefón do továrenského nastavenia“. Správny postup je k dispozícii pre iOS, Android aj Windows Phone.

Pri bežnom zmazaní, prípadne uvedení zariadenia do továrenského nastavenia, sú vaše dáta stále zapísané v pamäti vo forme bitov. Zmena spočíva len v tom, že sú označené ako voľné. A to nie samoúčelne. Disky aj čipy sa opotrebovávajú každým prepísaním dát. Ak by ste teda nahrali dáta, potom ich zmazali a nahrali nové, výrazne by to skracovalo ich životnosť. Preto sa používa princíp nahradenia starých dát novými až pri vzniknutej potrebe voľného miesta.

Čo hrozí, ak trvalo neodstránite svoje dáta?

Mobilné telefóny, tablety aj notebooky uchovávajú značné množstvo informácií o svojom používateľovi, citlivé údaje, informácie o heslách aj platobných kartách, záznamy z online nákupov, históriu internetového prehliadača, kontakty vašich známych, súkromné ​​správy, kalendár, vlastné multimediálne súbory, a dokonca aj údaje o polohe. Tieto informácie sú ľahko zneužiteľné, a sú tak potenciálnou hrozbou. Ak predávate svoj mobilný telefón alebo iné mobilné zariadenie, ktoré o vás zbiera rôzne dáta, dbajte na dôkladné vymazanie všetkého obsahu.

Ochrana dát

Každé mobilné zariadenie uchováva obrovské množstvo informácií o svojom používateľovi. Zabezpečte tieto dáta proti zneužitiu.

Na získanie údajov zo zariadenia slúži množstvo nástrojov všeobecne známych ako nástroje forenznej analýzy. Využívajú sa predovšetkým na doloženie dôkazov u súdnych procesov. Niektoré z týchto nástrojov sú tiež voľne dostupné na internete. Podľa zakladateľa firmy IT Governance, Alana Caldera, je jedinou možnosťou, ako úplne zabrániť úniku vašich dát, fyzické zničenie pamäti. Existuje však postup, ktorý výrazne zníži riziko zneužitia informácií z vášho telefónu či tabletu. Poďme sa na neho podrobne pozrieť.

Trvalé odstránenie dát z disku: Android zariadenia (NÁVOD)

Krok 1: záloha dát a odhlásenie z účtov

Prvým krokom, na ktorý by ste nemali zabudnúť, je vybratie SIM karty aj prídavnej pamäťovej karty. Ak o svoje dáta nechcete prísť alebo nestojíte o riešenie opačného problému – obnovy dát, vykonajte dôkladnú zálohu. Následne sa odhláste zo všetkých svojich účtov. Odstráňte účet na Googli, Microsofte, Facebooku a v ďalších vami používaných aplikáciách. Nezabudnite tiež zmazať históriu prehliadača.

Krok 2: zašifrovanie dát

Šifrovanie dát je proces, ktorý pomocou určitého kryptografického algoritmu zahesluje vaše dáta a vygeneruje vám dešifrovací kľúč. Bez tohto kľúča nie je umožnený prístup k vašim súborom, aspoň nie tak jednoducho. Možnosti šifrovania nájdete v nastavení pod záložkou Zabezpečenie. Celý proces možno vykonať len s nabitým prístrojom a môže trvať v rádoch desiatok minút až po jednu alebo dve hodiny. Všetko závisí od množstva šifrovaných dát.

Šifrovanie dát

Dáta je možné zašifrovať podľa kryptografických algoritmov. Bez kryptografického kľúča bude prístup odmietnutý.

Krok 3: zaplnenie pamäte inými súbormi

Po zašifrovaní dát prepíšte pamäť telefónu iným, pre vás bezpečným obsahom. Neuvádzajte nič osobné, nenahrávajte svoje fotky ani informácie o svojich známych. Ideálnymi neutrálnymi súbormi sú napríklad filmy, fotky krajiny, hudba a pod. Cieľom tohto kroku je zmazať obsah na pozadí. Je preto potrebné zaplniť celú kapacitu pamäte telefónu, aby bolo zaručené prepísanie všetkých vašich dát.

Krok 4: obnovenie továrenského nastavenia

Ako posledný krok prichádza konečne to často používané obnovenie továrenského nastavenia. To má za úlohu zmazať všetky možné dáta vrátane kontaktov a správ. Aj keď stále zostanú uložené hlboko v pamäti zariadenia, po splnení predchádzajúcich krokov sa tam vaše osobné údaje aj tak nenachádzajú. Továrenské nastavenie nájdete opäť v nastavení pod záložkou Záloha a obnova dát. Proces trvá niekoľko minút a po skončení sa zariadenie reštartuje. Potom, čo skontrolujete priebeh obnovenia továrenského nastavenia a prezriete úložisko, je váš mobil alebo tablet pripravený na predaj. Šanca na získanie potenciálne zneužiteľných dát je minimálna.

i Okrem uvedenia telefónu do továrenského nastavenia je tiež možné použiť tzv. recovery mode čiže režim obnovenia. Dostanete sa tam po vypnutí telefónu kombináciou klávesov, ktorá sa líši u každého výrobcu. Napr. u modelov od Xiaomi je to podržanie tlačidla na vypnutie/zapnutie a na zosilňovanie hlasitosti naraz.

Trvalé odstránenie dát z disku: iOS zariadenia (NÁVOD)

Hoci Apple na rozdiel od Googlu do svojho operačného systému vložil automatické šifrovanie dát (Android šifruje dáta iba od verzie 6.0, a to len 2 % obsahu), je stále potrebné byť opatrný. Továrenské nastavenie vášho iPhonu či iPadu zmaže len dešifrovacie kľúče k súborom. Ak by si však niekto dal záležať, dáta sa mu zrejme podarí obnoviť.

Mazanie dát v jednom kroku

Nikdy nemažte dáta bez toho, aby ste sa odhlásili zo svojho Apple ID. Najprv zrušte spárovanie s Apple Watch alebo podobnými doplnkami a potom sa odhláste z účtu a odstráňte ho zo zariadenia. Ak máte zapnutú funkciu Nájsť iPhone, je potrebné ju vypnúť. To nájdete v nastavení pod záložkou Všeobecné.

i V prípade, že výrobky od spoločnosti Apple úplne prestávate používať, odporúčame odhlásiť sa tiež z iMessage. Ak si chcete byť ale stopercentne istí svojím úspechom v mazaní dát, úplne zrušte svoje Apple ID.
iPhone a Apple Watch

Nenechajte svoje Apple Watch spárované so starým iPhonom.

Ak ste svoj iPhone už predali a tieto kroky ste preskočili, zmeňte si heslo na Apple ID a odstráňte platobné karty pre Apple Pay z iCloudu. Toto síce nezabráni prítomnosti vašich dát na starom zariadení, ale znemožní to novému majiteľovi prístup do vášho účtu. Funkciu Nájsť iPhone je možné vypnúť aj cez stránku icloud.com/find.

i Mohlo by vás zaujímať

Mazanie dát rozhodne nie je tak jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá. Po splnení týchto krokov však môžete byť pokojní. Uvedený postup sa hodí aj pre tých, ktorí sa pri myšlienke úniku dát strhávajú zo spánku. Dajte si na svojich dátach záležať a venujte im u tohto procesu dostatočnú pozornosť.

0
Vytlačiť
Pomohla vám táto informácia?
Tento formulár slúži len k hodnoteniu informácií na stránke.
Pokiaľ máte otázku, či požiadavku, využite zákaznickú podporu.
Chýba Vám niečo? Je niečo uvedené zle?
Skúste nové Alza Premium Moja Alza Prihlásiť Ako nakúpiť
WEB11
Zavoláme Vám a odborne poradime
+421 2 5710 1800
Otázka na objednávku
Otázka na tovar
Prosím, zadajte svoj telefón:
Zavolajte mi