Áno, je to tu, české prasa, alias Čezeta, je späť. Tentoraz v limitovanej edícii k šesťdesiatemu výročiu prvého skútra Čezeta. Nová elektrická Čezeta Typ 506 vychádza z viac ako šesťdesiat rokov starého dizajnu, ktorý vznikol pod rukami Jaroslava Františka Kocha, talentovaného inžiniera a na svoju dobu veľmi šikovného konštruktéra lietadiel a motocyklov. Navyše, práve Čezeta Typ 506, je registrovaná na Ministerstve dopravy ako prvý elektromobil sériovo vyrábaný v Českej republike.
Dovoľte nám len krátky výlet do ďalekej histórie. Značka Čezeta vznikla už niekedy okolo roku 1949 a behom pár rokov sa podarilo postaviť legendárny stroj Čezeta Typ 501, ktorý vyšiel z brán továrne v roku 1957. Vylepšený Typ 502 sa dostal na trh v roku 1960 a potom to už išlo rýchlo. Odhaduje sa, že po celom svete jazdilo viac ako 115 000 skútrov, pričom mnohé z nich fungujú v skvelom stave dodnes.
Stvoriteľ Čezety Typ 502 JF Koch mal sen o vyprodukovaní dokonalého skútra, čo ho v jeho práci poháňalo. A práve Typom 502 je najviac Čezeta Typ 506 inšpirovaná. Ako v dizajne, tak v prepojení súčasných technológií s odkazom minulosti. Jej odkaz pozdvihol z blata Angličan Neil Eamonn Smith, ktorý založil novodobú spoločnosť Čezeta Motors s. r. o.. Vďaka nemu máme Prasa späť.
Štýlový a vylepšený dizajn a prezývka „Prasa“ zostali, avšak v staronovom kabátiku je zasadený moderný a súčasný trend – elektromotor. Elektromobilita je dnes veľmi zásadným pojmom auto-moto priemyslu, skloňuje sa kvôli ekológii a vplyvu splodín na životné prostredie neustále. A tak je Čezeta Typ 506 elektrickou motorkou.
Pôvodný dvojtaktný jednovalec s objemom 175 m3 bol nahradený efektívnym 11 kW elektromotorom. Ten vyvinie rýchlosť až 120 km/h, s maximálnym dojazdom 150 km. Kapacita batérie je 6 kWh a klasicky nabijete Čezetu Typ 506 na sto percent za tri hodinky, ak sa ponáhľate, tak v režime rýchlonabíjania dosiahnete 80 % už o 120 minút.
Elektromotocykel s európskou homologáciou a hmotnosťou 147 kilogramov (bez batérie 115 kg) patrí medzi motocykle s objemom do 125 cm3, teda je na jeho riadenie na Slovensku potrebné vodičské oprávnenie A1. Čezeta Typ 506 má rám z ocele, na telo výrobca použil kompozitné materiály, v prípade štýlových ozdobných prvkov potom siahol na pochrómovanú oceľ.
Elektromotorka s dĺžkou 200 cm, rázvorom kolies 134 cm a svetlou výškou 15 cm stojí na kolesách 110/90-13 vpredu a 130/70-13 vzadu. Sedadlo, vo výške 78 cm, je dostatočne veľké na to, aby uviezlo ako vodiča, tak spolujazdca. Čezeta Typ 506 má predpokladanú cenu niekde na úrovni 11 tisíc eur.
Elektrickú motorku môžete vyberať z desiatich farieb a farebných variantov. Štandardná záruka je dva roky. Príjemná je bezpochyby osobná asistenčná služba 24 hodín, sedem dní v týždni na dobu jedného roka a možnosť dobíjania Čezety Typ 506 v pohodlí domova z verejnej siete (110 a 220 V). To umožňuje vstavaná 1,8 kW nabíjačka.
Super vychytávkou elektromotorky je obojsmerná plynová rukoväť Čezeta Sway na akceleráciu a brzdenie. Vďaka rekuperácii s ňou ušetríte cca 15 % energie. Na druhej rukoväti je to volič jazdných režimov Čezeta Dynamics, ktorý pomôže intuitívne meniť medzi režimami: mesto, mokrá vozovka, plný výkon a spiatočka. Posledný spomínaný režim vám uľahčí manipuláciu s Čezetou Typ 506 pri parkovaní.
Vo svojej kategórii (A1) patrí Čezeta Typ 506 k najvýkonnejším. Vďaka patentovanej technológii má elekromotocykel ľahké a presné ovládanie vysokého krútiaceho momentu, čo ponúka kvalitnú a spoľahlivú jazdu. Pretože je stroj vyrábaný a kompletizovaný v Česku (v továrni Čezeta Motors v Prostějove s komponentmi renomovaných značiek pochádzajúcich výhradne zo štátov EÚ), máte garantovanú dlhú životnosť.
Anglický server ScooterLab.uk vzal prvý pohľad na Čezetu Typ 506 naozaj vážne a Boris Goldberg dorazil priamo do Prahy. Vyzdvihuje individuálny prístup a celú koncepciu produkcie, ktorá počíta s výrobou maximálne 800 skútrov za rok. Vďaka tomu sa stanú Čezety prémiovou záležitosťou. V podstate jedinou chybou je snáď len fakt, že si skúter nemôžete vyskúšať u lokálneho predajcu v Anglicku.
Ak vyrážate na dlhšiu cestu a už teraz viete, že budete potrebovať doplniť energiu aj po ceste, využite na to prehľadnú mapu s vyobrazením dobíjacích staníc. Ich sieť ešte nie je zďaleka tak hustá ako sieť čerpacích staníc, situácia sa ale z roka na rok zlepšuje. Momentálne sa na Slovensku nachádza cez 200 staníc, a to už je dostatočná hustota na to, aby ste kdekoľvek pohodlne načerpali energiu pre svoj motocykel. Ak vyrážate do zahraničia, tam je situácia dokonca ešte lepšia. S Čezetou je situácia jednoduchšia v tom zmysle, že vám stačí akákoľvek elektrická zásuvka. Pomocou priložených nabíjacích káblov sa totiž pripojiť ku každej 220 V zásuvke.
A nakoniec sa pozrieme na to, ako vo vašom motocykli čo najviac predĺžiť výdrž batérie na jedno nabitie. To je užitočné napríklad pri dlhších výletoch, kedy sa každý kilometer navyše hodí. Výdrž batérie teda predĺžite nasledovne:
Elektroskúter Čezeta Typ 506 vzniká kompletne v Českej republike s maximálnou starostlivosťou a dôrazom na vysokú dielenskú kvalitu. Ak niekedy toto legendárne prasa v elektrickej verzii stretnete, tak ho budete dlho obdivovať. Možno vám jeho majiteľ dovolí aj malú vychádzku, po ktorej budete mať jasno. Túto štýlovku jednoducho musíte mať.