Operačná pamäť býva dosť často podceňovaným komponentom počítačovej zostavy. Veľa ľudí má ešte z čias DDR3 zažité, že na pamätiach RAM nezáleží, a už vôbec nie na ich pracovnej frekvencii či časovaní. V dnešnej recenzii pamäťového kitu G.Skill TridentZ F4-3200C16-8GTZR si ukážeme reálne herné aj pracovné testy. Má zmysel si priplácať za pamäť RAM s profilom, alebo pre 100 % herný zážitok stačia obyčajné pamäte s frekvenciou 2133 MHz?
Model | F4-2400C15D-16GTZR | F4-3200C16D-16GTZR | F4-3200C14D-16GTZ | F4-3200C14D-32GTZ | F4-3200C15D-32GTZR | F4-3600C16D-16GTZ | F4-3600C16D-16GTZR | F4-4266C19D-16GTZR | F4-4266C19D-16GTZA |
Kapacita pamäte | 16 GB | 16 GB | 16 GB | 32 GB | 32 GB | 16 GB | 16 GB | 16 GB | 16 GB |
Operačná frekvencia | 2400 MHz | 3200 MHz | 3200 MHz | 3200 MHz | 3200 MHz | 3600 MHz | 3600 MHz | 4266 MHz | 4266 MHz |
Pamäťový kit | 2× 8 GB | 2× 8 GB | 2× 8 GB | 2× 8 GB | 2× 16 GB | 2× 8 GB | 2× 8 GB | 2× 8 GB | 2× 8 GB |
XMP profil 2.0 | 15-15-15-35 | 16-18-18-38 | 14-14-14-34 | 14-14-14-34 | 15-15-15-35 | 16-16-16-36 | 16-16-16-36 | 19-19-19-39 | 19-19-19-39 |
Napätie | 1,2 V | 1,35 V | 1,35 V | 1,35 V | 1,35 V | 1,35 V | 1,35 V | 1,35 V | 1,35 V |
Chladenie | pasívne | pasívne | pasívne | pasívne | pasívne | pasívne | pasívne | pasívne | pasívne |
Kit vhodný na overclocking | |||||||||
RGB | AURA Sync | AURA Sync | AURA Sync | AURA Sync | AURA Sync | AURA Sync | |||
Cena | 163 € | 178 € | 215 € | 388 € | 407 € | 222 € | 244 € | 292 € | 270 € |
Ponuky pamäťových modelov väčšiny výrobcov sú „na jedno kopyto“, a ľudia sa ma pýtajú, v čom je vlastne taký rozdiel, že jeden kit stojí toľko a druhý 2-krát až 3-krát viac. Je to jednoduché, moduly sú osadené pamäťovými čipmi, ktoré sa okrem kapacity líšia druhom, typom a tým, ako sa podarili pri výrobe. G.Skill spravidla osadzuje čipy od Samsungu, pri ktorých sú známe predovšetkým B-DIE. Typ (revízia) čipov B-DIE je predovšetkým obľúbený medzi overclockermi, pretože výborne znášajú vysoké hodnoty napätia a zároveň s nimi tzv. škálujú. So žiadnymi inými typmi čipmi nedosiahnete overclock, ako je napr. 4133 MHz s časovaním 12-11-11-28-1T 180 TRFC s dodatočne veľmi utiahnutým sekundárnym a terciárnym timingom. Tieto moduly som označil v tabuľke ako "Kit vhodný na overclocking" a spravidla ide o non-RGB kit. Je však potrebné dodať, že aj RGB kity majú B-DIE čipy, ale zo skúseností mojich aj ostatných overclockerov viem, že lepší taktovací potenciál majú klasické TridentZ kity bez RGB. Ďalšou vecou je, že 32 GB (2× 16 GB) sú tzv. dual-side, tzn. majú čipy z oboch strán PCB, a preto ich možno len veľmi zriedka taktovať, avšak majú lepšie menovitý výkon ako single-side moduly, ktoré majú práve čipy len z jednej strany PCB a možno ich taktovať veľmi dobre.
Na začiatok upresním, že vplyv operačných pamätí na výkon v hrách je poznať hlavne tam, kde ide o tzv. CPU bound scénu. Je to moment, úsek, a niekedy aj celá hra, kde má viac práce procesor ako grafická karta a jej vyťaženie nie je stopercentné. Najčastejšie ide teda o 1080p gaming, ktorý je stále v obľubý a v kurze, v kombinácii so silnou grafickou kartou. Práve vo chvíli, keď procesor nestíha spracovávať fotografie z grafickej pipeline, ktoré grafická karta vytvorila, veľmi pomôžu silné operačné pamäte. Nemusí to však trvať dlho a môže sa stať, že výkon grafických kariet bude taký silný, že už ani v 2560 × 1440 nebudú procesory stíhať, hoci ich výkon nerastie medzigeneračne tak rýchlo, ako je to práve v prípade grafických kariet NVIDIA. Potom bude záležať na preferencii hráča, či zvolí vyššie rozlíšenie, pri ktorom má vždy grafická karta o dosť viac práce a počítač si vystačí aj so slabším procesorom.
Zmyslom nasledujúceho testovania bolo zmerať rozdiel medzi defaultom, teda frekvenciou, ktorú si nastaví automaticky základná doska, a XMP profilom, ktorý je v našom prípade 3200 MHz. Default býva obvykle 2133 MHz. Frekvenciou 2133 MHz disponujú taktiež najlacnejšie a najpomalšie pamäťové kity. Oplatí sa teda priplatiť za drahšie pamäte RAM, prípadne pohrať sa s nastavením? Testy nižšie napovedia.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi zo štúdia Eidos Montrealy a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra patrí do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry počas 98 sekúnd nástrojom FRAPS.
Deus Ex: Mankind Divided |
Vyťaženie grafickej karty |
Priebeh frametimes |
O sile CPU v celom tomto článku najviac vypovedá Full HD rozlíšenie, pretože ako už vieme, v nižšom rozlíšení má procesor viac práce než grafická karta. Hlavnou úlohou procesora je spracovať v grafickej pipeline všetky snímky, ktoré GTX 1080 Ti Poseidon od ASUSu vytvorí, a pretože karta nevie, koľko ich bude treba, vytvorí ich maximum a procesor má čo robiť. Ako je vidieť, G.Skill TridentZ 3200 MHz CL16 RGB pomáha celkom výrazne procesoru so zvládaním tejto neľahkej úlohy.
Fallout 4 je pokračovanie legendárnej postapokalyptickej RPG kultovej hry. Hra pochádza z dielne Bethseda Game Studios a beží na Creation Engine, ktorý je veľmi dobre známy z The Elder Scrolls V: Skyrim. Hoci ide o – mierne povedané – predpotopný engine, hra je stále veľmi obľúbená a často hraná na celom svete. Momentálne neexistuje moderná hra, pri ktorej by bol tak poznať výkon CPU a DRAM ako práve v prípade Falloutu 4. Hra je meraná nástrojom Fraps počas 80 sekúnd v lokácii zvanej Boston Commons, ktorú som vybral práve na testovanie procesorov. Keďže nie je nepravdepodobné, že ďalší diel Falloutu pobeží na rovnakom engine, necháme tento klenot v testovacej metodike aj naďalej. Hra bola nastavená na Ultra preset.
Fallout 4 |
Vyťaženie grafickej karty |
Priebeh frametimes |
Fallout 4 je moja srdcovka. Ako z pohľadu gamera, tak aj z pohľadu porovnávania výkonu hardvéru. Pri tejto hre sú najviac viditeľné operačné pamäte, ich výkon a rovnako tak výsledná frekvencia na jadro procesora. Asi pri žiadnej inej hre nie je výkon operačných pamätí poznať tak dobre, ako práve v prípade Falloutu 4.
The Witcher 3: Wild Hunt je pokračovanie kultového žánru podľa knižnej predlohy od spisovateľa Andrzeja Sapkowského. Hra pochádza z dielne CD Projekt RED štúdia a beží na RED engine. Súčasne patrí do programu NVIDIA The Way It's Meant to be Played a disponuje knižnicami GameWorks. Scény v tejto hre sú rôzne náročné, a preto som na testovanie CPU zvolil 80 sekundový okruh v meste zvanom Novigrad. Tento diel Zaklínača síce už skončil, resp. už nebudú ďalšie datadisky, ale napriek tomu ho stále ponechávam v testovacej metodike pre procesory, pretože ide o veľmi obľúbenú hru, ktorej sa práve nedávno „chytil“ Netflix a chystá jej seriálovú formu, takže je dosť možné, že si ju budete chcieť zahrať.
The Witcher 3 |
Vyťaženie grafickej karty |
Priebeh frametimes |
Zaklínač už začína byť celkom starou hrou, a keďže už sa nechystá ani žiadne ďalšie DLC, dosť možno ho čoskoro vyradím zo svojej testovacej metodiky. Zatiaľ nám však Geralt dobre vypomáha s meraním výkonu procesorov v hernom prostredí a výsledky v 1080 px vidíte sami.
Rise of the Tomb Raider je najnovším dielom legendárnej hernej adventúry s Larou Croft. Hra vzišla z rúk Crystal Dynamics a beží na engine Horizon. Hra patrí do programu NVIDIA The Way It's Meant to be Played a plne podporuje DirectX 12. Herná scéna na meranie procesora je opäť odlišná od scény na meranie grafických kariet. Lokácia Geothermal Valley je veľmi náročná na procesor, a ak niekde v tejto hre bude procesor limitovať grafickú kartu, bude to práve tu. Úsek na meranie frametimes je dlhý 100 sekúnd a hra je nastavená na ultradetaily s SMAA vyhladzovaním v oboch rozlíšeniach.
Rise of the Tomb Raider |
Vyťaženie grafickej karty |
Priebeh frametimes |
Ako sa zdá, žena ako Lara ocení poriadnu pracovnú silu, a preto aj procesory s viacerými jadrami a vláknami vychádzajú najlepšie. Aj tak na „nakŕmenie“ najsilnejšej grafickej karty ako je GTX 1080 Ti Poseidon od ASUS veľmi G.Skill TridentZ F4 3200C16-8GTZR pomôže.
Prey je jednou z posledných horúcich noviniek tohto roka. Hra pochádza z dielne Arkane Studios a beží na veľmi známom Cryengine. Prey vznikla pri spolupráci s Bethesda Softworks a hlavným partnerom je AMD, takže patrí aj do programu Gaming Evolved. Ako meracia scéna je zvolená oblasť Hardware Labs, ktorá trvá 64 sekúnd. Celý priebeh frametimes je zaznamenávaný nástrojom Fraps, a ako môžete vidieť, hre vyššie frekvencie operačných pamätí v 1080p rozlíšení naozaj pristanú.
Prey |
Vyťaženie grafickej karty |
Priebeh frametimes |
Pri osamotenej ceste temným vesmírom sa vám budú G.Skill TridentZ 3200C16-8GTZR určite hodiť. Avšak nie každý potrebuje 200 FPS na hranie single-playera, ale keďže nám ide o zistenie výkonu medzi pamäťami na defaulte a XMP profile dnes testovaného pamäťového DDR4 kitu, má pre nás táto scéna dobrú vypovedajúcu hodnotu.
Ashes of the Singularity: Escalation je obľúbená real-time stratégia od štúdia Stardock bežiaca na Nitrous Engine. Zároveň ide o jednu z prvých hier natívne podporujúcich DirectX 12. Hra je súčasťou programu Gaming Evolved od AMD. Ide o jednu z najnáročnejších hier na procesor, a preto som ju do našej CPU testovacej metodiky zaradil ako prvú. Meriam dve rozlíšenie, a to 1920 × 1080 a 2560 × 1440, kde je stále možnosť prejavenia CPU bottlenecku. Frametimes sú merané zabudovaným benchmarkom počas 180 sekúnd. Použité nastavenie bolo na Extreme preset v oboch rozlíšeniach.
Ashes of Singularity: Escalation |
Vyťaženie grafickej karty |
Priebeh frametimes |
Octane 2.0 sa skladá zo 17 testov založených na JavaScripte, a benchmark tak testuje výkon procesora v modernom webovom prostredí. Ako uvidíte v ďalších 2D testoch, rozdiel vo výkone medzi DDR4 na defaulte a na 3200 MHz je minimálny, a to najmä kvôli voľnému časovaniu XMP profilu.
Druhý test JetStream opäť skúma výkon vo webovom prostredí, a to v testoch založených na JavaScripte. Benchmark je kombináciou mnohých menších testov, ktoré simulujú ako syntetický výkon, tak aj reálne prostredie, s ktorým sa bežne stretnete. Výsledné skóre geometrickým priemerom všetkých subtestov. Rozdiel je opäť minimálny.
A do tretice benchmark Kraken, opäť založený na JavaScripte, ktorý skúma rýchlosť jednotlivých úkonov, výsledok je opäť geometrickým priemerom. V tomto prípade je v grafe menej milisekúnd lepšou hodnotou. Kuriozitou je tu lepší výkon na defaulte, ktorý je zapríčinený utiahnutým časovaním, ktoré má doska pri DDR4 na defaulte.
Klasika vo forme Cinebench R15 so zapojením všetkých pracovných vlákien. Ide o test od spoločnosti MAXON, ktorý simuluje pracovný výkon v Cinema 4D, keď je pomocou procesora renderovaná náročná grafická scéna. Rozdiel vo výkone je, samozrejme, s časovaním XMP profilu minimálny.
Druhý test je porovnaním tzv. singlethread výkonu, čiže ide o výsledok situácie, keď do činnosti zapojíme iba jedno pracovné vlákno. Situácia je, samozrejme, rovnaká ako v prípade multivláknového variantu Cinebench R15.
Geekbench 3 opäť testuje reálne scenáre, s ktorými sa máte možnosť stretnúť pri práci so svojím počítačom. Variant so zapojením všetkých pracovných vlákien poukazuje na výkon pri „zapriahnutí“ celého procesora.
Keďže sú súčasťou testov Geekbench 3 aj časti senzitívne na efektivitu operačných pamätí, je tu poznať rozdiel medzi defaultom a G.Skill TridentZ F4-3200C16D-16GTZR so zapnutým XMP profilom.
WinRAR je na rozdiel od ostatných testov veľmi senzitívny na pamäte, výkon krásne škáluje s dual/quad channel zapojením, a preto je tu poznať rozdiel medzi 2133 MHz a XMP profilu G.Skill TridentZ F4-3200C16D-16GTZR, ktorý operuje na 3200 MHz.
HWBOT H265 je benchmark českého pôvodu z dielne overclockera Havliho. Test meria výkon enkódovania videa s H265 kodekom, ktorý sa už pomaly začína používať, pretože videá pod H265 sú oveľa skladnejšie než tie pod H264, a s príchodom 4K videí, ktoré sú stále viac a viac v kurze, je používanie H265 nutnosť. Rozdiel medzi G.Skill TridentZ a pamäťou RAM nastavenou na frekvencii 2133 MHz je tu, samozrejme, minimálny.
Time Spy Physics je časťou 3D benchmarku od Futuremarku, ktorý je špecializovaný na DirectX 12. Úsek Physics využíva iba procesor na výpočty fyziky, a ako už je tu zvykom, pretaktované pamäte G.Skill TridentZ = lepší výkon a skóre. V extreme overclockingu sa môžete stretnúť s obrovskými rozdielmi v skóre, kde aj napriek pretaktovanej grafickej karte na dusíku a rovnako tak procesorom hrajú rozdiely vo svetových rekordoch práve frekvencie operačných pamätí a ich časovanie.
Na dnešných testoch a recenzii G.Skill TridentZ som pracoval tak intenzívne aj preto, aby som vám ukázal nielen rozdiel vo FPS, čo rieši 99 % ľudí, ale aj ďalšie dva faktory, a to GPU LOAD (vyťaženie vašej grafickej karty) a frametimes, ktoré môžeme pokojne nazvať ako kvalitu FPS. Majte na pamäti, že hoci viac FPS = lepšie, stále platí, že kvalita > kvantita. Môžete hrať hru, ktorá sa bude na 60 FPS veľmi „sekať“ a hru, ktorá bude na 40 FPS krásne plynulá a rozdiel nájdete v plynulosti priebehu frametimes. Ďalšou vecou je faktor hodnoty vašich peňazí, ktoré za svoju grafickú kartu zaplatíte. Pokiaľ si svoje peniaze a hardvér, ktorý si za ne zaobstaráte, ceníte, potom je rozumné mať váš stroj vybalancovaný tak, aby sa nikde nič zbytočne nebrzdilo a všetko fungovalo na 100 %. A rýchle pamäte s dobrým časovaním sú tým správnym krokom.
G.Skill TridentZ F4-3200C16D-16GTZR ako pamäťový kit považujem osobne za úplné minimum k modernej platforme s procesormi Intel Kaby Lake a okrem toho je tento kit s RGB aj celkom zaujímavým „módnym doplnkom“ vašej zostavy. Kit podporuje AURA Sync, takže je možné štýl a farby LED podsvietenia synchronizovať so základnou doskou, grafickou kartou, LED pásikmi a ďalšími komponentmi s rovnakou podporou tejto RGB synchronizačnej „fičury“.
Klady
Zápory
Za výborný pamäťový kit, ktorý nesklame svojím výkonom a poslúži ako vhodné minimum pre moderné PC a zároveň sa skvele hodí do tohtoročného RGB trendu, udeľujem G.Skill TridentZ F4-3200C16D-16GTZR strieborného Alzáka ako naše druhé najvyššie ocenenie.