Správne uskladnenie pneumatík pomáha predĺžiť ich životnosť. Predchádza totiž deformácii a spomaľuje starnutie materiálu. Pneumatiky je preto dôležité skladovať v správnej polohe a vo vhodnom prostredí. Iné pravidlá ale platia na skladovanie samotných pneumatík a pneumatík nasadených na ráfikoch. O aké rozdiely ide a ako teda pneu správne skladovať?
Pneumatiky je nutné skladovať predovšetkým čisté. Či už si ich prevážate zo servisu, alebo ich dávate dole sami, mali by ste ich pred uskladnením čo najlepšie opláchnuť. Na základnú údržbu stačí voda a kefa. Kamienky a tvrdé nečistoty dostanete z dezénu tenkým skrutkovačom. Lepšie vyčistenie a čiastočnú regeneráciu materiálu vám zaistí čistiaci prostriedok na pneumatiky, takže pokiaľ vám na dlhej životnosti pneumatík skutočne záleží, nákup čističa rozhodne stojí za zváženie.
Po čistení nechajte kolesá dôkladne vyschnúť, ideálne v tieni. Niežeby chvíle na slnku materiál nejako významne poznamenali, ale v tieni je pneumatikám vždy lepšie. To platí aj pre dlhodobé parkovanie a samozrejme pre skladovanie.
Na skladovanie pneumatík nájdite miesto, ktoré je tmavé, suché a chladné. To môže znieť ako komplikácia, pretože ak je miesto chladné, často nie je suché a naopak. Avšak pivnica aj (chladná) garáž sú vhodné miesta. Povala nie, pretože najmä počas letných mesiacov sa vie poriadne rozpáliť. Pneumatiky by ste mali správne skladovať pri teplotách od 10 do 15 °C. Ak máte k dispozícii naozaj len vlhkú pivnicu, bude vhodné pneumatiky dôkladne omotať baliacou fóliou, alebo ich zabaliť do igelitového vreca, ktoré treba poriadne utesniť.
Aj keď je vybrané miesto chladné aj relatívne suché, určite nie je perfektne čisté. Preto je vhodné zaobstarať obaly na pneumatiky. Tie chránia pred prachom a ďalšími bežnými nečistotami. Tiež zabraňujú prístupu denného svetla, ktoré uskladneným pneumatikám neprospieva.
Pri skladovaní pneumatík pozor na zdroje ozónu
Najmä pri skladovaní pneumatík v garáži alebo v dielni si dávajte pozor, aby neboli v blízkosti kompresora či iného zariadenia s elektromotorom. Takéto prístroje sú totiž zdrojom ozónu, ktorý môže spôsobiť popraskanie gumy pneumatík, a to aj v malom množstve.
Keď už máme zaistené ideálne miesto, treba pneumatiky skladovať aj vo vhodnej polohe. Odporúčaný spôsob uloženia sa mení podľa toho, či skladujete samotné pneumatiky, alebo či ich máte nasadené na ráfikoch. Samostatné pneumatiky sa odporúča skladovať výhradne postavené na behúni. Navyše by ste ich mali asi raz mesačne otáčať, aby ste predchádzali ich deformácii. Práve kvôli možnej deformácii nie je vhodné pneumatiky bez ráfika zavesovať ani ich dávať do komínu na seba.
Naopak pneumatiky s ráfikom zavesiť môžete, a môžete ich tiež vyskladať do komína na seba. Prípadne si môžete kúpiť stojan na pneumatiky. Na ňom sú kolesá zavesené za stredy ráfikov, takže bočnice pneumatík nie sú tak zaťažované, čo opäť prispieva ochrane proti deformácii. Ani v jednom prípade nie je treba myslieť na otáčanie, mali by ste ale myslieť na správny tlak. Napríklad firma Continental odporúča skladovať pneumatíky nahustené iba na 1 bar (strana 124).
Uskladnenie pneu nie je žiadna veda. To ale neznamená, že ho nemožno podceniť. Správnym skladovaním pneumatík zabrzdíte ich starnutie, takže vám budú slúžiť dlhšie a lepšie.