Vrtuľníky na diaľkové ovládanie lietajú podobne ako skutočné vrtuľníky do všetkých smerov a akrobatické modely dokonca aj hore nohami. RC vrtuľníky pre začiatočníkov majú obmedzené manévrovacie schopnosti, ale sú vo vzduchu stabilnejšie a ľahšie sa ovládajú. Líšia sa od seba najmä letovými schopnosťami, usporiadaním a veľkosťou rotorov alebo typom vysielačky.
Počet kanálov určuje, akými smermi sa diaľkovo ovládaný vrtuľník dokáže pohybovať. Najčastejšie sú nasledujúce tri kategórie:
Hore a dole
Dopredu a dozadu
Rotujú okolo svojej osi vpravo a vľavo
Hore a dole
Dopredu a dozadu
Rotujú okolo svojej osi vpravo a vľavo
Bokom vpravo a vľavo
Existujú aj 7 a viackanálové RC vrtuľníky a ďalšie zariadenia. Tie dokážu ovládať napríklad aj svoje pristávacie zariadenie, multirotorové stabilizačné systémy, navigačné a pristávacie osvetlenie, pohyblivé či zaťahovacie rakety, raketové odpaľovače, stierače čelného skla a ďalšie.
To, či je vrtuľník na diaľkové ovládanie vhodný na lietanie vonku alebo len vnútri budov, sa odvíja predovšetkým od priemeru vrtule.
Lietanie s diaľkovo ovládanými vrtuľníkmi nie je nič zložité. Aby ste si mohli začať užívať veľa zábavy bez nehôd, stačí dodržiavať pár jednoduchých pokynov.
Keď toto zvládnete, môžete si skúsiť vzlietanie a pristávanie vrtuľníka zo zeme. Prípadnému zničeniu RC vrtuľníka v začiatkoch sa vyhnete tým, že budete let najprv trénovať vo výške asi len 1 meter nad zemou. Snažte sa lietať plynulo bez trhavých pohybov. Postupne pridávajte náročnosť, vhodné je napríklad krúženie v tvare osmičky. Len čo si budete v lietaní stále istejší, môžete pridávať zložitejšie manévre, vzdialenosť aj výšku.
RTF (Ready To Fly, pripravený na let) znamená, že diaľkovo ovládaný vrtuľník (alebo lietadlo) je už pri prvom rozbalení zo škatule pripravený na použitie. Balenie obsahuje všetko príslušenstvo potrebné na prevádzku, takže nemusíte dokupovať žiadne prvky, súčiastky a pod. Súčasťou balenia však spravidla nie sú batérie do ovládača.
Gyro, celý názov gyroskop, je v prípade diaľkovo ovládaných modelov elektronický stabilizačný systém používaný najmä pri RC vrtuľníkoch. Zabraňuje napríklad nechcenej autorotácii modelu okolo svojej osi.
Lyžiny sú trámy v spodnej časti vrtuľníka, ktoré slúžia na pristávanie.
Ďalšie pojmy
Usporiadanie rotorov
Hovorí sa im tiež dvojrotorové vrtuľníky a majú tesne nad sebou dva rady protibežných rotorových listov. Každá vrtuľa sa teda otáča iným smerom. Vďaka tomu sú stabilné a jednoduché na ovládanie, teda pre pilotov začiatočníkov najvhodnejšie.
Ich nevýhodou sú však obmedzené manévrovacie schopnosti. Nemožno s nimi vykonávať akrobatické prvky, ako sú rýchle premety, let na chrbte, výkruty a pod. Navyše lietajú rýchlosťou len okolo 5 km/h, preto sa hodia na púšťanie v interiéri a vonku za úplne bezveterného počasia. Mierny vietor by s nimi ľahko zamával, čím by sa stali horšie ovládateľné.
Tieto jednorotorové vrtuľníky sú rýchlejšie než dvojrotorové a je ťažšie ich udržať vo vzduchu. Vyžadujú viac priestoru na lietanie a od pilota rýchlejšie reakcie. V prípade jednorotorových vrtuľníkov je potrebné dávať pozor aj na najmenšie zaváhanie, ktoré v krajných prípadoch môže zapríčiniť ich pád. Počítajte s tým, že s nimi zo začiatku budete mať oveľa častejšie nejakú nehodu, než v prípade vrtuľníkov s dvoma rotormi. Časom si však na ich ovládanie zvyknete a poskytnú vám viac zábavy.
Tieto modely sa vyznačujú dvoma za sebou radenými vrtuľami, ktoré sa otáčajú každá iným smerom. S tandemovým usporiadaním rotorov sa stretneme v prípade veľkých aj malých modelov.