Priznám sa, že hoci si ako overclocker potrpím vždy na maximálny výkon, už roky v mojom srdci existuje jedna výnimka. A tou sú minipočítače NUC od Intelu. Až do vydania Hades Canyon, o ktorom je dnešná recenzia a ktorého testy uvidíte, bolo potrebné u Intel NUC prižmúrenie oka. Najnovšie mini PC prešli doslova trhovou a vývojovou revolúciou, kedy Intel spojil sily s AMD, a vy tak máte k dispozícii nekompromisnú kombináciu výkonu do vrecka, ktorý hravo zvládne Full HD gaming s vysokými detailmi na plynulej snímkovej frekvencii.
Model | Intel NUC KIT NUC8i7HNK | Intel NUC KIT NUC8i7HVK |
---|---|---|
Procesor | Intel Core i7-8705G | Intel Core i7-8809G |
Základná frekvencia | 3,1 GHz | 3,1 GHz |
Boost frekvencia | 4,1 GHz | 4,2 GHz |
Hyper-Threading | 4c/8t | 4c/t |
Integrovaná grafika | Radeon RX Vega M GL + Intel HD Graphic 630 | Radeon RX Vega M GH + Intel HD Graphic |
L3 Cache | 8 MB | 8 MB |
Počet PCI-E 3.0 liniek | 16× | 16× |
Odomknutý násobič | ✕ | ✕ |
TDP | 65 W | 100 W |
Grafické výstupy | 2× Min-DP 1.2, 2× Thunderbolt 3, HDMI 2.0a | 2× Min-DP 1.2, 2× Thunderbolt 3, HDMI 2.0a |
M.2 PCIe x4 sloty | 22 × 40/80 a 22 × 80 | 22 × 40/80 a 22 × 80 |
DDR4 | max 32 GB (2× SO-DIMM) | max 32 GB (2× SO-DIMM) |
Predajná cena | 777 € | 932 € |
* Aby nedošlo k zmäteniu čitateľa, prípadne pokiaľ rodinu Intel NUC nepoznáte – testované modely sú k zakúpeniu bez operačných pamätí a SSD diskov, ktoré je potrebné dokúpiť. Ceny sú platné k 27. 7. 2018
Zrejme premýšľate nad tým, v čom sa dva modely Intel NUC Hades Canyon líšia okrem svojej ceny. Ako vidíte v tabuľke, rozdiel medzi i7-8705G osadenom v slabšom modeli a i7-8809G je v iba 100 MHz v Boost frekvencii. Na oboch variantoch je ale najpríjemnejšie to, že prvýkrát v histórii Intel NUC nájdete pod kapotou štvorjadro aj s Hyper-Threading, teda osem pracovných vlákien k dispozícii.
Možno vás ale zarazil rozpor v pomenovaní grafického chipu AMD RX Vega M, kde lacnejší model nesie označenie GL a drahší GH. Najprv musím uviesť na pravú mieru, že pomenovanie grafického chipu Radeon RX Vega M môže vyznieť mierne zavádzajúcim spôsobom. Grafické chipy s kódovým označením RX Vega M sú v skutočnosti chipy Polaris 22 s pamäťovým radičom z grafických kariet z AMD Radeon RX Vega, odkiaľ svoj názov zdedili. V čom sa teda líšia? No, zatiaľ čo slabší a lacnejší chip GL nesie 20 výpočtových grafických jadier, drahší a výkonnejší chip GH disponuje 24 výpočtovými jadrami. Akokoľvek sa môže zdať, že ide o nepatrný rozdiel, v teoretickej rovine môžeme hovoriť o rozdiele grafického výkonu pohybujúcom sa okolo 20 %.
Ak sa pozriete bližšie, zistíte, že ďalší rozdiel medzi GL a GH chipmi je o takmer 18 % percent, čo sa týka GPU frekvencie v maximálnom booste jadier, a o cca 14 % zo strany frekvencií HBM2 pamätí. Kombinácia 4 výpočtových jednotiek navyše a vyšších frekvencií u silnejšieho modelu vypovedá, že Intel NUC s kódovým označením 8i7HVK nebude nijak ochudobnený a oproti svojmu mladšiemu a lacnejšiemu súrodencovi bude mať poriadne navrch. Ako je to v skutočnosti sa dozvieme už čoskoro v testoch.
Porovnanie mašiniek, ako sú NUCy, nie je väčšinou jednoduché. Áno, síce sa dajú nájsť stroje s podobnou konfiguráciou, ale Intel NUC je svojím spôsobom jedinečný, a preto by ani veľmi nedávalo zmysel ho porovnávať napr. s hernými notebookmi. Jednou z nesporných výhod týchto zariadení je aj tzv. VESA kompatibilita, ktorá umožňuje pripevniť mini PC zo zadnej strany monitora. Use case týchto počítačov môže byť v určitom slova zmysle aj simulácia All-In-One zariadenia s dostatočným výkonom. Pravdepodobnejším variantom je ale prevádzka klasicky na stole so sympatiami k malým rozmerom alebo rovno za účelom ušetrenia miesta. Najšikovnejší sa potom zdá byť Intel NUC na tzv. LAN party akcie či proste a jednoducho na cesty. Aby bolo výkon oboch NUCov s čím porovnať, zvolil som hernú low-end grafickú kartu ASUS RX 560 STRIX O4G EVO pre predstavu, kam je možné výkon grafických chipov AMD Radeon RX Vega zaradiť.
Zrejme už ste niekedy čítali testovaciu metodiku toho, ako meriame hry, či už zo stránky grafických kariet, procesorov alebo operačných pamätí. Opakovanie je matkou múdrosti, takže v rýchlosti. Nech už meriame akýkoľvek druh hardvéru, potrebujeme porovnateľné prostredie, v dnešnom prípade hlavne konštantné herné scény, ktoré pri opakovaní s rovnakým strojom budú poskytovať rovnaké výsledky. Jadrom merania je tzv. Logovanie frametimes, čo sú v podstate medzičasy vykreslenia jednotlivých snímok. Z frametimes sa dá následne vyvodiť niekoľko hodnôt, ako je napr. priemerné FPS z testu, hladkosť priebehu hernej scény, inými slovami kvalita FPS, a dajú sa vyhodnotiť prípadné poruchy plynulosti. Frametimes sa zaznamenávajú najčastejšie nástrojom Fraps, ale pre niektoré prípady, ako je meranie PUBG alebo Fortnite, je potrebné použiť OCAT.
Druhou časťou merania je logovanie hodnôt z aplikácie MSI Afterburn, ktorá dokáže v reálnom čase zaznamenávať hodnoty, ako GPU load (vyťaženie grafického jadra), frekvencie, teploty, využitie VRAM a RAM pamätí a podobne. Vo finálnej fáze oba logy – z Frapsu aj z MSI Afterburn synchronizujeme v privátnom softvéri, ktorý vypočítava finálne výsledky a zanáša ich do grafov.
Keďže Full HD gaming, na ktorý je výkon testovaných mini PC zameraný, je dominantou predovšetkým eŠportu, zvolil som k testom tri multiplayerovky s ohľadom na hrateľnosť v rebríčkoch.
PUBG je dlhopretrvávajúcim hitom poslednej doby, ktorý sa od nuly dostal až na popredné miesta v eŠporte a do top priečok hrateľnosti na platforme Steam. Hra pochádza z vývojárskeho štúdia Blue Hole a beží na čím ďalej tým viac používanom Unreal Engine 4. Hra je meraná pomocou funkcie REPLAY na mape Erangel v časti Quarry. Ide o 60-sekundový priebeh zo západu na juh naprieč celým lomom. Scéna bola meraná na tri úrovne nastavenia MEDIUM, HIGH a ULTRA.
PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS |
PUBG je celkom náročná hra, a to aj vo Full HD. Dobrá správa ale je, že silnejšia verzia Hades Canyonu vám vymačkne takmer 60 FPS aj na HIGH detaily. Výkon oproti slabšej verzii je zreteľný a za mňa sa tých pár eur navyše určite oplatí.
Fortnite sa stal aj napriek veľmi rozdielnemu grafickému podaniu priamym sokom PUBG, ktorý úspešne rozdelil komunitu Battle Royale tematiky na dva tábory. Hra pochádza priamo od vývojárov Epic Games a opäť beží rovnako ako PUBG na Unreal Engine 4. Z dôvodu chýbajúcej REPLAY funkcie je hra meraná v single-player móde Save the World. Testovacia scéna je meraná počas 100 sekúnd pomocou OCAT a MSI Afterburn. Pri všetkých troch nastaveniach detailov je 3D meradlo nastavené na 100 %, teda na rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov.
Fortnite |
Viacmenej rovnaké boli Fortnite testy a Intel NUC 8i7HVK so silnejším chipom GH poskytne dostatok výkonu aj na HIGH preset. Povedal by som, že na cesty alebo napríklad na chate je výkon v tak malých rozmeroch super záležitosťou.
Counter Strike: Global Offensive je podľa Steamu stále jednou z najlegendárnejších a najhranejších hier. Vždy išlo a zrejme ešte dlho pôjde o základný kameň celého odvetvia eŠportu. Vývojárom aj vydavateľom je Valve a hra beží na Direct X 11. Testovacia scéna sa odohráva na mape de_dust2 bez botov po dobu 60 sekúnd, ktoré sú merané nástrojom Fraps. Pre CS: GO účely sú metriky, ako frametimes, GPU load (vyťaženie grafickej karty) zaznamenávané pomocou MSI Afterburner. Dátové logy z oboch súborov sú následne synchronizované ku snímkovej analýze. Hra je spúšťaná pomocou parametra -console, v ktorom je potom nastavený parameter fps_max 0.
CS: GO |
U CS: GO asi nie je veľmi čo riešiť. Aj na najnáročnejší preset s vyhladzovaním MSAA x8 vytlačí Radeon RX Vega M GH takmer 300 FPS, čo už určite stačí na nejaké víkendové kompetitívne hranie. Samozrejme 600 FPS je 600 FPS, ale skúste to dostať do rozmerov väčšej mužskej dlane.
Rise of the Tomb Raider je najnovším dielom legendárnej hernej adventúry s Larou Croft. Hra vzišla z rúk Crystal Dynamics a beží na engine Horizon. Hra patrí do programu NVIDIA The Way It's Meant to be Played a plne podporuje DirectX 12. Herná scéna pre meranie procesora je opäť odlišná od scény pre meranie grafických kariet. Lokácia Geothermal Valley je veľmi náročná na procesor, a ak niekde v tejto hre bude procesor limitovať grafickú kartu, bude to práve tu. Úsek pre meranie frametimes je dlhý 100 sekúnd a hra je nastavená na Ultra detaily s SMAA vyhladzovaním v oboch rozlíšeniach.
Rise of the Tomb Raider |
Lara za chvíľu pofičí z testovacej metódy, ale pretože sa onedlho vráti v Shadow of The Tomb Raider, stáva sa starší test znovu vypovedajúci. RotR býva pre mňa osobne kľúčový benchmark, a tak som bol výkonom veľmi prekvapený. 60 FPS na HIGH detaily pod DX12 je za mňa luxusný výsledok.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine po dobu 105 sekúnd nástrojom Fraps. Priechod testovacou scénou ukazuje priložené video, detailné nastavenie grafického rozhrania hry pre testy je potom uvedené na priložených snímkach.
Star Wars: Battlefront |
A vo finále, aby RX 560 dostala tiež nejakú šancu, zvolil som staršiu, aj keď stále obľúbenú hru známeho žánru. Na Ultra detaily si v pohode zahráte so slušným VPS, ktoré vás nebude v plynulosti hry nijako obmedzovať.
Na nových Hades Canyon je samozrejme najzaujímavejší grafický výkon chipov Radeon RX Vega M, ale ako som už spomenul, revolúcia nastala aj v podobe samotných CPU, ktoré nielenže disponujú celkom vysokými Boost frekvenciami, ale hlavne majú Hyper-Threading, teda je k dispozícii celkom 8 pracovných vlákien. Nasledujúce výsledky vám majú poskytnúť predovšetkým prehľad o tom, či sa vám na účely 2D práce oplatí investovať do silnejšej verzie, alebo nie.
SingleThread, jednovláknové testy, považujem za kľúčové, pretože veľa aplikácií stále dokáže využívať iba jedno pracovné vlákno. Rozdiel vo výkone, ktorý prináša 100 MHz, nie je nijako zásadný.
V podstate ten rovnaký scenár umocnený viac vláknami nájdeme aj u multithread variantu.
Geekbench 4 je pestrou paletou väčšiny druhov prác, s ktorými sa môžete stretnúť. Rozdiel určite spoznáte, ale nejde o nič zásadné.
Rovnaké výsledky sa potvrdzujú aj pri zapriahnutí všetkých ôsmich pracovných vlákien.
JetStream a nasledujúce dva testy vypovedajú o výkone vo webovom prostredí, kedy sú operácie založené na JavaScripte.
Z testov môžete hravo vyvodiť rozdiel pri surfovaní a v iných webových aplikáciách, ktorý opäť nie je nijako zásadný.
Kraken skúma, za ako dlho je vykonaný jednotlivý úkon. Čím menej milisekúnd, tým lepšie pre vás.
Klasika. Extrahovanie viacerých súborov z jedného komprimovaného súboru. Na pomalých PC je táto záležitosť väčšinou časovo náročná, ale Intel NUC Hades Canyon už poskytuje slušný výkon, ktorý nebude pokúšať vašu trpezlivosť.
HWBOT H265 je benchmark českého pôvodu od nášho overclockera Havliho. Test skúma výkon video Encoding pri H.265 (HEVC) kodeku, ktorý je celkom náročný na procesor. Po osobných testoch ale môžem povedať, že aj prehrávanie 4K filmov s vysokým bitrate ide úplne ľahko.
Posledným testom je Time Spy Physics, ktorý vypočítava fyziku v hernom prostredí. Rozdiel opäť nie je nijako zásadný.
Taktovanie týchto mini PC nie je žiadna veda. Vieme, že základom výkonu z navýšenia frekvencií sú nízke teploty a tie Hades Canyon v silnejšom modeli, ktorý má ako jediný voľby pre navýšenie Power Limitu, jadra GPU a pamätí HBM2, úplne nedosahuje. Aj napriek tomu je tu nejaký priestor.
HBM2 pamäte bolo možné ľahko pretaktovať z defaultných 800 MHz na 900 MHz, ale samotný rozdiel v hernom výkone bol takmer nulový. Až navýšenie taktu jadra z 1 190 MHz na 1 285 MHz pridalo pár FPS, ale nič, čo by stálo za reč.
Vysoký výkon v malom a uzavretom priestore si žiada odpovede na otázky. Poďme sa pozrieť na teploty so spotrebou v bežnom hernom prostredí. Pre porovnanie oboch modelov vr. overclockingu u toho drahšieho a výkonnejšieho modelu som zvolil 20-minútový pobyt v Geothermal Valley v hre Rise of the Tomb Raider, ktorá nenechá žiadne CPU ani GPU chladným.
Je však potrebné dodať, že u výsledku s pretaktovaním bol povolený maximálny Power Limit v AMD Wattman na 75 % a maximálna teplota CPU na 85 °C. Viac nastaviť nebolo možné a bez posunutia limitov nebolo možné stabilne navýšiť takt jadra GPU. Ventilátory u OC výsledku boli nastavené na 1 100 mV.
Že má slabšia verzia z výroby nižší Power Limit celého boardu, je krásne vidieť na grafe. Silnejší NUC sa dokáže celkom slušne zapotiť, ale zodpovedá tomu aj rozdiel vo výkone. U slabšej verzie nebol dostupný Wattman, takže ani nebolo čo nastavovať a taktovať.
Spotreba bola v tomto prípade meraná pomocou in-game benchmarku a hodnoty v grafe sú spotrebou z tzv. Peaku, tu ide o moment najväčšej zaznamenanej spotreby. Zabudovaný benchmark má niekoľko rozdielnych scén, s ktorými sa v priebehu hrania stretnete, a preto je dobré vedieť, kam až môže spotreba zájsť v prípade, keď dostane nielen GPU, ale aj CPU poriadnu dávku práce.
NUCy majú rovnako ako notebooky malú chybičku na kráse, a tou je nie práve najjednoduchšia údržba, predovšetkým čo sa týka prachu. Na kompletné rozobratie šasi za účelom prepastovania sú potrebné celkom zručné ruky a asi sa rozobratie nezaobíde bez miernej deformácie hliníkového rámčeka. Ako sa celý NUC Hades Canyon rozoberá a ako vyzerá vo nútri, sa môžete pozrieť v nasledujúcom videu.
Chladenie je dostatočne nadimenzované. Mal som síce nutkanie celý NUC rozobrať a prepastovať za cieľom lepších OC výsledkov, ale keďže bolo 8 % navýšenie taktov na jadre GPU maximum, nemalo to až taký zmysel.
Ako som už spomenul, pre mini PC Intel NUC mám slabosť. Sú to sympatické stroje a s najnovším radom Hades Canyon disponujú aj celkom slušným výkonom. Na druhú stranu musím povedať, že mám aj klasický herný PC a na NUCu veľmi často nehrám, hoci si sem-tam, keď sa mi nehodí zapínať herný PC na benchtable, pustím nejakú menej náročnú hru. U Hades Canyon vidím využitie predovšetkým na cestách alebo na spomínaných LAN party. Ide aj o super riešenie, keď je malý stôl a nedostatok miesta problémom.
Intel NUC Hades Canyon, a obzvlášť v tej silnejšej verzii, je lákavou voľbou, ak hľadáte elegantné, minimalistické riešenie s dostatkom výkonu a nepočítate každé euro. Jednou z vecí, ktorú si naozaj chválim a ktorá mi u predchádzajúcej generácie chýbala, je obrazová konektivita pre prevádzku dvoch 4K displejov. Hades Canyon má totiž okrem možností HDMI 2.0a USB-C tiež aj dva mini-DisplayPort, takže hravo na prácu pripojíte dva monitory s vysokým rozlíšením na 60 Hz. Pre mňa osobne sa týmto stal Hades Canyon mojím 24/7/365 strojom, ktorý mi poskytuje dostatok výkonu pre bežnú dennú prácu. Jediné mínus, ktorého vyriešenie by som uvítal, je kompatibilita Linuxových distribúcií, s ktorými som sa nedostal v kombinácii s Hades Canyonom ani cez počiatočnú inštaláciu.
Intel NUC Hades Canyon
Mini PC IntelZa bezkonkurenčné mini PC s prekvapivo vysokým výkonom v skvelom vyhotovení udeľujem Intel NUC Hades Canyon naše najvyššie ocenenie, zlatého Alzáka.
Klady
Zápory
Michal Mikle
Som overclocker a nadšený Bitcoiner. Pri počítačovom hardvéri ma nevyužitý výkon nenecháva chladným a pre svoje záľuby hocikedy siahnem aj po tekutom dusíku či po iných extrémnych metódach chladenia. Založil som službu pre optimalizáciu Intel procesorov delid.cz, skladám PC na mieru a baví ma téma súkromia a bezpečnosti. Okrem digitálneho sveta sa zaujímam o permakultúru a ďalšie systémy nízkej časovej preferencie.