Predné a zadné svetlo na bicykel je povinnou súčasťou cyklistickej výbavy za zhoršeného osvetlenia. Svetlá sa líšia napájaním, uchytením, výkonom a v neposlednom rade tiež spracovaním. Iné požiadavky na svetlo bude mať pravdepodobne človek, ktorý len dochádza do práce, a ten, kto vymetá lesné trialy. Ako správne vybrať svetlo na bicykel?
Svetelný tok sa udáva v lúmenoch (lm) a určuje mieru svetla, ktorá vyjde zo zdroja. Čím vyššia je jeho hodnota, tým viac svitu zo svetla vychádza.
Na zadné svetlá platí:
Na predné svetlá a čelovky platí:
Na jazdu na ceste a osvetlených komunikáciách sa hodí skôr dlhší dosvit s menším svetelným rozptylom. Na jazdu v teréne naopak využijete širší svetelný rozptyl (kužeľ) a na maximálnom dosvite toľko nezáleží.
Svetlá s väčším počtom diód majú spravidla vyšší svetelný tok (lm). Súčasne najvýkonnejšie diódy sú CREE LED.
Väčšina svetiel na bicykel ponúkajú niekoľko funkcií:
Doba svitu je jedným z hlavných parametrov. V prípade, že sa chystáte používať svetlo na dlhé výlety, odporúčame svetlo s vymeniteľným napájacím akumulátorom. Prípadne dvojicu svetiel, aby ste si to druhé vždy mohli dobíjať pomocou power banky niekde v batohu.
Kvalitnejšie svetlá majú stupeň krytia (IP), ktorý udáva ich odolnosť proti vonkajším vplyvom.
Najčastejší stupeň krytia pri svetlách
Stupeň | pred nebezpečným dotykom | pred vniknutím cudzích predmetov |
IP 0x | bez ochrany | bez ochrany |
IP 1x | dlaňou | veľkých (>50 mm) |
IP 2x | prstom | malých (>12,5 mm) |
IP 3x | nástrojom | drobných (>2,5 mm) |
IP 4x | nástrojom, káblom | veľmi drobných (>1 mm) |
IP 5x | akoukoľvek pomôckou | prachu čiastočne |
IP 6x | akoukoľvek pomôckou | prachu úplne |
Stupeň | pred vniknutím vody (špecifikácia IPX) |
IP x0 | bez ochrany |
IP x1 | chránené proti zvisle kvapkajúcej vode. |
IP x2 | chránené proti kvapkajúcej vode v sklone 15° |
IP x3 | chránené proti vodnej triešti (kropenie, dážď) |
IP x4 | chránené proti striekajúcej vode |
IP x5 | chránené proti tryskajúcej vode |
IP x6 | chránené proti intenzívne striekajúcej vode (vlnobitie) |
IP x7 | chránené proti ponoreniu do vody na 30 minút do hĺbky 1,5 metra |
IP x8 | chránené proti trvalému ponoreniu do vody |
IP x9 | chránené proti tlakovej vode (WAP) |
Pri malých blikačkách a osvetlení vlastného jazdca sa niekedy využívajú malé gombíkové batérie. Výhodou takéhoto riešenia je najmä priestorová nenáročnosť, nevýhodou naopak len obmedzený svetelný tok (lm).
V nižšej strednej triede sa často stretnete s napájaním tužkovými (AA) a mikrotužkovými (AAA) batériami. Nevýhoda takéhoto napájania je jasná – na dobíjanie musíte zakaždým batérie vybrať zo svetla a vložiť do nabíjačky. Prípadne kúpiť nové jednorazové batérie.
Najpohodlnejším a pravdepodobne aj najlepším riešením je napájanie z akumulátora. Vybité svetlo potom len jednoducho pripojíte na zdroj energie, najčastejšie USB nabíjačku alebo power banku, a jednoducho dobijete. Niektoré svetlá sa dajú dokonca dobíjať aj pri používaní (pri jazde). Výhodou dobíjacích svetiel s akumulátormi typu Li-ion je aj fakt, že držia po celú dobu použitia konštantný svetelný tok a neslabnú ako svetlá na tužkové batérie.
Skvelým nástrojom, ako zvýšiť svoju viditeľnosť, sú odrazové sklá do výpletu kolies. Stoja iba niekoľko málo jednotiek eur a výrazne zlepšia vašu viditeľnosť z bočnej strany bicykla.
Predné svetlá na bicykel sa pohybujú v naozaj širokom spektre výkonov aj cenoviek. Najlacnejšie modely sa napájajú súpravou tužkových batérií, tie drahšie potom vstavaným akumulátorom. Kvalitnejšie svetlá majú niekoľko úrovní intenzity, vrátane možnosti blikania (stroboskop). Niektoré svetlá využívajú dokonca externú batériu, ktorá sa spravidla pripevňuje na rám bicykla.
Predné svetlá sa vždy primárne pripevňujú na riadidlá bicykla. Možnosť pripevnenia na helmu sa u výrobcov rôzni, vždy je potrebné skontrolovať balenie, či je držiak na helmu súčasťou.
Svetlá v súpravách sú vhodné skôr pre hobby jazdcov. Pokiaľ jazdíte často na bicykli za zhoršených svetelných podmienok a chcete dobre vidieť, prípadne sa radíte skôr do výkonnostnej kategórie cyklistov, kúpa samostatného predného svetla so svetelným tokom cez 500 lúmenov je logickým riešením.
Zadné svetlo na bicykel (blikačku) by mal vlastniť každý cyklista bez ohľadu na to, v akú dennú dobu jazdí. Stačí, keď sa zatiahne, a za zhoršeného osvetlenia vám môže jednoduchá blikačka zachrániť život. Pre profesionálnych jazdcov sú potom k dispozícii rôzne vylepšené varianty s extra výkonným svitom alebo napríklad bočným dosvitom.
Kvalitnejšie zadné svetlá ponúknu často nielen vyšší svetelný tok, ale tiež viac režimov blikania a niekedy aj presah do strany. Pokiaľ teda trávite s bicyklom viac času na ceste, určite sú samostatné svetlá na zvážení.
Zadné svetlo sa najčastejšie pripevňuje na sedlovku, k dispozícii sú však aj modely, ktoré pripevníte na rám, zadnú stavbu, prípadne rovno na batoh.
Sety svetiel sú určené predovšetkým pre hobby jazdcov, ktorí potrebujú byť videní ostatnými účastníkmi cestnej premávky. Často využívajú na napájanie tužkové alebo gombíkové batérie. Ich výkon však spravidla nestačí na to, aby sa dali plnohodnotne použiť aj v teréne a na cestách bez osvetlenia.
Čelovky ponúkajú šikovný spôsob, ako pokryť svetlom priestory, kam práve nesmerujú vaše riadidlá. Nehodia sa však na úplne každú helmu. Dobre padnú najmä na enduro helmy, ktoré majú vzadu gumičku na zabezpečenie okuliarov. Na cyklistiku takisto vyberajte čelovky, ktoré majú odopínateľný stredový popruh alebo ho nevyužívajú vôbec.
Kombinácia svetla na helme so svetlom na riadidlách je jednoznačne lepším riešením ako jeden silný zdroj osvetlenia. Obzvlášť pri jazde v teréne určite oceníte, že vidíte tam, kam smerujú riadidlá, aj kam sa práve pozeráte.
Ak jazdíte výhradne na ceste a osvetlených cestách, pravdepodobne si vystačíte so svetlom na riadidlách. V teréne je naopak jazda bez osvetlenia na helme veľmi problematická a takmer vždy sa tam používa kombinácia osvetlenia na helme a riadidlách.
Ak jazdíte výhradne po osvetlených cestách a iba za šera, pravdepodobne si vystačíte s malým setom predného a zadného svetla. Keď sa naopak chystáte do terénu za tmy, nemali by ste vyrážať so svetlom pod 500 lúmenov.
Svetelný tok vyjadruje množstvo svetla, ktoré vychádza zo zdroja. Do úvahy sa berú rôzne vlnové dĺžky svetla a citlivosť ľudského oka. Zjednodušene ide o svetelný výkon vybraného zdroja, ktorý sa meria v jednotkách lúmenov (lm).
Akumulátor je zariadenie, ktoré môžete použiť ako zdroj energie po tom, čo ho nabijete. Používa sa ako pomocný zdroj energie. Zjednodušene ide o batériu, ktorú je možné opakovane nabíjať.
Stupeň krytia (IP) udáva odolnosť elektrospotrebičov proti vniknutiu cudzích telies a kvapalín, najmä vody. Vyjadruje sa v tzv. IP kóde, ktorý je tvorený znakmi „IP“ nasledovanými dvomi číslicami: prvá udáva ochranu pred nebezpečným dotykom a pred vniknutím cudzích predmetov, druhá označuje stupeň krytia pred vniknutím vody.
Slovník pojmov