Mega Man 11 (RECENZIA) – Poriadna oslava tridsiatych narodenín

Trendom posledných rokov je pátrať po hrách, ktoré si užívali dnešní tridsiatnici, a predviesť ich súčasnému publiku. Skúsenejší hráči zatlačia nostalgickú slzu a kúpia si daný titul už z princípu, zatiaľ čo mladšie osadenstvo môže prijať nečakane náročnú výzvu, pretože tituly 80. a 90. rokov boli skrátka ťažšie. Štúdiá môžu vydať remake zaprášenej kultovky (Spyro reignited Trilogy, Crash Bandicoot N. Sane Trilogy) alebo sa pustiť do nového dielu, ktorý bude nadväzovať na staršie príbehy. Druhou cestou sa vydal Capcom, ktorý 2. októbra prišiel s pokračovaním plošinovky Mega Man 11 na PC a konzoly PS4, Xbox One a Switch. Ako sa nám návrat do detstva páčil, sa dozviete v našej recenzii.

• Žáner: Akčná plošinovka • Vývojár: Capcom • Vydavateľ: Capcom • Platformy a Dátum vydania: PC, PS4, Xbox One a Switch (2. októbra 2018)   • Homepage: www.megaman-11.com/

Obsah recenzie Mega Man 11 (PS4 Pro)

1. Mega Man 11 ponúka hardcore výzvu
  2. Nové mechaniky oživujú pôvodnú hrateľnosť
  3. Rôznorodosť prostredia je jednou z hlavných devíz Mega Mana 11
  4. Spomienky zostanú
  5. Náročná výzva nielen pre pamätníkov
  6. Recenzia Mega Man 11: záverečné hodnotenie
  7. HW nároky pre Mega Man 11 PC

Mega Man 11 ponúka hardcore výzvu

• Recenzia: 8. 10. 2018 • Autor: Jakub Němec

Niektoré herné série sú už dlhoročné, možno aj staršie ako vy, naši čitatelia. A jednou z nich by mohlo byť dobrodružstvo Mega Mana, ktorý sa prvýkrát na misiu vydal v roku 1987. Od tej doby zachraňoval našu planétu ešte deväťkrát, ale stále mu to nestačí. Nápadití nepriatelia so svojimi robotickými pomocníkmi totiž majú neustálu potrebu sužovať nevinné obyvateľstvo. V Mega Man 11 sa do úlohy zlosyna opäť pasuje Dr. Wily, dávny priateľ a spolupracovník Dr. Lighta. Dr. Wily ukradne z laboratória Mega Manovho mentora jeho prototypy a vytvorí z nich ich diabolské alteregá, a náš modrý hrdina s blasterovou pažou sa tak môže vydať na ďalšiu tŕnistú cestu.

Mega Man 11; gameplay: zmena vizáže

Každý porazený boss prepožičia Mega Manovi časť schopností, čím sa zmení aj jeho vizáž.

Našťastie sa mu dostane do ruky unikátny kúsok – dvojmotorové zariadenie, ktoré v mladosti vynašiel súčasný zloduch Wily. Dr. Light sa ho ujal a upravil ho pre hrdinské účely. Vďaka mocnému stroju tak máte aspoň drobnú šancu robokalypsu zastaviť. Aj s vychytaným výtvorom posilňujúcim streľbu alebo zrýchľujúcim pohyb však pred vami stojí neľahká úloha. Mega Man 11 totiž odkazuje na hardcore prístup starších titulov schopných hráčov pekne potrápiť. Čo však na to povedia dnešní rozmaznaní hráči, ktorým sa všetko naservíruje až pod nos? Možno budú prekvapení, ako často dostanú zabrať.

Nové mechaniky oživujú pôvodnú hrateľnosť

Nechcem byť negativista, ale plošinovkári, ktorí spohodlneli a vidia vrchol obtiažnosti v Raymanovi zameranom na reflexy, budú ešte prekvapení, čo sa na obrazovke môže odohrávať. Celkovú obtiažnosť Mega Man 11 by som prirovnal skôr k úžasnej indie záležitosti Sundered, pretože napríklad do Cuphead tvorcovia k vysokej náročnosti ešte pridali zbesilú rýchlosť. To s modrým, robotickým výtvorom vybaveným hrdinom môžete v pokoji popremýšľať, ako sa s danou prekážkou vysporiadať. Až na pár ukrutných zásekov, pri ktorých musíte pochopiť princíp celej úrovne, sa totiž zapotíte až pri bitkách s bossmi úrovne.

Mega Man 11; gameplay: podzemie Mega Man 11; gameplay: vybavenie Mega Man 11; gameplay: miniboss

Obrázok 1: Postup v úrovniach je potrebné dobre naplánovať, aby bola likvidácia nepriateľov čo najefektívnejšia. Obrázok 2: Nákup posilňujúcich technológií bude pre pokorenie tuhších súperov v Mega Man 11 takmer nutnosťou. Obrázok 3: Na väčších nepriateľov narazíte aj počas postupu úrovňami, ale rozhodne nedosahujú kvality záverečných bossov.

Od zúfalých a naštvaných výkrikov nad nespravodlivosťou herného sveta vás totiž delí spomínaný stroj s dvoma ozubenými kolesami. Jedným tlačidlom spúšťate ničivý mód, ktorý poriadne zvýši vašu útočnú silu, zatiaľ čo mnou viac preferovaný modrý režim niekoľkonásobne zrýchli Mega Mana, takže sa pohodlne dokáže vyhýbať prekážkam a projektilom nepriateľa. Problém tkvie v tom, že obe výhody nemožno mať zapnuté naraz a trvajú len obmedzený čas. V prípade, že ich zabudnete vypnúť, preťažíte celý systém a technický výdobytok vášho obleku nebudete môcť chvíľku vôbec využívať. Pri včasnom odpojení sa bude smrtiaca hračka chladiť a je pripravená kedykoľvek poslušne slúžiť.

Rôznorodosť prostredia je jednou z hlavných devíz Mega Mana 11

Môžete mi veriť, že kým si za zozbierané súčiastky nekúpite v doktorovom laboratóriu poriadna vylepšenia, budete sa na Wilyho vynález spoliehať viac, než je zdravé. Niektoré časti starostlivo navrhnutých úrovní totiž bez spomalenia okolia nemožno vyriešiť. Pohyblivé steny plné nožov, ohnivá stena alebo čapy ozubených kolies, to je len krátky zoznam pascí, ktorými vás zákerný zloduch potrápi. Neférovú výhodu využijete aj vo chvíľach, keď vás obkľúčia nepriatelia zo všetkých strán, a vy sa budete musieť prestrieľať z dosahu ich zbraní. Rozhodne sa tak nebudete nudiť, pretože každý moment v Mega Man 11 vás môže niečo prekvapiť, spečatiť váš osud uberaním života a následným prenesením na začiatok úrovne.

Mega Man 11; gameplay: partička Mega Man 11; gameplay: Blockman Mega Man 11; gameplay: bossfight

Obrázok 1: Zostava záporákov v MegaMan 11 tvorí pestrú družinu. Obrázok 2: Najmonumentálnejší a paradoxne najjednoduchší robot sa volá Block Man. Obrázok 3: Záverečná bitka s Dr. Wily má niekoľko častí.

S postupným zabitím bossov avšak niektoré súboje naberú nádych puzzle hádaniek. Predtým náročné sekvencie totiž budete môcť rýchlo vyriešiť špeciálnymi zručnosťami bossov, ktoré si po ich zdolaní osvojíte. Osobne som si najviac zamiloval vyvolanie ničivého Blizzardu Tundra Mana, deštruktívnu silu Blast Mana a za roh zatáčejúce ohnivé gule Torch Mana. Ich moc však nemožno využívať neustále, musíte ju postupne dobíjať energetickými kapsulami, ktoré vypadávajú z porazených nepriateľov. Ak si neopatrne miniete mocné zručnosti, musíte čakať na koniec kola alebo aplikovať nakúpené boostery.

Spomienky zostanú

Ak ste nadobudli pocit, že vyššie uvedené mená nepriateľov z konca úrovní ste už niekde videli, dám vám za pravdu. Tvorcovia z Capcomu využili niektoré ikonické roboty z predchádzajúcich dielov a obdarili ich novými pohybmi. Väčšina tuhých záverečných konfrontácií tak bude mať viac fáz, počas ktorých na vás budú zúriví roboti chrliť jeden prekvapivý útok za druhým. Nečakajte však spomínaný Cuphead, jednotlivé formy sú pevne naskriptované, takže sa ich môžete naučiť, aby ste strácali čo najmenej životov. Počas celého priebehu recenzovania sa mi neustále vracala jedna myšlienka. Mega Man 11 bude rajom pre speed runnerov, ktorým poskytne dostatočnú výzvu vďaka pevne nadefinovaným útokom všetkých nepriateľov, presne ako za starých čias.

Mega Man 11; gameplay: kostra Mega Man 11; gameplay: tábor Mega Man 11; gameplay: plameň

Obrázok 1: V jaskyni Tundra Mana môžeme pozorovať úžasný zmysel pre detail pri tvorbe pozadia. Obrázok 2: Sovy nesúce svietidlá a pojazdný hrniec bombardujúci Mega Mana mrkvou sú len čriepkom z bizarného zloženia nepriateľov. Obrázok 3: Na efekty špeciálnych úderov v MegaMan 11 je radosť sa pozerať.

Kým hráči milujúci výzvy môžu zažívať nirvánu, popr. sa vrhnúť do niektorých výziev pripravených im na mieru, ostatní sa zrejme uspokoja s nižšou obtiažnosťou, vďaka ktorej budú môcť sledovať rôznorodé prostredia. Jednotlivé úrovne zodpovedajú charakteru bossov, takže Bounce Man vás privíta v zhýralom zábavnom parku, kam sa deti posielajú za trest, Impact Man je obklopený stavebnými strojmi a Fuse Man sa vyžíva v elektrických hračkách. Mechanické dúpä Wilyho vyvolá nejednu spomienku na staré časy, kedy sa v podobných komplexoch odohrávala väčšina skákaček. Jedinečne vytvorené lokácie potešia detailmi, ale nikdy na úkor prehľadnosti boja. Pekné animácie postáv je radosť sledovať a takmer v každej situácii je jasné, čo od vás hra vyžaduje.

Náročná výzva nielen pre pamätníkov

Som veľmi rád, že sa modrý hrdina pripomenul aj inak ako modrým Blasterom, ktorého sa môže chopiť Nero v Devil May Cry 5. S potešením totiž môžem zhrnúť svoju recenziu s tým, že sa Mega Man 11 podaril. Síce nepoteší občasných plošinovkárov, ale ak hľadáte zábavu, kým nevyjde pripravované DLC ku Cuphead, tak by práve vás mohol zaujať. Občas vás síce potrápi mierne nepresné skákanie, ale nie je to pravidlom a s privretými očami by sa dal tento nedostatok odpustiť. Väčší problém vidím v relatívne krátkej hernej dobe, ktorá sa pohybuje okolo štyroch až piatich hodín v závislosti na zvolenej obtiažnosti a zručnostiach hráča.

Mega Man 11; screenshot: pozadie

Mega Manov výraz v tvári sľubuje poriadnu hernú výzvu.

Na druhú stranu pestré prostredie a príjemná retro obtiažnosť dokážu krátky pobyt urobiť dostatočne intenzívnym. Čiastka 29 eur je v podstate objektívne ocenenie kvalitného titulu, pretože sa k nemu budete radi vracať aj po jeho pokorení. Krátke, ale náročné úrovne totiž zabavia na štvrťhodinku, kedy si chcete len tak zablbnúť, ale zároveň požadujete náročnú hernú náplň. Hoci som Mega Man 11 recenzoval na PS4 Pro, nemožno zabudnúť na verziu pre Nintendo Switch, ktorú môžete zaobstarať aj s príslušnou amiibo figúrkou.

Táto recenzia bola napísaná pre verziu PS4 Pro.

Recenzia Mega Man 11: záverečné hodnotenie

Hodnotenie 82 % Alza.sk