Systém chladenia Twin Frozr VI sa spoločnosti MSI naozaj veľmi vydaril a grafické karty vybavené týmto chladičom patrili vždy k tým kartám, ktoré sa mohli pýšiť výborným výkonom a skvelými prevádzkovými vlastnosťami. Spoločnosť MSI však na vavrínoch rozhodne nezaspala a na najnovšej grafickej karte z jej dielne MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO predstavila nový koncept s názvom TRI-FROZR. Ako sa tento koncept vydaril a ako sa nakoniec grafickej karte darilo v našich testoch ako celok, to si ukážeme práve v dnešnej recenzii.
Grafická karta MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO je postavená na najvýkonnejšom hernom grafickom čipe spoločnosti NVIDIA GP102, na ktorý sú pomocou 352-bitovej zbernice pripojené moduly grafickej pamäte typu GDDR5X s kapacitou 11 GB. Svojim výkonom tak grafická karta MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO spadá do segmentu vysokého výkonu (high-end), kde zaberá absolútnu špičku pomyselného výkonnostného rebríčka. Táto karta je teda určená predovšetkým pre všetkých herných nadšencov a profesionálov.
Na dnešné testy bola grafická karta MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO nastavená do režimu Gaming mode. V tomto režime je potom frekvencia grafického čipu 1 544/1 658 MHz a frekvencia grafických pamätí 1 376 MHz, čo v prípade pamätí typu GDDR5X predstavuje efektívnu frekvenciu 11 008 MHz. V porovnaní s referenčnými hodnotami je teda grafická karta na jadre pretaktovaná o 64 MHz v základe a o 74 MHz v Booste. Frekvencia grafických pamätí je presne na referenčných hodnotách GeForce GTX 1080 Ti.
Grafická karta MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO meria na dĺžku úctyhodných 325 mm a na základnej doske vám zaberie celkom 3 rozširujúce sloty. O chladenie grafickej karty sa stará masívny pasív chladiča, ktorý je pre lepší odvod tepla z grafického čipu vybavený 6 tepelnými trubicami (heat pipes).
Hlavný pasív chladiča dosadá tiež na kaskádu napäťových regulátorov, a pretože aj moduly grafických pamätí sú chladené špeciálnym plátom (Close Quarters Cooling), všetky dôležité komponenty grafickej karty sú tak veľmi kvalitne chladené.
Aktívnu časť systému chladenia tvoria celkovo tri ventilátory TRI-FROZR – dva krajné ventilátory majú priemer 95 mm a jeden stredový 85 mm. Ventilátory typu TORX sa môžu pýšiť aerodynamicky upravenými lopatkami, ktoré vytvárajú až o 22 % vyšší tlak chladiaceho vzduchu. Ventilátory sú potom vybavené dvojitými guličkovými ložiskami na dosiahnutie nižšej hlučnosti a dlhšej životnosti ventilátorov. Samozrejmosťou je podpora technológie ZeroFrozr, ktorá v prípade nízkych teplôt grafickej karty všetky ventilátory úplne vypne a zamedzí zbytočnej hlučnosti grafickej karty. Charakteristika závislosti hlučnosti od otáčok ventilátora je nasledujúca:
O napájanie grafickej karty sa starajú dva 8-pinové konektory, ktoré sú vyvedené na zadnej časti grafickej karty. Príkon grafickej karty je nastavený na 250 W (max. 330 W) a na jej prevádzku je výrobcom odporúčaný zdroj s výkonom minimálne 600 W.
Výstupy na monitor sú v prípade grafickej karty MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO riešené pomocou dvoch konektorov HDMI 2.0, dvoch konektorov DP 1.3/1.4 (Display Port) a jedného konektora DVI-D (Dual-link). Prítomnosť dvoch konektorov HDMI je výhodná na prepojenie grafickej karty s okuliarmi pre virtuálnu realitu.
Súčasťou balenia grafickej karty MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO sú tiež firemné nástroje spoločnosti MSI s názvom Gaming APP, Mystic Light a MSI Afterburner.
Gaming APP je veľmi jednoduchým nástrojom, ktorý dovoľuje nastaviť frekvencie grafickej karty do troch výkonnostných režimov:
Pomocou nástroja MSI Mystic Light je potom možné vykonávať nastavenie správania RGB LED na grafickej karte. Môžete nastavovať nielen ich farby, ale aj týmto RGB LED priradiť rôzne efekty (blikanie, pulzovanie, prechody atď.). Ak máte doma ešte nejaké ďalšie komponenty podporujúce technológiu Mystic Light, ako sú napríklad základné dosky, počítačové skrine, klávesnice, myši a pod., môžete si pomocou aplikácie Mystic Light Sync nechať synchronizovať nastavené svetelné efekty vo všetkých týchto perifériách.
Nástroj Gaming APP aj Mystic Light je možné ovládať tiež na diaľku pomocou špeciálnej aplikácie v mobilnom telefóne.
Komu by nástroj MSI Gaming APP pre svoju prílišnú jednoduchosť nevyhovoval, môže využiť nástroj MSI Aftrerburner, ktorý je oveľa lepšie prispôsobený na detailnejšie nastavenie grafickej karty a overclocking.
V dnešnej recenzii sme do testov na porovnanie herného výkonu a prevádzkových vlastností grafickej karty MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO zaradili nasledujúce grafické karty zo segmentu vysokého výkonu (high-end):
MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO | MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB |
Gainward GTX 1070 Phoenix GLH | AMD Radeon RX Vega 64 8GB HBM2 | AMD Radeon RX Vega 56 8GB HBM2 |
ŠPECIFIKÁCIA grafických kariet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Veľkosť Tranzistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Veľkosť Bus / Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11232 | 1 544 MHz 1 658 MHz 1 911 MHz | PCIe 3.0 x16 250 W |
MSI GTX 1080 Ti Gaming X 11G | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11120 | 1 569 MHz 1 683 MHz 1 926 MHz | PCIe 3.0 x16 250 W |
Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1 747 MHz 1 886 MHz 1 990 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
AMD Radeon RX Vega 64 8GB HBM2 | Vega 10 Vega 10 XT GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1890 | 1 247 MHz 1 546 MHz 1 485 MHz | PCIe 3.0 x16 295 W |
AMD Radeon RX Vega 56 8GB HBM2 | Vega 10 Vega 10 XL GCN 5ND GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 3584 224 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1600 | 1 156 MHz 1 471 MHz 1 400 MHz | PCIe 3.0 x16 210 W |
V dnešných testoch grafických kariet sa zameriame výhradne na ich herný výkon, ktorého ukazovateľom pre nás bude rýchlosť snímok. Čím vyššie hodnoty snímkovej frekvencie grafická karta v testoch dosiahne, tým lepšie, a jej výkon môžeme pokladať za vyšší. Snímková frekvencia je v počítačových hrách meraná pomocou nástrojov Fraps a OCAT, ktoré zaznamenávajú časy potrebné na vytvorenie jednotlivých snímok (frame times) v grafickej pipeline. Z týchto nameraných časov je potom následne kalkulovaná práve rýchlosť snímok.
Dosiahnuté hodnoty snímkovej frekvencie jednotlivých grafických kariet sú do grafov umiestňované zostupne tak, že grafická karta s najvyššou dosiahnutou snímkovou frekvenciou je v grafe umiestnená hore a naopak grafická karta s najnižšou snímkovou frekvenciou potom zase úplne dole. Ak teda vieme ako, čo a čím bolo testované, môžeme sa smelo pustiť do výsledkov dnešných testov.
Prey je akčná sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorá bola postavená na hernom engine CryEngine vývojármi zo štúdia Arkane Studios a vydaná v máji 2017 spoločnosťou Bethesda Softworks. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Hardware Labs po dobu 64 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akčná RPG hra z pohľadu tretej osoby, ktorá bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia BioWare a vydaná v apríli 2017 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape EOS po dobu 80 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra, ktorej dej sa odohráva počas I. svetovej vojny. Hra bola postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA Dice a vydaná v októbri 2016 spoločnosťou Electronic Arts. Hra podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape Avanti Savoia po dobu 57 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a najnovšie herné rozhranie DirectX 12 sa v prípade takto výkonných grafických kariet veľmi v láske nemajú, a preto by som odporučil túto hru hrať výhradne pod nastavením na DirectX 11. Najnovší patch do tejto hry zvýšil výkon grafických kariet. Bohužiaľ nie všetky grafické karty boli s týmto patchom pretestované, a tak berte výsledky testov v Battlefield 1 s menšou rezervou.
Deus Ex: Mankind Divided je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvkami RPG, stealth a sociálnej interakcie. Hra bola postavená na hernom engine Dawn Engine vývojármi štúdia Eidos Montreal a vydaná v auguste 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 98 sekúnd nástrojom Fraps. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa uprostred démonickej invázie na zariadení UAC. Hra bola postavená na hernom engine Id Tech 6 vývojármi zo štúdia Id Software a vydaná v máji 2016 spoločnosťou Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape UAC po dobu 109 sekúnd nástrojom OCAT. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy DOOM |
Pre počítačovú hru DOOM platí jednoduché pravidlo: Ak chcete mať vysokú snímkovú frekvenciu v hre, hrajte ju vždy pod rozhraním Vulkan. S týmto moderným herným rozhraním by však mohli mať problémy grafické karty predchádzajúcej generácie spoločnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Hitman 2016 je počítačová hra typu stealth hraná z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom engine Glacier Engine vývojármi zo štúdia IO Interactive a vydaná v apríli 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 114 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Hitman |
Tom Clancy's The Division je on-line strieľačka z pohľadu tretej osoby, ktorá prebieha v otvorenom svete. Hra bola postavená na hernom engine Snowdrop vývojármi zo štúdia Massive Entertainment a vydaná v marci 2016 spoločnosťou Ubisoft. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 96 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z ďalších hier, kde sa vám rozhodne oplatí opustiť DirectX 11 a prepnúť rendering hry na DirectX 12.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akčná adventúra z pohľadu tretej osoby, v ktorej s Larou Croft preskúmavate rôzne prostredia, riešite puzzle aj bojujete o prežitie. Hra bola postavená na hernom engine Horizon vývojármi zo štúdia Crystal Dynamics a vydaná v januári 2016 spoločnosťou Square Enix. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA a podporuje aj nové herné rozhranie DirectX 12. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na vstavanom benchmarku hry po dobu 86 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider tiež podporuje DirectX 12 a v nižšom rozlíšení z neho profitujú všetky grafické karty. Ak využívate rozlíšenie 1 920 × 1 080 pixelov, určite sa oplatí prepnúť na renderovanie cez DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akčná strieľačka z pohľadu prvej a tretej osoby, ktorá je založená na téme filmových Star Wars. Hra je postavená na hernom engine Frostbite 3 vývojármi zo štúdia EA DICE a bola vydaná v novembri 2015 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané na mape Survival on Tatooine po dobu 105 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. V rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol v testoch anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akčné RPG (role-playing game) sandbox, v ktorom plníte zadané úlohy z pohľadu tretej osoby. Hra bola postavená na hernom REDengine vývojármi zo štúdia CD Projekt RED a vydaná v máji 2015 rovnakou spoločnosťou. Hra spadá do herného programu TWIMTBP spoločnosti NVIDIA. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne na mape White Orchard po dobu 84 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akčná FPS (first-person shooter) počítačová hra odohrávajúca sa vo fiktívnej budúcnosti. Hra bola postavená na hernom CryEngine 3 vývojármi zo štúdia Crytek a vydaná v máji 2013 spoločnosťou Electronic Arts. Hra spadá do herného programu Gaming Evolved spoločnosti AMD. Meranie snímkovej frekvencie a frame times bolo vykonávané v testovacej scéne SWAMP po dobu 115 sekúnd nástrojom Fraps. Detailné nastavenie grafického rozhrania hry na testovanie je uvedené na priložených snímkach. Anti-aliasing bol nastavený v rozlíšení 1 920 × 1 080 pixelov (FHD) na MSAA ×4, v rozlíšení 2 560 × 1 440 pixelov (WQHD) na MSAA ×2 a v rozlíšení 3 840 × 2 160 pixelov (4K UHD) bol potom anti-aliasing úplne vypnutý.
Testy Crysis 3 |
Herné testy grafické karty MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO máme za sebou, poďme sa teda spoločne pozrieť na to, ako sa vlastne tejto grafickej karte darilo v porovnaní so svojimi dnešnými rivalmi. Nasledujúce grafy zobrazujú výkonnostné rozdiely medzi jednotlivými grafickými kartami v rôznych rozlíšeniach. Hodnoty v grafoch sú uvedené v percentách výkonu, ktorý bol spriemerovaný zo všetkých dnešných meraní.
Sumarizácia výkonu |
Čo sa týka výkonu, potom tu môžeme grafickej karte MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO vytknúť naozaj len máločo. Pre nikoho snáď nebude ani žiadnym prekvapením, že výkon MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO je prakticky rovnaký alebo podobný ako v prípade všetkých ostatných grafických kariet GeForce GTX 1080 Ti. Ak sú totiž všetky tieto grafické karty založené na rovnakom grafickom čipe GP102 spoločnosti NVIDIA, vlastne to ani inak byť nemôže. Namerané drobné výkonnostné rozdiely idú potom na vrub ľahko odlišným frekvenciám, rozdielnym ovládačom či chybe merania.
Prevádzkové vlastnosti grafických kariet boli merané v počítačovej hre Crysis 3 po dobu 30 minút hrania na mape Swamp. Dosiahnuté hodnoty teplôt (°C), hlučnosti (dBA) aj spotreby (W) boli zaznamenané až na konci tohto merania.
Prevádzkové vlastnosti |
Zatiaľ čo v prípade výkonu sa nejaké podstatné rozdiely medzi grafickými kartami rovnakého chipsetu len ťažko hľadajú, s prevádzkovými vlastnosťami je to iné. Tu záleží predovšetkým na tom, ako dobre či zle má každý výrobca navrhnutý systém chladenia a musím povedať, že sa tento nový koncept chladiča TRI-FROZR spoločnosti MSI naozaj podaril. Teploty pod 70 °C, odolná spotreba a minimálna hlučnosť okolo 35 dBA, to sú parametre, ktoré snáď ani netreba komentovať.
Dnešné hodnotenie grafickej karty MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO bude veľmi jednoduché a hlavne pozitívne. Grafická karta MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO totiž ponúka ultimátny herný výkon, ktorý je navyše vďaka novému konceptu chladenia TRI-FROZR umocnený vynikajúcimi prevádzkovými vlastnosťami. Najmä hodnoty (ne)hlučnosti sú ukážkové. Ak teda hľadáte výkonnú a zároveň veľmi tichú grafickú kartu radu GeForce GTX 1080 Ti, grafickú kartu MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO by ste rozhodne nemali prehliadnuť.
A ak sa nakoniec pre túto grafickú kartu rozhodnete, najskôr si dobre zmerajte miesto vo vašej počítačovej skrinke, pretože grafická karta MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO je na dĺžku naozaj veľmi veľká.
MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO
Grafické kartyGrafická karta MSI GTX 1080 Ti Gaming X TRIO ponúka špičkový herný výkon pri výnimočne dobrých prevádzkových vlastnostiach. A to je tiež presne dôvod, prečo si z dnešnej recenzie odnáša ocenenie „zlatého Alzáka“.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Volám sa Pavel Šantrůček a grafickým kartám sa profesionálne venujem už viac ako 5 rokov. Architektúra, recenzie a testy grafických kariet sú presne to, čo ma posledné dva roky živí a čo stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho pracovného života na GPUreport.cz. Ako programátor som tiež autorom niekoľkých nástrojov na analýzu snímkovej frekvencie grafických kariet, z ktorých asi najznámejší FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojne využívaný na celom svete.