Elektrický hatchback od značky Nissan patrí k najpredávanejším elektromobilom na svete a je tak pre mnoho ľudí bránou do sveta elektromobility. Čo vás čaká, až sa s Leafom prvýkrát vydáte na cesty a budete potrebovať „doplniť šťavu“?
V našom minulom článku „Ako je to naozaj s dobíjaním elektromobilov?“ sme sa zaoberali tým, ako je to s nabíjaním elektromobilov všeobecne a ako rozvinutá je infraštruktúra nabíjačiek na Slovensku. Už teda viete, že nabíjať elektrické auto na cestách dávno nemusí byť len záležitosťou pre odolných dobrodruhov a nadšencov. Dobíjacie stanice sa začínajú objavovať vo všetkých väčších mestách, a v Bratislave ich dnes nájdete takmer „na každom rohu“. Alebo aspoň v mnohých veľkých nákupných centrách.
Pre elektromobilistu z Los Angeles, či inej americkej metropoly, môže byť dôvodom na smútok fakt, že sieť SuperCharger firmy Tesla je vyhradená len pre vozidlá tejto značky. Na Slovensku vás to príliš trápiť nemusí. Namiesto toho sa vašou mantrou stane cudzokrajne znejúca skratka CHAdeMO.
Tieto nabíjačky s príkonom 40 kW sú dnes najbežnejším typom novo stavaných staníc a pre majiteľov elektromobilu Nissan Leaf budú rovnako zásadné ako SuperCharger pre vodiča Tesly. Vzhľadom na nižšiu kapacitu batérií poskytnú aj podobnú službu. Nabíjacia stanica od Elona Muska síce dokáže nabíjať až trojnásobným výkonom než CHAdeMO, ale rovnaký pomer platí aj pre rozdiel v kapacite batérií Tesly a kompaktného Nissanu. Kým typická Tesla Model S má batériu s kapacitou 85 – 100 kWh, tá v Leaf má podľa verzie 24 – 30 kWh. Leaf s ňou za ideálnych podmienok prejde až 250 kilometrov, hoci v reálnom svete môžete rátať so niečo nižším číslom.
Rovnako ako v prípade všetkých ostatných elektromobilov, aj v prípade Nissanu Leaf platí, že tempo nabíjania nie je rovnomerné a posledných pár desiatok percent pribúda oveľa pomalšie. Ak teda nechcete nabíjaním stráviť veľa času, bude pre vás najvýhodnejšie nabíjať zhruba na 80 %. To vám zaberie približne pol hodiny (rovnako ako pri nabíjaní Tesly na SuperChargeri) a vy môžete vyraziť na ďalšiu cestu s teoretickým dojazdom 200 kilometrov. Na plné nabitie si vyhraďte viac ako hodinu.
Horšie to bude v prípade nabíjačiek štandardu Mennekes, ktorým bude trvať približne 2 hodiny, než sa váš Nissan Leaf dobije na obyčajnú polovicu kapacity. Aj tak ale môžu byť vašou záchranou, vzhľadom na ich častý výskyt.
Kým majitelia Tesly to majú s dobíjaním na SuperChargeri jednoduché – konektory sú všetky rovnaké a nabíjanie je pre všetkých majiteľov Modelov S a Modelov X zadarmo – vodiči bežných elektromobilov majú situáciu o niečo zložitejšiu, rovnako ako vodiči Tesly nabíjajúci mimo siete Supercharger.
Zložitejšiu situáciu môže predstavovať nabíjanie na niektorej z „pomalších“ nabíjačiek, ktoré mávajú pomerne rozmanité konektory a preto nie je od veci voziť v batožinovom priestore čo najväčšiu paletu adaptérov.
Hoci na nabitie drvivej väčšiny dnešných elektromobilov stačí klasická domáca zásuvka, vodiči sa čoraz častejšie obracajú na dobíjacej stanice označené skratkou CHAdeMO. Ich počet na Slovensku rastie a ako ste sa mohli v našom článku dočítať, ide naozaj o bezstarostnú a pohodovú záležitosť. Stačilo nám Nissan Leaf zapojiť, priložiť čipovú kartu, odskočiť si na pol hodinku na kávu, a razom bolo v „nádrži“ čerstvých 200 km.