Quake Champions – vracia sa kráľ FPS v plnej sile?

Pred pár dňami sme mali možnosť vyskúšať uzavretú betu nového pokračovateľa kultovej značky Quake, ktorú hádam nie je potrebné hráčom klasických FPS detailne predstavovať. Najviac ju zrejme v očiach komunity preslávil multiplayerový velikán Quake 3 Arena, ktorý bol po mnohých rokoch nahradený podobne situovaným projektom Quake Live. Na jeho úspech sa teraz snažia vývojári z id Software nadviazať so svojím dosiaľ nevydaným kúskom Quake Champions. Navráti slávnej sérii zašlý lesk, stratený v priebehu poslednej dekády? Ako veľmi sa tvorcom comeback ich vavríny ovenčeného šampióna zatiaľ darí, sa dozviete v dojmoch z krvou nasiaknutej arény, z ktorej vyjde živý vždy len ten najlepší.

Hor sa do víru boja

Na podlahe rozľahlej arény sa váľajú laserom odtrhnuté kusy tiel. Všade okolo vás svištia guľky a skon prinášajúce rakety. Smrť je v Quake Champions všadeprítomná, chránia vás pred ňou len vaše bleskurýchle reflexy a ošumelá zbroj, ktorú ste našli na začiatku súboja. Do čela turnajovej tabuľky sa tu dostávajú len tí najlepší a ani tí väčšinou nevydržia až do samého konca. Či medzi malú skupinku vyvolených patríte aj vy, zistíte prakticky už po absolvovaní niekoľkých krátkych zápasov.

Predchádzajúce riadky jasne naznačujú, že turnaje majú v Quake Champions rovnakú podobu ako v kultovej Quake 3 Arene. Aby ste prežili a následné zvíťazili je opäť potrebné rýchlo sa pohybovať, dobre poznať mapy a stabilne zbierať náboje, štíty a zdravie zvyšujúce posilnenie. Okrem normálne dostupných lekárničiek a štít obnovujúcich batérií tu občas nájdete tiež extrémne silné powerupy, ktoré dokážu po aktivácii zásadne vylepšiť efektivitu vašich zbraní aj obranných systémov, záleží predovšetkým na tom, ktorú energetickú kapsulu vezmete. Okrem klasických prvkov objavíte pri pobehovaní po bojisku tiež tajomné hodiny, pomocou ktorých zrýchľujete obnovu špeciálnej schopnosti vami zvoleného hrdinu.

Quake Champions; Power up Quake Champions, Cooldown reduction rune Quake Champions; Upgrade

i Pozrite sa na náš nový Herný magazín!

Má v Quake Champions voľba postavy zmysel?

Fanúšikovia hry Quake 3 Arena si určite pamätajú široké spektrum postáv, ktoré im predchodca Quake Champions ponúkal. Pri prechádzaní ponuky hrdinov bolo možné nájsť desiatky odlišne vyzerajúcich bojovníkov. Situácia sa vďaka novej móde razantne zmenila. Namiesto pestrej palety tu teraz máme deväť šampiónov líšiacich sa od seba ako vzhľadom, tak aj špeciálnymi schopnosťami, počtom životov, silou štítov a rýchlosťou, ktorou sa pohybujú po mape.

Quake Champions; Quake Heroes

V súčasnej palete postáv je možné vidieť hlavného hrdinu pomaly sa blížiaceho pokračovania kultovej FPS Wolfenstein 2: The New Colossus, zvrátenú členku paladinského rádu Galenu, robotického likvidátora Glutcheho, slávneho Rangera, ťažkotonážneho Scalebearera, svižnú špiónku Nyx, cez steny vidiaceho Visoara, stimulantmi vybaveného Anarkiho a extrémne rýchlu korčuliarku Slash. Ako už bolo povedané, každý charakter sa od ostatných v určitom ohľade líši. B. J. Blazkowicz je napríklad na krátky čas schopný vziať do každej ruky zbraň, Galena je, naopak, vybavená poškvrneným totemom pri kontakte liečiacim spolubojovníkov a zabíjajúcim nepriateľov, ktorí sa priblíži do jeho dosahu. Osobne som si najviac obľúbil kyselinu pľuvajúcu jašteričku Sorlag, ktorá má možnosť na protivníkov vyvrhnúť obsah svojho žalúdka, ktorý ich začne pomaly stravovať.

Spektrum hrdinov je v Quake Champions zatiaľ veľmi chudobný. Ich vyváženosť je našťastie vďaka absencii výraznejšej škály schopností veľmi podarená. Vo finále výber šampióna ovplyvní váš herný štýl len minimálne, pretože žiadny charakter nedisponuje ničím, čo by dokázalo zásadne zmeniť priebeh boja. Nedočkáme sa tu tým pádom okamihov známych z obľúbenej FPS Overwatch, kde je často jedna postava schopná pomocou svojich zručností zadržať alebo dokonca zabiť väčšinu nepriateľského tímu.

Quake Champions; Snorlag ability Quake Champions, Speed wave Quake Champions; Invisibility

Klasické zbrane z Quaka v novom háve

Voliť si na začiatku kola nebudete len svojho hrdinu. Okrem neho vám Quake Champions umožní tiež nastaviť si štartovú zbraň, ktorou budete spočiatku likvidovať vaše nepriateľov. Vo výsadkovej zbrojnici máte k dispozícii automatickú brokovnicu, útočnú pušku a klince vystreľujúcu pištoľ. Efektivita prednastavených zbraní je veľmi diskutabilná, väčšinou ich pri prvej príležitosti vymeníte za silnejšie modely, ktoré nájdete pri zbesilom pobehovaní arénou.

Na zbraňových podstavcoch nájdete pri starostlivom prechádzaní mapy dvojhlavové brokovnice, ťažké guľomety, kulometu podobné metače klincov, raketomety, elektrinou poháňané pištole, vrhače výbušnín a laserové pušky, ktorými ste schopní zabiť súpera pri dobrom zásahu pokojne aj na jednu ranu. Trošku mi v súčasnej palete smrtiacich nástrojov chýbajú rýchla plasma gun a extrémne účinná BFG10K, ktorú si fanúšikovia Quake 3 Arena určite dobre pamätajú.

Quake Champions; Dual Cannons Quake Champions, Rocket Launcher Quake Champions; Melee kill

Ja sám som väčšinu času behal s laserovou puškou, ktorá má podobné vlastnosti ako klasická odstreľovačka. Vďaka mnou zvolenej zbrani som mal možnosť detailnejšie preštudovať nepríliš dobre navrhnutý systém spawnovania nepriateľov. Často sa mi tu stalo, že som protivníka zabil a on sa objavil kúsok od miesta, kde pred pár sekundami skonal, takže sa opäť ocitol na muške mojej vernej zbrane, ktorá ho znovu zbavila života. Osobne dúfam, že sa autorom Quake Champions podarí úroveň tohto mechanizmu v nasledujúcich týždňoch výrazne zlepšiť. Stabilná dávka umierania totiž nesedí nikomu.

V tieni katedrály

Dizajn máp je našťastie navrhnutý výrazne lepšie než systém Spawn. Po pár hrách si osvojíte väčšinu dostupných lokácií natoľko, že budete schopní využiť znalosť prostredia vo svoj prospech. O holý život budete bojovať v útrobách rozľahlých katedrál, pohrebných hrobkách a dávno zabudnutých ruinách, ktoré obývajú starí bohovia. Všetky lokácie možno absolvovať v jednom zo štyroch herných režimov. K dispozícii máte klasickú elimináciu, stret dvoch tímov, na česť zameraný duel a navrhnutú verziu nosenia vlajky, v ktorej je zdrap handry nahradený dušami, ktoré je nutné nosiť k vami kontrolovanému obelisku. Zbytočná komplexnosť posledného herného variantu zapríčiňuje to, že nie je často veľmi hraná. Ak si chcete zahrať do desiatich minút, ideálne je zvoliť si jednu z prvých troch spomínaných a aj pri tých občas chvíľu trvá, než ste pozvaní do hry.

Quake Champions; Tomb Quake Champions; Ruins

Za každú bitku na konci dostanete základnú hernú menu, za ktorú je možné nakúpiť škatule, ktoré obsahujú rôzne kozmetické predmety. K dispozícii sú zatiaľ len elementárne debny, postupom času by sa však mali objaviť aj prémiové truhly, ktoré bude možné kúpiť len za reálne peniaze. Osobne v tomto aspekte veľmi veľký problém nevidím. Výraznejšie ma trápilo vytváranie zápasov, ktoré v Quake Champions funguje veľmi zaujímavo. Hra proti sebe totiž stavia nováčikov aj veteránov. Na úroveň hráčovho účtu prakticky neberie ohľady, čo osobne považujem za zásadný nedostatok, pretože neskúsení jedinci sa ani nerozhliadnu a už im niekto dáva poriadnu sódu. Lepšia vyváženosť jednotlivých súbojov by celku len prospela.

Technická stránka Quake Champions je na diskutabilnej úrovni. Načítacia doba je extrémne dlhá. Než sa vám objaví hlavné menu, väčšinou si stihnete uvariť kávu. Optimalizácia je v o niečo lepšom stave, pri hraní na najvyššie detaily som prakticky za žiadnych okolností nezaznamenal prepady fps. Vypnutiu hry sa mi, bohužiaľ, vyhnúť nepodarilo, neraz sa mi celok vypol v tej najmenej vhodnej situácii. Tvorca v tomto ohľade ospravedlňuje predovšetkým to, že zatiaľ nejde o finálnu verziu ich projektu. Hádam sa im podarí do vydania väčšinu spomínaných nedostatkov odstrániť, či zredukovať ich vplyv na herný zážitok.

Quake Champions; Portal Quake Champions, Mistery hall Quake Champions; Octopus on sight

Starého Quaka novým kúskom nenaučíš

Vytvoriť kvalitnú FPS, ktorá by sa výrazne odlišovala od konkurencie, nie je v súčasnosti vôbec jednoduché. Mladých hráčov už totiž len tak niečo neosloví, takže je nutné experimentovať a stále posúvať určené žánrové hranice. Nový multiplayerový titul od id Software v tomto smere, bohužiaľ, veľmi nevyniká, prakticky sa snaží zaujať hlavne jednoduchosťou a zacielením na staré mechanizmy, ktorými hádam už nikoho neohromí. Ak súčasnú verziu Quake Champions postavíme napríklad vedľa novej hry Doom či svižnejšieho Unreal Tournamentu, nemá šancu zaujať, pretože jeho autori jednoducho zaspali dobu. V priebehu tohto roka by sme sa mali na PC dočkať finálnej aktualizácie, ktorá hádam celok posunie na vyššiu úroveň, teraz prezentovaný titul je totiž určený predovšetkým pre nostalgiu vyhľadávajúcich veteránov, ktorí sú ochotní pri svojich obľúbených dielach ignorovať jasne viditeľné nedostatky.

Quake Champions; Match incoming