Hlavné parametre
Dizajn a vybavenie
100 %
Výkon a výbava
60 %
Výdrž batérie
90 %
Do redakcie sa k nám dostal jeden kus výnimočného hardvéru. Notebook a tablet v jednom so znakom Porsche Design. Predtým, než sme vôbec otvorili škatuľu, nás zaujala cena atakujúca 2 900 eur. Za také peniaze možno od notebooku očakávať prinajmenšom to isté, čo od vozidiel značky Porsche – tie najlepšie výkonnostné parametre, do poslednej krivky premyslený dizajn, punc luxusu, špičkové dielenské vyhotovenie a zážitok z používania stroja. Aké pocity v nás notebook Porsche Design BOOK ONE vyvolal po dvoch dňoch používania? Dozviete sa v našej recenzii.
Hneď pri prvom pohľade na elegantný čierny box je zreteľné, že ide o prémiové zariadenie. Následné ohmatanie tento dojem len potvrdzuje. Vnútro škatule je poctivo vystlané tvrdou penou tak, aby bol v bezpečí notebook a jeho príslušenstvo. Pod vekom škatule nachádzame samotný BOOK ONE, zabalený v tmavej semišovej látke, a stylus. Všetko je pevne umiestnené v penovej vložke, pod ktorou leží príručka a box s príslušenstvom. Vnútri boxu nájdeme nevyhnutný napájací adaptér s USB-C konektorom, redukciu z USB-C na HDMI a AAA batériu do stylusu.
Výrobca sa s balením rozhodne vyhral a podarilo sa mu vytvoriť patričný dojem exkluzivity. A ako to bude vyzerať so samotným notebookom?
Porsche Design BOOK ONE je notebook 2 v 1, ktorého displej je možné odpojiť a používať ako tablet. Tabletová časť nesie všetok hardvér.
BOOK ONE sa zároveň pýši kompletným hliníkovým vyhotovením s príjemným pieskovaným finišom, na ktorom takmer vôbec nezostávajú odtlačky prstov. Ako na základni s klávesnicou, tak aj na odpojiteľnom displeji by sme len ťažko hľadali plastové diely. Obe časti sú navyše veľmi pevné a odolajú pokusom o krútenie či ohýbanie.
Výrazné hrany BOOK ONE odkazujú na agresívny dizajn Porsche. Vďaka ľahkému opracovaniu sa však nezarezáva do rúk ani pri dlhšom používaní. Hliníkový rám okolo displeja hladko prechádza do krycieho skla Gorilla Glass 4. Všetko perfektne dolieha a nikde nič nevŕzga. Tak si predstavujeme špičkové vyhotovenie.
Ani váha BOOK ONE nie je vzhľadom na 13" uhlopriečku vôbec zlá. Celková hmotnosť je 1 580 g, z toho tabletová časť váži 758 g. To je porovnateľné s obdobným zariadením od Microsoftu, notebookom 2 v 1 Surface Book, ktorý váži 1 515 g. Ďalším konkurentom by mohol byť tablet PC Microsoft Surface Pro s váhou 768 g. Ten sa však nemôže pýšiť plnohodnotnou konverziou na notebook, ako základňa s klávesnicou mu slúži len krycí obal, tzv. type cover. Ak porovnáme len tabletovú časť, potom je BOOK ONE o 10 g ľahší.
Jedným z najvýraznejších dizajnových prvkov notebooku BOOK ONE sú bezpochyby kovové pánty, ktoré pripomínajú prevodovku športového vozidla a umožňujú pohyb v rozsahu až 360°. Konverzia na tablet je teda možná nielen oddelením displeja, ale aj jeho jednoduchým otočením naspäť.
Pánty sú veľmi pevné a v momente, keď notebook Porsche Design otvoríte, nebudete mať v celom 360° rozsahu problém s pevnosťou, ani so samovoľným otváraním či zatváraním.
Na samotné rozovretie notebooku je však potrebné pomerne značné úsilie a jednou rukou bez toho, aby ste si základňu BOOK ONE podržali, to nezvládnete. Takže tuhosť pántov vítame, občas však môže prekážať.
Bez toho, aby sme otvorili príručku, pokúsili sme oddeliť displejovú časť od klávesnice. Na jej uvoľnenie slúži tlačidlo s obrázkom zámku na pravej strane klávesnicovej časti. Dlhšie podržanie tlačidla rozsvieti biely piktogram zámku pod displejom a vrchná časť notebooku Porsche Design je tak približne na 5 sekúnd pripravená na uvoľnenie.
Niekoľko minút sme bádali nad tým, či existuje ešte nejaký doplnkový mechanizmus na uvoľnenie displeja, pretože prirodzenou silou (resp. s opatrnosťou, s ktorou sme k takému drahému zariadeniu pristupovali) to nešlo. Nakoniec sme zistili, že je potrebné silne ťahať za jednu z horných strán displeja, a pritom pridržiavať spodnú časť. Magnety v uchytení držia obe časti notebooku od Porsche Design veľmi statočne. Ak klávesnicu a displej po stlačení tlačidla neoddelíte, mechanizmus sa opäť uzamkne a všetko bezpečne drží pohromade.
Spomínaná sila uchytenia má však jednu veľkú výhodu: výrazne znižuje častý nedostatok zariadenia 2 v 1, teda kývajúci sa displej. Väčšia časť váhy zariadenia 2 v 1 je totiž na strane displeja, čo niektoré konštrukcie nedokážu dostatočne kompenzovať – tabletová časť sa nepríjemne kýve. Uchytenie Porsche Design BOOK ONE sa však svojou pevnosťou približuje klasickým notebookom, čo je veľké plus.
Hardvérové parametre Porsche Design BOOK ONE sú na zariadení 2 v 1 úctyhodné a môžu sa merať aj s výkonnými notebookmi. Základom je procesor Intel Core i7-7500U Kaby Lake, ktorý oplýva dvoma fyzickými jadrami (4 logické) s vysokými taktmi 2,7 až 3,5 GHz. Súčasťou procesora je integrovaný grafický čip Intel HD Graphics 620. Operačná pamäť má veľkosť 16 GB. Rýchle spracovanie a uloženie používateľských dát má v réžii 512 GB SSD modul.
Parameter | Porsche Design BOOK ONE |
---|---|
Procesor | Intel® Core™ i7-7500U, 2 jadrá, 4 vlákna, frekvencia 2,7 – 3,5 GHz |
Operačná pamäť (RAM) | 16 GB LPDDR3 1 866 MHz (max. 16 GB) |
Úložisko | PCIe SSD Intel® 512 GB |
Grafický čip | Intel® HD Graphics 620 (integrovaný v CPU) |
Displej | Dotykový IPS, 13,3", Gorilla Glass 4, antireflexná vrstva |
Rozlíšenie | QHD+ (3 200 × 1 800 px), jemnosť 276 PPI |
Kamera | Predná 5 Mpx (s rozoznaním tváre Windows Hello) |
Konektivita | Dual Band WiFi ac (2,4/5 GHz), bluetooth 4.1 |
Konektory | 1× USB-C 3.1, 1 × USB-C 3.1 Thunderbolt, 2× USB 3.0, microSD slot, audio jack |
Reproduktory | 2× 2 W |
Batéria | 70 Wh (tablet + základňa), výdrž až 14 h |
Rozmery tabletu | 311,4 x 209,5 x 7,7 mm |
Celkové rozmery | 311,4 x 226,5 x 15,9 mm |
Hmostnosť tabletu | 758 g |
Celková hmotnosť | 1 580 g |
Mriežky na bokoch displejovej časti nepatria reproduktorom, ako by sme na prvý pohľad odhadovali. Ide o výduchy chladenia, cez ktoré vychádza horúci vzduch z ventilátorov. Tie sa nám podarilo roztočiť na vysoké otáčky roztočiť jednoduchým sledovaním 1080p videa na YouTube (v prehliadači Microsoft Edge). Predovšetkým ľavá horná časť sa následne začala výrazne zahrievať a bolo nepríjemné držať zariadenie v ruke.
Aby sme otestovali schopnosti Porsche Design BOOK ONE naplno, skúsili sme spustiť 3 hry rôzne grafické náročnosti. Náročná Forza Motorsport 6: Apex bola hrateľná len v HD rozlíšení na najnižšie detaily (25 – 29 fps). Počítač si neporadil ani s graficky menej náročným titulom Trine 1 (18 fps pri Full HD na najvyššie detaily).
Prekvapilo nás, že ani Asphalt 8: Airbone ako hra dostupná na obchode Windows Store a primárne stvorená pre mobilné zariadenia nebola hrateľná. Pričítame to vysokému rozlíšeniu displeja, ktoré integrovaná karta nestíha vykresľovať. Vo všetkých prípadoch sme zaznamenali citeľné zahrievanie displejovej časti. Sme si však vedomí toho, že nejde o herný stroj a jeho kvality sú inde.
V prípade Porsche Design stavili na 13" IPS panel s vysokým rozlíšením 3 200 × 1 800 obrazových bodov (pomer strán 16:9). Obsahuje, samozrejme, dotykovú vrstvu, ktorá rozozná 10 súbežných dotykov. Všetko chráni odolné sklo Gorilla Glass 4. Displej je perfektne jemný a prezeranie fotografií alebo Ultra HD videí bude vždy tak trochu zážitkom.
Touchpad je priestorný a jeho plocha je, rovnako ako zvyšok notebooku, úplne hladká. Vďaka technológii Microsoft Precision je perfektne responzívna a práca s ním je prirodzená. Nastaviť si môžete veľké množstvo gest a efektívne nimi BOOK ONE ovládať.
Spomenúť musíme aj precízne vyhotovený stylus, ktorý otvára možnosti najmä kreatívcom a tvorcom grafického obsahu. Ostatne, predovšetkým im je toto zariadenie určené. Tlačidlá stylusu slúžia rovnako ako tlačidlá bežnej počítačovej myši. Kontextovú ponuku vyvoláte tiež zhruba sekundovým podržaním hrotu na displeji, ťuknutím klasicky simulujete klik. Dotyková vrstva registruje stylus od výšky zhruba 15 mm nad sklom, vďaka čomu možno napodobniť prostý pohyb kurzora po ploche pohybom nad plochou displeja. Stylus možno magneticky pripnúť k boku displeja, uvítali by sme však, keby ho bolo možné zasunúť do tela notebooku.
Reproduktory sa nachádzajú v čiernom pruhu nad displejom a na to, aké tenké sú ich prieduchy je zvuk relatívne hlasný. V porovnaní s bežným notebookom je však vskutku priemerný, predovšetkým je veľmi plochý a plechový – úplne chýba podanie basovej zložky a pri vyššej hlasitosti výšky „trhajú uši“. Pochváliť, naopak, musíme zvukový výstup po pripojení slúchadiel (v našom prípade štupľové JAYS a-JAYS Three). Kvalita prednesu je perfektná a maximálna hlasitosť je naozaj vysoká – vytrvalejší z nás vydržali krátkodobo počúvať na 50 %, väčšine stačilo 15 zo 100 % hlasitosti.
Batérie majú kapacitu 70 Wh (tabletová časť 25 Wh, klávesnicový dok 45 Wh). Plné nabitie oboch trvá zhruba 2,5 hodiny. Nabíjačku môžete pripojiť do ľubovoľného z USB-C portov na ľavom boku notebooku. Nabíjať sa začnú súčasne oba akumulátory. Porsche Design udáva celkovú výdrž pri plnom nabití až 14 hodín.
Urobili sme v redakcii malý záťažový test. Pri maximálnom jase sme na YouTube pustili 1,5-hodinové video v rozlíšení 1080p a odpojili napájanie. Týchto 90 minút ukrojili z plného nabitia batérie ultrabooku Porsche presných 20 %, pričom energia bola čerpaná z oboch akumulátorov. Jednoduchou matematikou teda vychádza zhruba 7,5-hodinová výdrž pri rovnakom použití. Pri menej náročnom je teda hodnota 14 hodín reálna.
Priamy konkurentom BOOK ONE je rad notebookov 2 v 1 Microsoft Surface, konkrétne modely Book a Pro. Ide o podobne vybavené konvertibilné tablety s výkonnými procesormi, dotykovým displejom a podporou stylusu.
Najbližšie je notebooku od Porsche Design model Surface Book, ktorý má podobne riešené uchytenie displejovej časti k základni. Ako celok tak tiež tvorí plnohodnotný notebook. Displej má uhlopriečku 13,5" a jeho rozlíšenie dosahuje 3 000 x 2 000 px. Pomer strán je atypický 3:2, čo by mohlo lepšie osloviť tvorov obsahu.
Veľkou výhodou Microsoft Surface Book je možnosť konfigurácie s diskrétnou grafickou kartou NVIDIA, ktorá je osadená v základni s klávesnicou. Porsche Design BOOK ONE takou možnosťou nedisponuje. Na slovenský trh sa však rad Surface Book od Microsoftu zatiaľ nedostal, takže nepoznáme presné parametre ani cenu tohto riešenia.
Ďalšou alternatívou BOOK ONE je Microsoft Surface Pro. So svojím 12,3" displejom s rozlíšením 2 736 × 1 824 ponúka taktiež veľmi detailné zobrazenie, hoci na menšej ploche. V najvyššej konfigurácii za podobnú cenu ponúkne mierne výkonnejší procesor, väčší disk a výkonnejší grafický čip Iris. Na druhú stranu nemá plnohodnotnú základňu. Ako klávesnica mu slúži iba magneticky pripojiteľný obal.
Model | Porsche Design BOOK ONE | Microsoft Surface Book | Microsoft Surface Pro |
---|---|---|---|
Displej | IPS 13,3" | IPS 13,5" | IPS 12,3" |
Rozlíšenie | 3 200 × 1 800 | 3 000 × 2 000 | 2 736 × 1 824 |
Procesor | Intel Core i7-7500U Kaby Lake | Intel Core Skylake | Intel Core i7-7660U Kaby Lake |
GPU | Intel HD Graphics 620 | integrované Intel / NVIDIA | Intel Iris Plus Graphics 640 |
RAM | 16 GB | - | 16 GB |
Úložisko | SSD 512 GB | - | SSD 1 TB |
Rozmery | 311,4 x 209,5 x 7,7 mm/311,4 x 226,5 x 15,9 mm | 312,3 × 232,1 × 13 mm/312,3 × 232,1 × 22,8 mm | 292 × 201 × 8,5 mm |
Hmotnosť | 758 g/1 580 g | 728 g/1 515 g | 768 g |
Batéria | Výdrž až 14 h | Výdrž až 11,5 h | Výdrž až 13,5 h |
Systém | MS Windows 10 Pro | MS Windows 10 Pro | MS Windows 10 Pro |
Cena | 2 285 € | doteraz neznáma | 2 938 € |
Čo sa týka konštrukcie, použitých materiálov a vyhotovenia, jednoznačne ide o to najlepšie, čo možno na trhu s notebookmi 2 v 1 nájsť. Reprezentovať vás tak BOOK ONE bude skvele. Výkon je dostatočný nielen na bežnú prácu (tvorba dokumentov, prehliadanie webu, fotografií a videí), ale podrží vás tiež pri spracovaní audiovizuálneho materiálu v programoch typu Adobe Photoshop a Premiere. Spracovanie 3D grafiky, bohužiaľ, pokrivkáva. V takom drahom stroji by sme očakávali aspoň výkonnejší grafický čip typu Iris (ako má napríklad Microsoft Surface Pro alebo Apple MacBook Pro). Výdrž pri použití klávesnicového modulu je výborná. S kombináciou dotykovej plochy, stylusu a dotykových funkcií Windows 10 možno „kúzliť“, a preto ako potenciálneho majiteľa notebooku Porsche vidíme náročného grafika alebo manažéra, ktorý potrebuje efektívne prezentovať výstupy všetkého druhu.
Dizajn a vybavenie
100 %
Výkon a výbava
60 %
Výdrž batérie
90 %